Onko kattoluukun vetosuojasta mitään hyötyä?

Luukut, ovet, keskuslukitus, valot.
Vastaa Viestiin
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Onko kattoluukun vetosuojasta mitään hyötyä?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kattoluukkua olisi kesällä kiva pitää enemmänkin auki, koska auton 1. omistaja Saksassa päätti olla ottamatta ilmastointia autoon vuonna miekka ja kivi. Nyt olisi tyrkyllä kattoluukun etureunaan kiinnitettävä vetosuoja.

Kuva

Tällä hetkellä kun luukkua pitää kunnolla auki esim. 80-100 vauhdissa, niin ilmavirta on sen verran häiritsevää, että luukkua ei voi pitää pitkään auki. No, tietenkin tuo luukku on 2-toiminen eli pelkän takareunan saa tarvittaessa ylös.

Olisiko jollain emppiiristä kokemusta tuollaisen kappaleen vaikutuksesta ilmavirran häiritsevyyteen?
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Mun kokemusten mukaan tosta ei ole muuta hyötyä kuin pieni leuhkuuden lisääntyminen :shock: :arrow: näkyy jo kauas että varusteita löytyy :lol: (+tietty pieni nostalgia-varusteen arvo). Auton kattoluukun oma tuuliohjain ajaa asian saman tasoisesti, ei eroa. Nuo tuulisuojat keräävät vain lipan alle roskaa ja likaa sekä saavat avonaisen luukun tuntumaan pienemmältä. Otin molemmista luukullisista autoistani tuon heti pois. Toinen vois olla myynnissä jos joku haluaa, siis W123:een.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

On ollut tuo "pahkallinen" versio ja sitten, myös nykyään, ilman lisämöykkyä. Ensinnäkään tuota ei voi mainita oikein kauniiksi, mutta nostalgiseksi kyllä, kuten Leka edellä jo mainitsi.

Käytännössä ohjaimen puuttuminen ei ainakaan oman tuntemuksen perusteella vaikuta vetoisuuteen mitään. Vaikka vauhti ylittäisi moottoritienopeudet (Suomessa :shock: ), niin eipä sisälle tuule ainakaan W126:ssa. Insinööri on visioinut reiän reunaan siron ohjaimen, joka riittää nostamaan virrat ylös.
Eli moiselle ei ole tarvista, jos ko. pattia ei sitten ulkonäkösyistä :? halua katolle laittaa. Jos taas tarvis olisi, se olisi ollut siinä jo tehtaalta asti :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kaapo kirjoitti:Insinööri on visioinut reiän reunaan siron ohjaimen, joka riittää nostamaan virrat ylös.
Niin, siinä kabiinista alhaalta päin katsottuna kattoluukun etureunassa tosiaan on sellainen musta "kumievä". Enpä ole itse sitä käsin koskaan kopeloinut ajon aikana. Pitäisikö se ihan koskemattakin ohjata ilmavirtoja vai pitääkö se käsin nostaa ylös, jotta evän taso osoittaisi vähän ylöspäin katon ulkotasosta?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Se nousahtaa hieman ylöspäon kun luukku aukeaa, seuraappa avatessa.
Jos ei, niin vipuja/varsia ja jousia tutkimaan.
Pro HVM
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Rässi66 kirjoitti:Se nousahtaa hieman ylöspäon kun luukku aukeaa, seuraappa avatessa.
Jos ei, niin vipuja/varsia ja jousia tutkimaan.
Tällä hetkellä se evä on korkeintaan samassa tasossa kuin katto, ehkä osoittaa hieman jopa alaspäin, kun luukku on auki. Pitäiskö sen osoittaa kattotasoa ylemmäs?
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Andy kirjoitti: Tällä hetkellä se evä on korkeintaan samassa tasossa kuin katto, ehkä osoittaa hieman jopa alaspäin, kun luukku on auki. Pitäiskö sen osoittaa kattotasoa ylemmäs?
Kyllä sen pitäisi ponnahtaa ylös heti kun luukku aukeaa sen verran, että ohjain mahtuu nousemaan. Aika tarkkaan on lipareen kulma ainakin omassa lossissa 45 astetta. Jos se tosiaan roikkuu katon tasossa tai alempana, on nostosysteemi poikki tai irti - oliko siellä nyt sitten vipu vai jousi vai molemmat, eipä muista ulkoa tuota räjäytyskuvaa. Taisi olla ainakin jousi, kun ohjainta voi käännellä edestakaisin luukun ollessa auki.
Toisaalta lipare asettuu vaakatasoon kun luukkua ajatetaan eteen, joten jonkinsortin vipukin siellä lienee.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Sojottaa arviolta 41 asteen kulmassa ylöspäin. Jousilla se nousee ylös, enempää en tiedä. :roll:

edit. Kaapo hölötti näköjään jotain vivuista.. Saattaa siellä semmoisiakin olla.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kaapo kirjoitti:Kyllä sen pitäisi ponnahtaa ylös heti kun luukku aukeaa sen verran, että ohjain mahtuu nousemaan. Aika tarkkaan on lipareen kulma ainakin omassa lossissa 45 astetta. Jos se tosiaan roikkuu katon tasossa tai alempana, on nostosysteemi poikki tai irti - oliko siellä nyt sitten vipu vai jousi vai molemmat, eipä muista ulkoa tuota räjäytyskuvaa. Taisi olla ainakin jousi, kun ohjainta voi käännellä edestakaisin luukun ollessa auki. Toisaalta lipare asettuu vaakatasoon kun luukkua ajatetaan eteen, joten jonkinsortin vipukin siellä lienee..
Jaahas, jaahas. Ilmankos ilmavirta on tuntunut hieman äänekkäältä ja vetoiselta. Kävin äsken katsomassa evän asennon luukun ollessa auki ja ei se missään nimessä ole ylhäällä. Evällä on selvä potenssiongelma :shock: :mrgreen: . Ikä tekee tehtävänsä.
Viimeksi muokannut Andy, 11.5.2006 13:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Tuossa kuvassa noi osat #12 kääntyy luukun liikkuessa ja kääntää lipan #9 ylös/alas.

Jos noi jouset #15 on poikki, niin eipä käänny.
Osanumero voisi olla vaikka: A1247820046


Kuva
Pro HVM
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Tässäpä aiemmin Mursufoorumille kirjoittamani pätkä.

---
Heipparallaa,

Virittelinpä tässä sadekuurojen välissä myös kattoluukun tuuliohjaimen kuntoon. Ohjaimen jouset eivät enää jaksaneet nostaa lärpäkettä ylös, joten luukku auki ajelu oli jäänyt lähinnä taajamanopeuksiin. Aiemmin ohjain pysyi ylhäällä, kun sen pukkasi ylös manuaalisesti mutta sitten menin rasvaamaan ohjaimen nivelet, minkä seurauksena saranoiden kitkavoimasta tuli pienempi kuin maan vetovoimasta. :(

Jouset eivät olleet kalliita (3 € / kpl) ja niitä vielä sai Vehon kautta, joten semmoiset tilattiin. Aluksi yrittivät tilata koko saranaviritelmiä :?: mutta niitä ei onneksi saatu. Make76:n vinkkien pohjalta sain selville jousien varaosanumerot ja kun latelin ne varaosamyyjälle, saatiin tilanne rullaamaan.

Itse vaihto ei ollut kovin iso projekti ja irrotusohjeet olikin jo kertaalleen selvitetty mutta tässä kuvallinen versio:

Luukku siis auki, luukun etureunan alumiinilista pois
Kuva

ohjaimen painimet kammetaan takareunoistaan irti ja nostetaan pois
Kuva

Ohjainta vedetään keskeltä taaksepäin, jotta se saadaan pois keskipidikkeestään.
Kuva

Sitten tuli se vaikein osuus tai osuus, jossa joutui käyttämään enemmän voimaa. Ohjaimen pitäisi tulla ulos päätysaranoineen mutta saranat olivat melko lujassa. Lopulta ne irtosivat, kun ne ensin napsautti päädyistä ylös
Kuva
ja sen jälkeen painoi hakasen kohdalta pienellä meisselillä ja kampesi saranoita ylöspäin.
Kuva Kuva

Samalla selvisi syy, miksei ohjain enää noussut. Jouset olivat kyllä ehjät mutta jousien sisään tulevien tappien päät olivat sen verran nyljääntyneet, ettei systeemi enää toiminut. Onneksi tuotekehitystä oli tapahtunut ja uudet jouset ottavat tukea muualta.
Kuva Kuva

Eikun uudet jouset kiinni ja ohjain paikoilleen. Nytpä taas kelpaa ajella luukku auki: kun vain olisi niitä aurinkoisia päiviä...
Kuva

t.
Risto

PS.
Etsi kuvista virhe (ristiriita teksteihin verrattuna = lavastus) ja voita mainetta ja kunniaa. :D

PPS.
Varaosanumeroita:
A124 782 05 35, vasen jousi
A124 782 06 35, oikea jousi
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Oho, johan tässä olikin kulunut jo yli _kolme_ tuntia kysymyksestäni, niin eikös _nyt vasta_ joku pukkaa tarjolle oikean kuvitettua versiota juuri oikeasta ongelmakohdasta. Pitääpä tähän väliin antaa etukäteiskiitokset Roistolle. Näillä ohjeilla homman pitäisi onnistua.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Vihtikkö roisto naputella tuon Mekkaankin? :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Sivonen kirjoitti:Vihtikkö roisto naputella tuon Mekkaankin? :roll:
Koetin kötöstellä ohjeet Mekkaan. Linkki tässä. Tuolle sivulle on linkki 124:n sivulta. Voi tieten päteä osittain muihinkin malleihin mutta mulla ei ole tieto mihin. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kiitos kaunis. :D
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Omassa olisi sama homma.Viime kesänä olisin ostanut uudet jousetkin jkl:än KL-varaosilta,mutta myyjä totesi ettei siellä mitään jousia ole :shock: Kävi vielä varmuudeksi kysymässä muiltakin ja tutki hetken räjäytyskuvia...Yritin kyllä sanoa että on siellä jouset..mutta uskottavahan se oli ja mentävä kotiin virittelemään vanhoista jousista jotenkuten toimivat :lol:

Pitäisi kai sitten veholla käväistä..
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Hee, tulikin mieleen. Mikäs 123:ssa on hätänä kun kattoluukku nousee etureunastaan puolisen senttiä liian ylös? Onko siellä joku säätö?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Tulipa mullakin hankittua tuollainen lisälärpäke tuohon kattoluukkuun. Kiinnikkeet ja itse lärpäke oli justiin samanlaiset. Meillä vaan rouvan kanssa meinasi tulla vähän kinaa ( :kele: :protest: :director: ), että miten päin ne kiinnikkeet tulevat ja mihin kohtaan. Olisko jollain siis laittaa kuvaa siitä ja ohjeita tähän sinänsä yksinkertaiseen asiaan. (Saisi taas puhevälit kuntoon emännän kanssa :wink: )
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Pakko kehaista tuota Roistoa (ja Rässiäkin, mutta vähemmän ettei se ylpisty) näistä loistavasti dokumentoiduista projekteista! Kyllä noiden ohjeiden avulla homman tekee kuka vaan. Mahtavaa.
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Vaihdoin äsken nuo jouset tuohon kattoluukkuun. Vanhat jouset olivat ihan ruosteessa ja aika voimattomat. Tosiaan, insinööri oli hieman jatkokehitellyt jousen kiinnitystapaa siihen muovitappiin. Originaalissa jousiversiossa tapin muotoiltu pää pitää pysyä jousen toisessa päässä, jotta vipuvoima saadaan aikaan. Uusi jousiversio on parempi, koska kiinnitystä ei tarvi enää tehdä siihen muotoiltuun muovitappiin.

Ja se toimii. Lippahan suorastaan ponnahtaa pystyyn, kun luukun avaa. Välillä tosin tuon lippahässäkän irrotuksen aikana mietti, että mitäs tällä kertaa saan rikottua...
Avatar
mun
Viestit: 65
Liittynyt: 30.9.2005 12:41
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja mun »

Olipa taas hyödyllinen ketju. :D
Ei noussut lärpäke junamaattisesti, joten jousien vaihtoon.
Emännällä W203,
tyttö vei parhaan, W201:n,
toinen tyttö vei tämän, itellä uuesta asti kans C-malli (Opel Kadett C 1200 Super -76),
kaikki tuotu Saksasta
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Mistäs noita jousia saapi ostaa? Taitaa mullakin olla vähän potenssiongelmia.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Veholta kai.Ainakaan jkl:än kl:ltä eivät tosiaan osanneet sellaisia myydä :roll:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

ahonen v kirjoitti:Mistäs noita jousia saapi ostaa? Taitaa mullakin olla vähän potenssiongelmia.
Veholta ostin muistaakseni kuudella eurolla ja voittonumerothan olivat:
A124 782 05 35, vasen jousi
A124 782 06 35, oikea jousi.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
dollarihymy
Jenkki-mies
Viestit: 394
Liittynyt: 28.3.2006 11:34
Paikkakunta: Vapaala city

Viesti Kirjoittaja dollarihymy »

kattoluukku on loistava keksintö kunhan muutama asia on kunnossa :wink:

ilma on aurinkoinen ja lämmin.
sopiva ajonopeus.
otsassa ja kaljussa aurinkorasvaa.

ei se mitään lisälippaa tarvii :D
Mercedes 220 T CDI Combi
Cadillac Coupe de Ville 1958
SMV 12 1967 ja SMV 525 Electronic 1983
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Vastaan että vetokoukun kattosuojasta ei ole merkittävää hyötyä, sanoohan tuon jo jopa meikäläisenkin järki. :(

Sen sijaan kattoluukun nortti-muovista on hyötyä, lirpake ohjaa r*ssän ruutikuivista malporoista irtoilevat tulipesät 99% varmuudella takapenkille. :x



Nimim. "450SE:hen Tammer-suojat ostanut" :x
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

AM kirjoitti:Veholta kai.Ainakaan jkl:än kl:ltä eivät tosiaan osanneet sellaisia myydä :roll:
ja lähin veho on? öö, tampereella :x
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 kori”