Raskas kalusto

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Nyt kun tulee nää kokonaismassamuutokset pian, niin nouseeko perus 6x2 auton kok.paino 28 tonniin, jos siis rekisteriotteeseen merkityt akselimassat sen sallii?
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Riippuu alustasta, mm. akseleista ja jarrukelloista sekä jousituksesta. Ainakin kaikki 6x4:set nousevat 28 tonniin. Ja nuo tekniset massat eivät välttämättä sano mitään, ainakin eräässä ruotsalaismerkissä voinevat nekin muuttua uusien kokonaispainojen anomusten myötä. Mutta, vaikka vetoauto ei olisikaan sallittu sinne 28 tonniin, voi yhdistelmämassa silti olla 68 tonnia. :idea:

EDIT: Unohtui tietenkin mainita, että suurella todennäköisyydellä autosta saadaan 28 tonninen, jos tekniset massat sen sallivat. Mutta myös autoissa, joiden tekniset massat eivät sitä tähän tietoon salli, voi tuo 28 tonnia täyttyä. Riippuu autosta.
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Laaksonen kirjoitti:Välillä voi käydä näinkin:
Kuva
Tuo Auvinen on nykyisin ehkä parhaiten tunnettu uusikoppaisesta Actros Xtaristaan. :|
...ja välillä jopa näinkin:
Kuva
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

On hienoa, että löysin vihdoin sivuston, jossa on kuorma-autojen teknisiä tietoja, datataulukon lukemissa on tosin vielä hiomista:
Kuva
http://www.truck-data.com/en/truck/Volvo/FH/ :lol:
Kuva
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Laaksonen kirjoitti:On hienoa, että löysin vihdoin sivuston, jossa on kuorma-autojen teknisiä tietoja, datataulukon lukemissa on tosin vielä hiomista:
Kuva
http://www.truck-data.com/en/truck/Volvo/FH/ :lol:
Tuo on varmaan sitä downsizingiä, kun 16 millilitrasta pienennetään 1,6 millilitraan. :lol:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Roisto kirjoitti:
Laaksonen kirjoitti:On hienoa, että löysin vihdoin sivuston, jossa on kuorma-autojen teknisiä tietoja, datataulukon lukemissa on tosin vielä hiomista:
Kuva
http://www.truck-data.com/en/truck/Volvo/FH/ :lol:
Tuo on varmaan sitä downsizingiä, kun 16 millilitrasta pienennetään 1,6 millilitraan. :lol:

t.
Risto
Voi tuottaa hienoisia vaikeuksia kiskoa tällaista:
Kuva
http://www.raskaskalusto.fi/3870/niitty ... aniityilta :happy:
Kuva
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Onko Case:lla traktorien tehojohtajuus tällä hetkellä :?:

telavetoinen malliltaan 500(tai jotain) isompi kuitenkin kuin Challenger.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Laaksonen kirjoitti:
Roisto kirjoitti:
Laaksonen kirjoitti:On hienoa, että löysin vihdoin sivuston, jossa on kuorma-autojen teknisiä tietoja, datataulukon lukemissa on tosin vielä hiomista:
Kuva
http://www.truck-data.com/en/truck/Volvo/FH/ :lol:
Tuo on varmaan sitä downsizingiä, kun 16 millilitrasta pienennetään 1,6 millilitraan. :lol:

t.
Risto
Voi tuottaa hienoisia vaikeuksia kiskoa tällaista:
Kuva
http://www.raskaskalusto.fi/3870/niitty ... aniityilta :happy:
Alimmainen kuva siitä kauko-ohjatusta kippi ja ulosoton ohjaavasta Volvosta. Sillä ei tarvi olla pölysuojassa hytissä vaan seistä suoraan talana kun pölähtää :wink:

Mainoksessa tullu pilkkuvirhe tietoihin näemmä.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Tuota kuvaa kun kattoo, nii voi olla tiedossa ongelmia jos tollasella värkillä lähtee tollasiin maasto-olosuhteisiin.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Kimmo Koo kirjoitti:Onko Case:lla traktorien tehojohtajuus tällä hetkellä :?:

telavetoinen malliltaan 500(tai jotain) isompi kuitenkin kuin Challenger.
En tiedä, mutta eikös Nurmijärvellä ole tuollainen?
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

et kirjoitti:
Kimmo Koo kirjoitti:Onko Case:lla traktorien tehojohtajuus tällä hetkellä :?:

telavetoinen malliltaan 500(tai jotain) isompi kuitenkin kuin Challenger.
En tiedä, mutta eikös Nurmijärvellä ole tuollainen?
Lohjalla tuollaisen bongasin kesällä.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Kimmo Koo kirjoitti:
et kirjoitti:
Kimmo Koo kirjoitti:Onko Case:lla traktorien tehojohtajuus tällä hetkellä :?:

telavetoinen malliltaan 500(tai jotain) isompi kuitenkin kuin Challenger.
En tiedä, mutta eikös Nurmijärvellä ole tuollainen?
Lohjalla tuollaisen bongasin kesällä.
Melko varmaan puhutaan samasta traktorista...

Laaksonen pian pommittaa linkeillään tähänkin aiheeseen...
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

et kirjoitti: Laaksonen pian pommittaa linkeillään tähänkin aiheeseen...
Pelkonne osoittautui aiheelliseksi:
http://www.agritek.fi/caseih_uutinen?=&pid=29666501
-vihtiläisellä suurviljelijä Niko Ahlqvistilla siis on 558 hv runko-ohjautuva kumitelatraktori (Olen nähnyt tuon paikan päällä Kone Forum -näyttelyssä Pirkkahallissa.)
Vielä ei ole kuitenkaan tätä isompaa rakennettu:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OaXo0yZcXkc[/youtube]
Tuo Big Bud on rakennettu 1977 Havressa, Montanassa, moottorina 24-litrainen 2T Detroit Diesel V16.
Alunperin moottorista saaatiin 760 hv ja pienen hienosäädön jälkeen 900 hv.
http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Bud_747
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Renault vyöryy Suomen kautta pohjolaan:
http://www.koneporssi.com/uutiset/renau ... pohjolaan/
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Wörthin kuorma-autotehdas 50 v.
Kuva
http://www.trailer.se/news.php?id=9547 Kuva
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Laaksonen kirjoitti:Sisu Magnum, hmmm...
Kuva
Toinen mokoma:
Kuva :roll:
Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Tuostakin autosta ois saanu ihan hienon kun tuo hytin "alaosa", eli jousittamaton kohta olis tehty yhtä hienoksi kuin yläosa. :lol:
Alaosa on kuin nakkikopista ja yläosa sitte jotain 2010 lukulaista.

Vaan ompa tuossa Kouvolassa AL Techin Magnumi, viimisintä sarjaa mitä on tehty, ja onhan se hieno piruvie. :shock:

Mut se on silti renu. :?
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tältä Mersun uusi lavetinveturi näyttää takaapäin:
Kuva
saatavana joulukuusta alkaen:
http://www.trucksplanet.com/catalog/model.php?id=1967 :kuski:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

...ja tältä sen voimansiirtolinja:
Kuva
Kuva
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Voisko joku selventää miten kuorma-auton puolittaja toimii? Siis, tiedän kyllä etta napista toiseen asentoon ja kytkinpoljin pohjaan niin vaihtuu, mutta minkälainen on fyysisesti tuo vaihde mikä sielä vaihtuu, kun joissainhan se on perässä, niin miten se sielä vaihtuu kun mitään ääntäkään ei kuulu?
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Mercedes väittää, että NG ja SK -mallien 14 620 cm³ V8 olisi ollut markkinoille tullessaan 1985 ollut Euroopan tehokkain kuorma-auton moottori 435 hv:llaan:
Media Daimler kirjoitti:It was two things mainly which in 1985 set Mercedes-Benz on course towards the truck of the future. They were the new OM 442 A and OM 442 LA engines and the new EPS gearshift mechanism. The abbreviation initially stood for ‘electro-pneumatic gearshift system’ and subsequently for ‘Electronic Power Shift’. These two elements, the engines and EPS, were closely interrelated because the Stuttgart plant installed this automated gearshift mechanism as standard in those trucks which were fitted with these new and particularly high-torque engines, both with a cubic capacity of 14.6 litres.
Europe’s most powerful truck
When introduced, the V8 engine, officially designated as the OM 442 LA, was nothing less than the most powerful standard truck engine produced in Europe. Its rated output of 320 kW (435 bhp) and its maximum torque of 1765 Nm were unique for their time and remained so for the next two years.
http://media.daimler.com/dcmedia/0-921- ... 0-0-0.html
Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

xin811 kirjoitti:Voisko joku selventää miten kuorma-auton puolittaja toimii? Siis, tiedän kyllä etta napista toiseen asentoon ja kytkinpoljin pohjaan niin vaihtuu, mutta minkälainen on fyysisesti tuo vaihde mikä sielä vaihtuu, kun joissainhan se on perässä, niin miten se sielä vaihtuu kun mitään ääntäkään ei kuulu?
Tuossa on ZF:n AS Tronicin (robotisoitu manuaali) toiminta
http://www.youtube.com/watch?v=0Zmov-9YqUw

1:10 eteenpäin kun katot, näyttää puolittajarattaat (splitter), sitte pääaskin, seuraavaksi vieraillaan vaihteistojarrussa, ja sitte kertoo vähä ennen 2 min, kohtaan Planeettapyörästöllä toimivasta aluevaihteesta (Range).

Ei sen puoleen, ite oon miettiny ihan samaa... :lol:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Jari Latvala lamaantunut poikansa (JM) heikoista suorituksista rallin MM-sarjassa:
Kuva
http://www.jarilatvala.com/
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Valtran uudessa S-sarjassa (huippumalli kuten Mersullakin) tuplatubo:
Valtra kirjoitti:Moottorissa on kaksi turboa, joissa toisessa on sähköisesti säädettävä hukkaportti.
http://www.valtra.fi/3544.asp
Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Ku ois rahhoo niin ostaisin pihatraktoriks tommosen ässän. 8)
Vois käydä kaupassaki talvella ja ja. :lol:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Valtra ei ole näköjään vielä kertaakaan napannut itselleeen Vuoden traktori -titteliä:
http://www.tractoroftheyear.eu/toty_Winners.html :|
-Lohdutuspalkintoina ovat nuo 2 muotoilusta saatua palkintoa. :whistle:
Kuva
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Laaksonen kirjoitti:Valtran uudessa S-sarjassa (huippumalli kuten Mersullakin) tuplatubo:
Valtra kirjoitti:Moottorissa on kaksi turboa, joissa toisessa on sähköisesti säädettävä hukkaportti.
http://www.valtra.fi/3544.asp
Traktoripuolellakin on tuota tehokuninkuus kilpaa. Valle 400lla,Fentti 390llä ja Maffe 370llä hevosella.
Mutta missä menee Case ja Deere..
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Traktoreiden tehoja on vaan sikäli nykyisin hieman vaikea verrata, että niissä ilmoitetaan erkseen jokin nimellisteho, sen päälle vielä maksimiteho sekä kenties vielä jokin hetkellinen "powerboost"-teho. Tehokkain jäykkärunkoinen on tällä hetkellä uskoakseni John Deere 8360RT, jossa
Nimellisteho (97/68 EC) ilman älytehoa, hv (kW) 360 (265)
Maksimiteho (97/68 EC) / 1.900 r/min ilman älytehoa, hv (kW) 396 (291)
Nimellisteho (97/68 EC) älyteho mukaan lukien hv (kW) 395 (291)
Maksimiteho (97/68 EC) / 1.900 r/min älyteho mukaan lukien, hv (kW) 409 (301)
-voisikohan tuota enää vaikeammin ilmaista :?: :|
http://johndeeredistributor.fi/Maatalou ... /8R-sarja2 :nocando:
Kuva
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Nykytehoissa 200 heppainen valtra vastaa vanhaa 8400:sta jossa 140 konia.
Avatar
röhnö
Viestit: 228
Liittynyt: 18.10.2010 21:18
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja röhnö »

Kimmo Koo kirjoitti:
Laaksonen kirjoitti:
Roisto kirjoitti: Voi tuottaa hienoisia vaikeuksia kiskoa tällaista:
Kuva
http://www.raskaskalusto.fi/3870/niitty ... aniityilta :happy:
Alimmainen kuva siitä kauko-ohjatusta kippi ja ulosoton ohjaavasta Volvosta. Sillä ei tarvi olla pölysuojassa hytissä vaan seistä suoraan talana kun pölähtää :wink:
Niitä kauko säätimiähän alkaa oleen ko sieniä sateella.
xin811 kirjoitti:Tuota kuvaa kun kattoo, nii voi olla tiedossa ongelmia jos tollasella värkillä lähtee tollasiin maasto-olosuhteisiin.
Jos tuota niittysen autoa tarkootit ni tuohan on vielä unelma paikka tasasta ja kovaa.
On tullut joskus käytyä aika mielenkiintoisissa paikoissa. eikä oo tarttenu ku vissiin 2 kertaa hinuria reilun vuoten sisää ja toisellakin vetettiin pelkkää kärriä..



Laaksonen kirjoitti:Valtra ei ole näköjään vielä kertaakaan napannut itselleeen Vuoden traktori -titteliä:
http://www.tractoroftheyear.eu/toty_Winners.html :|
-Lohdutuspalkintoina ovat nuo 2 muotoilusta saatua palkintoa. :whistle:
Eikä ihmetytä pätkääkään josko vatra pääsis seuraavalla korimallilla jo 2000 luvulle..
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.

Mb W300 tdt 4matic
Mb C 250 dt (perävikanen)
Mb C 250 tdt (kahtotaan mikä tuloo)
Chevrolet Silverado 2500HD
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”