Kakanollaysidee eli Kaappi, lyhyt historia.

Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

eero kirjoitti:olisko voinut käydä vanhanaikaiset,, eli termari lipsahtanut väärinpäin
Tämän asian tiimoilta Jovihava tänä aamuna herätt... siis soitti minulle.
Kuulemma Puuilon termari olisi sopinut vaikka poikittain mutta Behr ei.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Jee!!!!!!!

Sivu vaihtu, nyt riittää yksi akullinen läppärissä lataamaan kuvat :rock:
( ainakin hetken, ennenkuin mr. "pari-ihan-pikku-kuvaa" pääsee vauhtiin :lol: )
Viimeksi muokannut teppo21, 30.6.2012 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

200D:stä varmasti ehjä termari lainaan ja kokeilemaan? :escape: Tai merkkiliikkeestä uusi orggis, noin 20€ taisi maksaa :idea:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Voisiko olla niin että sinne moottorin olisi jäänyt ilmatasku ja termostaatti oikein toimiakseen vaatii nesteen termostaattia vasten, että avautuu oikein?

Nyt sitten termostaatin poiston yhteydessä olisi ilmatasku poistunut taikka viallisen termostaatin uusimisella moottori taas pelaisi oikein. Hieman kuitenkin epäilyttää..

Minulla on aiemmilta autoilu-urilta japsikikkareiden kanssa lukuisia kokemuksia kannentiiviste- ja kansivaurioista. Näiden kokemusten perusteella nyt kannattaisi ilman termostaattia käyttää moottoria ilman jäähdyttimen korkkia ja havainnoida seuraavia asioita: Jäähdyttimestä ei pitäisi ilman korkkia kuulua tai näkyä minkäänlaista pulputusta tai kihinää tai pakokaasun hajua kun kone on niin lämmin kun sen vain saa ilman termostaattia saa. Lisäksi, kun korkki on paikallaan, niin letkut eivät saisi mennä kivikoviksi, vaan pysyä semmoisina että niitä pystyy jollakin tavalla sormin puristamaan kasaan.
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Mersut on kyllä ilmautuneet ongelmitta kun kaataa nesteen rauhallisesti sisään. Kerran kaatelin vauhdilla ja sain kunnon ilmataskun aikaan, siitälähtien olen valutellut hitaammin eikä noita tarvitse senkummemmin ilmata, käyttää korkki auki siihen asti että termari aukeaa, täyttää nestesäiliön vielä kerran ja eikun kovaa ajoa 8)
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
wildfrontier
Viestit: 58
Liittynyt: 23.10.2010 14:02

Viesti Kirjoittaja wildfrontier »

Omassa 310D kaapissa oli kansiremontin jälkeen sama ongelma. Käytin termarin pois ja takas -ongelma poistui kuin taikaiskusta, oli ilmeiseti jäänyt ilmaa siihen termarin tyveen ja ei termis auennut. Olihan tuossa behrissä se pikkuinen ilmauskuula?, olen törmännyt semmoisiinkin mistä se puuttuu.
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

muistaisin joskus jossain nähneeni sellaisen termari asennuksen että termariin on kairattu n millin reikä että ilmat kulkee paremmin poies,,
yks kaveri lämmitti toholla termari koteloa(en muista mikä auto sillä sillon oli) että sai ilmaa vissiin pois,, :roll: mistä noista koskaan arvaa :wink:
yleensä kun on kaikki konstit kokeillu niin on ruvennu pelittää... :wink:
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jokos on kaappi iskussa?

Dynoviteota ja Morkoolivetoja näytille :amis_selittaa: :amis_selittaa:

Vai onko se tehomoottori imassu jovin ilmanpuhistimeen :eec: :eec:
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Aki P kirjoitti:Vai onko se tehomoottori imassu jovin ilmanpuhistimeen
jovihava testifoorumilla kirjoitti:veikkaan nimittäin että kissa imuputkessa saattaa rajoittaa huipputehoja :?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Hiluxin ilmanottotorvessa maatuva rotta rajoittaa huippuvelositeetin noin 70 tuntikilometrin kanttuville. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Gyne... Eikäköö dynevideoita ei pääse ottelemaan, tämä viikko mennee aika tehokkaasti lietsussa ja Kaappi totuttelee uuteen sieluunsa ihan yssisseen kotopihassa :?

Tehoja tuntus rajottavan lähinnä puutteellinen ilmansaanti, polttonestettä nimittäin tuntus sylinteriin päätyvän niinkun pankkitukia epsanjaan :shock:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Tämän koneswäpim dokumentointi meni vähän häneksi, vaikka ajatus olikin oikein videoida tekemistä. Nooh, kännykkä tulikin viriteltyä kuvaamaan videota sopivalle näköalapaikalle ja kylläpä sitä tulikin, varmaan parikymmentä tuntia neljän päivän ajalta. Se viides päivä vaan meni häneksi kun muistikortti loppui kesken heti aamutuimaan, ja läppäri ei suostunut ottamaan matskuja kännykältä vastaan kos siinäkin täyttyi kovalevy videosaasteesta :shock:

Oli niin tiukka draivi päällänsä ettei ehtinyt alkaa tekemään tilaa ja niinpä grande finale jäi kuvaamatta :supersad: Raakamatskua on kanssa niin paljo että voipi olla melekonen rojekti pätkiä siitä mittään kahtomisen arvosta, vaan jos sitä vaikka syssymmällä koittaisi treenata editointija :idea:

Homma kuiten alako maanantaiaamuna klo 7:30 huiteita, keulan purulla. Koska olin jo puskurit ja etupalakin höllännyt ennakkoon niin näkyvää syntyi äkkiä. Suurin taistelu syntyi etupellin sivupultin kanssa, oli ruostunut ihan jumiin ja loppujen lopuksi jouduin laikkaamaan sen poikki. Nesteet pois ja syyläri irti, vesiletkut irti, tehostimen öljyt pois ja letkut&putket irti, alipaineputki ja imuputki irti, moottorin johtosarja irti pistokkeestaan, laturin piuhat irti, kaasuvipu ja polttoainelinjat irti, kardaani, pakkivalon piuhat ja nopeusmittarin vaijeri irti, pakoputki irti pakosarjasta.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Pysyykö lämmöt nyt kurissa? :idea:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Juu, lämmöt on nyt reilassa, tosin termaria en ole vielä pistänyt takas. Kävin ihan marmoritiskiltä uuen, makso 21,21 Eur.

Moottori pelittää kaikistellen hyvin, joskaan mikään ulkoisesti värinätön se ei tuokaan ole, tyhjäkäynnillä täristää niin että hytti helisee. Sitten kun nousee korvakuulolta tuonne jonnekin tonnin pintaan niin tasoittuu.

Vetoa ja etenkin vääntöä tässä on kyllä ihan eri malliin, ja mikä on erityisen mukavaa niin se että alhaalta väännätettäessä ei täristä vaan vetää nöyrästi alhaalta lähtien. Monissa risteystilanteissa menin OM617:llä pienemmällä vaihteella vain siksi että isommalla jyryytti inhottavasti, mitä tämä ei tee, eli voin ajella vähemmillä vaihdoilla.
Viimeksi muokannut jovihava, 08.7.2012 6:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

jovihava kirjoitti:Moottori pelittää kaikistellen hyvin, oskaan mikään ulkoisesti värinätön se ei tuokaan ole, tyhjäkäynnillä täristää niin että hytti helisee
jos joskus laitat sen myyntiin chattiautoon niin älä unohda mainita jotta
kaikki penkit ovat hierovaa mallia :lol:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

:P

Tuossa on keulasta jo aika paljon päreinä
Kuva

Ja tuommosta kaikkea sieltä irtosi
Kuva

Nosturin virittelyä
Kuva

Kuva

Tämähän se on tässä korissa kinkkisin juttu kun ylhäällä päin ei ole vapaatilaa mihin nostaa, loppujen lopuksi päädyin ripustamaan koneen ihan etupäästään ja sitten laatikon alle laitoin hallitunkin. Laatikon kannake irti ja samoin konekehdon pultit, niin sieltähän se lähti laskeutumaan. Yksin hänkslätessä oli melkoinen sovitteleminen saada kone-laatikkopaketti taittumaan pois onkalostaan, etenkin vaihdevalitsin joka on kiinni vaihdelaatikon päällä oli kuin kipeä peukalo, aina tökkäämässä jonnehin :?

Vaan kyllähän se sieltä loppujen lopuksi antautu, tässäpä koneet köllöttelee tallissa vierekkäin
Kuva

:pappa: :ritsa:

Maanantai-iltapäivällä oli vanha moottori irti 8)
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

:pappa: :ritsa:
Mitä vanha mentori tykkää, kun sitä ritsalla ammutaan :naughty:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

:hurt:

Maanantai-iltana vielä pesaisin konetilan
Kuva

Nyt kun oli tilaa niin liimailin konehuoneeseen lisää äänieristysmattoa
Kuva

Irkissä sain vinkin että ruiskutettava äänieriste, noisekilleri voisi olla näppärää, ja sitä kävinkin ihan asioikseen ostamassa Motonetistä. Se oli semmoinen massaruiskuun sopiva pönikkä, tekstin mukaan mustaa jankkia. Sitä sitten testaamaan niin se mitään mustaa ollut, semmoista harmaata löllöä, eikä se tullut edes massaruiskun läpitte vaikka kuinka sekoitteli, jäi käyttämättä. Pitänee käydä valittamassa Motonetissa, tuntui että jotenki tuo oli pilalla :?

Tiistai meni muutenkin hipistely-, ja nysväystyyppisissä tehtävissä, kone sai odottaa tallissa vuoroaan. Niinno, koneen johtosarjat vaihdoin vanhasta uuteen, OM617 johtosarja kävi ihan suoraan OM602:n, niitä harvoja heleppoja juttuja 8) Myös sähköjä muutenkin entrailin korista, siirsin tarttikaapelit toiselle puolelle ja muutin laturin johdotuksen vastaamaan kaksin verroin tehokkaampaa laturia :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Moottori pelittää kaikistellen hyvin, joskaan mikään ulkoisesti värinätön se ei tuokaan ole, tyhjäkäynnillä täristää niin että hytti helisee. Sitten kun nousee korvakuulolta tuonne jonnekin tonnin pintaan niin tasoittuu.
Jotain hämminkiä kuulostaa olevan, moottorin tyynyissä tai ... ?
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Noemminätiijä, josko nämä pakettivehkeet on vähän karheempia ääni ja värinämaailmaltaan kuin henkilövehkeet, tässähän ei ole nestetäytteisiä moottorintyynyjä, eikä valitettavasti kovin helposti ole laitettavissakaan. Kumityynyistä pääsin valkkaamaan viidestä kappaleesta parhaat, vaikuttivat ehjiltä :idea:

Jatkoa stooriin koneswappi:

Sitten oli aika alkaa OM602 paketin siirtyä kohden konehuonetta, irroitusvaiheesta viisastuneena irroittelin vaihdevalitsimen laatikon selästä, antaa enemmän pelivaraa ujuttaa setti paikalleen, ja on kiinni vain kolmella ruuvilla sekä tietysti vivut seekereillä.

Siinä kilautin Hesellekin että kohta olisi mahdollisesti tarvista toiselle käsiparille, kone alakaa mennä paikalleenpäin, lupasi tulla hetj. Rikittelin paketin kiinni konenostimeen etupäästään ja kannattelin takapäätä hallitunkilla ja aloin ajaa systeemiä kohden sijaintiaan. Konekehto oli siis kiinni paketissa, teorialla että työnnän systeemin paikalleen ja vedän konekehdon pultit kiinni.

Pakettihan lähti menemään paikalleen yllättävän heleposti, vaati toki pientä vänkäämistä sieltä sun täältä ja välillä nostos/laskua että sai menemään etuaksilan yli ja lattian alle. Mutta sen puolen tunnin aikaan mitä Heselle soitosta meni siihen kun isäntä oli paikalla olin jo saanut telkuttua paketin aika hyvin hollille. Hese tuli sopivasti avittamaan konekehdon pulttien paikalleen tähtäämisessä 8)

Sitten puuhastelin vaihdevalitsimen takas paikalleen ja vivut kiinni, ja yrittelemään laatikon kannatinta paikalleen, mutta siinäpä tulikin ongelma. Tämä mysteeriö on vieläkin sellainen mitä en tajua, huolimatta siitä että paketti on nyt kyllä paikallaan. Nimittäin koko konepaketti asettui vinoon, siten että laatikon häntä oli noin 15cm liikaa kuskin puolella kun etukiinnikkeet olivat kiinni :shock: Ja se on niin iso heitto ettei sitä oikein vänkäämälläkään olisi saanut väännettyä kohdilleen, enkä toki niin halunnut tehdäkään, jokin tässä oli selvästi vialla.

Kone-vaihteistopaketti korvakoineenhan oli lähtöisin suunnilleen samanikäisestä 210D mersusta, eli periaatteessa samanlaisesta korista mutta OM617 koneen asemesta OM602 koneella, joten ei ollut mitään syytä olettaa että paketti ei olisi ollut bolt-on paikalleen.

Tutkin moottorin kumityynyjä, ne vaikuttivat symmetrisiltä, koneenkorvakot olivat paketin omat joilla se oli ollut 210:n korissa. Soittelin parille luottomeseläiselle, elikkäs Roistolle ja L-D:lle ja koitimme selvitellä että voiko noissa olla jotain eroavaisuuksia, notta mikä olisi se paikka joka teki tämän epäsopivuuden. Jotain eroja löytyi, mutta ei oikein mitään mikä selittäisi tuon vinoon asettumisen.

Vaihtoehdothan olivat että koneenkorvakote on väärät, mutta ne olivat 201D:n korvakot, erilaiset kumityynyt olisivat kanssa selittäneet, mutta silloin niiden olisi pitänyt olla epäsymmetriset, ja sellaisia ei oltu käytetty 210D:ssä. Konekehdossa olisi tietysti voinut olla tyynyjen reiät tai korikiinnityksen reiät eri kohdassa, mutta tämäkin vaihtoehto tuli eliminoitua kun hommasin paikalle konepaketin alkuperäisen konekehdon, sekin oli nimittäin samanlainen kuin korissani paikallaan ollut. Viimeiseksi vaihtoehdoksi jäi että koreissa on konekehdon kiinnityspaikat erit, joka sekin on jotenkin outoa, huomioonottaen että kiinnitys on symmetrinen ja epäsymmetrisesti kiinnittämällä kehto jää vinoon.

Semmoinen vuorokausi meni tätä ongelmaa pureskellessa, kunnes sitten päätin ettei tätä tarvitse selvittää vaan asentaa kone. Otin paineilmapirran ja kiinnitin siihen 6mm poranterän, ja tällä jyrsin mottorin kunityynyjen kiinnitysreijät reilusti pitkulaisiksi molemmin puolin niin paljon kuin tyynyllä oli liikkumavaraa. Lisäksi laitoin akkuporaan 13mm terän ja väljensin konekorvakoiden reiät sekä konekehdon korinkiinnitysreijät.

Näillä tolreansseilla lisättynä nostelin konekehdon ja tyynyt takas paikalleen, alkoi olla jo rutiinia, muutaman kerran ongelmaa tutkiessa tuli nimittäin noita koetettua paikalleen ja poies ja pultit löyhään hollilleen. Sitten laatikon takapää kohdilleen, tällä kertaa säädöt riittivät saamaan sen oikeaan kohtaan. Kun se oli kiinni niin sitten kumityynyjen pultit ja konekehdon pultit kiinni ja siellä se oli :D

Tämän asentelun kanssa meni sitten keskiviikko ja torstai, jotain piuhoja ja polttoainelinjoja ehdin vielä siinä laitella ennenkuin oli torjantai pulkassa.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Perjantaiaamuna sitten homma alkoi kardaanin kiinnittämisellä ja pakoputken sovittelulla, tuossa koneen tyypin viahtumisen yhteydessä muuttuu nimittäin pakoputkikin
Kuva

Ostin Tarviketorilta heidän hyllyssään vuodesta 2007 asti odotelleen alkupätkän, loppupätkä tulikin Tiileriltä luukutettua jo vuosi sitten.

Yhden runkokiinnikkeen jouduin tekemään lissää, sitä ei tuossa 209D korissa ollut ollenkaan. Putken alkupätkän ja ensimmäisen vaimentimen välinen liitos oli varsin hempulan oloinen keksintö, mutta sain sen kuitennii laiteltua paikalleen. Kokonaisuudessaan se asettui paikalleen mukavasti kaikistellen.

Tässä vaiheessa kone oli semmoisessa kunnossa että oli mahdollista tehdä koekäyttö, toki vielä ilman nesteitä, mutta kuitenkin. Ensin kokeilin että olisiko tuo lähtenyt ihan vaan itseilmaamalla, mutta ei akku eikä hermot riittäneet siihen. Kaivelin hyllystä semmoisen desin vetoisen injektioruiskun ja sillä ruutasin karkeasuodattimen sekä syöttöpumpun täyteen löpöä niin että ainetta alkoi mennä tankkiin asti. Sitten liitokset takas kiinni ja kokeilemaan.

Kohtuullisen soolon jälkeen kone alkoi lupailla ja lähti käyntiin, kävi noin 10s ja sammui. Sen jälkeen pari kertaa lupaili, mutta ei enää lähtenyt käyntiin :( Äkkipäätä ajateltuna se vaikutti siltä että siirtopumppu ei nosta ainetta tankilta, joten polttoaineen tulolinja irti ja injektioruiskulla imua, ainakin tankista tulee ainetta. Sitten letku kiinni ja seuraava imupaikka oli siirtopumpun jälkeen. Sinnekin aine alkoi nousta, siis karkeasuodattimen ja siirtopumpun läpi. Oletin siirtopumpun olevan ehjä, olihan ppd sen testannut pumppuhuollon yhteydessä, joten laitoin linjat takas nippuun ja kokeilin käynnistää uudestaan. Taas lähti ja kävi sen 10s ja sammui, eikä taaskaan alkanut käynnistyä.

Minulle alkoi tuolla jonkinmoinen intuitio tässä vaiheessa, kun varsinaista oikeaa karkeasuodatinta ei sattunut olemaan motonetillä eikä puuilossa, niin nappasin Puuilon hyllystä minkävain filtteripatruunan, otin vielä isokokoisen ettei ole heti menossa tukkoon ;) Jo asennusvaiheessa olin kiinnittänyt huomiota filtterin pehmeyteen, seinämät joustivat käsiteltäessä helposti. Tuli semmoinen mieleen että oikein lutku filtteri ennen siirtopumppua, joka pumppaa iskullaan vain pikku tilkan, voisi kait periaatteessa niinsanotusti neutraloida pumpun liikkeen :tuumaus: Joten nappasin filtterin mäkeen ja liitin tuloletkun suoraan siirtopumppuun, ilmasin järjestelmän uudelleen ja tarttasin.

Tällä kertaa kone lähti käyntiin ja ei enää sammunut itsestään. Pitkään en toki viitsinyt sitä käyttää ilman nesteitä, mutta sen verran että sain varmuuden toiminnasta :D

Fiilikset oli tässä vaiheessa: :boing_boing:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Sitten entisestään kasvaneella innolla alkoi keulan kasaus, tehostimen letkut, vesiletkut, syyläri, ropeli ja muut paikalleen, sähköjä askartelin vähän, lähinnä lisävalojen osalta kun tuli piuhat pistettyä puskuria irrotellessa poikki. Maalia ja kotelosuoja-ainestakin tuli sinne ruutailtua, lissää. Ilmanputsarikotelon vaihdoin Tiileriltä peruun, koska 310:ssä tuloletku onkin reilusti isompi, ei olisi käynyt tuohon OM617 peru putsarikoteloon.

Keulapalkki, pellit ja puskuri paikalleen, vaihdekeppi paikalleen ja nesteet sisään. Ei tipu eikä lirise (niin, vielä) mistään. Eikun testikäyttöä :idea:

Kone käynnistyi ja jäi käydä raksuttamaan ihan sievästi. Sanon että ihan, koska vaihdelaatikko ei ole mikään hiljaisin mahdollinen, tai ainakin tässä vaiheessa kytkin ylhäällä ja vapaalla piti melkoista rolinaa, jopa niin että vähän aikaa kuuntelin että menikö minulla sittenkin jokin pieleen runkolaakerien vaihdossa :huh: Onneksi (?) rolina hävisi kun polki kytkimen pohjaan :?

Eipä siinnä muuta kuin työkalut pois alta ja testilenkille. Ensimmäinen ihimetyksen kohde oli rätinä joka kuului kaasutettaessa, muistutti bensamoottorin detoinointia liian aikaisella sytytksellä. Ja syöttöjä oli sitten todella reilusti, heti jos kaasuun koski vähänkään reilummin kuin ihan pintaan niin tielle alkoi jäädä ukkospiliviä :lol:

Vetoja tuntui olevan kyllä varsin mallikkaasti ja vääntöä kanssa :) Outo käyntiääni kaasutettaessa vaan kummeksutti. Sekä se että kilometrin testilenkin puolessavälissä öljynpaineen merkkivalo alkoi vilkahdella :shock: Eikun takas pihaan tutkimaan, ja toteamaan että jostain tiputtaa öljyä :cry:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Lerssinen
Puimanajo-Keijo
Viestit: 2421
Liittynyt: 12.3.2007 17:58
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

:huh:
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Öljyvuoto paikallistui venttiilikopan etupäähän, siihen mihin yleensä tulee tasonsäädön pumppu, mutta kaappiapplikaatiossa öljyntäyttöputki. Siinä on tiivisteenä semmoinen iso o-rengas, jonka olin kyllä uusinut, mutta eipä tuntunut pitävän. Irroitin venttiilikopan ja lötjäsin koko kopan tiivisteen molemminpuolin silikonilla, etenkin täyttöputken kohdilta. Koppa paikalleen ja ruuvit kiinni, josko nyt pitäisi :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Öljyä ei ollut ehtinyt tuosta paikaa vuotaa kuitenkaan kuin sen verran että paikat vähän sotkeentui, öljytikku näytti että öljyt oli edelleen ylärajalla. Käynnistelin konetta ja seurailin merkkivalon käytöstä, se ei korreloinut kierroksiin ja välillä vain hohti, eli aika epätyypillistä käytöstä. Lisäksi kone ei kuulostanut käyvän kuivana, joten epäilykset kääntyivät öljynpainenaturiin. Se on muuten tässä konstruktiossa harvoja yksittäisiä osia jota saattaisi vahdella vaikka huvikseen, on heti näkösällä kun konekopan avaa :D

Ensimmäinen ideani oli ryöstää OM617 paineanturi tuohon, mutta sehän oli tietennii eri kierteellä kun OM602:n anturi, joten Tarviketorille tieni vei :idea: Siellä ei sattunut olemaan hyllyssä ihan just oikiaa anturia, mutta sopivalla kierteellä oleva kuitenkin, rajapaine 0.4 bar oli, joten otin sen. Johtoliitin tosin oli erilainen, joten tuttava(ksi jo tullut) myyjä kyseli että olisiko minulla tuttavapiirissä jotain sähköasentajaa että voisi liittimen minulle vaihtaa :lol:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Uusi anturi paikalleen ja testaamaan, ja niinhän se käynnistyksen jälkeen merkkivalo sammui eikä enää vilkkassut koneen käydessa, eli vika oli ollut öljykellossa :D Miten lie ottanut turpiinsa asenteluhommissa, mitään ulkoista vikkaa siinnä ei näkynyt :nocando:

Oli aika jatkaa testiajelua, tällä kertaa uskaltauduin jo huristelemaan XUXille asti. Seikka jota kyllä jo tuolla välillä seurailin kiinteästi oli moottorin lämmöt, viisari kipusi lähemmäs sataa astetta, mutta pysähtyi kuitenkin vähän ennen. Testimielessä avasin lämppärin hanaa, ja yllätyksekseni konelämpö tippui heti kerralla semmoisen viitisentoista astetta :shock: Ja nousi takas kun laitoin lämppärin venttiilin kiinni :ei_tajuu:

En kuitenkaan ollut tuosta vielä kovin huolissani, konstruktioonhan oli vaihtunut moottorin mukana lämpöanturi, joten oli mahdollista että mittarikin näyttää omiaan. XUXin pihassa sammutin koneen ja kuuntelin ettei jäänyt keittämään tms. Letkut olivat kyllä kuumat ja painettakin tuntui järjestelmässä olevan, joskaan ei ne letkut mitenkään kivikovat olleet.

Kävin plimplommaamassa XUXin ovikelloa ja kysyin siipaltaan että pääseks XUXi vielä ulos? :ritsa: Lupasi, joten läksin sisältä asti kysymään että alakkonää mua? Menimmä pihalle kuuntelemaan 602:n rouskutusta, kyselin kokeneemmalta kolleegalta että kuulostaako käynti asialliselta? Siinä kanssa ihmettelin ääneen lämpöhommaa ja puristelimme letkuja, kun auton alta alkoi kuulua lirinää :shock: Sammutin koneen ja irrottelimme konekopan löytääksemme vuotopaikan. Sieltähän sitä suihkusi lämppärin letkun kanteen liitynnän juuresta, tai siltä se ainakin näytti. Olin joutunut tuota osaa hieman lyhentämään saadakseni sen olemaan osumatta koriin, ja samalla liitynnän ruuvikiinnitys jäi pois, ja siksi heti oletin että siitä se nyt petti :huh:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Koska vuoto oli aika ylhäällä ja se ei heittänyt heti kerralla kaikkia pihalle niin lisäsimme järjestelmän vettä ja päätin ajaa laitoksen takas kotipihaan jatkotoimenpiteitä varten. XUXi lainasi mukaan vesikanisterin varuilta, mutta siinä muutaman kilometrin matkalla lämmöt pysyivät kuitenkin alle sadan joten en pysähtynyt lisäämään.

Kotipihassa laskin nesteet pois ja aukaisin olettamani vikapaikan. Sieltähän löytyi hapettumaa ja painunut o-rengas, putsasin liittymän kanteen ja laitoin uuden o-renkaan sekä löijäsin liitoksen vielä silikonin kanssa. Huomioonottaen että olen yleensä aika nuuka tiivistemassojen käyttäjä, niin tänään oli kyllä tullut ihan rapattua :P

Nesteet takas sisään ja kone käyntiin niin arvakkaas mitä? Sitä nestettä tuli edelleen juuri sieltä mistä äskönkin :shock: Tarkempi tutkimus paljasti että vesiletku olikin klemmarin juuresta murtunut ja se ampui vesisuihkun sinne kannessa olevan liitoksen koloon :ttu:

Siispä nesteet taas pois ja hyllystä uutta 20mm vesiletkua, jota onneksi sattui olemaan, pätkä tilalle. Klemmarit kiinni ja nesteet sisään, ja kone käyntiin. Tarkistamaan äsköistä vikapaikkaa ihan varmana että nyt pitää, niin ei :eec: Nestettä tulee, mutta tällä kertaa keskeltä juuri uusittua vesiletkun pätkää :huh: Nesteet pois taas ja letku irti ja tutkimaan, ja niinhän siinä uuden letkunpätkän aika keskellä oli siisti viilto :shock: Teoriani on että ollenen joskus ollut letkua siitä kohden mattoveitsellä leikkaamassa mutta jostain syystä jäänyt homma kesken ja olen leikannut sitten eri kohdasta :kele: Tai saattoihan se olla Puuilon myyjänkin ensimmäinen katkaisuviilto :tuumaus: Ei voi tietää :nocando:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Niin, ainakin henkilöautosovelluksessa om602:sessa öljykello kertoo paineen, eikä sytytä valoa :idea:

Liekkö tässä ollut sellainen kello :tuumaus:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kiiitoksi Teppo kommentista, kyllä sen piti ihan oikian tyyppinen antero olla, pakettiautosovelluksesta kun oli tekniikkapaketti peräisin :)

Siispä taas nesteet sissään ja käyttelemään ja tutkailemaan että miten liemet kestää moottorissa, sillä seurauksella että taas löytyy vuotokohta :( Se tyhjäkäynninkorotusalipaineanturi piti patentoida paikalleen kos sopivaa ei löytynyt niin tekemällä omasta risasta anturista ja henkilöautoversion semmosesta ja sitä ei päässyt sitten apinamomenttiin kiristämään kun oli niin hankalassa välissä.

Edelleenkiristys sai aikaan sen että vanhaan anturirunkoon liimattu henkilöautoanturi repesi irti. Nooh, toimii se ilmankin, pääasia että vuoto loppui.

Mutta lämmöt oli edelleen korkealla ja jonniinverta painetta järjestelmässä, aiheesta puhelinkonsultoin Tiilerinki kanssa ja tunnelmat oli aika synkät, koko perjantaipäivä oli mennyt tehokkaasti erilaisten ongelmien kanssa taistellessa, rehellisesti sanoen jurppi. Oireyhtymä viittasi kannentiivistevikaan, joskin pieni mahdollisuus oli että jäähdytyskierto oli vain jostain syystä tukossa, mutta väsyneenä sitä tietennii aatteli pahinta mahollista. Termostaatinkin olin jo ennakkoon uusinut, vieläpä Behrin merkkitermarin että varmasti pelittäisi.

Nukkumaan mentiin synkissä tunnelmissa, ja levottoman yön jäläkeen siinnä puoli neljän aikoja kypsyi päätös kuitennii vielä kokeilla että jos vaihtaisi termostaattia, jos se sittenkin olisi jumissa uutuuttaan. Tähän suuntaan toki vähän viittasi se että lämmöt tippuivat kun lämppärin hanan aukaisi, silloinhan kierto tapahtuu lämppärin kennoon termarin ohi.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Elikkäs taas nesteet poise ja attakkia kehiin, tällä kertaa alapuolelta. Termari on laturin takana, pakosarjan alla, paikassa jossa kuitenkin oneksi pystyy operoimaan purkamatta mitään pois edestä, vaikka yläpultti pitääkin nähdä vain sormilla, silmä ei sinne ylety. Ottiin Behrin pois ja kahtelin Motonetistä aikaisemmin ostamaani Toprania, siitä puuttui ohivirtausreikä kokonaan, joten kairasin siihen kolmen millin reiän. kokeilin että miten menisi paikalleen kun hoksasin että tämähän menisi kummin päin hyvänsä paikalleen. Koska kaikki kivet piti kääntää niin tosiaan herättelin Tiilerinkin siinä selevittääkseni että miten päin tuommoisen termostaatin yleensä kuuluisi olla. Behr ei mahtunut sinne kuin yksin päin, mutta mielessä kyti ajatus että jospa olinkin ostanut vääränmallisen termarin :tuumaus: Kun pääsimme konsensukseen termarin asennussuunnasta (oli se ollut oikeinpäin) ja topranin laadusta (sopii parhaiten heittovälineeksi jotakin sopivaa kohdetta kohti, vaikkapa naapurin kissaa) niin aloin etsiskellä koneesta poisottamaani alkuperäistermostaattia, laihoin tuloksin. Kävin vimmassa lävitse roskikset ja laatikot johon kasasin koneesta irroitetut osaset, Timo Koivusalon sanoin "Turhaan, aivan turhaan".

Kun termostaattoria ei löytynyt ja aamukin oli vielä niin aikainen ettei varaosaliikkeet olleet auki, päädyin että kasaan systeemin ilman termostaattia, eipähän ainakaan se ahdista :idea:

Siispä hetkonen ähräystä ja nesteet sisään jo kuudennen kerran vuorokauden sisään :P Kone käyntiin ja testilenkille :arrow: Ei nouse lämmöt eikä tee painetta järjestelmään :happy: Eikä edes vuoda mistään :lol: Eli uusi Behrin termostaatti oli jumissa kiinni :shock: Kaikkea sitä :nocando:

Allaryömiessä olin muuten havainnut että pakoputken ensimmäinen liitos, se jota haukuin epämersumaiseksi hempulaksi, oli vuotanut, joten nyt kun oli tämä lämpöongelma järjestyksessä avasin liitoksen, löijäsin pakoputkikitin kanssa kartiolaipat ja vuorasin myös sauman ulkopuolelta, ja kirin pannan takaisin paikalleen, siihen loppui se omituinen sirinä kaasutettaessa :wink:

Tässäpä taistelutanner lauantaiaamuna ennen siivoamista
Kuva

Nyt koneella on menty viitisensataa kilometriä eli vajaa tankillinen, löystynyttä flektiä ja pieleensäädettyä vaihdevivustoa lukuunottamatta ongelmitta. Tuo vaihdevivuston säätö sai aikaan sen että nelosta ei meinannut saada kolmoselta ylöspäin vaihtaissa päälle, kun kolmonen jäi vaihdelaatikosta päälle, uudelleensäädön jälkeen homma toimii paremmin, mutta vieläkin olisi vara tunata paremmaksi :idea:

Edelleen oikeastaan kaikki välitykset tuntuvat liian lyhkäsiltä, eritoten nyt kun koneessa on selvästi enemmän vääntöä. Ykkönen on edelleen ylilyhyt liikkeellenyhjäytysvaihde kun taas kakkonen on ihan hivenen pitkä liikkeellelähtöön mutta lyhyt esmes risteyksiin, jotka mennään kolmosella, nelonen on sopiva ajovaihde 40 km/h rajoitusalueella ja viitosella voi ajaa sujuvasti 45 km/h ylöspäin.

Koneen äänimaailma on muuttunut siten että OM617 kävi tyhjäkäynnin sukkasillaan mutta rähjäsi kierroksilla. OM602 taas rähjää tyhjäkäynnillä, käynti on huomattavan raaka, mutta sitten konetta ei maantienopeuksissa enää kuule. Joku yksittäinen nostaja siellä raksuttaa, LD:hän se ehdotti vaihtamaan niitä jo ennakkoon, vaan ei tullut tehtyä :oops: Tyhjäkäynti on kyllä tässäkin koneessa yllättävänkin epätasainen, täristää hyttiä. Henkilöautomiehille huomioksi että tässä pakettiautosovelluksessa ei ole nestetäytteisiä moottorinkumityynyjä jotka ottaisivat suuriamplitudisenkin värinän vastaan, normikumityynyt eivät ole aivan yhtä elastiset. Olen kyllä harkinnut myös uusia tyynyjä, vaikka paikalleen menneet olivat kyllä ainakin silmämääräisesti hyväkuntoiset. Nestetäytteisten tyynyjen soveltaminen ei ihan helposti käy, asiasta löytyy empiirinen tutkielma oliko viime kesältä tästä topikista.

Summa summarum, tekniikan vaihto on melekonen savotta, etenkin lähes kokonaan yksin tehtynä kotitalliolosuhteissa, pelkkään pakettien swäppiin meni semmoinen kuutisenkymmentä tuntia, moottorin ennakkohuoltotöihin varmaan toinen mokome. Rahhaa paloi tonnin verta kaikkineen, ennakkohuolloista ketjun vaihto sekä kk-laakereiden vaihto tuntuivat turhilta siinä mielessä että molemmat olivat hyväkuntoisia, mutta sitäpä ei toki tiennyt ennenkuin homman teki. Laturin kanssa tuli myös tehtyä ylimääräisiä liikkuja, mutta toisaalta nyt on mukava kun generaattorista löytyy kapaa hupilaitteiden käyttöön ja siellä on se vapaakytkin. Olen tyytyväinen että tehostimen pumpun korvakko tuli hitsuutettua ja myös että syöttöpumppu tuli laitatettua.

Dealerille isot kiitokset kärsivällisuudestä puhelimen äärellä amatöörin aprikoinneille, Roistolle ja Lucky-Dogille teknisestä konsultaatiosta, Hese126:lle avusta kriittisillä hetkillä konekehdon paikalleentähtälyssä, PetriR:lle konepaketin kauppaamisesta ja kumityynyjen sekä konekehdon lainasta, palauttelen tässä jossain välissä, nii ja XUXille vesikanisterista :idea: Kiitokset myös kaikille voorumilaisille myötäelämisestä :pusuposkelle:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Linttaklubi”