Yleistä maasturivatulointia
Pistää tämmöse katolle nii voi käännellä mihi haluaa ja heleppo ottaa poiski jos tarve vaatiimiqum_86 kirjoitti:Tai sitten ottaa leimalle poikkeen moiset katolta ja käy ilman Poliisi tuskin noiden päälle tajuaa sen enempää, joten se on yksi lysti, jos ne siellä katolla kiikkuu leimojen välin
----------------------------------------------------------
Otsa auki, silmä musta, syli täynnä oksennusta. Ahaa, taidan aavistaa, tää taitaa olla krapulaa.
- Mikä voimassa voitetaan, se älyssä hävitään.
Otsa auki, silmä musta, syli täynnä oksennusta. Ahaa, taidan aavistaa, tää taitaa olla krapulaa.
- Mikä voimassa voitetaan, se älyssä hävitään.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Jos pinijonkin kääntää normiasennossaan kardaanin suuntaseks ja laittaa keskipallo-tuplaristinivelen jakarin päähän, on varmasti varoja ja vakionopeuksisuus säilyy nivelillä ettei jyrrää.allerustannu kirjoitti:Rankemmissa akselikorotuksissa pitää muutenkin huomioida myös ristikoiden varat. Pinjonia voi joutua nostamaan yläviistompaan kiilaamalla jousitalloilta/kääntämällä talloja ja jakariin saattaa tarvita tuplaristikon. Ainakin pätkäkorisissa kun kardaani on sellanen m*lukun mittanen stubu.
Minä en ymmärrä miksi Geländevagenissa ainakin etukepin ristikot on pitkin v1ttua toisiinsa nähen, eikä jyrrää yhtään. Jos ne laittaa kohakkain, kuten muissa on ja järki sanos, mennee mettään koko homma. Sillon ravistaa. Miks näin?
Mersussa vissiin tosin pyörii etuperä ja kardaani väärinpäin, ainakin Unimökissä, oisko siinä se taika? Ei siltikään ymmärrä ennenku joku selittää.
No minähän sen kytkennän västäsin siihen takapotkutatsuniin.. Lavakaaressa oli 4 valoa eteenpäin ja kaksi taaksepäin.. Keulalla oli lisävalot vielä lisäksi..
Pientä piilokatkaisijaa kääntämällä releen herätettä pystyi vaihtamaan työvalojen ja auton pitkien kesken eli kattovalot syttyi joko työvalojen tai lisäpitkien kans yhtäaikaa..
Meni leimasta 4 kertaa läpi moinen kunhan muisti selittää joka kerta erikseen että syttyy VAIN työvalojen kanssa sekä taakse syttyy samaan aikaan valot..
Laillinen ? Tuskin muttei kiinnosta vittujakaan
Pientä piilokatkaisijaa kääntämällä releen herätettä pystyi vaihtamaan työvalojen ja auton pitkien kesken eli kattovalot syttyi joko työvalojen tai lisäpitkien kans yhtäaikaa..
Meni leimasta 4 kertaa läpi moinen kunhan muisti selittää joka kerta erikseen että syttyy VAIN työvalojen kanssa sekä taakse syttyy samaan aikaan valot..
Laillinen ? Tuskin muttei kiinnosta vittujakaan
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Muutenkin tuollainen lava-auto taikka maasturi on paljon immuunimpi tarttumaan poliisien haaviin tienpäällä ainakaan valoasennuksista johtuen..
Nytkin mulla on laiton määrä lisäpitkiä (4x kattila) ja työvaloja myäs lavakaaren päällä eteenpäin eikä ole ainakaan puhallutuksissa oltu kiinnostuneita aiheesta.. Tosin majakka katolla kera pitkien antennien johtaa ehkä hieman "harhaan" ja olehan joskus ollut Vapepa-aktiivi niin siinähän sallitaan pieniä myönnytyksiä naamakertoimella
Virallisesti työvalotkaan ei saa näyttää yhtään eteenpäin vaan pitää olla suoraan sivulle eikä enempää..
Nytkin mulla on laiton määrä lisäpitkiä (4x kattila) ja työvaloja myäs lavakaaren päällä eteenpäin eikä ole ainakaan puhallutuksissa oltu kiinnostuneita aiheesta.. Tosin majakka katolla kera pitkien antennien johtaa ehkä hieman "harhaan" ja olehan joskus ollut Vapepa-aktiivi niin siinähän sallitaan pieniä myönnytyksiä naamakertoimella
Virallisesti työvalotkaan ei saa näyttää yhtään eteenpäin vaan pitää olla suoraan sivulle eikä enempää..
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Huvikseni suoritin pientä kartoitusta tarjonnasta.
Land Roverien Defenderit ja Volvo XC90.set näyttää olevan samoissa hinnoissa tietyin hakuehdoin. Onneksi molemmat ovat ulottumattomissa
Defen osalta tarjontaa paljon vähemmän kuin Volvoissa. Tietty jos rajaa Volvotkin manuaalina niin tarjonta supistuu.
Toinen kysymys on sitten se, että onko xc90 edes maasturi.
Kia sorentoja näyttää olevan myös hyvin tarjolla.
Land Roverien Defenderit ja Volvo XC90.set näyttää olevan samoissa hinnoissa tietyin hakuehdoin. Onneksi molemmat ovat ulottumattomissa
Defen osalta tarjontaa paljon vähemmän kuin Volvoissa. Tietty jos rajaa Volvotkin manuaalina niin tarjonta supistuu.
Toinen kysymys on sitten se, että onko xc90 edes maasturi.
Kia sorentoja näyttää olevan myös hyvin tarjolla.
Onko noita XC90 edes manuaalina? Mutta Defender:n oma valinta kääntyisi (itse asiassa paria defeä tullut käytyä katsomassa, mutta..)
Akselilukkoja löytyy ihan 100%:n kytkettävinä Jeep vehkeistä ja esim. niiden Grand Cherokeen Quadra Drive II on myös tutustumisen arvoinen.
Tuossa siirretään hydraulisesti vetoa pitävälle, ei siis jarrujen ja muiden avustuksella. Ja käsittääkseni tietyissä tilanteissa menee täysin lukituiksi (pienellä ehkällä.) Youtube-videoista selvinnee lisää.
Akselilukkoja löytyy ihan 100%:n kytkettävinä Jeep vehkeistä ja esim. niiden Grand Cherokeen Quadra Drive II on myös tutustumisen arvoinen.
Tuossa siirretään hydraulisesti vetoa pitävälle, ei siis jarrujen ja muiden avustuksella. Ja käsittääkseni tietyissä tilanteissa menee täysin lukituiksi (pienellä ehkällä.) Youtube-videoista selvinnee lisää.
W124 500E
W903 316cdi
W903 316cdi
On niitä kun kahtelin... Sisäkuvien perusteella ei oikein osaa hahmottaa matkustamon kokoa. Autohan on muuten aika massiivinen. Pitäisi oikeestaan vaivautua koeajolle joskus, ihan mielenkiinnosta kyseistä autoa kohtaan.pt kirjoitti:Onko noita XC90 edes manuaalina?
Defessä on semmosta "suoran toiminnan" makua. Vehmersalmella näytti olevan yksi myynnissä, jonka myyntikuvissakin huomioitu auton alkuperäinen käyttö. Miehille jotka kulkevat omia polkujaan.
Millanen vetosysteemi Nivassa on? onko siinä mitään lukkoja?Seppä kirjoitti:Ei nuissa oo yhtää oikeeta maasturii. Iikori sen olla pitää, jos maasturista huastettaan. Siis Niva.miqum_86 kirjoitti:Tarvitaan oikeita maastureita kuten defender, patrol ja land cruiser kuten myös pajero. Ehkä myös frontera
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Välitasauspyörästössä on lukko, käsin kepistä kytkettävä. Eipä tuota paljo kummempoo ylleesä tarvihe. Kolome pyöreehä siinä sillon pahimmassai tappauksessa vetää. Liikkuu vaikka yks pyörä ois ilimassa. Siinon se etu nuihin patrolliloihin nähe, jotta se ei sitten kurvatessa paa hanttiin, niiku nuo täysin tönkköakseliset.Sergey kirjoitti:Millanen vetosysteemi Nivassa on? onko siinä mitään lukkoja?Seppä kirjoitti:Ei nuissa oo yhtää oikeeta maasturii. Iikori sen olla pitää, jos maasturista huastettaan. Siis Niva.miqum_86 kirjoitti:Tarvitaan oikeita maastureita kuten defender, patrol ja land cruiser kuten myös pajero. Ehkä myös frontera
Lankomiehelä ol Pajero. Hänestä se päihittää Iikorin millon vuan. Mie ehotin, jotta ajapa perästä, niin katotaan. Ei se piässy pihalta mihinkää, kun siinon semmonen tiukka nyppylä. Persiistää jäi het kättelyssä kiini. Iikori män, jotta heilahti.
Tuola entisen emämuan puolela kyllä miekii kerran jäin kiini, kun heinikossa peruuttaissa puolen metrin halakasijainen kivi pahulainen pyörähti takasen alta auton keskele. Ei lähtenä, kun koko perä ilimassa. Sillon tarvihti kyllä työntöapuu.
Olen vältellyt tuon Defen koeajoa kyllä, mutta mitä omistajat kertoneet, niin maatiellä hyviä autoja ajaa, ei siis pelkästään kinttupoluille tarkoitettuja.Pappi kirjoitti:On niitä kun kahtelin... Sisäkuvien perusteella ei oikein osaa hahmottaa matkustamon kokoa. Autohan on muuten aika massiivinen. Pitäisi oikeestaan vaivautua koeajolle joskus, ihan mielenkiinnosta kyseistä autoa kohtaan.pt kirjoitti:Onko noita XC90 edes manuaalina?
Defessä on semmosta "suoran toiminnan" makua. Vehmersalmella näytti olevan yksi myynnissä, jonka myyntikuvissakin huomioitu auton alkuperäinen käyttö. Miehille jotka kulkevat omia polkujaan.
Volvojen kanssa muutama tuttu harjoitellut aika huolella, niin samanlaisia maanantaikappaleita ei ainakaan itse haluaisi omistaa Mutta on tuossa muutama pidempääkin matkaa taivaltanut, jotka toimineet ihan kuten pitää.
W124 500E
W903 316cdi
W903 316cdi
Kyllä se vaan niin on, että parhaat maasturit on tehty tuolla itärajan takana, esim. UAZ ja GAZ. Se on taas eri asia, että kenen persaus kestää noilla ajella...
Chevrolet S10 Blazer
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen
Hyvä luonnehdinta ja vastaa myös omaa koeajokokemusta.Kone kirjoitti:XC90 on tilava perheauto, omamassa on muistaakseni 2200kg. Mukava auto, vähän turhan painava ehkä, mutta onhan se "maasturi".
XC90 oli Haldex 2 Generaation pilottiauto ja kai ensimmäinen markkinoille ehtinyt. Siitä on valitettavasti aikaa melko paljon, joten nelivedon tarvitsijalle tuo alkaa olla jo valeneliveto, koska takavedon kytkeytymistä edeltää ratin takana havaittava etupyörien sutiminen.
Ei se ikävä auto ole, mahtavat istuimet ja hyvät tilat. Mutta ei se kyllä ole oikea nelivetoinenkaan, jos Legacyn, quattron tai 4Maticin kuskilta kysytään.
Automaatit ovat suomalaista muotia. Kun muutama vuosi takaperin katselin Volvo AWD malleja Blocketissa, noin puolet oli väkisin vaihdettavia. V70 AWD enemmän, XC90 vähemmän, mutta molempia sai kyllä kaupasta, paitsi Suomessa.
Erityisen mainitsemisen arvoinen XC90 ominaisuus on linnunlaulu. Korkean liiterin katolta avattava luukku on hyvässä paikassa, hyvin spoilerilla suojattuna ja niin korkealla pään yläpuolella, tohinaa sieltä ei kohtuunopeuksilla tule ollenkaan pahasti. Mutta lintujen äänet puissa kuuluvat kivasti.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
kyllä se on niin että lada nivat ja suzukit saa het unohtaa jos maasturia etsii ja heti perään muutkin japanin autot maasturissa ei ole vääntösauva jousia hiacessa voi olla mutta sehan ei ole maastoauto vaan pakettiauto ja näitähän voi sitten olla eri merkkisiä maastoauton korilla varustettna
maastureita valmistetaan vain saksassa ja englannissa varauksin ameriikassa
kysyjän hintahaarukka rajaa parhaan vaihtoehdon pois MB G joka sekin pitäisi olla ehdottomasti mallia 280 pensa
niin ei jää kuin range rover jäljelle ja sekään ei saa olla jälkeenpäin dieselöity jos oikein ymmärsin niin sillä pitää pystyä vahvassa lumessa rypemään ja siihen tarvitaan vähintään se määrä voima jopa enempikin mitä se v8 saa aikaan
akan serkulla oli noita suzukeja ja kyllä se yleensä jäi sinne lumisen peltoaukean reunaan tai viimmeistään sen tuulenkaataman tukkipuun taakse (minulla oli ihan orgis renkaat ilman mitään korotuksia)
vanhoissa rangeissa ei ole lukkoja akseleilla vaan keskitasaus pyörästön saa lukkoon mutta onhan siinä sentään jatkuva neli veto kuka hullu nyt iskee sandaalinsa sinne savikkoon ja lähtee kääntelemään jotain napalukkoja että saa nelivedon päälle jos ne edes toimii
akseli lukkoja saa toki rageen ostettua jälkikäteen että siitä saa g mersun veroisen
tärkein pointti maasturilla ajoon (oli auto miokä tahansa) on ajo taito siinä ei ole mitään yhteistä normaali autoon verrattuna kun sillä ryvetään jossain metsässä sen oppii kantapään kautta lapioa käyttäen
kiinihän noilla nelivedoilla jää paljon useammin kun normaali autolla 20 vuotta sitten kun hävitin viimmeisen maasturin pois niin en ole sen jälkeen kiinni jäänyt
ensimmäisen maasturin kun hain ja kotiin tullessa kävin juomassa kupposen kahvia ja het sen jälkeen 15m pihasta olin ekaa kertaa kiinni
oli kerra kova pakkas talvi sillä hetkeelkin oli 25 astetta kun silloinen työnantaja ihmetteli kuinka voi auto olla tällä kelill noin savessa
miksikö se oli savessa no ajelin vanhoilla koti konnuilla ja hangessa näkyi sellainen pieni notko tuumin ettei tuossa ennen ojaa ole ollut ja ajoin kuitenkin tyhmyyksissäni siihen suoraan 90 asteen kulmassa sinnehän ne eurenkaan hupssahti oja oli sen muotoinen että heijäämalla auto ei liikkunu sentiäkään eteen ei taas päätin kaivattaa pitävän maan esiin siitä se savi oli lähtöisin hinuri tarvittiin kuitenkin avuksi
minkä valinna sitten teetkin takaan että kiinni tulet jäämään
virheitä voi olla kirjoituksessa kun se on kirjoitettu kuppia ottaessa
maastureita valmistetaan vain saksassa ja englannissa varauksin ameriikassa
kysyjän hintahaarukka rajaa parhaan vaihtoehdon pois MB G joka sekin pitäisi olla ehdottomasti mallia 280 pensa
niin ei jää kuin range rover jäljelle ja sekään ei saa olla jälkeenpäin dieselöity jos oikein ymmärsin niin sillä pitää pystyä vahvassa lumessa rypemään ja siihen tarvitaan vähintään se määrä voima jopa enempikin mitä se v8 saa aikaan
akan serkulla oli noita suzukeja ja kyllä se yleensä jäi sinne lumisen peltoaukean reunaan tai viimmeistään sen tuulenkaataman tukkipuun taakse (minulla oli ihan orgis renkaat ilman mitään korotuksia)
vanhoissa rangeissa ei ole lukkoja akseleilla vaan keskitasaus pyörästön saa lukkoon mutta onhan siinä sentään jatkuva neli veto kuka hullu nyt iskee sandaalinsa sinne savikkoon ja lähtee kääntelemään jotain napalukkoja että saa nelivedon päälle jos ne edes toimii
akseli lukkoja saa toki rageen ostettua jälkikäteen että siitä saa g mersun veroisen
tärkein pointti maasturilla ajoon (oli auto miokä tahansa) on ajo taito siinä ei ole mitään yhteistä normaali autoon verrattuna kun sillä ryvetään jossain metsässä sen oppii kantapään kautta lapioa käyttäen
kiinihän noilla nelivedoilla jää paljon useammin kun normaali autolla 20 vuotta sitten kun hävitin viimmeisen maasturin pois niin en ole sen jälkeen kiinni jäänyt
ensimmäisen maasturin kun hain ja kotiin tullessa kävin juomassa kupposen kahvia ja het sen jälkeen 15m pihasta olin ekaa kertaa kiinni
oli kerra kova pakkas talvi sillä hetkeelkin oli 25 astetta kun silloinen työnantaja ihmetteli kuinka voi auto olla tällä kelill noin savessa
miksikö se oli savessa no ajelin vanhoilla koti konnuilla ja hangessa näkyi sellainen pieni notko tuumin ettei tuossa ennen ojaa ole ollut ja ajoin kuitenkin tyhmyyksissäni siihen suoraan 90 asteen kulmassa sinnehän ne eurenkaan hupssahti oja oli sen muotoinen että heijäämalla auto ei liikkunu sentiäkään eteen ei taas päätin kaivattaa pitävän maan esiin siitä se savi oli lähtöisin hinuri tarvittiin kuitenkin avuksi
minkä valinna sitten teetkin takaan että kiinni tulet jäämään
virheitä voi olla kirjoituksessa kun se on kirjoitettu kuppia ottaessa
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mitä parempi maastoliikkuvuus, sitä pahemmasta paikasta haet autoa pois, kun se jää kiinni tai pärkyää kynsille. Se nyt vaan uteliaan on pakko kokeilla että meneekö se nyt tuostakin, maastoautoilu on rajojen kokeilua. Välillä tuntuu että venäläinen sotakopteri enää saa kaluston pois rimmestä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Lainasin tässä erääseen kuljetusproseduuriin tutulta kolmannen sukupolven Jeep Grand Cherokeen. Tämähän oli dieselversio, eli 3.0 L V6 CRD (eli mersun OM642) jossa vaihteistona lienee mersun 722.6. Muutama sata kilometriä tuli ajeltua perässä 9,6 metrinen kolmiakselinen perävaunu, joka tulomatkalla lastauksen jälkeen painoi alun kolmatta tonnia. Täytyy sanoa, että olin kyllä positiivisella tavalla yllättynyt auton ominaisuuksista. Ei ollut räminöitä eikä resonansseja ja kulku oli vakaata sekä kärryn kanssa että ilman. Kärrykään ei paljon kulkua ahdistanut, kun pari kertaa piti tarjota kunnolla ronttosta konehuoneeseen alle kahdeksankympin ajavia ohitellessa. Tuollaista voisi jopa harkita, jos maastoautolle tulee joskus tarve. Onhan siinä aika paljon tähdellisiä osia.
® Mesen Porkkana-klubi