Yleistä maasturivatulointia

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllähän ne eteenpäin olevat kattovalot pitäisi olla työvalolasilla.
Eikä niiden suuntaus muistaakseni saisi edes silloin olla suoraan eteenpäin.

Toki aivan leimaelukasta kiinni miten suhtautuu.
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2098
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Tai sitten ottaa leimalle poikkeen moiset katolta ja käy ilman :) Poliisi tuskin noiden päälle tajuaa sen enempää, joten se on yksi lysti, jos ne siellä katolla kiikkuu leimojen välin :D
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
lystis
Perämoottorin Kauhu
Viestit: 1796
Liittynyt: 19.4.2008 21:17
Paikkakunta: Invala

Viesti Kirjoittaja lystis »

miqum_86 kirjoitti:Tai sitten ottaa leimalle poikkeen moiset katolta ja käy ilman :) Poliisi tuskin noiden päälle tajuaa sen enempää, joten se on yksi lysti, jos ne siellä katolla kiikkuu leimojen välin :D
Pistää tämmöse katolle nii voi käännellä mihi haluaa ja heleppo ottaa poiski jos tarve vaatii 8)
----------------------------------------------------------
Otsa auki, silmä musta, syli täynnä oksennusta. Ahaa, taidan aavistaa, tää taitaa olla krapulaa.

- Mikä voimassa voitetaan, se älyssä hävitään.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

allerustannu kirjoitti:Rankemmissa akselikorotuksissa pitää muutenkin huomioida myös ristikoiden varat. Pinjonia voi joutua nostamaan yläviistompaan kiilaamalla jousitalloilta/kääntämällä talloja ja jakariin saattaa tarvita tuplaristikon. Ainakin pätkäkorisissa kun kardaani on sellanen m*lukun mittanen stubu.
Jos pinijonkin kääntää normiasennossaan kardaanin suuntaseks ja laittaa keskipallo-tuplaristinivelen jakarin päähän, on varmasti varoja ja vakionopeuksisuus säilyy nivelillä ettei jyrrää.

Minä en ymmärrä miksi Geländevagenissa ainakin etukepin ristikot on pitkin v1ttua toisiinsa nähen, eikä jyrrää yhtään. Jos ne laittaa kohakkain, kuten muissa on ja järki sanos, mennee mettään koko homma. Sillon ravistaa. Miks näin?

Mersussa vissiin tosin pyörii etuperä ja kardaani väärinpäin, ainakin Unimökissä, oisko siinä se taika? Ei siltikään ymmärrä ennenku joku selittää.
Avatar
Lerssinen
Puimanajo-Keijo
Viestit: 2421
Liittynyt: 12.3.2007 17:58
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

No minähän sen kytkennän västäsin siihen takapotkutatsuniin.. Lavakaaressa oli 4 valoa eteenpäin ja kaksi taaksepäin.. Keulalla oli lisävalot vielä lisäksi..

Pientä piilokatkaisijaa kääntämällä releen herätettä pystyi vaihtamaan työvalojen ja auton pitkien kesken eli kattovalot syttyi joko työvalojen tai lisäpitkien kans yhtäaikaa..

Meni leimasta 4 kertaa läpi moinen kunhan muisti selittää joka kerta erikseen että syttyy VAIN työvalojen kanssa sekä taakse syttyy samaan aikaan valot..

Laillinen ? Tuskin muttei kiinnosta vittujakaan :happy:
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Avatar
Lerssinen
Puimanajo-Keijo
Viestit: 2421
Liittynyt: 12.3.2007 17:58
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Muutenkin tuollainen lava-auto taikka maasturi on paljon immuunimpi tarttumaan poliisien haaviin tienpäällä ainakaan valoasennuksista johtuen..

Nytkin mulla on laiton määrä lisäpitkiä (4x kattila) ja työvaloja myäs lavakaaren päällä eteenpäin eikä ole ainakaan puhallutuksissa oltu kiinnostuneita aiheesta.. Tosin majakka katolla kera pitkien antennien johtaa ehkä hieman "harhaan" ja olehan joskus ollut Vapepa-aktiivi niin siinähän sallitaan pieniä myönnytyksiä naamakertoimella :whistle:

Virallisesti työvalotkaan ei saa näyttää yhtään eteenpäin vaan pitää olla suoraan sivulle eikä enempää..
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10742
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Huvikseni suoritin pientä kartoitusta tarjonnasta.

Land Roverien Defenderit ja Volvo XC90.set näyttää olevan samoissa hinnoissa tietyin hakuehdoin. Onneksi molemmat ovat ulottumattomissa :roll:

Defen osalta tarjontaa paljon vähemmän kuin Volvoissa. Tietty jos rajaa Volvotkin manuaalina niin tarjonta supistuu.

Toinen kysymys on sitten se, että onko xc90 edes maasturi.

Kia sorentoja näyttää olevan myös hyvin tarjolla. :)
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2098
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Tarvitaan oikeita maastureita kuten defender, patrol ja land cruiser kuten myös pajero. Ehkä myös frontera ;)
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Kohta saa varmaan Dacia Dusteriakin kohtuu hintaan... :wink:
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

miqum_86 kirjoitti:Tarvitaan oikeita maastureita kuten defender, patrol ja land cruiser kuten myös pajero. Ehkä myös frontera ;)
Ei nuissa oo yhtää oikeeta maasturii. Iikori sen olla pitää, jos maasturista huastettaan. Siis Niva.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

G-mersut ja isommat (hj/hdj) landcruiserit on lähes ainoita joissa on tasauspyörästöjen lukot.

Muita ei oikein voi luokitella oikeiksi "maastureiksi"
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Onko noita XC90 edes manuaalina? Mutta Defender:n oma valinta kääntyisi (itse asiassa paria defeä tullut käytyä katsomassa, mutta..)

Akselilukkoja löytyy ihan 100%:n kytkettävinä Jeep vehkeistä ja esim. niiden Grand Cherokeen Quadra Drive II on myös tutustumisen arvoinen.

Tuossa siirretään hydraulisesti vetoa pitävälle, ei siis jarrujen ja muiden avustuksella. Ja käsittääkseni tietyissä tilanteissa menee täysin lukituiksi (pienellä ehkällä.) Youtube-videoista selvinnee lisää.
W124 500E
W903 316cdi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10742
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

pt kirjoitti:Onko noita XC90 edes manuaalina?
On niitä kun kahtelin... Sisäkuvien perusteella ei oikein osaa hahmottaa matkustamon kokoa. Autohan on muuten aika massiivinen. Pitäisi oikeestaan vaivautua koeajolle joskus, ihan mielenkiinnosta kyseistä autoa kohtaan.

Defessä on semmosta "suoran toiminnan" makua. Vehmersalmella näytti olevan yksi myynnissä, jonka myyntikuvissakin huomioitu auton alkuperäinen käyttö. Miehille jotka kulkevat omia polkujaan.

:)
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

XC90 on tilava perheauto, omamassa on muistaakseni 2200kg. Mukava auto, vähän turhan painava ehkä, mutta onhan se "maasturi".
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Seppä kirjoitti:
miqum_86 kirjoitti:Tarvitaan oikeita maastureita kuten defender, patrol ja land cruiser kuten myös pajero. Ehkä myös frontera ;)
Ei nuissa oo yhtää oikeeta maasturii. Iikori sen olla pitää, jos maasturista huastettaan. Siis Niva.
Millanen vetosysteemi Nivassa on? onko siinä mitään lukkoja?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Seppä
Tarinaniskijä
Viestit: 264
Liittynyt: 31.3.2007 18:45

Viesti Kirjoittaja Seppä »

Sergey kirjoitti:
Seppä kirjoitti:
miqum_86 kirjoitti:Tarvitaan oikeita maastureita kuten defender, patrol ja land cruiser kuten myös pajero. Ehkä myös frontera ;)
Ei nuissa oo yhtää oikeeta maasturii. Iikori sen olla pitää, jos maasturista huastettaan. Siis Niva.
Millanen vetosysteemi Nivassa on? onko siinä mitään lukkoja?
Välitasauspyörästössä on lukko, käsin kepistä kytkettävä. Eipä tuota paljo kummempoo ylleesä tarvihe. Kolome pyöreehä siinä sillon pahimmassai tappauksessa vetää. Liikkuu vaikka yks pyörä ois ilimassa. Siinon se etu nuihin patrolliloihin nähe, jotta se ei sitten kurvatessa paa hanttiin, niiku nuo täysin tönkköakseliset.

Lankomiehelä ol Pajero. Hänestä se päihittää Iikorin millon vuan. Mie ehotin, jotta ajapa perästä, niin katotaan. Ei se piässy pihalta mihinkää, kun siinon semmonen tiukka nyppylä. Persiistää jäi het kättelyssä kiini. Iikori män, jotta heilahti.

Tuola entisen emämuan puolela kyllä miekii kerran jäin kiini, kun heinikossa peruuttaissa puolen metrin halakasijainen kivi pahulainen pyörähti takasen alta auton keskele. Ei lähtenä, kun koko perä ilimassa. Sillon tarvihti kyllä työntöapuu.
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Pappi kirjoitti:
pt kirjoitti:Onko noita XC90 edes manuaalina?
On niitä kun kahtelin... Sisäkuvien perusteella ei oikein osaa hahmottaa matkustamon kokoa. Autohan on muuten aika massiivinen. Pitäisi oikeestaan vaivautua koeajolle joskus, ihan mielenkiinnosta kyseistä autoa kohtaan.

Defessä on semmosta "suoran toiminnan" makua. Vehmersalmella näytti olevan yksi myynnissä, jonka myyntikuvissakin huomioitu auton alkuperäinen käyttö. Miehille jotka kulkevat omia polkujaan.

:)
Olen vältellyt tuon Defen koeajoa kyllä, mutta mitä omistajat kertoneet, niin maatiellä hyviä autoja ajaa, ei siis pelkästään kinttupoluille tarkoitettuja.

Volvojen kanssa muutama tuttu harjoitellut aika huolella, niin samanlaisia maanantaikappaleita ei ainakaan itse haluaisi omistaa :D Mutta on tuossa muutama pidempääkin matkaa taivaltanut, jotka toimineet ihan kuten pitää.
W124 500E
W903 316cdi
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja 745 »

Kyllä se vaan niin on, että parhaat maasturit on tehty tuolla itärajan takana, esim. UAZ ja GAZ. Se on taas eri asia, että kenen persaus kestää noilla ajella... :shock:
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2098
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Onkos kellään kokemusta noista Dacia Dusterin nelikkomalleista?
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1058
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

http://www.4x4maailma.fi/

uusimmasa 4x4 lehesä oli koeajosa
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Kone kirjoitti:XC90 on tilava perheauto, omamassa on muistaakseni 2200kg. Mukava auto, vähän turhan painava ehkä, mutta onhan se "maasturi".
Hyvä luonnehdinta ja vastaa myös omaa koeajokokemusta.

XC90 oli Haldex 2 Generaation pilottiauto ja kai ensimmäinen markkinoille ehtinyt. Siitä on valitettavasti aikaa melko paljon, joten nelivedon tarvitsijalle tuo alkaa olla jo valeneliveto, koska takavedon kytkeytymistä edeltää ratin takana havaittava etupyörien sutiminen.

Ei se ikävä auto ole, mahtavat istuimet ja hyvät tilat. Mutta ei se kyllä ole oikea nelivetoinenkaan, jos Legacyn, quattron tai 4Maticin kuskilta kysytään.

Automaatit ovat suomalaista muotia. Kun muutama vuosi takaperin katselin Volvo AWD malleja Blocketissa, noin puolet oli väkisin vaihdettavia. V70 AWD enemmän, XC90 vähemmän, mutta molempia sai kyllä kaupasta, paitsi Suomessa.

Erityisen mainitsemisen arvoinen XC90 ominaisuus on linnunlaulu. Korkean liiterin katolta avattava luukku on hyvässä paikassa, hyvin spoilerilla suojattuna ja niin korkealla pään yläpuolella, tohinaa sieltä ei kohtuunopeuksilla tule ollenkaan pahasti. Mutta lintujen äänet puissa kuuluvat kivasti.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kyllä se on niin että lada nivat ja suzukit saa het unohtaa jos maasturia etsii ja heti perään muutkin japanin autot maasturissa ei ole vääntösauva jousia hiacessa voi olla mutta sehan ei ole maastoauto vaan pakettiauto ja näitähän voi sitten olla eri merkkisiä maastoauton korilla varustettna

maastureita valmistetaan vain saksassa ja englannissa varauksin ameriikassa

kysyjän hintahaarukka rajaa parhaan vaihtoehdon pois MB G joka sekin pitäisi olla ehdottomasti mallia 280 pensa

niin ei jää kuin range rover jäljelle ja sekään ei saa olla jälkeenpäin dieselöity jos oikein ymmärsin niin sillä pitää pystyä vahvassa lumessa rypemään ja siihen tarvitaan vähintään se määrä voima jopa enempikin mitä se v8 saa aikaan

akan serkulla oli noita suzukeja ja kyllä se yleensä jäi sinne lumisen peltoaukean reunaan tai viimmeistään sen tuulenkaataman tukkipuun taakse (minulla oli ihan orgis renkaat ilman mitään korotuksia)

vanhoissa rangeissa ei ole lukkoja akseleilla vaan keskitasaus pyörästön saa lukkoon mutta onhan siinä sentään jatkuva neli veto kuka hullu nyt iskee sandaalinsa sinne savikkoon ja lähtee kääntelemään jotain napalukkoja että saa nelivedon päälle jos ne edes toimii
akseli lukkoja saa toki rageen ostettua jälkikäteen että siitä saa g mersun veroisen

tärkein pointti maasturilla ajoon (oli auto miokä tahansa) on ajo taito siinä ei ole mitään yhteistä normaali autoon verrattuna kun sillä ryvetään jossain metsässä sen oppii kantapään kautta lapioa käyttäen

kiinihän noilla nelivedoilla jää paljon useammin kun normaali autolla 20 vuotta sitten kun hävitin viimmeisen maasturin pois niin en ole sen jälkeen kiinni jäänyt :D
ensimmäisen maasturin kun hain ja kotiin tullessa kävin juomassa kupposen kahvia ja het sen jälkeen 15m pihasta olin ekaa kertaa kiinni

oli kerra kova pakkas talvi sillä hetkeelkin oli 25 astetta kun silloinen työnantaja ihmetteli kuinka voi auto olla tällä kelill noin savessa :D
miksikö se oli savessa no ajelin vanhoilla koti konnuilla ja hangessa näkyi sellainen pieni notko tuumin ettei tuossa ennen ojaa ole ollut ja ajoin kuitenkin tyhmyyksissäni siihen suoraan 90 asteen kulmassa sinnehän ne eurenkaan hupssahti oja oli sen muotoinen että heijäämalla auto ei liikkunu sentiäkään eteen ei taas päätin kaivattaa pitävän maan esiin siitä se savi oli lähtöisin hinuri tarvittiin kuitenkin avuksi

minkä valinna sitten teetkin takaan että kiinni tulet jäämään :D


virheitä voi olla kirjoituksessa kun se on kirjoitettu kuppia ottaessa
:naama:
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2098
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

xr kirjoitti:minkä valinna sitten teetkin takaan että kiinni tulet jäämään :D
Sinäpä sen sanoit.. :lol:
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mitä parempi maastoliikkuvuus, sitä pahemmasta paikasta haet autoa pois, kun se jää kiinni tai pärkyää kynsille. :idea: Se nyt vaan uteliaan on pakko kokeilla että meneekö se nyt tuostakin, maastoautoilu on rajojen kokeilua. Välillä tuntuu että venäläinen sotakopteri enää saa kaluston pois rimmestä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

Lainasin tässä erääseen kuljetusproseduuriin tutulta kolmannen sukupolven Jeep Grand Cherokeen. Tämähän oli dieselversio, eli 3.0 L V6 CRD (eli mersun OM642) jossa vaihteistona lienee mersun 722.6. Muutama sata kilometriä tuli ajeltua perässä 9,6 metrinen kolmiakselinen perävaunu, joka tulomatkalla lastauksen jälkeen painoi alun kolmatta tonnia. Täytyy sanoa, että olin kyllä positiivisella tavalla yllättynyt auton ominaisuuksista. Ei ollut räminöitä eikä resonansseja ja kulku oli vakaata sekä kärryn kanssa että ilman. Kärrykään ei paljon kulkua ahdistanut, kun pari kertaa piti tarjota kunnolla ronttosta konehuoneeseen alle kahdeksankympin ajavia ohitellessa. Tuollaista voisi jopa harkita, jos maastoautolle tulee joskus tarve. Onhan siinä aika paljon tähdellisiä osia.
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”