Yläpallon vaihto (vai mikä tää lie?)

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Yläpallon vaihto (vai mikä tää lie?)

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kuva

Etunurkka tunkattuna ylös, näyttäis näin äkkiseltään melko väljältä? Edelleen täristää renkaan irtoamisen jäljiltä ja tuo tai raidetanko alkaa olla viimeiset mitä nyt järkevästi vois vaihtaa.

Nämä väyrysen alustanosat kun on nyt vähä jotenkin erilaiset, ei ole välystä vaikka siltä silmämääräisesti näyttäiskin.
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Yläpallo vaihtuu väykästä, kun vaihtaa ylätukivarren. Kuskin puoli on helppo vaihtaa, mutta hantin puolella on aivoloota aika pahasti tiellä...
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Cee220
Viestit: 473
Liittynyt: 02.12.2010 17:44
Paikkakunta: Kellokoski

Viesti Kirjoittaja Cee220 »

just vaihoin apparin puelen ylätukivarren,on siinä purkamista,mut sitte onki helppoo :lol: en ottanu ees rengasta pois
3*chevy van
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kuskinpuolelta yläpää kiinni konehuoneen puolelta. Pissapojansäiliö ja absin liitin irti ja mahtuukin pitkä jatko+hylsy pulttiin. Toinen pää löytyy tuulilasin edessä olevasta lokerosta. Apparin puolella ei tartte koskea boksilaatikoihin koska pyöränkotelossa on reikä/kumitulppa vaihtamista varten :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vänkärin puolella on pyöränkotelon puolelta luukku josta saa mutterin pidettyä.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Pitäneepä seuraavasta tilistä käydä hakemassa uus ylätukivarsi. Kannattaiskohan vaihtaa samantien molemmin puolin? Apparin puolella tuommoista rakoa ei tullut näkyviin.
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

dealer kirjoitti:Vänkärin puolella on pyöränkotelon puolelta luukku josta saa mutterin pidettyä.
Hyvähän se nyt on sanoa, kun siirsin aivolootan pois tieltä, että sai vaihdettua vänkärin ylätukivarren :cry:
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Cee220
Viestit: 473
Liittynyt: 02.12.2010 17:44
Paikkakunta: Kellokoski

Viesti Kirjoittaja Cee220 »

on siellä reikä,joo :lol: kait sinne jonku avaimenki sais tehtyä,ja mutterin pois,mutta milläs takas?mulla ainakin se reikä niin onnettoman kokonen,ettei siitä sormilla yltänyt koko mutteriin.eikä millään tavallisella lenkilläkään.räikkä ei mahdu,ku ottaa siihen sähkö poksin pohjaan kiinni. :twisted: eikä niitä kaikkia purkkeja tarvi sieltä purkaa,sen verran et saa sitä koteloa sivuun
3*chevy van
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Vielä pöllöhkö kysymys, miten oletettavasti löysä yläpallo vaikuttaa ajoon?

Meinaan vaan ku se 80-100 välillä oleva tärinä katos nyt vihdoin iskareiden vaihtoon mut jäljelle jäi 50-60 vauhdissa lieruttelu ja vetely, nyt uusilla iskareilla korostuu. Ihan sillä et etitäänkö vielä muuta ongelmaa vai voiskos selittää?

Jousipallot ja narinat loppu, vaihtuu lähipäivinä
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Ei itsellä ainakaan vaikuttanut paljoa ajoon vaikka vaihtoi väljät ylätukivarret uusiin. Hiukan tukevoitui, se tosin saattoi johtua siitä kun tukivarret vaihtui sport mallisiin (w202 kyseessä).
Avatar
Cee220
Viestit: 473
Liittynyt: 02.12.2010 17:44
Paikkakunta: Kellokoski

Viesti Kirjoittaja Cee220 »

mulla ainakin hiljeni keula :lol: ja pallo oli vähän sen näkönen et pullahtaa kohta pois kupistaan.
3*chevy van
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Cee220 kirjoitti:mulla ainakin hiljeni keula :lol: ja pallo oli vähän sen näkönen et pullahtaa kohta pois kupistaan.
Ainiin, kolahtelu terävissä montuissa katos tuon remontin yhteydessä.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Eipä lie ihme että täryyttää ja vetelee :( Parin päivän sisään pahentunut vaivat, ja näyttää tuolta auton ollessa pyörillään. Uus tukivarsi pitäis parin päivän sisään tulla, jos tuolla vielä yhden työreissun pääsis kulkeille.

Kuva


Ja tulipa tämmöinen ihme vastaan kun hammastankoa kävin purkamassa.. :D

Kuva

Tällä kuulemma ihan ajettukin.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

sv22 kirjoitti:Tällä kuulemma ihan ajettukin.
:eec: DIY :eec:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

XUX63 kirjoitti:
sv22 kirjoitti:Tällä kuulemma ihan ajettukin.
:eec: DIY :eec:
:shock: :shock: :shock:
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Avatar
Cee220
Viestit: 473
Liittynyt: 02.12.2010 17:44
Paikkakunta: Kellokoski

Viesti Kirjoittaja Cee220 »

:shock: Voi hyvä luoja sentään! :roll:
3*chevy van
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tuli vaihdettua.. Olipa veemäinen homma kun ei kädet mahtunu millään kunnolla. Ja meni varmaan kolme varttia sovitella avainta mutterin päälle, se olikin 16mm eikä 15mm niinkuin pultin pää..
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

:shock: Kenet saa asettaa tapon yrityksestä syytteeseen? Laitahan tuosta varresta kuva myös parhaat patentit topikkiin.
sv22 kirjoitti:Tuli vaihdettua.. Olipa veemäinen homma kun ei kädet mahtunu millään kunnolla. Ja meni varmaan kolme varttia sovitella avainta mutterin päälle, se olikin 16mm eikä 15mm niinkuin pultin pää..
Yhdellä hylsy/lenkkisarjalla siis pärjää. :wink: Jotain sentään nuita suunnitellessa älynneet: Korjaamolla ei oo yleensä ku yks pakki per rasvari. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Insinööreillä on kyl ollu joku ihan omanlainen pakki :shock: Omassa 1/2 tuuman pakissa lyhyt jatko oli liian lyhyt ja pitkä liian pitkä, etupäähän meni lyhyt jatko + nivel lisäjatkoksi, siinähän sitten yritti saada sohittua kohilleen ja vielä pysymään kohdillaan. Nähtävästi sinne mutterin päähän tarvis semmosen lenkin missä on kunnon S-kulma päässä, jos joku ymmärtää mitä tarkoitan. Ei hylsy räikän kanssa oikein sopinut jarrusylinterin välistä, huulilla oli muttei saanut painettua tarpeeksi syvälle et olis pysynyt tukevasti.

Mikäs olis sen pallon mutterin oikea momentti?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”