Auton pesu & vahaus ym.puunaus-topic.

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Autofiksari kirjoitti:Kunhan muistaa lakaista harjalla lattioita ja sienellä pestä autoja ;)
Ja kun pesee sienelläkin auton sijasta vaikka rouvan selkää niin ei saa niin helpolla naarmuja aikaiseksi maalipintaan =)
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Kuva


Keulassa ja perässä eri vahat.

Toisessa Autoglym Punainen + kultainen
Toisessa Autoglym Punainen ja viimeistely tällä :

Kuva

Kumpi on kumpi? ;)
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Oisko peräpuolella hiki-simppa?
S204, AZT250
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Kuvasta katsottuna näyttäisi että takana olisi syvempi kiilto joten veikkaus menee kanssa takapään-simolle mutta tarttisi nähdä sellaisessa valaistuksessa että on sama määrä valoa joka puolella. Luulen että ulkonäöllistä eroa esim auringonvalossa ei ole silmällä havaittavissa... Onhan nuita tullut testailtua itsekkin monenmoisia =)
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Jeps.

Tuolla autoglymin setillä olen vahaillut enkä vielä kertaakaan ole saanut omaa silmää tyydyttävää tulosta.

Peräpäässä simppaa ja nyttemmin koko autossa :)

Voin suositella. 10 vuotta vanhan purkin löysin autotallista ja hyvin kiiltää.
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Oliko se maineensa veroista jynssättävää? Pitäisi saada jostain purkkia lainaan että voisi testata itsekkin tuota. Nämä nykyaikaiset kiinteät vahat kun alkavat olla jo paljon kivempiä käytettäviä kuin nestemäiset vahat =)
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

mikäs taika tuos ny oikeen on kun nuita kovavahoja porukka tuntuu viljelelvän :?: ite pyhkäsin pitkän keston toivossa diamond briden vahaa jolle karppanen kehui että puolvuotta kestäis :shock: tuo oli litkumallista vahaa,kuvaa tms en nyt kys tuotteesta löytänyt :?

itelläni on tuo maalipinta vielä virheetön suurinpiirtein jotenka kiiltoa vaan haen ja kestoa vahalta. eli onko nuo kovavahat pidempi aikasia vai mikä ihme siinä tosiaan on?? vai antaako simonssi pitkän keston,kovan liikuntatunnin ja hyper lipakan pinnan. mikähän lie collinite vissiin antaa pitkän suojan :roll:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Tarkoittanet Terho kovavahalla kiinteää vahaa? Kiinteän ja nestemäisen vahan erona on se että kiinteässä on enemmän sitä itse vahaa, varsinkin luonnonvahoista puhuttaessa. Nestemäiseen vahaan on sotkettu sekaan juoksuttimia, melko usein silikonipohjaisia ja jopa liuottimia (Esim AG EGP eli kulta toimii paremmin pien ja liiman poistossa kuin niihin tarkoitetut aineet). Myös kiinteissä vahoissa on juoksettimia seassa aika usein että vaha ei ole purkissa kivikova klöntti niinkuin esim Lidlin vaha ja myöskin jotkut Dodo Juicet.

Luonnonvahoilla saadaan 3-6 kuukauden kesto, joillakin sealanteilla luvataan vuodenkin kestoa. Loppupeleissä tähän näiden kestoon vaikuttaa niin moni muukin asia kuin pelkkä valmistajan lupaus, esimerkiksi Turtle lupaa vuoden kestoa ja todellisuus on tuossa 1-3 kuukaudessa kuten ikävä kyllä siinä yliarvostetussa Autoglymin kullassakin.
Luonnonvahojen ja sealanttien eroiksi voi muunmuuassa sanoa senkin että sealanteilla tulee monesti liukkaampi pinta ja usein kiilto on sellaista "peilikiiltoa" ja luonnonvahoilla pinta jää "nihkeämmäksi" ja kiilto en syvempi wet-look pinta. Nämäkään tosin ei mene ihan yksi yhteen vaan poikkeuksiakin on.

Kiinteissä ja nestemäisissä vahoissa on myös sellainen ero että kiinteää vahaa käytettäessä ei yleensä tarvi odotella vahan kuivumista ja useimmissa tapauksissa ei edes saa päästää kuivumaan kun taas nestemäisissä vahoissa vaaditaan se kuivahtaminen jonka aikana siis vahassa olevat liuottimet haihtuvat ilmaan ja jäljelle jää vain se vaha.

Sitten kun puhutaan näistä "kovavahoista" niin ne tarkoittanee lähinnä näitä sealantteja jotka muodostavat lasimaisen pinnan kuten muunmuuassa Autoglymin EGP/Liquid Hard Wax, Menzerna Powerlock yms vastaavat polymeeri-tuotteet...

Joissain piireissä on vielä kaiken lisäksi tarkkaa että vahoiksi sanotaan vain luonnonvahoja ja synteettisiä aineita sealanteiksi, minun mielestäni sillä ei ole normaalin vahaajan kannalta mitään merkitystä kunhan pinnan saa omasta mielestään kivan näköiseksi...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

joo mä tarkotin kovavahalla simoniziä ja colliniteä
JaniH kirjoitti:Sitten kun puhutaan näistä "kovavahoista" niin ne tarkoittanee lähinnä näitä sealantteja jotka muodostavat lasimaisen pinnan kuten muunmuuassa Autoglymin EGP/Liquid Hard Wax, Menzerna Powerlock yms vastaavat polymeeri-tuotteet...
noi ois sitte tiemmä niitä tuotteita joita haen kun tahtoo mahottoman kiillon (eli polymeerivahoja kait)
:shock: ja simonizillä vissiin päästään suht likelle tuollasta kiiltoa :?:
Sitten kun puhutaan näistä "kovavahoista" niin ne tarkoittanee lähinnä näitä sealantteja jotka muodostavat lasimaisen pinnan kuten muunmuuassa Autoglymin EGP/Liquid Hard Wax, Menzerna Powerlock yms vastaavat polymeeri-tuotteet...
ja sitten,miksi ihmeessä näitä ylläolevia sanotaan kovavahoiksi?

mrrh.. miks ihmees mää edes aloin kyseleen ku ei tälle näy ees loppua ja taas johtaa siihen että on joku yksi ainut purkki joka pitää hakea vaasasta (100km) saakka ja paikalliset myyjät haukutaan lyttyyn jne :oops:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Simoniz tekee mielestäni sellaisen lämpimän wetlookin ennemminkin kuin glymimäisen lasipinnan...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Simppa on ihan helppoa työstettävää kunhan muistaa laittaa sitä maltillisesti. Seitinohut kerros kerrallaan, joku 30x30cm alue kerrallaan.

Käsin kiillotettavaa tavaraa, koneella ei tule mitään. Menee vain pilalle.

Rätilläkin vaikutusta, pitää olla _kuiva_ ja sopivan karkea puuvillalumppu millä tuota hankaa.

Hintakin on huokea, 10€ ja tuolla varmasti käsittelee auton sen 10x ainakin! eli pinnalle jää hintaa euron kerta.

EGP glymillä ei vain saa sellaista pintaa ainakaan tuollaiseen vanhempaan autoon mitä tuolla Simpalla.

Mutta autoglymin punainenhan tässä on ollut pohjalla. Parempaa esikäsittelyvahaa ei vielä ole löytynyt.
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

talidomi kirjoitti:Mutta autoglymin punainenhan tässä on ollut pohjalla. Parempaa esikäsittelyvahaa ei vielä ole löytynyt.
Oletko koskaan kuullut Dodo Juice Lime Primesta? :roll:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
Tu-84
Viestit: 596
Liittynyt: 03.1.2012 15:28
Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tu-84 »

Nyt olen, täytyy kokeilla tässä kesällä. Löytyykin perhepiiristä yksi hyvinlikainen musta S203 joka on varmaan viimeksi vahattu Rinta-Joupilla muutama vuosi sitten.
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Lime Prime on vielä aavistuksen hiovaakin, koneella pintaan vedellessä saa mikronaarmuja katoamaan lopullisesti ja peittämisominaisuuksiltaan erinomainen verrattuna esim glymin punaiseen... Vaatii vaan päälleen luonnonvahan tai hybridin, sealantit ei tartu tuohon päälle...

Mutta myöskin monia muita esikäsittelyaineita on olemassa jotka ovat parempia kuin glymi...

Itse käytän tätä:
Kuva

ja/tai tätä:
Kuva

Tuollakin jonkinlainen kiilto saadaan aikaan:
Kuva
Pinnassa siis ei ole muuta kuin tuo Wet Glaze...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Piruuttani pakko laittaa Wet Glaze kuvia lisää kun näitä on kameran linssiin tarttunut =)

Kuva
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Tarvisin hieman ohjeistusta audin kiillotukseen.
Kyseessä musta auto, jossa on kyllä kiiltoa, mutta pesu- ym.
pikkunaarmut näkyvät ilkeästi.
Tarkoitus olisi myllyttää eka kierros menzernan po203S:llä ja
päälle lime prime ja tietysti vaha.
Lähinnä mietityttää, että millä laikalla on hyvä alkaa hommaan, ettei
tule tehtyä mitään peruuttamatonta.
Aiemmin olen touhunnut vain lime primellä, mutta audin maalipinta lienee
sen verran kova, että tarvitaan aluksi kovemmat aineet.
Koneena cyclo kopio ja laikkoja kaikkia värejä. (oliko se nyt 3M vai wurth mitä trolli myi)

aiemmin käytössä on ollut lähinnä keskikova ja keskipehmeä laikka. (oranssi ja keltainen)
Muutenkin vinkit menzernan käyttöön otan vastaan, kun kyseessä uusi tuttavuus.

-Ville
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Nyrkkisääntönä kannattaa pitää että aina aloittaa miedoimmalla yhdistelmällä ja siitä siirtyä sitten jykevämpään suuntaan tarvittaessa. Menzernan tahnat ja cyclo-kopio ei ole välttämättä paras mahdollinen yhdistelmä kun menzernat täytyy "rikkoa" ennenkuin se alkaa leikkaamaan niin vaatisi ehkäpä tehokkaampaa konetta tai sitten vain reilusti aikaa.
Toinen nyrkkisääntö on että aineet on yleensä silloin "ajettu loppuun" kun alkaa katoamaan pinnasta, tosin en osaa sanoa menzernoista kun käsittääkseni meikkaavat pintaa mutta ainakin meguiar´sin aineet toimivat niin. Ja vettä suihkepulloon ehdottomasti viereen kun ajat menzernalla ja kun tuntuu että alkaa kuivumaan pintaan niin suihkaus vettä ja ajat vielä kerran pari läpi.

Laikoista voisi nuo keskikova ja/tai kovinkin laikka voisi toimia ihan hyvin tuon menzernan kanssa ja keskipehmeä sekä pehmein laikka sitten Lime Primelle joka siis myös leikkaa aavistuksen verran varsinkin jos laikasta löytyy leikkaavuutta.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

JaniH kirjoitti:Menzernan tahnat ja cyclo-kopio ei ole välttämättä paras mahdollinen yhdistelmä kun menzernat täytyy "rikkoa" ennenkuin se alkaa leikkaamaan niin vaatisi ehkäpä tehokkaampaa konetta tai sitten vain reilusti aikaa.
Näinhän siinä saattaa käydä, kun kiireellä tilausta tekee eikä ehdi perehtyä
tarpeeksi. Tarkoitus oli tilata mequn #83:sta, mutta jotenkin päädyin menzernaan.
No eipä tuo kallis kokeilu ole, kun kampetta on muutenkin tulossa melkein kahdellasadalla.
Ja toisaalta onhan mulla sitten aikaa, kun kesälomalla meinasin operaation tehdä.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
_Hämis_
Viestit: 609
Liittynyt: 19.10.2010 23:43
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja _Hämis_ »

Kuva
Tulipahan hierottua. Ei se hyvä ole, mutta parempi ku ennen. :D
® Mesen Porkkana-klubi


Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
Avatar
antti__k
Viestit: 420
Liittynyt: 20.2.2008 16:47
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja antti__k »

tohtiiko huomenna ajaa kokkolantietä. pian sokaisee 8)
® Mesen 199-klubi
Avatar
_Hämis_
Viestit: 609
Liittynyt: 19.10.2010 23:43
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja _Hämis_ »

Pittää laittaa päätyyn parkkiin niin pystyy ajamaan. :lol:
® Mesen Porkkana-klubi


Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

ahonen v kirjoitti:Tarkoitus oli tilata mequn #83:sta.
Tästäkään ei ole kokemuksia luettavissa oikeastaan missään kun taas #105 ja #205 on vaikka millä mitalla... Itsekkin hommaan noita seuraavaksi kun nyt on käytössä nuista kuluttajakäyttöön tehdyt versiot käytössä eli Ultimate Compound ja Ultimate Polish.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
masa66
saabisti
Viestit: 692
Liittynyt: 23.3.2007 8:28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja masa66 »

Vahasin tuossa eilen auton (Collinite) ja tänään on taas siitepölyä
joka puolella... :(
Suurin osa lähtee vauhdissa nätisti pois mutta pintaan
jää sen verran, että harmittaa.

Mitä pirua oli se aine joka muka "estää" pölyjä tarttumasta
pintaan ja onkohan kukaan sitä koittanut :?:

Olisi kiva jos edes vähän pidemmän aikaa näyttäisi tältä:

Kuva

T. masa
Find your own road...

Ex-W124 E280T
Ex-W124 300E 4matic
karvine
Teräshermo
Viestit: 785
Liittynyt: 29.9.2005 23:23

Viesti Kirjoittaja karvine »

Tuohan on ihan luonnollista. Parin pesukerran jälkeen se ei vedä sitä pölyä niin paljon puoleensa.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Eilen meinasin ensin myllytellä vielä loput naarmut ceen pinnasta pois mutta tulinkin sitten lopputulokseen etten jaksa nyt että nykäistään sitten vaikka syksyllä ja pesun jälkeen AutoGlymin punaisella peittelin naarmut ja siihen vedin päälle yhden kerroksen Wet Glaze 2.0:aa, tarkoitus oli vetää vielä toinenkin kerros ja sitten joko glymin kulta tai meguiarsin #16 ja siihen vielä pari kerrosta WG:tä päälle mutta piti sitten yllättäen käydä kylillä mutka kesken kaiken ja sitten olikin sauna jo kuuma... Noh, jatketaan projektia ehkä jo tänään tai sitten viikolla joku ilta...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Räpsäisin joku aika sitten kuvan likaisesta konepellistä:

Kuva
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Hehkutampa tuota Wet Glaze 2.0:aa vielä hieman:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z_rY0oikdJo[/youtube]
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Kas, pyyhitäämpäs Wet Glaze pois pinnasta:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ll64SJ1ntkw[/youtube]

Helpoin pois pyyhittävä mihin koskaan olen törmännyt =)
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10740
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Ford F250 Powerstroke.
* pesu
* vahaus puhdistavalla "teflon" vahalla Levitys Cyklo kopiolla ja käsin kiillotus
* nahkapenkkien käsittely marseille saippualla ja rasvaus
* sisustan täydellinen pesu katosta lattiaan
* muuta yleistä sipistelyä

Kaksi tekijää, aikaa meni noin 8 tuntia. Huomenna nähdään tuloksia sisustan osalta kunhan katto ja lattiaverhoilu kuivuvat. Auto ollut ennen taloudessa, jossa koiria. Se myös näkyi painehuuhtelukoneen likavesisäiliössä.

Kelpaa tuota katsella pihassa. Huomenna jos keli sallii voisi ottaa muutaman kuvan kunnon kameralla. Omistajalle ja itselle muistoksi.

:)
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

No laitahan kuvia meidän muidenkin kiiltohullujen iloksi... Olikos Teflon-vaha tät Korrekin kestovaha TFX:ää tms?
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”