Susukin SJ410 rassausta
Susukin SJ410 rassausta
Alkaa susukikka olla kohta keski-iän riisi, joten ajattelin sitä piristääkseni tehdä 31 vuotishuollon.
Talvella tuli tällä ajeltua, mutta kun moottori oikein lämpeni alkoi tulla aikamoisia käyntihäiriöitä. Ainakin tuo ilmanputsari on ollut paikoillaan viimeset 15 vuotta ja virranjakajan sisällä olevat elektrodit mureni kun niihin koski.
Kaipa tuo katkojakin on huonona, vai pitääkö se olla tuon nälöinen??
Oiskohan tuo jakopään hihnakin 15 vuotta vanha
Talvella tuli tällä ajeltua, mutta kun moottori oikein lämpeni alkoi tulla aikamoisia käyntihäiriöitä. Ainakin tuo ilmanputsari on ollut paikoillaan viimeset 15 vuotta ja virranjakajan sisällä olevat elektrodit mureni kun niihin koski.
Kaipa tuo katkojakin on huonona, vai pitääkö se olla tuon nälöinen??
Oiskohan tuo jakopään hihnakin 15 vuotta vanha
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Suokumit on aika kuvaavat
Valorautaa ei oo, mutta kattotelineet on.
Tässä 82 mallissa on tommonen rapiat 900 kuutioinen kaasarikone, mutta pari vuotta myöhemmin näihin tuli joku nissanin kone, jossa kai ihan elektroninen sytytys..
Ensin ajattelin vaihtaa tähän tuoreemman koneen, mutta täytyy nyt yrittää tämä kone saada toimimaan mahdollisimman hyvin. Katotaan ny, kuinka hyvin sen saa pelaamaan.
Tämä on eto-peli hangessa
Valorautaa ei oo, mutta kattotelineet on.
Tässä 82 mallissa on tommonen rapiat 900 kuutioinen kaasarikone, mutta pari vuotta myöhemmin näihin tuli joku nissanin kone, jossa kai ihan elektroninen sytytys..
Ensin ajattelin vaihtaa tähän tuoreemman koneen, mutta täytyy nyt yrittää tämä kone saada toimimaan mahdollisimman hyvin. Katotaan ny, kuinka hyvin sen saa pelaamaan.
Tämä on eto-peli hangessa
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Kaikissa 410:ssa on sama tuhatkuutioinen (olikohan tarkka 970 ?) moottori ja nelivaihteinen laatikko.Tässä 82 mallissa on tommonen rapiat 900 kuutioinen kaasarikone, mutta pari vuotta myöhemmin näihin tuli joku nissanin kone, jossa kai ihan elektroninen sytytys..
Alkupään malleissa on edessäkin rumpujarrut, uudemmissa levyt, ensimmäisissä ei ole avattavia napalukkoja edessä.
Omani on -84 ja siinä on edessä rummut ja napalukot.
Sitten kun malli vaihtuu 413:ksi muuttuu konekin 1300-kuutioiseksi ja vaihteisto 5-loviseksi. Sytytys on niissä kärjetön.
Uudempaa moottoria ei taida saada katsastettua 410 koriin ?
Omaaan susukiin oli samat huollot tarpeen käynnin saamiseksi kunnolliseksi, eli katkojan kärjet, tulpat, ilmansuodatin.
Jakajan kansi, pyörrin ja johdot kannattaa myös vaihtaa kun niissä on vähänkään vikaa.
Mullakin on tässä rumpujarrut ja avattavat napalukot. Kunhan pääsen osakauppiaan juttusille, nuo samat paikat menee vaihtoon.
Tällä kyseisellä yksilöllä olen joskus 25 vuotta sitten ajellut ihan moottoriteitä ja käyttänyt muutenkin normikulkineena. Nykyään käytän sitä pääasiassa roskien viemiseen ja moottorisahan ja pöllien kuljettamiseen metsäkaistaleellani. Nykyään on aika vaikee kuvitella tällä lähtevänsä posottamaan moottoritien ramppia
Mitäs tulppia tähän suosittelette. Konepellissä lukee joku tulpan tyyppi, mutta saakohan noita enää
Tällä kyseisellä yksilöllä olen joskus 25 vuotta sitten ajellut ihan moottoriteitä ja käyttänyt muutenkin normikulkineena. Nykyään käytän sitä pääasiassa roskien viemiseen ja moottorisahan ja pöllien kuljettamiseen metsäkaistaleellani. Nykyään on aika vaikee kuvitella tällä lähtevänsä posottamaan moottoritien ramppia
Mitäs tulppia tähän suosittelette. Konepellissä lukee joku tulpan tyyppi, mutta saakohan noita enää
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Nyt on vaihdettu ilmansuodatin, virranjakajan kansi, katkojan kärjet, pyörijä, konkka ja tulpat.
Nyt toimii moottori niin hyvin, että ryypyn voi ottaa startin jälkeen heti pois, moottorin jäädessä käymään
Tasaisestikin se pörisee... Ei muuta kun subwooferia asentamaan
Nyt toimii moottori niin hyvin, että ryypyn voi ottaa startin jälkeen heti pois, moottorin jäädessä käymään
Tasaisestikin se pörisee... Ei muuta kun subwooferia asentamaan
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Nysse stoppasi.
Just oltiin saatu haravoitua iso pressu täyteen lehtiä ja ajoin susukin hollille ottaakseni pressun hinaukseen, niin eikös se piru jättänyt starttaamasta, huonosti se kävi jo autoa siirtäessäni.
Luin netistä juttuja tämän polttoainepumpusta ja haistoin moottorin öljyä. Se haisi bensalle ja olinkin jo iloinen syyn löytymisestä, mutta kun purin pumpun en sieltä vikaa löytänyt. Voi se vähän vuotaa, muttei merkittävästi.
Mittailin korkeajännitepiuhat ja about 8-10 kiloa niistä löytyi.
Sitten testasin kipinän suoraan puolan piuhaa maahan tarjoten ja jotenkin vaisua oli kipinä. Pikkiriikkisen kipinän se kyllä teki, kun väliä oli about millimetri...
Oiskohan puola loppu
Joskus 30 vuotta sitten mopoja rassatessani oli kipinät mielestäni isompia, vai oliko silloin vaan itse pienempi ?
Just oltiin saatu haravoitua iso pressu täyteen lehtiä ja ajoin susukin hollille ottaakseni pressun hinaukseen, niin eikös se piru jättänyt starttaamasta, huonosti se kävi jo autoa siirtäessäni.
Luin netistä juttuja tämän polttoainepumpusta ja haistoin moottorin öljyä. Se haisi bensalle ja olinkin jo iloinen syyn löytymisestä, mutta kun purin pumpun en sieltä vikaa löytänyt. Voi se vähän vuotaa, muttei merkittävästi.
Mittailin korkeajännitepiuhat ja about 8-10 kiloa niistä löytyi.
Sitten testasin kipinän suoraan puolan piuhaa maahan tarjoten ja jotenkin vaisua oli kipinä. Pikkiriikkisen kipinän se kyllä teki, kun väliä oli about millimetri...
Oiskohan puola loppu
Joskus 30 vuotta sitten mopoja rassatessani oli kipinät mielestäni isompia, vai oliko silloin vaan itse pienempi ?
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Taas tämmöstä...
... Laittamani uusi konkka osoittautui vialliseksi. Laitoin vanhan alkuperäisen takaisin, niin johan alkoi valokaarta pukata.
Alkuperäisosat on näköjään must sutsukeissakin
Nyt käy auto niin maan sun perusteellisen hienosti ja lehtipressut siirtyy vauhdilla kompostille.
... Laittamani uusi konkka osoittautui vialliseksi. Laitoin vanhan alkuperäisen takaisin, niin johan alkoi valokaarta pukata.
Alkuperäisosat on näköjään must sutsukeissakin
Nyt käy auto niin maan sun perusteellisen hienosti ja lehtipressut siirtyy vauhdilla kompostille.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Lata-rattorissa meni kalavo pumpulta ja koneeseen valu nelisen litraa pensaa. Hyvä ettei rämähtäny tuleen ku huuatti. Ei kyllä öljy pysyny ennää sisällä. Pakin pohjalta löyty hyvät kalavon tapaset josta sai saksittua uuvet, omansa öljy- ja pensapuolelle.
Zilistä meni myös kalavo. Huomasin öljyä vaihtaissa että viitisentoista litraa tullee väkevän hajusta kuraa ulos ja vaan kymmenen oon sinne vuotta aiemmin laittanu. Ruåttalaisesta sotilaskumisaappaasta piti nykertää tilapäiseksi uus jotta pääsöö kyliltä korpeen varaosien tykö. Sen 70km se pelasikin, mutta sitten oli saapasvarsi niin turvahtanu että kone ökähti pihhaan.
Nyttemmin oon laittanu Etolan arkista uuen. Tekstiilivahvisteinen vihreä viton-kalvo oli muistooksein alta kaks euruplaa n. A5-A4 kokoinen arkki.
Zilistä meni myös kalavo. Huomasin öljyä vaihtaissa että viitisentoista litraa tullee väkevän hajusta kuraa ulos ja vaan kymmenen oon sinne vuotta aiemmin laittanu. Ruåttalaisesta sotilaskumisaappaasta piti nykertää tilapäiseksi uus jotta pääsöö kyliltä korpeen varaosien tykö. Sen 70km se pelasikin, mutta sitten oli saapasvarsi niin turvahtanu että kone ökähti pihhaan.
Nyttemmin oon laittanu Etolan arkista uuen. Tekstiilivahvisteinen vihreä viton-kalvo oli muistooksein alta kaks euruplaa n. A5-A4 kokoinen arkki.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
No toi on loistava tieto. Muutenkin pitää etolassa kai tänään käydä, niin laitanpa ostoslistalle.
Kun purin pumpun, en löytänyt reikää kalvosta. Öljy kuitenkin haisee voimakkaasti bensalle ja öljy tuntuu hupenemisen sijaan lisääntyvän koneessa.
Etujouset on menneet aika linttaan ja muistelen joidenkin käyttäneen niitä jollakin takomolla parannettavana. Ginipäissäni tuli mieleeni, että pitäsköhän rakentaa tuohon ilma-alusta
Ois se vaan niin hienoo tehä siihen oma tolppakohtanen ohjaus...
Kun purin pumpun, en löytänyt reikää kalvosta. Öljy kuitenkin haisee voimakkaasti bensalle ja öljy tuntuu hupenemisen sijaan lisääntyvän koneessa.
Etujouset on menneet aika linttaan ja muistelen joidenkin käyttäneen niitä jollakin takomolla parannettavana. Ginipäissäni tuli mieleeni, että pitäsköhän rakentaa tuohon ilma-alusta
Ois se vaan niin hienoo tehä siihen oma tolppakohtanen ohjaus...
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Kolopallossa riitti reistaava paineensäädin siihen, että öljyn sekaan alkoi kertyä bensaa.ram kirjoitti:No toi on loistava tieto. Muutenkin pitää etolassa kai tänään käydä, niin laitanpa ostoslistalle.
Kun purin pumpun, en löytänyt reikää kalvosta. Öljy kuitenkin haisee voimakkaasti bensalle ja öljy tuntuu hupenemisen sijaan lisääntyvän koneessa.
Etujouset on menneet aika linttaan ja muistelen joidenkin käyttäneen niitä jollakin takomolla parannettavana. Ginipäissäni tuli mieleeni, että pitäsköhän rakentaa tuohon ilma-alusta
Ois se vaan niin hienoo tehä siihen oma tolppakohtanen ohjaus...
Tänään hain etolasta punaista 0,4mm paksua "kaasarikalvoa". Nyt ei puutu kuin tekeminen. Alkuperäinen kalvo on niitattu keskeltä kahden lautasen keskelle. Niitin tilalle pitää jotain muuta keksiä. Nykyinen pumppu voi vuotaa tuosta niittauksestakin. Unohtu ottaa kuvia, kun härvelin purin.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Allright
Täytyy huomenna tusailla pumpun kanssa. Haistoin moottoriin juuri vaihtamaani öljyä ja aika tavalla se jo haisee bensiinille. Voihan se kone olla jo niin väljä, ettei bensa pysy sylinterissäkään...
Lämpimänä alkaa moottori vähän pätkimään ja kadottamaan vetoja, mutta katotaan jos tuo pumpun fixaaminen vaikuttaisi tähänkin. Huomenna aattelin hakea uudet korkeajännitejohdot kaupasta ja laittaa nekin paikalleen.
Täytyy huomenna tusailla pumpun kanssa. Haistoin moottoriin juuri vaihtamaani öljyä ja aika tavalla se jo haisee bensiinille. Voihan se kone olla jo niin väljä, ettei bensa pysy sylinterissäkään...
Lämpimänä alkaa moottori vähän pätkimään ja kadottamaan vetoja, mutta katotaan jos tuo pumpun fixaaminen vaikuttaisi tähänkin. Huomenna aattelin hakea uudet korkeajännitejohdot kaupasta ja laittaa nekin paikalleen.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Nojooo... Bensan hajua on kyllä ilmassa. Täytyy huomenna kuvata tulpat. Muistaakseni vanhat oli aika mustat... Eli olisikohan rikkaalla. Kai niiden pitäisi harmaat olla.
Yritin netistä auton korjausmanuaalia löytää, muttei ainakaan vielä tärpännyt.
Siihen kaasariin tulee tosiaankin vesiletkut. Kai siellä joku lämpötilan mukaan säätyy. Sisälämppärin kennolle menevät letkut on rikki ja vesi vähissä. Taidanpa lisätä syyläriin nestettä ja katsoa muuttuuko tilanne.
Yritin netistä auton korjausmanuaalia löytää, muttei ainakaan vielä tärpännyt.
Siihen kaasariin tulee tosiaankin vesiletkut. Kai siellä joku lämpötilan mukaan säätyy. Sisälämppärin kennolle menevät letkut on rikki ja vesi vähissä. Taidanpa lisätä syyläriin nestettä ja katsoa muuttuuko tilanne.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Nykku päivän valossa hämmästelin kaasaria, niin vesikierto moottoriin kulkee näköjään tuon imusarjan kautta. Eli tuskinpa lämpö siellä mitään säätää.
Vanhat tulpat on tosi mustat, eli aika rikkaalla taitaa kone käydä. Joskus se vähän poksauttaa pakoputkeakin. En löytänyt netistä mitään kuvausta kaasarista, mutta kai siinä jotain säätöjä on. Jos siellä on sellanen koho, joka säätää noustessaan bensan syöttöä, voi siinä olla kellumisongelmaa tms.
Jos sieltä joku neulaventtiili löytys ja sitä veivailis vaikka aluksi. Sitten vasta irrottas koko hoistingin ja purkaisi osiksi
Vanhat tulpat on tosi mustat, eli aika rikkaalla taitaa kone käydä. Joskus se vähän poksauttaa pakoputkeakin. En löytänyt netistä mitään kuvausta kaasarista, mutta kai siinä jotain säätöjä on. Jos siellä on sellanen koho, joka säätää noustessaan bensan syöttöä, voi siinä olla kellumisongelmaa tms.
Jos sieltä joku neulaventtiili löytys ja sitä veivailis vaikka aluksi. Sitten vasta irrottas koko hoistingin ja purkaisi osiksi
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Sen kohon tulee kellua, niin kohot yleensäkin toimii. Jos taas koho sukeltaa ("vettynyt" koho, tai messinkikohossa reikä), tai kohon neulaventtiili ei muuten pidä, on seurauksena kaasuttimen tulviminen. Tulva johdetaan kurkkuun, ettei tule palovaaraa. Kelluke siis säätää neulaventtiiliä ohjaamalla kaasuttimen bensapintaa. Bensapinta on kaasuttimen toiminnan kannalta erittäin tärkeää säätää oikeaksi. Liian korkealla oleva pinta aiheuttaa tulvimista, kuten vuotava neula joka sen pinnan nostaa. Liian matala pinta estää varsinkin pääsuutinpiiriä saamasta riittävää määrää ainetta, eritoten kiihdytyksissä, jarrutuksissa ja kaarteissa. Varsinkin maasturissa joka muutenkin kallistelee, on pinnan säätö erittäin tärkeää ja hankalaa moottorin moitteetonta käyntiä varten.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.