jusamb kirjoitti:dealer kirjoitti:Tahtoo sanoa että kestävyysnäkökohdat on otettu huomioon ohjelmia tehtäessä.

Stuttgartissa vai bittiturbottajien pajassa?
Taitaa tämä asia olla niin, että yrityksen ja erehdyksen kautta on opittu se "oikea" taso.
Autonalmaistajat eikä osienvalmistajatkaan suurin surminkaan ilmoittele mitään "kriittisiä" arvoja julkisuuteen.
Muuten asia on juuri niin, kun dealer kirjoittikin.
Vaikka tuossa volvossa on hukkaporillinen ahdin, niin siitä huolimatta sen vauhtipyörän saa ääntämään. Helpostikkin. Varsinkin niillä boxeilla.
Se vauhtipyörän jousien pohjaaminen, eli täristäminen syö kytkimen äkkiä, eikä ole muutenkaan hyväksi tekniikalle.
Sen kuuntelu on kyllä itsepetosta, joku kohta nimittäin hajoaa varmasti, hyvällä tuurilla se on vaan se kytkin, joka taitaa olla sitten halvinta uusia.
Mesen kytkimet menevät suunnilleen niin, että tehokkaammassa on vahvempi.
Mutta tiettyjen mallien ja varusteluiden yhteydessä saattaa kytkinkin päivittyä kestävämmäksi.
Lastun tekijät pelaavat kuitenkin varman päälle, ja tekevät kaksatasen ohjelmasta hiukan tehottomamman ja vähemmän vääntävän.
Varmuuden välttämiseksi kannattaa softa ottaa vaan sellaisesta paikasta jossa nämä moottorit on eroteltu.
Itse moottorithan on samat, lastunkin tehoero on keinotekoisesti tehty.
Mutta.
Muutaman hevosvoiman tai nyyttonin takia ei todellakaan kannata kytkiremppaan ryhtyä.
"Älkää tehkö, niinkuin minä teen, vaan niinkuin minä sanon"
Moottori ei siitä lastusta tosiaan ole moksiskaan, vaan kaksatanen mesen kone on varmaan niitä kiitollisimpia lastutettavia.
Koko auto muuttuu siinä mukana.
Käytännössä se kytkin on ainut huolenaihe, tietty joillain se kestää paremmin ja toisilla taas huonommin, mutta lisääntynyt vääntö houkuttelee ajamaan entistä pienemmillä kierroksilla, mikä taas rasittaa sitä kytkintä.
Jusamb.
Tarkoitin, että uuden auton kytkin kestää sitä lastusta paremmin, kun 400tuhatta ajetun.
Kaksatasen kytkin kestää ~350nm suunilleen ongelmitta.
220,sen 400nm, vähän päällekkin.
Tällä kytkimellä (220) rupeaa vauhtipyörä änntämään, ennenkuin kytkin luistaa.
270,sessä on kytkimien varaosanumeroissa samoja, kun 220,sessä, mutta 270,sen vauhtipyörä on jäykempi.
Mesen kytkimet on ihan hyviä, ja kestäviä, kunhan niiden todellista sietokykyä ei ylitetä. Minulla on täälläpäin ainoa cdi- moottorilla varustettu, johon on paikallisessa vehossa kytkin vaihdettu.
Varmaan joillakin on jo aikas paljonkin ajettu.
No joo - puhun lastusta, mutta kirjoitan kytkimestä.
.