Kakanollaysidee eli Kaappi, lyhyt historia.
Seuraavana vuorossa varaosasimpukan asennus, suurin vastoinkäyminen oli rattiaksilan nivelen pooreilleen saaminen simpukan päässä, sai taikinoida ihan omiksi tarpeiksi
Vaan sinne se asettu
Sektorivarteen kiinni tuleva nivel oli timmin oloinen, mutta suojakumi oli kärsinyt, ja kun varaosasimpukassa oli irroituksen jäljiltä kiinni nivel jossa oli hyvä suojakumes niin vaihtelin sen siihen tilalle. Rasvat olikin nivelestä aika hyvin kuivuneet, joten oli hyvä saada pistettyä niveleen verestä vaseliinia
Vaan sinne se asettu
Sektorivarteen kiinni tuleva nivel oli timmin oloinen, mutta suojakumi oli kärsinyt, ja kun varaosasimpukassa oli irroituksen jäljiltä kiinni nivel jossa oli hyvä suojakumes niin vaihtelin sen siihen tilalle. Rasvat olikin nivelestä aika hyvin kuivuneet, joten oli hyvä saada pistettyä niveleen verestä vaseliinia
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Ruoste on ystävä Sitä ei peitellä
Seuraavaksi ihmettelemään visertävää moniurahihnaa, se alkoi sipsuttaa hyvin pian asennuksen jälkeen viime kesänä ja lintuimitaatio on jatkunut läpi talaven.
Ensimmäinen havainto on että jakopään koppa on öljyssä ja samoin moniurahihna.
Öljyä on itseasiassa kiristimen vetojousen yläkiinnikkeestä alaspäin, näyttäisi että sen muovikiinnikkeen alta on tihkuttanut.
Kokeilin kiinnikkeen ruuvin kireyttä, ei se nyt löysälläkään ole, mutta ei kovin kireälläkään. Kiinnitysruuvihan menee jakopään ketjukoteloon eli öljytilaan.
Toinen havainto on että yläohjurirullan oikealla puolella alipainepumpun päällä on läjä kumipurua
Kolmas havainto on että remmi vaikuttaa liian leveältä urarullille, ja hihna on kopristunut niin että keskikohta on ulompana kuin reunat.
Vertasin vanhaa ja uutta hihnaa keskenään ja niissähän on kahden millin leveysero siten että vanha on selkeästi ylileveä urapyörille. Tässä vaiheessa seurasi puhelinkonsultaatio mersulogian rohvessoorille elikkäs Tiilerille, aprikoinnin aiheena että voiko moniurahihna turvota öljyssä
Korjaavina toimenpiteinä ajattelin pistää kiristimen yläkiinnikkeen taakse tiivistesilikonia, pestä jakopään kopan puhtaaksi öljystä ja kasata uudella moniurahihnalla
Mutta sitä ennen päätin käydä moottorin kumityynyjen kimppuun, moottorin asemoinnissahan oli haasteita viime kesänä, kone yritti väkisin asettua vinoon ja se jäi ehkä vähän huonosti siinä mielessä että koneen kumityynyt ovat jo valmiiksi vähän väännössä eli osa niiden dynamiikasta on jo käytetty staattisessa tilassa ja värinänvaimennukseen jää vähemmän pehmeyttä
Seuraavaksi ihmettelemään visertävää moniurahihnaa, se alkoi sipsuttaa hyvin pian asennuksen jälkeen viime kesänä ja lintuimitaatio on jatkunut läpi talaven.
Ensimmäinen havainto on että jakopään koppa on öljyssä ja samoin moniurahihna.
Öljyä on itseasiassa kiristimen vetojousen yläkiinnikkeestä alaspäin, näyttäisi että sen muovikiinnikkeen alta on tihkuttanut.
Kokeilin kiinnikkeen ruuvin kireyttä, ei se nyt löysälläkään ole, mutta ei kovin kireälläkään. Kiinnitysruuvihan menee jakopään ketjukoteloon eli öljytilaan.
Toinen havainto on että yläohjurirullan oikealla puolella alipainepumpun päällä on läjä kumipurua
Kolmas havainto on että remmi vaikuttaa liian leveältä urarullille, ja hihna on kopristunut niin että keskikohta on ulompana kuin reunat.
Vertasin vanhaa ja uutta hihnaa keskenään ja niissähän on kahden millin leveysero siten että vanha on selkeästi ylileveä urapyörille. Tässä vaiheessa seurasi puhelinkonsultaatio mersulogian rohvessoorille elikkäs Tiilerille, aprikoinnin aiheena että voiko moniurahihna turvota öljyssä
Korjaavina toimenpiteinä ajattelin pistää kiristimen yläkiinnikkeen taakse tiivistesilikonia, pestä jakopään kopan puhtaaksi öljystä ja kasata uudella moniurahihnalla
Mutta sitä ennen päätin käydä moottorin kumityynyjen kimppuun, moottorin asemoinnissahan oli haasteita viime kesänä, kone yritti väkisin asettua vinoon ja se jäi ehkä vähän huonosti siinä mielessä että koneen kumityynyt ovat jo valmiiksi vähän väännössä eli osa niiden dynamiikasta on jo käytetty staattisessa tilassa ja värinänvaimennukseen jää vähemmän pehmeyttä
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Ohhoh, tuohan oli yllättävä tieto Tuo ei kyllä näytä jälkiasennuspatentilta Vaan mistäs näistä tietää
Irroittelin moottorin pitkästä aikaa tunkin varaan ja otin konekehdon irti
Suorittelin ristiinvertailua moottorinkumityynyjen kesken, ihan samannäköisiä kaikki tyynni vaikka varaosakirjat myy eri tyynyä vasemmalle ja oikealle puolelle
Voisikohan niissä olle joku jäykkyysaste-ero
Irroittelin moottorin pitkästä aikaa tunkin varaan ja otin konekehdon irti
Suorittelin ristiinvertailua moottorinkumityynyjen kesken, ihan samannäköisiä kaikki tyynni vaikka varaosakirjat myy eri tyynyä vasemmalle ja oikealle puolelle
Voisikohan niissä olle joku jäykkyysaste-ero
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Juu, no tässä on muovikeinu kiinni ruuvilla, lekkö se tappi joskus nyrjähtänyt ja tilalle vedetty jenka
Tommonen se on nipussa
Laitoin öljynkestävää tiivistesilikonia kierteisiin ja kaikkiin kosketuspintoihin tuohon M8 pulttiin, josko se voiteluaine kestäsi oikialla puolella jakopäänkoppaa
Koneen kiinnityksiä tosiaan muokkailin että kone asettuisi paremmin asemiinsa ja laittelin myös uudet moottorikumityynyt. Kuskin puolelle Febin
... ja apparin puolelle Mapcon valmistaman
Olisin ottanut Febiä molemmin puolin mutta ei siinnä puljussa josta tilasin sattunut olemaan kuin toiselle puolelle, vaikka en kyllä vieläkään tajua mitä ihmeen eroa nuilla on
Polttoainefiltterin vaihoin kun oli niin hyvin hollillaan tuossa
Tommonen se on nipussa
Laitoin öljynkestävää tiivistesilikonia kierteisiin ja kaikkiin kosketuspintoihin tuohon M8 pulttiin, josko se voiteluaine kestäsi oikialla puolella jakopäänkoppaa
Koneen kiinnityksiä tosiaan muokkailin että kone asettuisi paremmin asemiinsa ja laittelin myös uudet moottorikumityynyt. Kuskin puolelle Febin
... ja apparin puolelle Mapcon valmistaman
Olisin ottanut Febiä molemmin puolin mutta ei siinnä puljussa josta tilasin sattunut olemaan kuin toiselle puolelle, vaikka en kyllä vieläkään tajua mitä ihmeen eroa nuilla on
Polttoainefiltterin vaihoin kun oli niin hyvin hollillaan tuossa
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Kiertovesipumpun asentelin syksyllä tuonne lämppärin vesikierron kuumalle puolelle, eli kannesta kennolle menevään letkuun. Silloin jo epäilin että se voisi olla vähän huono vaihtoehto pumpun kestävyyden kannalta, ja näinhän se osoittautuikin olevan. Ei niinkään kuuman veden takia vaan koska pumppu tuli sellaiseen paikkaan että se oli (huonosti) kiinni moottorin kyljessä ja oli selvästi kärsinyt moottorin tärinästä, eli asentaja oli tehnyt huonoa työtä
Ottiin sen sitta poise välistä, samalla fiksasin kannen vesiletkulähtöä muutenkin sujuvammaksi
Ja asentelin uuden kv-pumpun vesipumpulle palaavaan letkuun lämppärin kennon jälkeen
Sain sen tällä kertaa muutenkin mukavampaan paikkaan kiinni koriin
Kun kaikki oli niin mukavasti esissä niin suorittelin moottorin öljynvaihdon suodattimineen ja vaihtelin vaihteistoöljytkin samaan syssyyn, viime kesänä nimittäin ei niitä tullut vaihdettua. Eipä nuo nyt pahalta näyttäneet mutta onpahan verestä litkua nyt kehissä
Sitten viskoropeli ja syyläri paikoilleen, nesteet sisään, tehostin täyteen öljyä ja eikun koekäyttämään Pyöräytin ensin ilman kaasua raksuttamaan tyhjäkäynnillä että ehtii ottaa rauhassa öljynpaineet, tietäen toki että se hetken päästä sammahtaa kun löpöfiltteri on tyhjä. Näin kävi ja sitten saikin hetkosen sahata ennenkuin taas hörähti ja jäi käyntiin.
Kun mikään ei kuulostanut pahalta niin aloin kokeilla kääntää ohjausta, paikallaan oli nyt kuitenkin kymmenen vuotta pellolla käyttämättömänä maannut ohjaussimpukka, ja tottahan se jännittää että pelaako se ja pitääkö öljyt sisällä
Ensikokemus ei ollut kovin rohkaiseva, ratti oli lähes yhtä jäykkä kuin ilman tehostinta Vähän aikaa käänneltyäni läksin tsekkaamaan että miltä tehostimen ympäristössä näyttää. Mistään ei mitään vuotanut, mikä oli ilahduttavaa
Tarkistin tehostimen öljysäiliön, ja sehän oli hulahtanut tyhjäksi, vissiin simpukkaan, joten löin säiliön uudelleen täyteen ja läksin hyttään kokeilemaan ohjausta uudelleen. Tällä kertaa siinä oli jo tehostuskin mukana, kevyesti pyöri ratti reunasta reunaan
Moottorin uudelleenasemointi ja tyynyjen vaihtokin tuntui olleen hyvä juttu, korin resonointi oli jos nyt ei tyystin poissa niin ainakin 80% vähentynyt Ja voihan se olla että nuo kumityynyt vielä vähän asettuvaty/pehmenevät alkutaipaleella niin tulos on vielä parempi
Myös moniurahihnan sirkutus on poissa, ainakin toistaiseksi. Toivottavasti pysyykin poissa, ainakaan kiristimen ylä kiinnike ei näyttäisi enää vuotavan öljyä.
Tässäpä tilanne johon huolto tällä kertaa jäi sunnuntai-iltana
Eli etupelti ja -puskuri ovat vielä irtaalaan, josko ne tänä iltana pistelisi paikalleen
Ottiin sen sitta poise välistä, samalla fiksasin kannen vesiletkulähtöä muutenkin sujuvammaksi
Ja asentelin uuden kv-pumpun vesipumpulle palaavaan letkuun lämppärin kennon jälkeen
Sain sen tällä kertaa muutenkin mukavampaan paikkaan kiinni koriin
Kun kaikki oli niin mukavasti esissä niin suorittelin moottorin öljynvaihdon suodattimineen ja vaihtelin vaihteistoöljytkin samaan syssyyn, viime kesänä nimittäin ei niitä tullut vaihdettua. Eipä nuo nyt pahalta näyttäneet mutta onpahan verestä litkua nyt kehissä
Sitten viskoropeli ja syyläri paikoilleen, nesteet sisään, tehostin täyteen öljyä ja eikun koekäyttämään Pyöräytin ensin ilman kaasua raksuttamaan tyhjäkäynnillä että ehtii ottaa rauhassa öljynpaineet, tietäen toki että se hetken päästä sammahtaa kun löpöfiltteri on tyhjä. Näin kävi ja sitten saikin hetkosen sahata ennenkuin taas hörähti ja jäi käyntiin.
Kun mikään ei kuulostanut pahalta niin aloin kokeilla kääntää ohjausta, paikallaan oli nyt kuitenkin kymmenen vuotta pellolla käyttämättömänä maannut ohjaussimpukka, ja tottahan se jännittää että pelaako se ja pitääkö öljyt sisällä
Ensikokemus ei ollut kovin rohkaiseva, ratti oli lähes yhtä jäykkä kuin ilman tehostinta Vähän aikaa käänneltyäni läksin tsekkaamaan että miltä tehostimen ympäristössä näyttää. Mistään ei mitään vuotanut, mikä oli ilahduttavaa
Tarkistin tehostimen öljysäiliön, ja sehän oli hulahtanut tyhjäksi, vissiin simpukkaan, joten löin säiliön uudelleen täyteen ja läksin hyttään kokeilemaan ohjausta uudelleen. Tällä kertaa siinä oli jo tehostuskin mukana, kevyesti pyöri ratti reunasta reunaan
Moottorin uudelleenasemointi ja tyynyjen vaihtokin tuntui olleen hyvä juttu, korin resonointi oli jos nyt ei tyystin poissa niin ainakin 80% vähentynyt Ja voihan se olla että nuo kumityynyt vielä vähän asettuvaty/pehmenevät alkutaipaleella niin tulos on vielä parempi
Myös moniurahihnan sirkutus on poissa, ainakin toistaiseksi. Toivottavasti pysyykin poissa, ainakaan kiristimen ylä kiinnike ei näyttäisi enää vuotavan öljyä.
Tässäpä tilanne johon huolto tällä kertaa jäi sunnuntai-iltana
Eli etupelti ja -puskuri ovat vielä irtaalaan, josko ne tänä iltana pistelisi paikalleen
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
OT: Jos tykkää irroitella sylinterinkantta useimminkin niin kannattaa näyttää sinne pumpun puolelle pikkusen rälläkkää niin saa lyötyä tampilla tapin pois ja taas säästyy pikkuisen aikaa
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Onkohan mulla kohta tuossa moottorivaurio edessä jos siellä on ketjunohjain osin irtaallaan Elikkäs tuossa olisi edessä jakopään kopan raottaminen jos meinaisi pistää asiat kohdilleen Hitto kun olisin alynny tuon sillon kun kone oli irtaallaan ja tekkiin siihen jakoketjun vaihtoadealer kirjoitti:Samalla tapillahan on ketjunohjaimen toinen pää kiinni.lekkö se tappi joskus nyrjähtänyt ja tilalle vedetty jenka
10-62XUX63 kirjoitti:OT: Jos tykkää irroitella sylinterinkantta useimminkin niin kannattaa näyttää sinne pumpun puolelle pikkusen rälläkkää niin saa lyötyä tampilla tapin pois ja taas säästyy pikkuisen aikaa
Eilen illalla niputin kaikki kasaan, kääntelin Kaapin autokatoksesta poise ja käänsin avaimesta sammuksiin, vaan sepä ei sammunutkaan Heti kävi mielessä että irtosko joku alipaineletku vai mikä Just kun aattelin lähtä konepellin alle painamaan sammutinta käsipelissään niin se sammuikin
Kävin jo kahtelemassa alipapaletkustoa, mutta sitten pätkähti sitten päihän että lämppärin vesiletkua kahtelin jo sillä silimällä että tuo on riskissä häiritä sammuttimen vipua jos siirtyy yhtään lähemmäs pumppua, ja koska alipaineletkuista en löytänyt mitään ilmeistä vikaa niin päättelin että konekoppa varmaankin painaa letkua sen verran että se estää sammutinvivun liikehtimisen. Ajatusta tukee sekin että kone ei enää käynnistynyt uudelleen. Nukkumaanmenoaika kuitenkin lähestyi ja kun se iskee on paras olla sängyssä, autokatoksessa nukuttu yö on aina jotenkin epämiellyttävä, ei oikein levollinen Joten jätin homman odottamaan uutta päivää.
Mietityttää vaan vielä tuo ketjulaahainhomma, siinähän on vaihtoehtoina että laahaimen yläpään kiinnitys on patentoitu jotenkin, tai sitten se on irtaallaan, tai sitten siellä ei ole koko laahainta Tuollalailla tuolla on kuitenkin menty ainakin kymppitonni, varmasti kauemminkin, eikä tuo mitään erityisiä oireita ole antanut Ei vähejään huvittas alkaa pistämään tuota jakopäätä päreiksi tyhjän tautta, mitähän tuossa lie riskissä käyä? Tietysti jos sieltä laahain menee rattaihen väliin niin täystuho
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Lämppärin vesiletkuhan siellä oli sammutinvivun välissä Nyt on reititetty sen verran sivuun ettei enää pitäs tulla konfliktia
Yrittelin viritellä kylmän koneen tyhjäkäynnin korotusta toimintaan, mutta selvisi että vaikka pumpun päässä olevan alipainekellon kalvo vaikuttaa ehjältä, niin se ei silti korota tyhjäkäyntiä vaikka siihen vetää alipaineen, rikki lie jotennii
Testilenkillä oli kiva kun ei ollut ikuista hihnansirkutusta Simpukassa puolestaan on reilusti isompi välys kuin edellisessä, vaikka sitä jo tiukkasinkin. Häätynee ruuvata lissää jossahin välissä
Yrittelin viritellä kylmän koneen tyhjäkäynnin korotusta toimintaan, mutta selvisi että vaikka pumpun päässä olevan alipainekellon kalvo vaikuttaa ehjältä, niin se ei silti korota tyhjäkäyntiä vaikka siihen vetää alipaineen, rikki lie jotennii
Testilenkillä oli kiva kun ei ollut ikuista hihnansirkutusta Simpukassa puolestaan on reilusti isompi välys kuin edellisessä, vaikka sitä jo tiukkasinkin. Häätynee ruuvata lissää jossahin välissä
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Elikkäs vikalista ohessa:
- Etuoikealta jarruletkut vaihtoon
- Oikean puolen seisontajarru ottaa heikosti, onkohan siellä linkku ruostunut jumiin kun käyttöjarre pelaa mainiosti molemmin puolin? Vaijeri ainakin liikkuu, testasin aamulla
- Takaparkit heikot, ilmeisesti ledilampuissa ei riitä poppis, isompaa kehiin
- Ruostekorjauksia oikeaan takapyöränkoteloon ja saman puolen takakulmalle
- Oikea raidetangonpää väljä
Siis kaikki viat oikealla puolella, tässä on jo jotain hämärää
- Etuoikealta jarruletkut vaihtoon
- Oikean puolen seisontajarru ottaa heikosti, onkohan siellä linkku ruostunut jumiin kun käyttöjarre pelaa mainiosti molemmin puolin? Vaijeri ainakin liikkuu, testasin aamulla
- Takaparkit heikot, ilmeisesti ledilampuissa ei riitä poppis, isompaa kehiin
- Ruostekorjauksia oikeaan takapyöränkoteloon ja saman puolen takakulmalle
- Oikea raidetangonpää väljä
Siis kaikki viat oikealla puolella, tässä on jo jotain hämärää
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Oisko aika ehdottaa vänkärille dieettiä? *)jovihava kirjoitti: Siis kaikki viat oikealla puolella, tässä on jo jotain hämärää
*) Kirjoittaja ei ota mitään vastuuta ehdotusten vaikutuksesta ehdotuksentekijän nenän lokaation muuttumiseen, sisäelinvaurioihin, murtumiin, ulkoruokinnan aiheuttamiin ongelmiin tai muihinkaan ehdotuksesta mahdollisesti aiheutuviin välittömiin tai välillisiin ruumiillisiin, henkisiin tai omaisuuteen kohdistuviin vaurioihin
Any solution that doesn't involve duct tape is not properly thought out. Additional beer consumption may be required.
Mysteeriä kerrassaanjovi kirjoitti:Olisin ottanut Febiä molemmin puolin mutta ei siinnä puljussa josta tilasin sattunut olemaan kuin toiselle puolelle, vaikka en kyllä vieläkään tajua mitä ihmeen eroa nuilla onjovi kirjoitti:... ja apparin puolelle Mapcon valmistamanjovi kirjoitti:laittelin myös uudet moottorikumityynyt. Kuskin puolelle Febin
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Lankut, Tenavat, jne oli myös aikoinansa tehtaalla varustettu erijäykkyisillä moottorin kumityynyillä (oikea/vasen), moottorin kiertomomentin takia. Muistini mukaan varaosamyynnin, -valmistuksen, ja -varastoinnin helpottamiseksi merkkiliike tarjoaa nykyisin yhtä ja samaa varaosaa molemmin puolin, en tiedä kumpaa.
Onneksi näissä aikuisten aikaisissa vehkeissä ei kuitenkaan ole elektrohydraulisia kumityynyjä, jotka ovat sähköventtiilillä ohjaten tyhjäkäynnillä pehemiämmät kun vedossa.
Onneksi näissä aikuisten aikaisissa vehkeissä ei kuitenkaan ole elektrohydraulisia kumityynyjä, jotka ovat sähköventtiilillä ohjaten tyhjäkäynnillä pehemiämmät kun vedossa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Varmasti siellä afrikassa, minne nämä kaikki vaeltavat kuolemaan, se säästänee konetta kun 200 000 km ajetut kookosrasvalla jatketut voiteluaineet pitää saada yritettyä pitää sen verran jäykkänä että öljypumppu saisi painetta aikaan
Eis silti, ihan hyvin minulla kyllä kone lämpenee talvellakin, vaikuttas olevan termostaatti kunnossa
Joko jartuolla on savujen otto lähellä 602:sta?
Ihte kävin ostelemassa pikkuarkin millinpiikki sähkösinkittyä peltiä ruostevauriokorjauksiin, ja muutenkin henkisesti valmistautunut päivittämään peltiä Kaapin takakulmalle
Eis silti, ihan hyvin minulla kyllä kone lämpenee talvellakin, vaikuttas olevan termostaatti kunnossa
Joko jartuolla on savujen otto lähellä 602:sta?
Ihte kävin ostelemassa pikkuarkin millinpiikki sähkösinkittyä peltiä ruostevauriokorjauksiin, ja muutenkin henkisesti valmistautunut päivittämään peltiä Kaapin takakulmalle
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje