Onko kattoluukun vetosuojasta mitään hyötyä?
Onko kattoluukun vetosuojasta mitään hyötyä?
Kattoluukkua olisi kesällä kiva pitää enemmänkin auki, koska auton 1. omistaja Saksassa päätti olla ottamatta ilmastointia autoon vuonna miekka ja kivi. Nyt olisi tyrkyllä kattoluukun etureunaan kiinnitettävä vetosuoja.
Tällä hetkellä kun luukkua pitää kunnolla auki esim. 80-100 vauhdissa, niin ilmavirta on sen verran häiritsevää, että luukkua ei voi pitää pitkään auki. No, tietenkin tuo luukku on 2-toiminen eli pelkän takareunan saa tarvittaessa ylös.
Olisiko jollain emppiiristä kokemusta tuollaisen kappaleen vaikutuksesta ilmavirran häiritsevyyteen?
Tällä hetkellä kun luukkua pitää kunnolla auki esim. 80-100 vauhdissa, niin ilmavirta on sen verran häiritsevää, että luukkua ei voi pitää pitkään auki. No, tietenkin tuo luukku on 2-toiminen eli pelkän takareunan saa tarvittaessa ylös.
Olisiko jollain emppiiristä kokemusta tuollaisen kappaleen vaikutuksesta ilmavirran häiritsevyyteen?
Mun kokemusten mukaan tosta ei ole muuta hyötyä kuin pieni leuhkuuden lisääntyminen näkyy jo kauas että varusteita löytyy (+tietty pieni nostalgia-varusteen arvo). Auton kattoluukun oma tuuliohjain ajaa asian saman tasoisesti, ei eroa. Nuo tuulisuojat keräävät vain lipan alle roskaa ja likaa sekä saavat avonaisen luukun tuntumaan pienemmältä. Otin molemmista luukullisista autoistani tuon heti pois. Toinen vois olla myynnissä jos joku haluaa, siis W123:een.
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
On ollut tuo "pahkallinen" versio ja sitten, myös nykyään, ilman lisämöykkyä. Ensinnäkään tuota ei voi mainita oikein kauniiksi, mutta nostalgiseksi kyllä, kuten Leka edellä jo mainitsi.
Käytännössä ohjaimen puuttuminen ei ainakaan oman tuntemuksen perusteella vaikuta vetoisuuteen mitään. Vaikka vauhti ylittäisi moottoritienopeudet (Suomessa ), niin eipä sisälle tuule ainakaan W126:ssa. Insinööri on visioinut reiän reunaan siron ohjaimen, joka riittää nostamaan virrat ylös.
Eli moiselle ei ole tarvista, jos ko. pattia ei sitten ulkonäkösyistä halua katolle laittaa. Jos taas tarvis olisi, se olisi ollut siinä jo tehtaalta asti
Käytännössä ohjaimen puuttuminen ei ainakaan oman tuntemuksen perusteella vaikuta vetoisuuteen mitään. Vaikka vauhti ylittäisi moottoritienopeudet (Suomessa ), niin eipä sisälle tuule ainakaan W126:ssa. Insinööri on visioinut reiän reunaan siron ohjaimen, joka riittää nostamaan virrat ylös.
Eli moiselle ei ole tarvista, jos ko. pattia ei sitten ulkonäkösyistä halua katolle laittaa. Jos taas tarvis olisi, se olisi ollut siinä jo tehtaalta asti
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Niin, siinä kabiinista alhaalta päin katsottuna kattoluukun etureunassa tosiaan on sellainen musta "kumievä". Enpä ole itse sitä käsin koskaan kopeloinut ajon aikana. Pitäisikö se ihan koskemattakin ohjata ilmavirtoja vai pitääkö se käsin nostaa ylös, jotta evän taso osoittaisi vähän ylöspäin katon ulkotasosta?Kaapo kirjoitti:Insinööri on visioinut reiän reunaan siron ohjaimen, joka riittää nostamaan virrat ylös.
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Kyllä sen pitäisi ponnahtaa ylös heti kun luukku aukeaa sen verran, että ohjain mahtuu nousemaan. Aika tarkkaan on lipareen kulma ainakin omassa lossissa 45 astetta. Jos se tosiaan roikkuu katon tasossa tai alempana, on nostosysteemi poikki tai irti - oliko siellä nyt sitten vipu vai jousi vai molemmat, eipä muista ulkoa tuota räjäytyskuvaa. Taisi olla ainakin jousi, kun ohjainta voi käännellä edestakaisin luukun ollessa auki.Andy kirjoitti: Tällä hetkellä se evä on korkeintaan samassa tasossa kuin katto, ehkä osoittaa hieman jopa alaspäin, kun luukku on auki. Pitäiskö sen osoittaa kattotasoa ylemmäs?
Toisaalta lipare asettuu vaakatasoon kun luukkua ajatetaan eteen, joten jonkinsortin vipukin siellä lienee.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Jaahas, jaahas. Ilmankos ilmavirta on tuntunut hieman äänekkäältä ja vetoiselta. Kävin äsken katsomassa evän asennon luukun ollessa auki ja ei se missään nimessä ole ylhäällä. Evällä on selvä potenssiongelma . Ikä tekee tehtävänsä.Kaapo kirjoitti:Kyllä sen pitäisi ponnahtaa ylös heti kun luukku aukeaa sen verran, että ohjain mahtuu nousemaan. Aika tarkkaan on lipareen kulma ainakin omassa lossissa 45 astetta. Jos se tosiaan roikkuu katon tasossa tai alempana, on nostosysteemi poikki tai irti - oliko siellä nyt sitten vipu vai jousi vai molemmat, eipä muista ulkoa tuota räjäytyskuvaa. Taisi olla ainakin jousi, kun ohjainta voi käännellä edestakaisin luukun ollessa auki. Toisaalta lipare asettuu vaakatasoon kun luukkua ajatetaan eteen, joten jonkinsortin vipukin siellä lienee..
Viimeksi muokannut Andy, 11.5.2006 13:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Terve,
Tässäpä aiemmin Mursufoorumille kirjoittamani pätkä.
---
Heipparallaa,
Virittelinpä tässä sadekuurojen välissä myös kattoluukun tuuliohjaimen kuntoon. Ohjaimen jouset eivät enää jaksaneet nostaa lärpäkettä ylös, joten luukku auki ajelu oli jäänyt lähinnä taajamanopeuksiin. Aiemmin ohjain pysyi ylhäällä, kun sen pukkasi ylös manuaalisesti mutta sitten menin rasvaamaan ohjaimen nivelet, minkä seurauksena saranoiden kitkavoimasta tuli pienempi kuin maan vetovoimasta.
Jouset eivät olleet kalliita (3 € / kpl) ja niitä vielä sai Vehon kautta, joten semmoiset tilattiin. Aluksi yrittivät tilata koko saranaviritelmiä mutta niitä ei onneksi saatu. Make76:n vinkkien pohjalta sain selville jousien varaosanumerot ja kun latelin ne varaosamyyjälle, saatiin tilanne rullaamaan.
Itse vaihto ei ollut kovin iso projekti ja irrotusohjeet olikin jo kertaalleen selvitetty mutta tässä kuvallinen versio:
Luukku siis auki, luukun etureunan alumiinilista pois
ohjaimen painimet kammetaan takareunoistaan irti ja nostetaan pois
Ohjainta vedetään keskeltä taaksepäin, jotta se saadaan pois keskipidikkeestään.
Sitten tuli se vaikein osuus tai osuus, jossa joutui käyttämään enemmän voimaa. Ohjaimen pitäisi tulla ulos päätysaranoineen mutta saranat olivat melko lujassa. Lopulta ne irtosivat, kun ne ensin napsautti päädyistä ylös
ja sen jälkeen painoi hakasen kohdalta pienellä meisselillä ja kampesi saranoita ylöspäin.
Samalla selvisi syy, miksei ohjain enää noussut. Jouset olivat kyllä ehjät mutta jousien sisään tulevien tappien päät olivat sen verran nyljääntyneet, ettei systeemi enää toiminut. Onneksi tuotekehitystä oli tapahtunut ja uudet jouset ottavat tukea muualta.
Eikun uudet jouset kiinni ja ohjain paikoilleen. Nytpä taas kelpaa ajella luukku auki: kun vain olisi niitä aurinkoisia päiviä...
t.
Risto
PS.
Etsi kuvista virhe (ristiriita teksteihin verrattuna = lavastus) ja voita mainetta ja kunniaa.
PPS.
Varaosanumeroita:
A124 782 05 35, vasen jousi
A124 782 06 35, oikea jousi
Tässäpä aiemmin Mursufoorumille kirjoittamani pätkä.
---
Heipparallaa,
Virittelinpä tässä sadekuurojen välissä myös kattoluukun tuuliohjaimen kuntoon. Ohjaimen jouset eivät enää jaksaneet nostaa lärpäkettä ylös, joten luukku auki ajelu oli jäänyt lähinnä taajamanopeuksiin. Aiemmin ohjain pysyi ylhäällä, kun sen pukkasi ylös manuaalisesti mutta sitten menin rasvaamaan ohjaimen nivelet, minkä seurauksena saranoiden kitkavoimasta tuli pienempi kuin maan vetovoimasta.
Jouset eivät olleet kalliita (3 € / kpl) ja niitä vielä sai Vehon kautta, joten semmoiset tilattiin. Aluksi yrittivät tilata koko saranaviritelmiä mutta niitä ei onneksi saatu. Make76:n vinkkien pohjalta sain selville jousien varaosanumerot ja kun latelin ne varaosamyyjälle, saatiin tilanne rullaamaan.
Itse vaihto ei ollut kovin iso projekti ja irrotusohjeet olikin jo kertaalleen selvitetty mutta tässä kuvallinen versio:
Luukku siis auki, luukun etureunan alumiinilista pois
ohjaimen painimet kammetaan takareunoistaan irti ja nostetaan pois
Ohjainta vedetään keskeltä taaksepäin, jotta se saadaan pois keskipidikkeestään.
Sitten tuli se vaikein osuus tai osuus, jossa joutui käyttämään enemmän voimaa. Ohjaimen pitäisi tulla ulos päätysaranoineen mutta saranat olivat melko lujassa. Lopulta ne irtosivat, kun ne ensin napsautti päädyistä ylös
ja sen jälkeen painoi hakasen kohdalta pienellä meisselillä ja kampesi saranoita ylöspäin.
Samalla selvisi syy, miksei ohjain enää noussut. Jouset olivat kyllä ehjät mutta jousien sisään tulevien tappien päät olivat sen verran nyljääntyneet, ettei systeemi enää toiminut. Onneksi tuotekehitystä oli tapahtunut ja uudet jouset ottavat tukea muualta.
Eikun uudet jouset kiinni ja ohjain paikoilleen. Nytpä taas kelpaa ajella luukku auki: kun vain olisi niitä aurinkoisia päiviä...
t.
Risto
PS.
Etsi kuvista virhe (ristiriita teksteihin verrattuna = lavastus) ja voita mainetta ja kunniaa.
PPS.
Varaosanumeroita:
A124 782 05 35, vasen jousi
A124 782 06 35, oikea jousi
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Koetin kötöstellä ohjeet Mekkaan. Linkki tässä. Tuolle sivulle on linkki 124:n sivulta. Voi tieten päteä osittain muihinkin malleihin mutta mulla ei ole tieto mihin.Sivonen kirjoitti:Vihtikkö roisto naputella tuon Mekkaankin?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Omassa olisi sama homma.Viime kesänä olisin ostanut uudet jousetkin jkl:än KL-varaosilta,mutta myyjä totesi ettei siellä mitään jousia ole Kävi vielä varmuudeksi kysymässä muiltakin ja tutki hetken räjäytyskuvia...Yritin kyllä sanoa että on siellä jouset..mutta uskottavahan se oli ja mentävä kotiin virittelemään vanhoista jousista jotenkuten toimivat
Pitäisi kai sitten veholla käväistä..
Pitäisi kai sitten veholla käväistä..
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Tulipa mullakin hankittua tuollainen lisälärpäke tuohon kattoluukkuun. Kiinnikkeet ja itse lärpäke oli justiin samanlaiset. Meillä vaan rouvan kanssa meinasi tulla vähän kinaa ( ), että miten päin ne kiinnikkeet tulevat ja mihin kohtaan. Olisko jollain siis laittaa kuvaa siitä ja ohjeita tähän sinänsä yksinkertaiseen asiaan. (Saisi taas puhevälit kuntoon emännän kanssa )
- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
- Viestit: 879
- Liittynyt: 22.12.2005 15:06
Vaihdoin äsken nuo jouset tuohon kattoluukkuun. Vanhat jouset olivat ihan ruosteessa ja aika voimattomat. Tosiaan, insinööri oli hieman jatkokehitellyt jousen kiinnitystapaa siihen muovitappiin. Originaalissa jousiversiossa tapin muotoiltu pää pitää pysyä jousen toisessa päässä, jotta vipuvoima saadaan aikaan. Uusi jousiversio on parempi, koska kiinnitystä ei tarvi enää tehdä siihen muotoiltuun muovitappiin.
Ja se toimii. Lippahan suorastaan ponnahtaa pystyyn, kun luukun avaa. Välillä tosin tuon lippahässäkän irrotuksen aikana mietti, että mitäs tällä kertaa saan rikottua...
Ja se toimii. Lippahan suorastaan ponnahtaa pystyyn, kun luukun avaa. Välillä tosin tuon lippahässäkän irrotuksen aikana mietti, että mitäs tällä kertaa saan rikottua...
Mistäs noita jousia saapi ostaa? Taitaa mullakin olla vähän potenssiongelmia.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
-
- Jenkki-mies
- Viestit: 394
- Liittynyt: 28.3.2006 11:34
- Paikkakunta: Vapaala city
ja lähin veho on? öö, tampereellaAM kirjoitti:Veholta kai.Ainakaan jkl:än kl:ltä eivät tosiaan osanneet sellaisia myydä
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89