Synttäriauto

Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29268
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Keiteleelle lähti, ostajalla purettuna kolme 123:a ennestään ja tästä mahtaa tulla ajan saatossa aika hieno yksilö...mukava myydä kun tietää ettei auto mene paaliin.
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

dealer kirjoitti:Keiteleelle lähti, ostajalla purettuna kolme 123:a ennestään ja tästä mahtaa tulla ajan saatossa aika hieno yksilö...mukava myydä kun tietää ettei auto mene paaliin.
Hienoa! Hommaappa joku hyvä 240D nii vaihdellaan tuohon 300Deehen :wink: :D
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29268
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos löytyy hyvä ja siisti 240 niin heti ostan kohtuuhinnalla :wink:
Miksei 300:kin mutta kun on tuo turbosarja nelipyttyiseen...
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

dealer kirjoitti:Jos löytyy hyvä ja siisti 240 niin heti ostan kohtuuhinnalla :wink:
Miksei 300:kin mutta kun on tuo turbosarja nelipyttyiseen...
Niijuu sulla on se turbosettikin.. Itse en taasen semmoisesta turpottelusta perusta niin kovasti.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
^^Club
Viestit: 356
Liittynyt: 01.10.2005 15:45
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja ^^Club »

Jussi L. kirjoitti:
dealer kirjoitti:Jos löytyy hyvä ja siisti 240 niin heti ostan kohtuuhinnalla :wink:
Miksei 300:kin mutta kun on tuo turbosarja nelipyttyiseen...
Niijuu sulla on se turbosettikin.. Itse en taasen semmoisesta turpottelusta perusta niin kovasti.
Ei muuta ku jussi farmariin nyt ostat sen turpo setin nii alkaa olemaan sitä urheiluauton tuntua :lol:
Mercedes Benz s124 300TD -91 "käyttis"
Mercedes Benz w123 300DA -77 "Kesä auto"
Mercedes Benz w123 200D->300D -77 "Ikuisuusrojekti"

ex:
Mercedes Benz w201 250D -87
Mercedes Benz S123 240TD -79
Mercedes Benz w123 240D -84
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

^^Club kirjoitti:
Jussi L. kirjoitti:
dealer kirjoitti:Jos löytyy hyvä ja siisti 240 niin heti ostan kohtuuhinnalla :wink:
Miksei 300:kin mutta kun on tuo turbosarja nelipyttyiseen...
Niijuu sulla on se turbosettikin.. Itse en taasen semmoisesta turpottelusta perusta niin kovasti.
Ei muuta ku jussi farmariin nyt ostat sen turpo setin nii alkaa olemaan sitä urheiluauton tuntua :lol:
Kyllä se on jo tarpeeksi urheilullinen meille :lol: Jahka saisi talvella sen muuten sitä laitetulta parempaan päin ens kevääksi :wink:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29268
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

dealer kirjoitti:..mukava myydä kun tietää ettei auto mene paaliin.
Nykyinen omistaja soitteli ja kyseli olisiko turbosarja vielä myynnissä.
Mersu oli ollut joka päivä ajossa ja siitä korjattu jo takakelkan kumit sekä iskarin kolinat.

Tästäkin taisi tulla 123 jonka kunto edelleen paranee ajan myötä, eikä auto silti seiso tallissa :D
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

dealer kirjoitti:
dealer kirjoitti:..mukava myydä kun tietää ettei auto mene paaliin.
Nykyinen omistaja soitteli ja kyseli olisiko turbosarja vielä myynnissä.
Mersu oli ollut joka päivä ajossa ja siitä korjattu jo takakelkan kumit sekä iskarin kolinat.

Tästäkin taisi tulla 123 jonka kunto edelleen paranee ajan myötä, eikä auto silti seiso tallissa :D

Hieno juttu 8) Hyvä että on vielä ihmisiä jotka arvostavat W123:a
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29268
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tämän mersun vedot olivat vähentyneet entisestäänkin, sitten alkanut kuluttaa öljyä ja savuta :arrow: kansi pois ja vika löytyi...ykkösen mäntä halki ja puhki.
Kone oli kuitenkin käynyt ja käynnistynyt hyvin vielä nykyiselläkin omistajalla, sitten vaan alkanut oikkuilla.

Nyt on kuulemma tilalla OM617 ja välitykset edelleen 200D ....
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

dealer kirjoitti:Tämän mersun vedot olivat vähentyneet entisestäänkin, sitten alkanut kuluttaa öljyä ja savuta :arrow: kansi pois ja vika löytyi...ykkösen mäntä halki ja puhki.
Kone oli kuitenkin käynyt ja käynnistynyt hyvin vielä nykyiselläkin omistajalla, sitten vaan alkanut oikkuilla.

Nyt on kuulemma tilalla OM617 ja välitykset edelleen 200D ....
No jopas tempun teki..
® Mesen Porkkana-klubi
pulkkroope
Viestit: 45
Liittynyt: 08.12.2012 17:16
Paikkakunta: keitele

Viesti Kirjoittaja pulkkroope »

JEPS..

Mese on nyt täällä keitele cityssä hellässä hoivassa.(2300 asukasta)

Haapavedeltä haun jälkeen mersua on enemmän korjattu,kuin ajettu :( .
Pientä korjausta tehty mm.kaikki jarrut ja jarruletkut uudet,alapallot+ylätukivarret uusittu,moottori vaihdettu kolmesataseen+kaikki motin tiivisteet uusittu ja venttiilit säädetty.
Myös perän vaihdoin kun rupesi ujellus keljuttamaan,samalla tuli takakelkkaan uudet puslat.
myös ohjaussimpukan vaihdoin välyksettömään

Luulin että olisi ruosteeton,mutta eipä ollukaan.Takavakaajan kiinnitykseen joutui hitsaamaan ja kuskin jalkatilaan 20cm*30cn kokoisen paikan


Korjailujen jälkeen alkaa olla mieleinen peli...joitain pikku puutteita oli minulle tullessa,mm.keulatähti puuttui(oli paha vika omaan silmään).

Tarkoitus olisi maalauttaa alkuperäisellä värillä maalaamossa,eikä pensselillä niinkun oli aikaisemmin maalattu..

MAHTAVA PELI TUO W123! :wink:
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Kuulostaapa erittäin hienolta että yksi laadukas vanha Mersu jatkaa taivaltaan vielä pitkälle tuollaisella pidolla 8)
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
blacklake
Viestit: 1156
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Asiallista huolenpitoa kyllä 8)
® Mesen Porkkana-klubi
pulkkroope
Viestit: 45
Liittynyt: 08.12.2012 17:16
Paikkakunta: keitele

Viesti Kirjoittaja pulkkroope »

Mersulla ajettu 9.12 200km lenkki,vaikka lunta oli välillä paljon. Mersu parempi ajaa kuin käyttö autoni corolla -05.

laitoin talvisen fiilistely kuvan,niin saa ex omistaja nähdä että iskussa on :wink:Kuva
pulkkroope
Viestit: 45
Liittynyt: 08.12.2012 17:16
Paikkakunta: keitele

Viesti Kirjoittaja pulkkroope »

Kuva

siinäpä kuva vanhasta 200d voimakoneen männästä...onkohan vika ollut ajoituksessa vai suuttimissa. Eli tuo ykkösen mäntä oli rikki ja 2 ja 3-sylintereiden männissä hiushalkeamia.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Vika on voinut hyvinkin olla ajoituksessa tai huonoissa suuttimissa. Minkä merkkinen mäntä on kyseessä, jos joku kiinalainen tarvike mäntä niin vika voi olla siinäkin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29268
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, olisikohan männät tai osa niistä vaihdettu moottoriremontissa.
Hyvin tuo käyntiin lähti ja kävi, vetoja oli sen vähän mitä 200D:ssä voi olla.
Roope taisi mainita että meno oli alkanut pikkuhiljaa hyytymään ja hyytymään, eikä sen kovin paljon sovi näissä hyytyä ennenkuin on pakko tehdä jotain...
pulkkroope
Viestit: 45
Liittynyt: 08.12.2012 17:16
Paikkakunta: keitele

Viesti Kirjoittaja pulkkroope »

Empä tutkinut männän merkkiä,viskasin sen vanhan myllyn muitten mersun romujen sekaan.....Öljyä söi rikkinäisellä koneella 1,5l/500km ja savus sopivasti

paljon mukavampi ajaa tuolla isommalla koneella,kun jaksaa kulkeakin..paljon vaan vie polttoainetta,pitäs 300D perä laittaa.

Tekisi mieli laittaa uudempi mylly nokille..
Mikä kone olisi paras kulutuksen ja tehon suhteen?hirveita tehoja en ole hakemassa(joku 100hv riittää ja vitos vaihde tekis hyvää)

pittää käydä ensin leimaamassa tuolla koneella,niin miettiipä sitten lisää...
Leimalle olis vielä vas etu jousen alalautanen, takasumuvalo ja vastaavuustodistus motista..vanhoja kuluviaosia on vain vasen ylätukivarsi,muu uutta :lol:

Olis myös automaatti loota kaikkine osineen jos joku tarvii, ajokuntoisessta mesestä irrotin
pulkkroope
Viestit: 45
Liittynyt: 08.12.2012 17:16
Paikkakunta: keitele

Viesti Kirjoittaja pulkkroope »

Olisikohan moottorivian alku ollut jo ostaessa, kun huohotti reippaasti haapavadeltä haun jälkeen...paikanpäällä en älynnyt kokeilla..

nykyisen motin kun laittaa kuumana tulille ja aukaisee öljyntäyttö korkin niin ei hypi yhtään.Jopa kierroksilla korkki pysyy paikallaan ilman putoamista! motilla ajettu n.600tkm kuulemma,laakerit oli laitettu ylikoot..aikanaan varmaan rempattu :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29268
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minun mielestäni hyvä vaihtoehto olisi vanhempi (siis 10-venttiilinen) 250D josta säädättää pumpusta "kaikki irti" esim. PP-Dieselissä, ulkoinen syötönsäätöruuvi katsastusta varten.
Tehot menee alun toiselle sadalle.
Satakaksnelosen kopassa manuaalina (aina 5-v) kuluttaa matka-ajossa jopa alle kuutta ja jaksaa mennä.

Laitappa Roope yhteystiedot yyveellä niin kirjoittelen vastaavuustodistuksen, saat takuuseen :lol:
Jos ehtii ens vuoden puolella, ennemmin en pääse tekemään.
roope kirjoitti:Olisikohan moottorivian alku ollut jo ostaessa, kun huohotti reippaasti haapavadeltä haun jälkeen...paikanpäällä en älynnyt kokeilla..
Tuohon en osaa sanoa, mutta mielestäni öljyä ei tarvinnut lisätä kertaakaan enkä huomannut mitään ongelmia.
Huohotuksesta olen näemmä kirjoittanut:
Kone huohottaa öljykorkista, en jaksa muistaa onko se näissä miten normaalia.
mutta muut kertoivat että normaalia on joten en kiinnittänyt asiaan enempää huomiota.
Satakaksnelosia on ollut joitain sellaisia että korkin jos löysää niin lentää kuusiaidan taakse samantien, niissä olen itse tottunut siihen että huohottaa minkä huohottaa mutta toimii.
pulkkroope
Viestit: 45
Liittynyt: 08.12.2012 17:16
Paikkakunta: keitele

Viesti Kirjoittaja pulkkroope »

Joku kysyi männän merkkiä,männässä luki MAHLE.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Mäntien halkeaminen oli yleistä noissa koneissa. Nyt joku sanoo että miten niin?
No niin vain oli. Koneen remonttiajankohdan sinetöi juuri tuo homma.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Ainakaan turbon mäntiä ei oo mennyt ensimmäistäkään kovemmassakaan rääkissä.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

XUX63 kirjoitti:Ainakaan turbon mäntiä ei oo mennyt ensimmäistäkään kovemmassakaan rääkissä.
617:ssa?
Eikö niitä juuri niistä ole mennytkin. Ykkösestä.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Juu, 617 turbossahan ykkösen mäntiä menee kun cooleria ei ole ja turbo pukkaa kuuman ilman suoraan ykköseen. Vapari koneista en ole koskaan kuullutkaan että männät halkeaisivat omia aikojaan jos ei väärillä ennakoilla ajella.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

tämähän on hyvin yleistä että 61x sarjan koneissa on männät halki tosin yleensä se ei menoa haitaa
meille ostettiin uusi 200d vuonna 1981 kilometrejä oli mittarissa 202tkm kun kone ei enää käynnistynyt syyksi sevisi lopulta se että sylinterit oli kuluneet aivan mahdottomasti
ja lisäksi kaikki männät oli halki
Teuvalla oli siihen aikaan paja joka kunnosti työkseen kyseisiä koneita minähän soitin sinne ja kysyin että löytyykö hyviä käytyettyjä mäntiä olihan niitä kuulemma
menen hakemaan niitä hyviä mäntiä osoittautui kuitenkin että kaikissa niissäkin oli halkeamia kovasti ihmettelin asiaa mutta sain kulla että yleensä kaikki on halki
kyseinen firma teki aika suuressa mittakaavassa mersun vaihtokoneita ja kunnosti alkuperäisiä moottoreita
ihmettelin meidän auton pyttyjen kulumaa niin sanoi että siinä 220-230tkm kestää kakssatanen ja 220 menee 250tkm kohdalla harvaksi
meillä olikin taxsi käytössä tuo varmaan oli tullu tyhjäkäyntiä kun oli ennen aikojaan mennyt
mulle on kenenkään turha väittää että kyseinen moottori malli kestää ajaa miljoonan jos 500tkm meinaa päästä niin ei saa ajaa kertaakaan yli 80km/h
myöhemmin oli samat kokomukset 617 moottorin osalta silloin ajattelin etten enää ikään halua nähdä diesel pataa :cry:
näin jälikäteen täytyy todeta että kyllä 60x koneet kestää ajaa eivätkä mene harvaksi ne jopa saa käyntiin :D
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Niinno, täällä on yksi OM616 millä on menty raakasti yli miljoona kilometriä :hihihi:

Ja ainakin viimesimmän omistajan ajossa on ajettu myös yli 80km/h...

Itseasiassa varmastikkin valtaosa kilometreistä on tullut yli satasen vauhdeissa, ja niistäkin hyvin suuri osa 120+km/h :idea:

Ja syöttöä on ollut pumpulta niin paljon, että itteäkin hiukan hirvittää :oops:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5OtGuUgDV9k[/youtube]
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

xr kirjoitti:tämähän on hyvin yleistä että 61x sarjan koneissa on männät halki tosin yleensä se ei menoa haitaa
meille ostettiin uusi 200d vuonna 1981 kilometrejä oli mittarissa 202tkm kun kone ei enää käynnistynyt syyksi sevisi lopulta se että sylinterit oli kuluneet aivan mahdottomasti
ja lisäksi kaikki männät oli halki
Teuvalla oli siihen aikaan paja joka kunnosti työkseen kyseisiä koneita minähän soitin sinne ja kysyin että löytyykö hyviä käytyettyjä mäntiä olihan niitä kuulemma
menen hakemaan niitä hyviä mäntiä osoittautui kuitenkin että kaikissa niissäkin oli halkeamia kovasti ihmettelin asiaa mutta sain kulla että yleensä kaikki on halki
kyseinen firma teki aika suuressa mittakaavassa mersun vaihtokoneita ja kunnosti alkuperäisiä moottoreita
ihmettelin meidän auton pyttyjen kulumaa niin sanoi että siinä 220-230tkm kestää kakssatanen ja 220 menee 250tkm kohdalla harvaksi
meillä olikin taxsi käytössä tuo varmaan oli tullu tyhjäkäyntiä kun oli ennen aikojaan mennyt
mulle on kenenkään turha väittää että kyseinen moottori malli kestää ajaa miljoonan jos 500tkm meinaa päästä niin ei saa ajaa kertaakaan yli 80km/h
myöhemmin oli samat kokomukset 617 moottorin osalta silloin ajattelin etten enää ikään halua nähdä diesel pataa :cry:
näin jälikäteen täytyy todeta että kyllä 60x koneet kestää ajaa eivätkä mene harvaksi ne jopa saa käyntiin :D
Meille ostettu alle 200tkm ajettuja W123:a ainakin kaksi kappaletta aikanaan, eli lähes uusia olivat, kumpaankin ajettiin melkein 600tkm mittariin, eikä konetta aukaistu muuta kuin venttiilien säädöt tehty, toinen oli 200D ja toinen 220D, joten kyllä on erikoista jos noissa kilometreissä menee koneet, mutta no en väittele, yksilöitä autot ovat toki.
® Mesen Porkkana-klubi
pulkkroope
Viestit: 45
Liittynyt: 08.12.2012 17:16
Paikkakunta: keitele

Viesti Kirjoittaja pulkkroope »

kertokaapa viisaammat mitä eroja nuissa manuaalilootissa on (w123). Varastosta lyötyy 2kpl valurautakuorisia lootia ja 1 alumiinikuorinen
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Jussi L. kirjoitti:.. kyllä on erikoista jos noissa kilometreissä menee koneet, mutta no en väittele, yksilöitä autot ovat toki.
Oli jo toisaalla juttua, että öljyt oli 70- ja vielä 80-luvullakin täyttä kuraa ja pikkupakkasessa niin jankkia, että jos koneen sai pakkasella käyntiin, niin minkäänlaista voitelua ei ollut pitkaan aikaan. Mersun koneet oli horoja muutamassa sadassa tuhannessa ja muiden merkkien koneet puolet vähemmillä lukemillä. Öljynvaihtoväli oli maksimi 5000 km.

Eri asia oli jos öljyjä oli koko ajan vaihtamassa ja ammattikäytössä kone oli koko ajan käynnissä, niin saattoi kestää pitempäänkin mutta yleensä ei.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”