c36:n vesipumpun vaihto.

c36
Viestit: 86
Liittynyt: 20.10.2010 21:52
Paikkakunta: Huittinen

c36:n vesipumpun vaihto.

Viesti Kirjoittaja c36 »

Olisko kellään vinkkejä kyseiseen operaatioon?
Siis tartteeko toi imusarja ottaa pois eestä vai saakos sen ilman imusarjan irrotusta pois? Ja mitä muuta tarttis eestä purkaa?
Vesiletkut on pois moniurahihna on pois tartteeko hihnan kiristinmekanismi ottaa pois näytti siltä et ei välttämättä mahu tuleen pois ilman sen irrotusta.
Kaikki neuvot ja niksit siis tarpeen :wink:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: c36:n vesipumpun vaihto.

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Ainakin 320:een mahtuu tekemään imusarja paikoillaan. Tehostimen pultit joutui muistaakseni irrottamaan sekä kääntämään sitä vähän syrjään ja samallahan taitaa irrota se kiristinkin. Sulla taitaa olla se uudempi kiristin, joten voi olla sen suhteen vähän eroa.

Erilaisia 6 millin kuusiokoloavaimia kannattaa olla reservissä (jos ei ole erilaiset pultit).

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2291
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

M103:ssa mahtuu ainakin imusarja paikoillaan.
Tehostajan pumppua täytyy kääntää ja hihnankiristäjä täytyi purkaa pois.

Tupakkia kannattaa varata reilusti :lol:
c36
Viestit: 86
Liittynyt: 20.10.2010 21:52
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja c36 »

Joo ei hajuaka et onko uudemman vai vanhemman mallinen kiristin :lol:
pumppu on tosiaan lohkosa kiinni 6mm kuusiokoloilla. Tarttee mennä siis talliin takasi ja ottaa ohjaustehostimen pumppu ja kiristin pois ja ihmetellä sit lisää :wink:
Kiitoksia todella pikaisista vastauksista.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Kyllä se siitä. :D Vanhemman mallisessa kiristimessä on se iso keskipultti ja se putkimainen kiristysmutteri vesipumpun ja tehostimen tienoilla. Uudemmassa hihna löysytetään siitä kiristinpyörästä. 1994 vaihtui, joten todennäköisesti on se uudempi. Voi olla, ettei sitä edes tarvi purkaa. Katso ja kokeile. :D

Niiden vesipumpun ja ohjaustehostimen hihnapyörien irrottamisessa olen itse käyttänyt apuna vanhaa hihnanpätkää ja liimauspuristinta. Muuten ne pultit ovat melko kenkkuja irrottaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
c36
Viestit: 86
Liittynyt: 20.10.2010 21:52
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja c36 »

En kauheesti kerenny omaa autoo taas tekeen mut sen verran kuiteski et sain ohjaustehostajan hihnapyörän pois ja hiukan muutaki pikku sälää. :lol:
Ja tässä on sit toi vanhanmallinen kiristin ja kaippa seki siitä pois otetaan ja puunataan :lol: aika tatinan petosa ton nurkkauksen osat meinaan on :wink:
tulee pikkusen kliinimpi tosta konehuoneesta ku hiukan näyttää liukkaria noille osille :lol:
Avatar
JeremyH
Viestit: 90
Liittynyt: 20.10.2010 23:44
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

c36 kirjoitti:En kauheesti kerenny omaa autoo taas tekeen mut sen verran kuiteski et sain ohjaustehostajan hihnapyörän pois ja hiukan muutaki pikku sälää. :lol:
Ja tässä on sit toi vanhanmallinen kiristin ja kaippa seki siitä pois otetaan ja puunataan :lol: aika tatinan petosa ton nurkkauksen osat meinaan on :wink:
tulee pikkusen kliinimpi tosta konehuoneesta ku hiukan näyttää liukkaria noille osille :lol:
Ainakin mersun ohjeen mukaan se koko ohjaustehostin irrotetaan ja käännetään letkujen varassa sivuun. myös kiristin pitää irroittaa. Oli myös maininta öljytikun putken irroituksesta, mutten keksi miksi se pitäisi irroittaa.

Samanlainen homma tuo on C280:ssäkin. Ja suht sama homma myös muissa M104 koneellisissa.
W210 E320 ja W210 E320cdi (+sprinter 313)
c36
Viestit: 86
Liittynyt: 20.10.2010 21:52
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja c36 »

Olisko se metalliputki mikä lähtee vesipumpun takaa ja menee öljynlauhduttimelle ni samasta kohtaa lohkosa kii ku toi öljytikun putki?
c36
Viestit: 86
Liittynyt: 20.10.2010 21:52
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja c36 »

Väliaikatiedote pumppu irti ja uutta odotellaan :lol: Kyl välillä meinas usko loppua ja hermot mennä totaallisesti mut tarpeeks ku itteeni pieksin ni sain sen pumpun si irti :lol:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

c36 kirjoitti:Olisko se metalliputki mikä lähtee vesipumpun takaa ja menee öljynlauhduttimelle ni samasta kohtaa lohkosa kii ku toi öljytikun putki?
Ei pitäisi olla. Se väliputki pultataan siihen metalliseen alaimusarjaan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
c36
Viestit: 86
Liittynyt: 20.10.2010 21:52
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja c36 »

Juu piti jo ehtoolla sanoo et ei sitä öljytikun putkee tartte irrottaa tai ainaka itte en irrottanu.
c36
Viestit: 86
Liittynyt: 20.10.2010 21:52
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja c36 »

Jaahas huomena olis tarkotus mennä pistään uus vesipumppu paikoilleen(ollu hiukan motivaatio hukasa :lol: ). Onkos porukka laittanu silikoonia pumpun ja lohkon väliin varmistukseks vai vaan luottanu siihen o-renkaaseen? Itte aattelin vaan raapasta lohkonpinnasta kuonat hiekkapaperilla pois ja luottaa siihen o-renkaaseen.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Pelkällä o-renkaalla mennään ja näyttää tuo pitäneen.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
c36
Viestit: 86
Liittynyt: 20.10.2010 21:52
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja c36 »

Selvä homma. Aattelin vaan et jos jää helpolla vuotaan ni si liimaa heti väliin mut pitäydyn siis alkuperäsesä suunnitelmasa :wink:
c36
Viestit: 86
Liittynyt: 20.10.2010 21:52
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja c36 »

Eilen sit kerkesin senverran talliin et pistin vesipumpun paikalle. Se öljytikun putken irrotus helpotti aikalailla sen metalliputken paikalle laittoo siis sen metalliputken mikä menee öljynlauhdutimelle :wink:
Sit viä täysin aiheeseen liittymätön kysymys. Eikös boschin sytkävehkeitä enää saa ku luulin et alkuperäset puolat ja tulpanjohdot sun muut olis boschia mut ku kl:stä tilasin orkkiset ni puolisa ei lukenu muuta ku made in slovenia :lol: ja loput sytkävehkeet näky olevan berua. Se lähinnä mietityttää et onks boschin ja berun kestosa kauheesti eroja?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Possilaisissa on monesti vaan sen logo; kaksisakaraisen makneeton ankkurin kuva. Oliko sellastakaan?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
c36
Viestit: 86
Liittynyt: 20.10.2010 21:52
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja c36 »

Joo kyl puolissa semmonen näky olevan mut lähinnä noi tulpanjohdot ja puoliin tulevat tutit hiukan ihmetytti ku ei ollu boschilaisia vaan berulaisia et onko näitteen merkkien laadusa jotain eroja?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5992
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

c36 kirjoitti:Jaahas huomena olis tarkotus mennä pistään uus vesipumppu paikoilleen(ollu hiukan motivaatio hukasa :lol: ). Onkos porukka laittanu silikoonia pumpun ja lohkon väliin varmistukseks vai vaan luottanu siihen o-renkaaseen? Itte aattelin vaan raapasta lohkonpinnasta kuonat hiekkapaperilla pois ja luottaa siihen o-renkaaseen.
Onko tehtaalla katsottu silikoonit tarpeelliseksi? Onko tehtaalla hinkattu pintoja hiekkapaperilla? EI ole.

Laitat niinkuin olikin, se vanha o-rengas on aikansa palvellut ja uusi palvelee saman verran. Lintat erikseen, amg tehtävä huolella tai muuten se on syntiä jo.

Vanhat paskat saa kyllä pois sopivilla kemikaaleillakin, niinkuin ruosteenkin.

Mitä tulee bosch ja beru merkkeihin, niin jos on jossain järkevässä maassa tehty, niin ihan sama kumpi merkki on. Etuvastus on halpa ja niitä voi vaihdella muutaman kympin välein tai jos ovat hapettuneet (pestään konetta painepesurilla tms pervoa). Tuo vastus saattaa huonossa hapessa ollessaan tappaa puolan ja ecun.

Ainoat c36 orkkistyyppiset boschin tulpat tehdään juurikin brasiliassa vai olikos ne argentiinassa ja suomesta ei niitä saa. Euroopassa boschilla ei ole tehdasta joka tekisi vastuksettomia tulppia kolmikuutoseen. Beru taitaa tehdä vastuksettomia ja niitä saa suomesta.

Olen luullut bosch logoa kaksipäiseksi niitiksi, mutta ankkurihan taitaa sopia paremmin aiheeseen.

Nyt kun sytkäosista tuli avauduttua niin vain bosch/ tähtimerkattua puolaa sitten. Motonet puolat (italialaisia ja englantilaisia) palaa puolet nopeemmin kuin käytetyt alkuperäiset (7 puolan kokemus :D ).

Bosch osaa saa c36 jenkeistä puolet KL:n hinnasta... ;)
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

No eikai sielä tehtaalla hinkata pintoja hiomapaperilla kun osat on uusia älyhoi. Kyllä se on ihan sääntö eikä poikkeus että kun jonku alumiinisen tai vaikka rautaisen osan irrottaa toisesta niin pintaan on kertynyt hapettumaa ja muuta töhnää, niin isoimmat köntit nyt jollain taltan tapaisella pois ja kevyt hionta hiomapaperilla. Silikoonia tuskin tarvitsee, uus o-rengas vaan ja sitä rataa.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5992
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

xin811 kirjoitti:No eikai sielä tehtaalla hinkata pintoja hiomapaperilla kun osat on uusia älyhoi. Kyllä se on ihan sääntö eikä poikkeus että kun jonku alumiinisen tai vaikka rautaisen osan irrottaa toisesta niin pintaan on kertynyt hapettumaa ja muuta töhnää, niin isoimmat köntit nyt jollain taltan tapaisella pois ja kevyt hionta hiomapaperilla. Silikoonia tuskin tarvitsee, uus o-rengas vaan ja sitä rataa.
Hinkatessa tilanne yleensä pahenee keskivertohinkkaajalta. Minähän en voi tietää kenenkään teknisiä tietoja ja taitoja niin puhutaan yleensä yleisellä tasolla asiasta. Näitähän lukee useampikin kuin juuri tähän topikkiin aloittanut tai kommentoineet...
c36
Viestit: 86
Liittynyt: 20.10.2010 21:52
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja c36 »

No niin nyt on sitten jo vissiin viikonlopun höyryt päästetty pihalle :lol:
Sen verran oli pakko laittaa liimaa et sai o-renkaan pysyyn pumpusa kiinni, mutta kuten tähän astikkin oon koittanut toimia niin toimein nytkin eli siis olen koittanut poistella edellisten omistajien aikaan saamia patentteja :wink:
Sytkä osista kysyin juurikin siksi, että mitään paskoja osia ei ole alunperinkään ollut tarkoitus autoon laittaa ja sen takia vaan ihmettelin kun kl:n poikien käskin tilata alkuperäiset sytkäosat ja noi mitkä on nyt kiinni autossa on boschin osia ja noi mitkä nyt sain on beruja paitsi puolat, tosin puolissa ei lue mitään mutta boschin varaosanumero on ja on muutenkin hiukan erimalliset ulkomuodoiltaan kun vanhat. :roll:
Auto tuli mulle boksi vikasena ja tarkotus ei oo ihan heti autoo samaan jamaan laittaa sen takia koitan olla tarkkana noitten sytkäosien kans :wink:
Tulpissa oli muuten kyllä mersun logo ja luki R0.
c36
Viestit: 86
Liittynyt: 20.10.2010 21:52
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja c36 »

Sen verran vielä sanon et on mulla mikä auto tahansa ni jos tiivistepinnassa on ruostetta ni raapsen kyl hiekkapaperilla pois vaikka kuka kieltäis :wink:
Ootkos ak47 rockautosta tilaillu noita osia vai jostain muusta jenkkipuljusta?
Sen verran vielä tähän lisään et tuli jenkeistä tilattua uus kaasuläppäki tohon ku vanha rupes sohloon :lol:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Mersun kautta tulee sekä Berua että Boschia. Ostin aikoinani ne tulpan ja puolen väliset tötteröt Veholta ja Berua näyttivät olevan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Yhen puola-tulppa tutin ostin Veholta. Orkkis oli Bosch, uusi osa Beru. Boschilaista ei enää saanu.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
c36
Viestit: 86
Liittynyt: 20.10.2010 21:52
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja c36 »

Eli ei syytä huoleen :lol: kiitoksia vaan pikasesta vastauksesta.
c36
Viestit: 86
Liittynyt: 20.10.2010 21:52
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja c36 »

Asiasta taas kerran toiseen :lol:
Tuli tossa eilen mieleen ku tallisa olin et jos nappaisin imusarjan pois ku se ny ei työnä kauhee rasti oo ja vetäsis siihen värin uusiks pintaan ku vanha väri hilseilee ilkeesti vai onko lakkaa vaan? Mutta siis mites se kannatas maalata siillai et värit pysy kauemmin ku pari päivää?
Sillai ku normaalistikki muoviosat vai?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5992
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

c36 kirjoitti:Sen verran vielä sanon et on mulla mikä auto tahansa ni jos tiivistepinnassa on ruostetta ni raapsen kyl hiekkapaperilla pois vaikka kuka kieltäis :wink:
Ootkos ak47 rockautosta tilaillu noita osia vai jostain muusta jenkkipuljusta?
Sen verran vielä tähän lisään et tuli jenkeistä tilattua uus kaasuläppäki tohon ku vanha rupes sohloon :lol:

Fosforihappo, sitruunahappo on ihan toimivia aineita. On näitä saatavissa ihan siltäänsä tai näitä sisältävinä kaupallisina tökötteinäkin.

Juu tulppia ja bosch sytkäpuolen osaa rockautosta tilasin.

Korjaat sen vanhan kaasuläpän, sille löytynee helposti tarvitsijoita ;) johdot uusiksi, onkos mekanista vikaa?

Imusarjaa ei ole orkkiksena maalattu saati lakattu.

Onhan noita nähty kaikenlaisina viritelminä, silikonispräytä 10 purkkia konehuoneeseen, hohhoijaa :D

Laita vaan kaikki orkkistyyliin niinkuin ymmärsin että ymmärrät asian päälle. Imusarjaa irroittaessa katso ettei kohdistusholkki livahda kaneen puolelle, siellä saattaa olla juurikin holkin viereinen imukanava jossa se imuvena on auki. Itelle kävi niin että holkkia ei näkyny missään ja piti ottaa tulppaa pois ja kameraa sisään ennenkuin uskalsi vääntää avaimesta... Imusarjan tiivisteet (ne vihreet) vois samalla kertaa vaihtaa... Holkkia ei kyllä löytyny mistään, jos se myllyn sisuksiin joutu niin se meni sit silpuksi tai pamahti mäntään tai kanteen kiinni - tai sit siinä imusarjassa oli vain yksi kohdistusholkki :D
c36
Viestit: 86
Liittynyt: 20.10.2010 21:52
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja c36 »

Viime kesänä jo elvytin tota kaasuläppää eli siis tein sen kaasuläpän johtosarjan uusiks, mut ei sillä kauheesti vaikutusta ollu ku totesin et siinä kaasuläpän sisäll olevasa potenttiometrisä/hiiliradasa vikaa. Tai siis ei siinä varmaan muuta vikaa oo ku et se harja tai mikä ny oikeelta nimeltä onka ni on syöny uran siihen hiilirataan ja sen takia ei aina saa poksi ihan ymmärrettävää tietoo. Alku kesästi siis ton läpän purin tein johtosarjan ja väänsin sitä harjasysyteemiä sillai et se painais enemmän itteensä siihen hiilirataan, mutta jo loppukesästi oltiin taas samasa tilanteesa, et välillä heitti ittensä vikatilaan ja vikakoodiks anto kaasuläpän säätimen.
Imusarja oli viimetalvena auki ja sillon vaihdoin kaikki siihen tulevat tiivisteet jopa suuttimien o-renkaatki innostuin vaihtaan :lol: joten aattelin et ei välttämättä niitä ny tarttis uusia. Tota imusarjaa ku kattelin ni luulin kyl et siinä olis joku maali tai lakka päällä ku oli sillai hilseilly, mut ei kai se kauhee synnti oo jos kaikki noi kovat muoviosat vetäs jollain puolikiiltävällä mustalla? Ku kaikki vesiletkut ja muutki letkut on ny uutta ja komiaa mustaa silikooniletkua :wink:
c36
Viestit: 86
Liittynyt: 20.10.2010 21:52
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja c36 »

Sen verran orkkis hengestä kuitenki aattelin poiketa tosta orkkishengestä et ku saan auton montullle ni aattelin napata katit pois ahdistamasta sauhujen kulkua :wink:
c36
Viestit: 86
Liittynyt: 20.10.2010 21:52
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja c36 »

Jos jollain on ylimääränen ehjä muovinen ilman ottoputki siis ilmamassamittarin jälkeen missä on c36 kirjailu niin saa tarjota siis tarttis ne kiinnityspaikat olla kunnossa ku tuosta mun putkesta on ajan hammas purassu ne rikki :lol: enkä vaan viittis tehä mitään patentteja vanhukseen ku koitan orginalisoida tätä parhaillaan :wink:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202, sedan, farmari”