Hydraulisten venttiilinnostimien puhdistus -kiire

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
kardaani99
Viestit: 94
Liittynyt: 04.11.2010 13:57
Paikkakunta: Mikkeli

Hydraulisten venttiilinnostimien puhdistus -kiire

Viesti Kirjoittaja kardaani99 »

Nyt on autosta nokka-akseli irti ja pitäis koettaa puhdistaa venttiilinnostimet.
Auto on 250D -88.
Joskus luin foorumilta että joku oli kopistellut nostajaa esim viilapenkin reunaan ja saanut nostajan auki mutta ei minun auton nostajat ainakaan aukene.
Nostajissa on mersun logot, mahtaakohan jotkin tarvikenostajat olla purettavissa mutta alkuperäiset eivät.

Koetin silleen putsailla niitä että laskin paineilmaa niihin öljyreiästä ja kyllä nostajasta öljyä jonkin verran tuli.
Pitääkö nostimet täyttää uudella öljyllä ettei niihin jää ilmaa ja jos jää ilmaa niin onko koneessa samanlainen kalkatus kuin ennen remonttia?

En ole vielä ostanut uusia nostimia niin jos en saa vanhoja putsattua niin on vaan laitettava vanhat takaisin ja laitettava myöhemmin uudet.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Puhdistamista en ole koskaan kokeillut enkä kokeile, mutta ilmata niitä ei erikseen tarvitse...
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Sanoisin tuota "puhdistamista" lähinnä ajanhukaksi, pienemmällä vaivalla saa uudet nostajat paikoilleen. :roll:
530d Touring -01
250EXC-F -04
kardaani99
Viestit: 94
Liittynyt: 04.11.2010 13:57
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja kardaani99 »

Aattelin vaan että muutaman euron säästäis jos nostimet sais putsattua :)

Täytyy laittaa vanhat nostimet takaisin paikoilleen ja alkaa säästämään uusiin nostimiin.

Kiitos nopeista neuvoista :D
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Lämmität ensin ja sitten puristat vaikka penkkiporakoneella ölpät pihalle. Ihan normihommaa superin kansirempan yhteydessä kymppikuuskymppiöljyillä :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

XUX63 kirjoitti:Lämmität ensin ja sitten puristat vaikka penkkiporakoneella ölpät pihalle. Ihan normihommaa superin kansirempan yhteydessä kymppikuuskymppiöljyillä :wink:
ai lämmittääkkö ne piti :shock: osa meni kasaan ja osa ei kun viilapenkissäkin niitä rutistelin kylmänä.

voiskai tuohon lisätä vielä että jos naftassa niitä uittaisi ja puristelisi naftan seassa niin luulisi likojen sieltä lähtevän (joskus niitä pystyy käsin pumppaamaan). eikös ne mielummin tyhjäksi kannata litistellä ennen asennusta, ite asensin vielä sillätapaa että kannen voitelureikä ja tuo hydraulikupin reikä on kohdakkoin että öljyt osuisi nopeesti oikeeseen paikkaan,liekkö sitten miten lujaa sielä pyörivät että onko tuosta hyötyä mutta eipä siitä vaivaakaan ollut nimeksikään :roll:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
W124126
Viestit: 43
Liittynyt: 07.9.2011 18:14

Viesti Kirjoittaja W124126 »

kardaani99 kirjoitti:Aattelin vaan että muutaman euron säästäis jos nostimet sais putsattua :)

Täytyy laittaa vanhat nostimet takaisin paikoilleen ja alkaa säästämään uusiin nostimiin.

Kiitos nopeista neuvoista :D
Ota aikalisä ja pistä uudet nostimet , tulee siltä osin kerralla kuntoon.
kardaani99
Viestit: 94
Liittynyt: 04.11.2010 13:57
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja kardaani99 »

Laitoin eilen nostajat likoamaan dieseliin.
Kokeilin painella niitä ja 2 nostajaa sain liikkumaan käsivoimin ruuvimeisselillä painelemalla.

Vanhaa öljyä tuli pois aika hyvin silleen kun puhalsin paineilmaa nostimen öljyreiästä nostimen sisälle.

Voishan tuota ruuvipenkkiäkin kokeilla vielä.
Kuumailmapuhaltimella antaa lämpöä kylkeen ja puristelee ruuvipenkissä.
huuksa
Viestit: 50
Liittynyt: 05.12.2010 12:40
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja huuksa »

laita uuet pelaa varmasti
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Ei oo tullu vastaan vasta kuin yksi nostaja mikä ei oo lähteny auki viilapenkkiä vasten. Terävä isku ja sisäosan pitäisi pudota, alkuperäisiä nostimia olleet.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
kardaani99
Viestit: 94
Liittynyt: 04.11.2010 13:57
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja kardaani99 »

Tarkoitatko Multiviri että pajavasaralla annetaan kunnolla nostajan päälle niin sisukset putoaa pöydälle.

Onko tuossa mahdollista munata lyömällä nostin soikeaksi jolloin se ei enää mahdu paikoilleen koneeseen.

Mites vielä tuleekohan jälkiä nostajaan pajavasaran iskuista ja naarmut syö nokkaa?
Auto on oltava maanantaiaamuna ajossa joten nostajia ei ole varaa särkeä yhtään
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Olisin lähtenyt siitä että ajaa koneen tosi kuumaksi, öljyt (228,3) ja suodatin uutta, sit vielä pikku lenkki kylällä niin pitäs olla hiljaset,, tietty ensi on tarvinnu ajaa jollain tosi luihulla rasvalla 10tkm, vissiin oot kun ropisee :roll:
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Ota nostimesta kiinni ja kopsuta sitä viilapenkkiä vasten. Yleensä pari kolme terävää iskua on riittänyt.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Tährellinen
Viestit: 56
Liittynyt: 15.11.2010 21:38
Paikkakunta: JKLKHU

Viesti Kirjoittaja Tährellinen »

Juuri tuon nostinremontin tein siten, että käsin nostimesta kiinni, muutama terävä isku viilapenkkiä vasten siihen suuntaan mistä se nappula irtoaa. Kyllä se sieltä tulee. Nostimeen ei tule vikaa, jos ei aivan kulmalleen iske.
Siellä on lisäksi pieni jousi, jota ei kannata hukata. Takasin menee, kun painaa tai ruuvimeisselin kädensijalla vähän nappaa. Siinä on sellainen lukko rengas, joka pitää systeemin kasassa. Nappulan pitäisi liikkua sormin painaen.
kardaani99
Viestit: 94
Liittynyt: 04.11.2010 13:57
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja kardaani99 »

En saanut kopistelemalla nostimia auki.
Öljyinä olen kokeillut useampaa merkkiä mm. Teboil diamond dieseliä 5w/40, Liqui Moly 5w/40, Castrol Magnatech 5w/40 ja nyt koneessa on Mobil Delvac Super 10w/30.

Castrolin öljyillä kone kalkatti vähiten.

Nostimet oli tosi jumissa, kahta nostinta pystyi liikuttamaan käsivoimin, loput aukesi ruuvipenkissä.

Sain nostimet puhdistettua ruuvipenkissä kuumailmapuhallinta apuna käyttäen.

Laitoin M10*40 ruuvin ja ruuvin päähän mutterin.
Mutteri kävi sopivasti nostajan tapin päähän, nostajan toiselle puolelle puukalikka suojaksi ruuvipenkin ja nostajan väliin.

Nostajan öljyreiästä sai suihkutettua irrotusöljyä nostimen sisään.
Sitten vaan kuumailmapuhaltimella lämpöä nostajaan ja ruuvipenkissä sai hyvin pyöriteltyä nostajan tappia edes takas, pikku hiljaa tappi painui syvemmälle ja liikkuu helposti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”