Kumpi "syö" jarrupaloja enemmän, automaatti vai ma
Kumpi "syö" jarrupaloja enemmän, automaatti vai ma
Eilenillalla irkkikeskustelu meni siihen että mietimme minkäverran automaattivaihteisessa autossa on moottorijarrutusta.
Taisin olla ainut joka oli sitä mieltä että automaattivaihteinenkin jarruttaa moottorilla, muut kirjoittelivat että kun löysää kaasun niin moottori menee heti tyhjäkäynnille.
No, kokeiltu on - kun löysää kaasun vaikkapa 80 vauhdista "D" päällä niin kierroslukumittari putoaa 2000 kierrokseen ja moottorijarrutus on selvästi tuntuvaa.
Keppi "N":lle, ja rullaa.
Pohdintaa aiheena otsikon kysymys
Taisin olla ainut joka oli sitä mieltä että automaattivaihteinenkin jarruttaa moottorilla, muut kirjoittelivat että kun löysää kaasun niin moottori menee heti tyhjäkäynnille.
No, kokeiltu on - kun löysää kaasun vaikkapa 80 vauhdista "D" päällä niin kierroslukumittari putoaa 2000 kierrokseen ja moottorijarrutus on selvästi tuntuvaa.
Keppi "N":lle, ja rullaa.
Pohdintaa aiheena otsikon kysymys
wiimax.fi
Tuo meikeläisen 203:nen ainakin jarruttaa moottorilla ja tuntuvasti. Alkavat olla aika älykkäitä nämä automaatit, pienemmälle tuntuu vaihtavan myös alamäessä jos vauhti alkaa nousta cruiserin kanssa liiaksi. Muutenkin tomaatti pelaa erinomaisesti, enää ei tule ajettua matka-ajoakaan kolmosvaihteella, kuten volvolla.
Tosin semmoinen "miinuskin" on, että miksi tuo käsivalinta ei voi toimia, niin kuin käsivalinnan kuuluisi. Auto nimittäin "harkitsee" käsivaihtoa ainakin parisekunttia ja nytkäyttää sitten pykälän silmään. Näin siis pienemmälle vaihdettaessa. Isommalle sitä ei saa yllytettyä juuri mitenkään, ennen kuin laatikko haluaa itse hyväksyä isomman vaihteen. Mutta eihän tuo haittaa, se automaatti kun on muuten älykäs. Vaihdot ilman kuskin "hallintaa" luonnistuvat erittäin tasaisesti ja pehmeästi ja sehän se päätarkoitus onkin.
Tosin semmoinen "miinuskin" on, että miksi tuo käsivalinta ei voi toimia, niin kuin käsivalinnan kuuluisi. Auto nimittäin "harkitsee" käsivaihtoa ainakin parisekunttia ja nytkäyttää sitten pykälän silmään. Näin siis pienemmälle vaihdettaessa. Isommalle sitä ei saa yllytettyä juuri mitenkään, ennen kuin laatikko haluaa itse hyväksyä isomman vaihteen. Mutta eihän tuo haittaa, se automaatti kun on muuten älykäs. Vaihdot ilman kuskin "hallintaa" luonnistuvat erittäin tasaisesti ja pehmeästi ja sehän se päätarkoitus onkin.
BMW 318d -09
Kyllä mulla ainakin tulee heitettyä motarin ramppiin tultaessa kolmoselle D:ltä ja jarruttaa riittävästi - talvella jopa turhankin hyvin
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Höh, minä keskustelun toisena osapuolena olen sitä mieltä että "moottorijarrutusta" ei automaatissa ole kuin nimellisesti. Kaasua höllätessä suht pian mennään vapaalla tai sitä vastaavassa tilassa. Mainittavaa hidastusta ei kyllä ole. Mutta jos pienempää tarjoaa niin sitten se riipaisee kiinni. Kait siinä jokin älykäs järjestelmä on mikä vertailee käytettäviä välityksiä ja pyörintä nopeutta ja tekee päätelmiä sen suhteen. Jotain tollaista sen pitää olla mekaanisessakin että se tajuaa vaihdella pienempää. No viisaammat valaiskoon.
J.T.S. Mersun loota ei ole tiptronikki. Ei se ole pakko vaihto vaan käytönnössä sillä kepillä valitaan suurin käytettävä vaihde. Ei se ole suunniteltukaan manuaali hämmenteiseksi.
Mitä sitten tulee jarruihin. Fysiikan lakejahan ei voi kumota joten automaatti syö jarruja enemmän kuin manuaali. Moottorijarrutusta manuaalissa käyttään ihan huomaamattaan. Automaatissa vastaavaa ei ole joten kaikki pysäytysvoima on omien jarrujen varassa kuten paikallaan pysyminenkin.
J.T.S. Mersun loota ei ole tiptronikki. Ei se ole pakko vaihto vaan käytönnössä sillä kepillä valitaan suurin käytettävä vaihde. Ei se ole suunniteltukaan manuaali hämmenteiseksi.
Mitä sitten tulee jarruihin. Fysiikan lakejahan ei voi kumota joten automaatti syö jarruja enemmän kuin manuaali. Moottorijarrutusta manuaalissa käyttään ihan huomaamattaan. Automaatissa vastaavaa ei ole joten kaikki pysäytysvoima on omien jarrujen varassa kuten paikallaan pysyminenkin.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
No ei. Kierrokset tipahtaa tyhjäkäynnille. Pitää kait käydä testaamassa. Voihan näissä sähköheebeli versus mekaaninen jotain eroja olla.Sivonen kirjoitti:"
Sama kuin kokeilisi manuaalilla moottorijarruttaa nelonen päällä 50km/h vauhdissa.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
Niin, hommahan menee sillälailla että manuaalivaihteisella risteystä lähestyttäessä heitetään vaihde vapaalle, jolloin kaikki vauhdin hidastaminen tapahtuu jarrupalojen kustannuksella.
Automaattivaihteisella taas todella harva kuljettaja lykkää vaihteen vapaalle, eli moottorijarrutus hidastaa vauhtia jarrujen apuna.
Automaattivaihteisella taas todella harva kuljettaja lykkää vaihteen vapaalle, eli moottorijarrutus hidastaa vauhtia jarrujen apuna.
wiimax.fi
vastaan että yli 60km/h nopeuksissa se moottori hidastaa vauhtia jos sen kaasun höllää.Siis on samaa luokkaa kuin OIKEA oppisessa moottrijarrutuksessa manuaalilla.Mutta kyllä se on huomattava hidastus verrattuna automaatin ollessa N asentoon.
Kun taas mennään alle sen 60km/h niin nelonen on niin suuri että käytännössä kierrokset on jo niin alhaalla.
Manuaalillahan jarrutetaan sillä moottorilla siten että ei vaihdeta sitä vaihdetta pienemmälle vaan sillä vaihteella jolla on ajettu annetaan rullata koskematta kaasuun.Silloin ei moottoritarvi polttoainetta ja polttoainetta säästyy.
Muuta järkevää tarkoitusta en tiedä moottorijarrutksen käyttöön.Saahan sillä heiteltyä luisuun.
Kun taas mennään alle sen 60km/h niin nelonen on niin suuri että käytännössä kierrokset on jo niin alhaalla.
Manuaalillahan jarrutetaan sillä moottorilla siten että ei vaihdeta sitä vaihdetta pienemmälle vaan sillä vaihteella jolla on ajettu annetaan rullata koskematta kaasuun.Silloin ei moottoritarvi polttoainetta ja polttoainetta säästyy.
Muuta järkevää tarkoitusta en tiedä moottorijarrutksen käyttöön.Saahan sillä heiteltyä luisuun.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
Paitsi jottei näillä meijjän antiikkivehkeillä tuo toimiNicNac kirjoitti:Manuaalillahan jarrutetaan sillä moottorilla siten että ei vaihdeta sitä vaihdetta pienemmälle vaan sillä vaihteella jolla on ajettu annetaan rullata koskematta kaasuun.Silloin ei moottoritarvi polttoainetta ja polttoainetta säästyy.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
-
- Jenkki-mies
- Viestit: 394
- Liittynyt: 28.3.2006 11:34
- Paikkakunta: Vapaala city
kyllä automaatti vähän hidastaa kun vauhdin lopettaa..turbiini lukkoiset ovat tosiaan eri juttu.. niinkuin tuo perhe reki cevy.. mutta onhan siinä kunnon jarrupalatkin eikä mitkään pikku nastat.. niinkuin mersussa..
just laitettu etu ja takapäähän uudet palat ja en ikinä osta enään jarrupaloja motonetista.. vi####AA vieläkin.. ei se raha vaan turha työ.. rohina laput JUU.. no tää oli tällänen purkaus vaan..palat mersuun
mutta sanoisin automaatissa jarrupalojen loppuvan ennemmin kuin manuaalissa
just laitettu etu ja takapäähän uudet palat ja en ikinä osta enään jarrupaloja motonetista.. vi####AA vieläkin.. ei se raha vaan turha työ.. rohina laput JUU.. no tää oli tällänen purkaus vaan..palat mersuun
mutta sanoisin automaatissa jarrupalojen loppuvan ennemmin kuin manuaalissa
Mercedes 220 T CDI Combi
Cadillac Coupe de Ville 1958
SMV 12 1967 ja SMV 525 Electronic 1983
Cadillac Coupe de Ville 1958
SMV 12 1967 ja SMV 525 Electronic 1983
Ei koskaan näin Yleensä vedän vitosen pois päältä siinä vaiheessa, kun kierrokset on 800dealer kirjoitti:Niin, hommahan menee sillälailla että manuaalivaihteisella risteystä lähestyttäessä heitetään vaihde vapaalle
Luokiyo: minä olen luullut, että vanhoissakin dieseleissä pumpussa on jokin alipaineventtiili, joka vetää syötöt pois moottorijarrutuksissa Ei kai minullakin sittenkin ole antiikkinen vehjes ilman moottorijarrutussäästöominaisuutta?
Kävin testilenkillä samalla kun kaupassa piti käydä (kauppa on noin 50 metrin päässä). Ei se ihan yksioikoista ole. Isommissa vauhdeissa jarruttaa selvästi mutta sitten jonkun rajan alitettua jotain ihan selvästi vapautuu ja kierrokset laskee hyvin samoihin kuin tyhjäkäynnillä eikä hidastumista tapahdu kuin ihan nimeksi. D ja N väliä vaihdellessa ei mitään nykäisyä tunnu eikä kierrokset muutu kuin neulan verran. Mutta ihan täysin vapaalla se ei ole.
Tuo automaagisen laatikon elämä ei kyllä meikäläiselle avaudu. Jos nyt arvella pitäisi niin lienee niin että kun kierroksia on yli sen "stall speed" kohdan eli että missä luistoa ei enää tapahdu niin moottori jarruttaa. Sitten kun ollaan siellä pienemmillä kierroksilla niin suhteellisen vapaata liukua mennään eikä kierrokset vastaa vauhtia millään tavalla.
Tuo automaagisen laatikon elämä ei kyllä meikäläiselle avaudu. Jos nyt arvella pitäisi niin lienee niin että kun kierroksia on yli sen "stall speed" kohdan eli että missä luistoa ei enää tapahdu niin moottori jarruttaa. Sitten kun ollaan siellä pienemmillä kierroksilla niin suhteellisen vapaata liukua mennään eikä kierrokset vastaa vauhtia millään tavalla.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
kyllähän se vinne vähempi polttoainetta ruuttaa kun taskaasulla mutta kuitenkin vanhassa rivipumpussa ei tällääsiä ominaasuuksia oo...
mitään syytähän ei ole moottorijarruttaa jos ei tätä polttoaine syöttö katkaisua oo...mutta kun autokoulussa on jankattu kaikille että moottori jarrutus,moottorijarrutus.Ja kaikkihan tietenkin sitten autosta riippumatta moottorijarruttelee.
mitään syytähän ei ole moottorijarruttaa jos ei tätä polttoaine syöttö katkaisua oo...mutta kun autokoulussa on jankattu kaikille että moottori jarrutus,moottorijarrutus.Ja kaikkihan tietenkin sitten autosta riippumatta moottorijarruttelee.
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
Kyllä ne autokoulussa sanoivat myös moottorijarrutuksen eduksi, että on turvallisinta jarrutella tosiliukkailla moottorijarrulla, niin ei pääse perä alta.NicNac kirjoitti:mitään syytähän ei ole moottorijarruttaa jos ei tätä polttoaine syöttö katkaisua oo...
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Varmaan sanoivat kans että kannattaa kokeilla suurella vaihteella kiihdyttää niin näkee onko liukasta.Ei varmaaa tullu mieleen siinäkään vaiheessa että on autoja jotka ei kuavi peilijäälläkään...luokyio kirjoitti:Kyllä ne autokoulussa sanoivat myös moottorijarrutuksen eduksi, että on turvallisinta jarrutella tosiliukkailla moottorijarrulla, niin ei pääse perä alta.NicNac kirjoitti:mitään syytähän ei ole moottorijarruttaa jos ei tätä polttoaine syöttö katkaisua oo...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
Joo näinhän se on. Ovat vaan muuttaneet tuota "pakkovaihteen" toimintaa sitten clk:n automaatin, nyt sitä keppiä voi nääs heiluttaa D-asennosta oikealle tai vasemmalle. Suoraan sivusuunnassa siis ja "kytketty" vaihde näkkyy sitten monitoiminäytössä. Tässä on juuri se ikävä viive, ennen clk:n automaatin kanssa tälläista "viivettä" ei syntynyt. Suurin haittahan tuosta syntyy, kun liikutaan vaikkapa upottavalla mehtä tiellä, tai lumisissa olosuhteissa, kun ei saa äkkiä pienempää vaihdetta kytkettyä. Tosin voihan sitä ennakoida ja vaihtaa pienempää pari sekunttia aikaisemmin. Joskus se vaan on myöhäistä, auto kun uppoaa/hyytyy suohon yllättävän äkisti.Generig kirjoitti:J.T.S. Mersun loota ei ole tiptronikki. Ei se ole pakko vaihto vaan käytönnössä sillä kepillä valitaan suurin käytettävä vaihde. Ei se ole suunniteltukaan manuaali hämmenteiseksi.
Pistetään nyt vielä kuva tuosta karvalakki ceen automaattitikusta
BMW 318d -09
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Minut on aivopesty luuloon, että mersun vanhatkin automaatit moottorijarruttaa. Tai ainakin enemmän kuin "normiautomaatit".
Vanhalla dieselilläkin voi ja kannattaa moottorijarruttaa. Sama polttoainamäärä menee vapaalla ja moottorijarrutuksessa koneeseen, mutta jarrupalat eivät jälkimmäisessä kulu niin paljoa kuin vaihde vapaalla jarrutellen.
Vanhalla dieselilläkin voi ja kannattaa moottorijarruttaa. Sama polttoainamäärä menee vapaalla ja moottorijarrutuksessa koneeseen, mutta jarrupalat eivät jälkimmäisessä kulu niin paljoa kuin vaihde vapaalla jarrutellen.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Ainakin itselläni ollut 230E ei jarruttanut moottorijarrutuksella juuri lainkaan,hieman,mutta todella vähäistä se oli.Manuaalilla siis voimakkaampi jarrutus.Kaverin e36 bemu+automaatti yhdistelmässä sitten taas moottorijarrutus on voimakkaammin mukana kuin tuossa mersun tomaatissa.
Minulla ei ainakaan ajotyylissä tule mitenkään huomioitua jotain jarrupalojen kulutusta Ihan sama,sen verran harvoin/pieni kuluerä ne on.
Enkä minäkään vapaalle heitä manuaalilla kun tulen risteykseen,jotenkin vaistomaisesti on tullut tuo moottorilla jarruttaminen tavaksi.Pienempääkin tulee heitettyä päälle sitä mukaa kun risteys lähestyy/vauhtia on liikaa.
Minulla ei ainakaan ajotyylissä tule mitenkään huomioitua jotain jarrupalojen kulutusta Ihan sama,sen verran harvoin/pieni kuluerä ne on.
Enkä minäkään vapaalle heitä manuaalilla kun tulen risteykseen,jotenkin vaistomaisesti on tullut tuo moottorilla jarruttaminen tavaksi.Pienempääkin tulee heitettyä päälle sitä mukaa kun risteys lähestyy/vauhtia on liikaa.
Mersun vanhassa rautalaatikossa D:llä ei tehtaan mukaan moottorijarrutusta kuin vasta alemmissa asennoissa S,L. Näitä käytettiin 123, 115, 116, jne. Uudemmista muovi/sähkölaatikoista ei tietoo eli niistä joita käytettiin 201, 124, 126, jne. Tuntuu että nykyinen jarruttaa jonkin verran kun nostaa kaasun.
Automaatti jarruttaa moottorilla siinä kuin manuaalikin, kun vetelee pienempää vaidetta vaan päälle tultaessa esim. risteykseen. ei ehkä ihan niin hyvin ku manuaali, mutta melkein.
Automaatilla joutuu enemän jarruttaan jarruilla kuin moottorilla...joten... lieneekö tuo pakkokolmosella ja pakkokakkosella jarruttaminen sitte niin terveellistä askille...
Automaatilla joutuu enemän jarruttaan jarruilla kuin moottorilla...joten... lieneekö tuo pakkokolmosella ja pakkokakkosella jarruttaminen sitte niin terveellistä askille...
S212 350 CDI
EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Kyllähän se automaattikin moottorijarruttaa. Korkeilla kierroksilla (yli stall speed) melkein samalla lailla kun manuaali, mutta pienillä kierroksilla taas ei juurikaan (koska turbiini luistaa).
Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin, että automaatti kuluttaa enemmän paloja. Ruuhkassa kun autoa ryömitää niin jarrua pitää painaa hieman kokoajan palat kuluu. Manuaalissa voi kytkimellä passailla vauhtia.
Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin, että automaatti kuluttaa enemmän paloja. Ruuhkassa kun autoa ryömitää niin jarrua pitää painaa hieman kokoajan palat kuluu. Manuaalissa voi kytkimellä passailla vauhtia.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.