CDI hehkutulpan vaihto. Jumissa on.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Elämälle kiiitoooss, sain siltä paalljoooon :rock: Tänään vaihdettiin väykkyyn 4kpl hehkuja. Irti lähti ilman mitään muttia. 3kpl oli edelliset omistajat jaksaneet vaihtaa ja se yksi vanhemman näköinen oli rikkoutunut.

Ei voi ymmärtää tuota logiikkaa että vaihdetaan yksittäisiä tulppia vaikka ei ole edes jumissa.

Alkuperäiset oli Berut ja nämä uudet Boschin Durathermit. Liekkö noilla mitään eroa?
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Generig kirjoitti:Töistä lähtiessä alkoi hehkun valo helottaa. Joku viidestä hehkuttelee nyt turhan heikosti. Toinen tulpaa 75 tonnin aikana mitä minä olen ajellut.

LD, varaa mulle aika.
Itse itseäni kuotettaen. Pe iltapäivällä alkoi taas punottaa tutusti. Rikkoutumisrosentti 60% tällä hetkellä.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Generig kirjoitti:
Itse itseäni kuotettaen. Pe iltapäivällä alkoi taas punottaa tutusti. Rikkoutumisrosentti 60% tällä hetkellä.
Ei ollut tämäkään hehku lujassa, nopea oli vaihto. Ja sattuneesta syystä oli jo kerran vaihdettu eli nyt viidestä mahdollisesta on kahden mukin hehku vaihdettu joista toisen kahteen kertaan. Tämä nyt rikkoutunut on vaihdettu reilu 2 vuotta sitten ja nyt se oli aivan mykkä.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Generig kirjoitti: Tämä nyt rikkoutunut on vaihdettu reilu 2 vuotta sitten ja nyt se oli aivan mykkä.
Minkä merkkinen oli tämä kahden vuoden tulppa?
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Meissenkeri kirjoitti: Minkä merkkinen oli tämä kahden vuoden tulppa?
Bosch luki kyljessä.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Ja taas on hehku rikki. Vaihdetaan sitten huollon yhteydessä, puolentoistaviikon kuluttua.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Aika paljon niitä tuntuu menevän :roll:
Avatar
Joeli
Viestit: 747
Liittynyt: 07.1.2007 18:43
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja Joeli »

h5 kirjoitti:Aika paljon niitä tuntuu menevän :roll:
Samaa tuumasin, että heikkokestoisia ovat :shock:
Onkohan laatu huonontunut vai voiko joku muu aiheuttaa tuota hehkujen särkymistä?
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Kai se on vain myönnettävä että ovat kulutus tavaraa. Ei onneksi ole kallis komponentti.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Generig kirjoitti:Kai se on vain myönnettävä että ovat kulutus tavaraa. Ei onneksi ole kallis komponentti.
Ehkä, E 220 cdi ollut minulla 2001 vuodesta lähtien, kolme vuotta sitten vaihdoin (turhaan)yhden kierroksen tulppia. Kilometrejä taulussa nyt 340 tkm :roll:
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

h5 kirjoitti:
Ehkä, E 220 cdi ollut minulla 2001 vuodesta lähtien, kolme vuotta sitten vaihdoin (turhaan)yhden kierroksen tulppia. Kilometrejä taulussa nyt 340 tkm :roll:
Mulla on mittarissa nyt reilut 290 tonnia. Tämä oli neljäs hehku joka minulla menee 3 vuoden aikana. Yksi on vaihdettu kahdesti. Lieneekö niin että hehkuissa on keskinäisiä laatueroja. Joku voi kestää ikuisuuden, joku laukeaa heti. Tuo 300 tonnin rajapyykki ainakin lähenee, lieneekö myös oletettu kestoikä.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vaikuttanee huomattaasti myös käynnistysten määrä. Toinen voi ajaa 500tkm samalla käynnitys määrällä kun toinen 100tkm :D
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Mika.T kirjoitti:Vaikuttanee huomattaasti myös käynnistysten määrä. Toinen voi ajaa 500tkm samalla käynnitys määrällä kun toinen 100tkm :D
Ihan varmasti vaikuttaa mutta silti tuntuu että Genellä palaa niitä turhan usein. Itsellä vaihtelee käynnistyksien määrä/pvä mutta sanotaan että hehkutettavien keskiarvo on 5-15 kpl/pvä ja lämpimällä koneella muutama lisää. Pakkaskäynnistyksiä(kylmällä koneella) tulee talvella 2-3/pvä joista yksi kappale roikan päästä.

Onko se paljon vai vähän ajettuun km-määrään nähden? En tiedä :roll:
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

h5 kirjoitti:
Ihan varmasti vaikuttaa mutta silti tuntuu että Genellä palaa niitä turhan usein.
No siltä tuntuu minustakin kyllä :o Onneksi tuo nyt ei mikään vakava ongelma ole.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Generig kirjoitti:Ja taas on hehku rikki. Vaihdetaan sitten huollon yhteydessä, puolentoistaviikon kuluttua.
Vaihdettu, oli vitonen tällä kertaa.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Petri Rintala
Viestit: 214
Liittynyt: 21.5.2006 12:14
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Petri Rintala »

olen tohon omaan 250 td 20v vaihtanu hehkut :evil: :cry: :twisted: :cry: homma meni jotensakkin näin imusarja pois,ykkösen hehku poikki :twisted: kakkonen nätisti irti :D kolmonen irti nelonen irti vitonen poikki v...u sa...na, äherrystä tuherrusta hermot menee :biggun: :ttu: kansi pöydälle paineilmavinkulla hehkusta TODELLA kova sielu pois 8mm tapilla kierteet vetovasara ja jes johan lähti :halm: uudet hehkut maalasin molykotella paksulti ja eikun kasaus päin vastaisessa järjestyksessä,(kansi oikastiin ja ohjurin kumit vaihdettiin varmuuden vuoksi) helppoa vai mitä :twisted: aikaakaan ei menny kuin tollaset 30 tuntia kun auto oli taas ajos.
Tulin siihen johtopäätökseen että ainaskin tässä tapauksessa hehkun päässä oleva pieni kartio tiivistyspinta oli ykkösessä ja vitosessa vuotanu joten tein niitten reikiin hieman lisää kierrettä kanteen, molemmissa oli karstaa ylös asti,keskimmäiset jotka irtos nätisti olivat puhtaita.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29268
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Naapurimaan pojat oli katkoneet pari hehkua 120CDI:stä...

Ensin vähän puretaan että on tilaa pajottaa:
Kuva

Sitten kun on imusarjat irti saadaan asennettua irrotustyökalusarjan teline ja päästään poraamaan:
Kuva
Kuva

Hauska tuo ulompi moniurahihna, sillehän ei ole lainkaan kiristintä ... tee-se-itse-miehen unelma :shock:
Kuva

Asiaan ... tällä kertaa tulpan jäännökset lähtivät jo poran mukaan, kuvan terällä olisi tehty reikä johon edelleen jengat ja sitten varsinanen ulosvedin käyttöön:
Kuva

Tulpan sisäosa. Aika hento on veekuutosen hehku, verrokkina M6 ruuvi...
Kuva

(myönnetään, ihan noin paljon ei olisi tarvinnut purkaa hehkutulpan irrotuksen takia ... MUTTA moottorin päältä joutuu ottamaan turbon, imusarjat ym. pois, keulasta on purettu ylimääräistä koska jäähdytin oli vaihtolistalla sekin)
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Pikkusen puuhastelua ja parilla tonnilla uusia työkaluja :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Wyrtin pora,paineilma?sähkö?akku? hä 8)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29268
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Akku, kierroksia jotain 550, kätevä, ei tietenkään erityisen voimakas.
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Kaiholla muistelen sitä näkymää, joka tuli silmien eteen, aukaistessani 60-lukulaisen Opel Kadetin konepellin, kun piti vaihtaa tulpat :wink:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Onpa kyllä hentoisen näköisiä tappeja. :shock:
dealer kirjoitti:Hauska tuo ulompi moniurahihna, sillehän ei ole lainkaan kiristintä ... tee-se-itse-miehen unelma :shock:
Mitä se pyörittää? Viskoa / tuuletinta?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29268
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Viskoahan se, siis tuuletinta.
Avatar
190dee
ST-mies
Viestit: 492
Liittynyt: 05.7.2007 21:29
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja 190dee »

On muuten kyllä tosi ahtaaksi tehty tuollasen veekutosen viton konetila :shock: Tosi kiva paku kyllä muuten ajella, mutta melkeen kaikki korjaustyöt on aika ikäviä suorittaa.
[miitit]0000000111111111001110001[/miitit]
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi
MB 508D "Silakka"
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eikös tuo ulompi remmi ole niitä jollain tavalla "venyviä" virityksiä

Kaverin ex 535D bemarissa oli ilmastoinnin kompuralle samanlainen kiristyksetön remmi. Ei auttanut kuin väkisin vääntää uus remmi paikalleen.
Kaippa se on toiminu. :roll:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mika.T kirjoitti:Eikös tuo ulompi remmi ole niitä jollain tavalla "venyviä" virityksiä

Kaverin ex 535D bemarissa oli ilmastoinnin kompuralle samanlainen kiristyksetön remmi. Ei auttanut kuin väkisin vääntää uus remmi paikalleen.
Kaippa se on toiminu. :roll:
Näppärä kaverihan vaihtaa mm. kuplavolskun hihnan moottorin käydessä. :D

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BQhfcdQf1QA[/youtube]

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

:shock: kohtuu näppärästi käy remmin vaihto 8) :lol:
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

On se valtava varjelus ollu taas kun en ostanu tuota V6:n hehkutyökalua....
Kyselivät juurikin kyseisen auton ja muutaman muun v6 hehkun porausta.

Nuo suoran koneen hehkuhommat ovat semmosia "sopivia" :)
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Oisko ollu pari vuotta sitten kun otin V -koneisten hehkuja varastotuotteeksi. Ei tarvinnu pitkään ootella, kun oli vastaava hehkutulpan irrotustyökalusarja meilläkin tositoimessa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Eli onko Aki perehtynyt suorakoneisten hehkujen porailuun ja L-D taas V -koneisten?
Vai miten tämä nyt pitäisi tulkita.... :?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”