Kyytimiehen 270cdi

Vastaa Viestiin
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

sv22 kirjoitti:Taas vaihteeksi ravistuksia kirottu.. Mutta tässäpä elävää kuvaa, lullaa heilutetaan takanurkasta. Mä en nyt niin varmaksi osaa sanoa, mutta kuuluiskos moottorin heilua noin saatanasti 4tkm vanhoilla tukikumeilla? Ja autohan siis ei ole käynnissä..


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3ja1jTZk9QU[/youtube]

(EDIT: muuteltu linkki)
On tämä niin ihmeellinen tapaus, että en ole ennen uskaltautunut kommentoimaan.

Siis mitä tuossa videossa tapahtuu?

Koko auto hytkyy aivan s**tanasti. Onko auton pukkien nokassa ja renkaat pyörii vaihde päällä, vai onko vaihteisto vapaalla?

En ole enne moista nähnyt :shock:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ei tuossa sen ihmeempää tapahdu kuin työkaveri nappas kattokaiteesta kiinni ja alkoi heiluttaa autoa. Siinä ku pelli oli auki aloin ihmetellä kun moottori heiluu koriin nähden ihan tolkuttomasti. Ko. työkaveri ajelee vanhalla diesel corsalla, oli sekin tuossa kyydissä istuessa sitä mieltä ettei nyt ole kaikki kunnossa. Vaikkei autoista omien sanojen mukaan mitään ymmärrä niin epäili takaiskaria.

Ajeltiin tänään Pohjanmaalle, matka oli aika jännä. Ohituskaistalla tuli huomattua et 140 nopeudessa melko lailla ongelmat loppui... :roll: Ei se oikein suostu kulkemaan suoraan ja etupää tuntuu kuin pyörät viipottaisi mihin sattuu. Eli niinku kumit olis tyhjät tai rengas irti. Ja edessä kun ei ole uusimatta kuin jouset. Viime yönä taas vääntelin kaikki etupään osat, ei mitään välystä missään, ei löydy yhtään mitään mikä tuon selittäisi.

Alan harkita tuon 124 käyttöön ottoa uudestaan, siinä tuollaista sentään ollu, vikoihin löytyi aina syy.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tänään siis vaihteeksi jotain uusittu, takakelkan etukumit kun tuollaisen lieruttamisen yleisin syy on, niin kokeilin ne nyt aluksi vaihtaa. Töihin tullessa semmosta jatkuvaa hakemista puolelta toiselle, ei selkeäsi kumpaankaan suuntaan. Aikaa meni 2:18. Apparin puolelta oli melko kireässä, isolla meisselillä ja lekalla kun aikansa väänsi niin lähti. Uudet kumit laitoin pakkaseen, tätä jossain suositeltiin ja kuumailma puhaltimella kuppi lämpöiseksi. Meni suht helposti pohjaan asti, fairyä riittävästi välissä. Kuskin puolella lämmittelin yläpuolelta ennen irrotusta, lähti parissa minuutissa, isolla meisselillä ilman lekaa. Paikoilleenkin meni aika nätisti. Suositeltiin että vaihtaisi samaa vauhtia takimmaiset, mutta päivä ennen aattoa tuli vastaan aika ja talouspoliittiset realiteetit, jäi seuraavaksi ostoslistalle. Takimmaisten vaihto-ohjeet saa laittaa tulemaan jos jollain semmoiset on.

Jäi se pakosarjan tiiviste vaihtamatta kun loppu inspiraatio (ts. rouva ei jaksanut viettää aikaa anopin kanssa joten tuli komento pois tallista.. :D ), mutta sen verran putkea irrottelin että pääsin kardaanin katsomaan. Kyllä etupätkästäkin kohdistusmerkki löytyi kun tarkemmin etsi, ihan kohdillaan on.

Sen verran öljyä pitkin koneen pohjaa että sitä sieltä peseskelin, Vuoto näytti tulevan jostain startin takaa/alta, mutta seuraillaan. Ei vielä merkkaa paikkoja ettei kovin iso vuoto taida olla. Samoin oli öljypohjassa sen mustan muovilätkän joka kolmella ruuvilla on kiinni nurkasta ilm vähän vuotoa, tai sitten vanhaa sotkua. Selvittelen kesän aikana noita tarkemmin jos ei pahene.

Webaston pumppu alkaa olla melko hapero, toki vielä toimii mutta tuskin kovin pitkä ikäinen. Joutilas eberin pumppu tuossa olis, pitää selvitellä vaan meneekö sähköt samoin päin.

Apparin takatunkkauskohdilla on massat kadoksissa, joten sille pitäis jotain tehä kesän mittaan. Muita ruosteita pohjasta sitten ei ole löytynytkään. Yllättävää sinänsä.. :shock:
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Ei kannata laittaa eberin pumppua webastoon, ei saa tarpeeksi polttoainetta sillä eberin pumpulla.
60-70 maksaa uus webaston pumppu.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ohhoh, kesällä kun pumppujen hintoja katselin niin 100€+ oli järjestään hintaluokka :shock:

Alkoi kulkea suorempaan, ei vielä lähelläkään hyvä mutta viime päiviin verratuna parempi. Toivottavasti takimmaiset kumit vaihtamalla saa yhtä reilun parannuksen. Mielestäni se pitkään valittamani apparin takanurkkakin helpotti, ei samalla lailla enää siihen suuntaan paikannu. Liekö mielikuvitusta tai epävarmuutta siitä osasinko tehdä tuon homman, mutta ehkä kolistelu montuissa lisääntyi.

Tosiaan jostain on ilmestynyt/tullut takaisin tuo kuskin etupään vaiva, ravistelee taas enemmän. Ehkä frekvenssi on pienentynyt, jotenkin karkeampaa kuin aiemmin. Saattoi itse asiassa tulla melko lailla etualatukivarsien vaihdon jälkeen, mutta tuota vaivaa kun nyt on riittänyt niin ei ihan tarkkaan pysty enää sanoa.

Tästä päästäänkin viimeisiin vaihtamattomiin osiin, jousiin. Tuo kuitenkin on viettänyt suhteettoman paljon ylös tunkattuna, etupää ollut siinä suhteessa kovilla kun melko lintassa jatkuvasti ollut, en äkkiseltään muista montaa työvuoroa etteikö mese olisi hallissa saanut vähintään valohoitoa. Jousissahan ei silmin nähden vikaa ja kun ei vielä satavarmasti suoralla alustalla ole ollut ei pysty sanoa onko 5-10mm puoliero autosta vai lattiasta johtuvaa. Kumit altapäin katottuna näyttää ehjiltä, mutta ei niiden kunnosta mitään varmaa voi sanoa. Tuolla on 5 kumit, onhan niissä varaa painua kasaan. Takana apparin jousi vaihtui alkuvuodesta kun oli poikki, ihmeellistä että vaihtoivat vaan toiselle puolelle. Kuskin puolella toistaiseksi ehjä mutta alapää suht ruosteisen näköinen. Tuli mieleen myös voisiko kelkan pudotus ja uudelleen nosto pikkusen vaikuttaa jousen ja kumin väliseen asentoon ja tätä kautta täristää. Vaikuttaisi järkevältä et ravistaa jos yläkumi/t lintassa ja jouset kuoleentuneet, pääseehän se silloin elämään eri tavalla? Eikä tosiaan mitään tietoa koska jouset vaidettu.

Vielä en taakse tukitankoja laittanut tilaukseen, ehkä hyvä niin kun tuota muuta ongelmaa nyt ilmeni. Eikä niissä mitenkään erityisesti välystä tunnu olevan, mitä itse niitä väännellyt niin en mistään huolestunut (huomioiden sen et normivälyksiäkin puslissa kauhistelen :oops: )

Rahanmenoahan tämä taas tietää, jousiin menee noin 70€/nurkka, kelkantakakumit 45€ ja takaiskareiden yläpään kumit 45€. Jousissa vielä vaihto päälle. Siihen vielä se noin 150€ takatukivarsi sarja + säätötangot 40€/puoli. Vielä kun sen 600€ laittaa niin alustassa on kaikki uutta.

Samalla vilkuilin myös motonetin hinnastoja, ei sieltä KL:ää merkittävästi halvemmalla saa, mutta sama erikoisuus tulee vastaan kuin ebayn tukivarsissa: Muihin löytyy paitsi ei 270cdi :shock:

675491 Etujousi MB-"E" W210 Class/Ele
Sopivuudet: - 4- ja 5-syl Eteen Classic/Elegance (ei 270CDi)

675989 Etujousi MB-E210 6syl-Class/El
Sopivuudet: - 4- ja 5-syl Eteen Avantgarde (ei 270CDi) VAHV
- 6-syl Eteen Classic/Elegance

Tuo näyttäisi vähän siltä että jonkinlaista uutta tiivistettä tarvitsisi, ei se kyllä vuoda mutta kuitenki.
Kuva

Ja tuossa ainoa helmoista (toistaiseksi) löytynyt ruostevaiva.
Kuva

Vielä pari pientä harmia on tullut, lämpömittari sekosi mutta puolet pikseleistä jokatapaukses hukassa joten ei vaan jaksa vielä panostaa. Myös lampun vikavalo vilkuttelee satunnaisesti jarruttaessa, jostainhan siellä hapettumaa taitaa olla.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Nythän sitten on kelkan kumit vaihdettu. Yllättävän nätisti sujui vaikka huolestutti miten onnistuu työmaalla.

Takimmaiset oli hieman etummaisia haastavammat, mekasta löytyi ohjeet etummaisiin, mutta mistään ei tuntunut löytyvän selkeitä ohjeita takimmaisiin.

Auto vetokoukun alta ilmaan sen verran että sai renkaan pois. Tunkki alatukivarren sisäpäähän ja etummaisen ja takimmaisen puslan pultit irti (E14 hylsy). Kelkka jäi tunkin varaan tässä kohdin. Laskin tunkkia varovasti alaspäin, sen verran että puslan ja sen tapin väliin jäi selkeä rako. Koska ei ollut mitään ihmeempiä työkaluja käytössä, ujutin väliin pari paksua prikkaa, takapään irrotetusta pultista. Tämän jälkeen tunkkailin varoen ylöspäin jolloin sai pienen jännityksen puslaan. Kuumailmapuhaltimella kuppia lämpimäksi ja vielä pieni tunkkaus jolloin puslan etupuolelle tuli muutaman millin rako. Isolla ruuvarilla ja lekalla muutama napautus ja pusla alkoi irtoamaan. Toistin edellisen ja laitoin hätäpäissäni pyörän pultin yläpuolelta jolloin puslaan sai enemmän painetta. Tunkkauksen jälkeen muutama napakka isku ja niihän se pullahti ulos. Tässä vaiheessa pyörittelin etupään pultin paikoilleen ettei kelkka retkahda.

Kuva

Kuva

Uusi pusla pakkasesta, lämpöä kuppiin ja huolella fairyä molempiin. Kuskin puolella alatukivarren ja pakoputken väliin jäi sen verran kapea rako ettei tunkki mahtunut suoraan. Rautaputken pätkä tunkin päälle, pusla kohilleen ja upposi hyvin kevyesti.

Kuva

Tunkki alas ja uusi nosto alatukivarren sisäpäästä, pultti paikoilleen ja molempien pulttien kiristely.

Kuva

Tuolla kysyin niistä kummallisista prikoista, kait ne nyt tosiaan oli prikat tuonne alapäähän, vanhat kun ole semmoset 40mm halkaisijaltaan ja nuo taas pultin kannan verran.

Vaihtoon kului noin 3h, aloitin kuskin puolelta koska pakoputken vuoksi koin sen hankalammaksi, apparin puoli meni sitten huomattavasti nopeammin ja helpommin. Mielestäni ihan siedettävä aika näin toistaitoiselta.. :shock:

Kuskin puolen takajousi näyttää tosiaan tältä:

Kuva

Vaikee sanoa onko se muuten ominaisuuksiltaan missä kunnossa, mutta huomattavasti pidempään ajettu kuin apparin puoleinen. En vieläkään käsitä miksi vain toinen vaihdettiin, aina kaikkialla painotetaan että iskarit ja jouset on semmosia et pitää vaihtaa molemmin puolin. Siitä sitten seuraava projekti.

Kuva

Tuollanen läjä odottelee perällä, pussista löytyy myös uudet takaiskareiden yläkumit sekä eteen 5 ja taakse 2 kumit. Suunnitelmana olis soitella puuppolan suuntaan ja kysäistä puristimien tai jopa ihan tallipaikan ja vaihtoavun mahdollisuutta.

Aloin myös vähitellen rapsutella enimpiä ruosteita, lähinnä estää tai edes hidastaa niiden etenemistä. Peräluukun nurkka tuli hoidettua, pääosin alalistan alta oli siisti, mitä pientä alkavaa listan kiinnikereikien ympärillä. Porakoneeseen teräsharja ja happomaali päälle, siihen vielä sipaisu pensselillä sinkkimaalia. Samalla lähti myös apparin oven sisäpuoli. Oli sen verran kaamean näköinen että yllätyin kun ei ollut reikää. Oli levinnyt tiivisteuraa pitkin puoleen väliin ovea, mutta turhan tuolla keinoin tehdä mitään, kesällä pitäis puhaltaa.

Kuva

Tuon pensselöin sinkillä, happosprayllä olisi vaan sotannut sisustan.
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2443
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

sv22 kirjoitti: Suunnitelmana olis soitella puuppolan suuntaan ja kysäistä puristimien tai jopa ihan tallipaikan ja vaihtoavun mahdollisuutta.
Veikkaanpa että kun tuota hommaa kysyt niin saat vastaukseksi että tuo auto tänne hän vaihtaa ne :lol: Joskus vuonna miekka ja kirves isäukon mersuun käytiin jouset vaihdattamassa niin sanoi jo silloin että korkeintaan 15min homma per kulma ja siinäkin menee eninten aikaa siihen että saa auton talliin :lol:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Näillä näkymin tiistaina vaihtuu uudet jouset alle, kun soittelin sain tosin kommentin ettei jouset voi mitään aiheuttaa, eivät kuoleennu vaan menevät sitten ajallaan poikki.. :shock: Huonohko kuva, mutta tältähän se näyttää:

Kuva

Ei maasto ihan noin vinossa ole.

Tänään töistä kotiin ajelessa käväisin palokassa poikkeuksellisesti tankilla. Matka meni siedettävästi, jonkun mielestä olisi saattanut olla ihan jo hyvä. Siitä liikkeelle lähtiessä (jos joku nyt tietää) kodin1 pihasta liikenneympyrän läpi ramppia pitkin 4-tielle, ramppihan on melko jyrkkä mutka, meni taas semmoseksi ihmeelliseksi kolisteluksi ja ravisteluksi. Tästä päätellen siellä tosiaan on alustassa edelleen jotain. Vaihtamatta nyt siis ainoastaan jouset ja takatukivarret, vähiin käy vaihtoehdot.

Toinen minkä tänään huomasin oli takajarrujen kuluma. En ole kiinnittänyt huomiota vaikka takapäässä nyt paljon tullu tehtyä, on tainnut jo hetken olla.

Kuva

Kuva

Viikonloppuna siis vaihteeksi perä ylös ja tällä kertaa jarruja ihmettelemään. Näyttäis siis että kiviä tms levyn ja palan välissä, mutta että molemmin puolin ja vain takana, vaikuttaa kummalliselta.

Tämä nyt jo kolmas asia joka on kertaalleen tehty ja joutuu tehdä uudestaan, alle vuodessa :evil:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Etujouset vaihdettu. Oli sen verran kiireitä ettei vaihdettu kuin eteen, taakse saan itsekin vaihdeltua. Heti sen verran parannusta et yli 80 vauhdissa voi ajokokemusta melkein väittää mukavaksi :D Saas vaan nähdä miltä tuntuu kun seuraavan kerran tien päälle lähtee. Pihaan ajaessa, 90 käännös oikealle, kuskin etupäästä kuului selkeä jousimainen ääni, semmoinen sproing. Mikä lienee aiheuttajana, ja ennenkaikkea tuleeko vaikuttamaan mihinkään. Vähän niinkuin jousi olisi ollut väärin jännittyneenä ja pääsi laukeamaan johonkin suuntaan.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Meno on tasoittunut sen verran mukavasti ettei täällä kovin ole tullut pyörittyä. En olisi uskonut et pelkät etujouset tekee näin paljon.

Toki vielä tärinää on jäljellä, mutta eipä ole enää ihme vetelyitä ollut, menee sinne minne pitääkin. Ens viikolla täytyy porukoiden autoa käydä laittamas katsastukseen kuntoon, samalla reissulla kun montun päälle pääsee olis tarkoitus takajouset vaihdella, jos intoa (ja aikaa) riiittää niin takaiskareiden yläkumit vois samalla laitella. Budjetoituna on toki myös kardaani, mutta päätin et vaihtelen noi takapään palikat ja arvioin sen jälkeen miten akuutisti se pitää vaihtaa. Harkitsin että jos ihan vaihdattaisin takajouset, mutta puhelu toiseen paikalliseen (tiemmä suht uuteen) mersuhuoltoon muutti ajatukset. Kuulemma kahden tunnin homma ja hinta-arvio 150-200€.. Takajousten vaihdosta! :shock: Mersukorjaamolla :shock: En tiedä onko nyt jotenkin turhan ruusuinen kuva vaihdosta, mutta ammattimiehet kunnon tiloissa ja kunnon työkaluilla, luulis ettei ihan noin kauaa kulu..

Autohan on ollut nyt yli vuoden ja tuolta alkupäästä löytyi tällainen:
kardaani kirjoitti:Melkein tekis mieli lyödä vetoa, että puolta vuotta et pääse ilman vikailmoitusta, jos auto on siis ajossa. Ilmoittele, kun eka vikavalo syttyy, mutta palaneen polttimon valoja ei lasketa :lol:
Saldona tähän mennessä, palaneiden polttimoiden lisäksi:
useamman kerran pissapojan neste
kerran jäähdytysneste, melkein vuosi sitten, webaston letkun klemmari jäänyt löysälle
kahteen kertaan esp/bas/yms varoitus, eka silloin kun akku kävi irti, toinen hammastangon vaihdon jälkeen kun kulmat miten sattuu
ohjaustehostimen neste, loppuvuodesta kun putki petti

Eli ilmeisesti melko vähällä selvitty :D

Ainoa huolestuttava murhe sattui viimeviikolla, tankille ajon jälkeen ei startannut. Merkkivalo ehtiny palaa n. 50km, tietokoneen mukaan joku 5L tienoilla tankissa. Iltamyöhään hätääntynyt puhelu pohjoiseen Tapio89:lle, ja syyhän (kuten kaikki varmaan arvaa.. :oops: ) oli ilma konehuoneessa. Oli sen verran jyrkkä käännös huoltoaseman pihaan et vetäsi ilmat tankista. Puolen minuutin sahauksella lopulta selvis.

Kulutuksessa tullut näillä kovimmilla pakkasille reilun puolen litran nousu, ja lämmöt ehtii normaaliin vasta 40-50km ajon jälkeen, ei kait nyt vielä kovin hälyyttävää mutta niiden termareiden vaihto ollut mielessä. Vielä kun joku kertois millainen/millaiset ne kannattais olla, ei sisälle yli -20 pakkasissa koneen normilämmöillä sitä lämmintä henkeä liikaa riitä. Sama sisälämppärin kanssa, 124 oli apparin jalkatilassa ulkoreunan paneelissa, alunperin tähänkin samaan paikkaan asensin. Ei puhettakaan et lasit olis sulana. Siirsin keskikonsoliin vänkärin puolelle, mutta ei silti riitä. Kait se leviää niin paljon takatilaan ettei lämpö riitä laseille. Lankkujan on sedanmallinen. Positiivisena seikkana on se että webasto on toiminut täysin moitteetta korjauksen jälkeen, tai ehkä jopa siitä huolimatta :D Eipähän tarvinnut uutta ostaa.

Seuraavaksi pitäisi niitä lisävaloja alkaa ihmetellä, jos aamusta kävis hakemassa umpiot kotiin ja alkaisi sitten niitä h7 xenoneita metsästämään.

Tulipa tuossa yks ilta rapsittua apparin etuovesta listan alta ruosteet, vielä on alareuna siistimättä. Asemalla sen verran hyvä kompura et kokeilen miten sellasella pienellä hiekkapuhallus vehkeellä lähtee. Kesällä tod.näk. puhaltelen uusiksi kunnon vehkeillä, kunhan nyt ruoste pysähtyisi ensihätiin.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Väliaikaraporttia iltamyöhälle..

Apparin puolelle nyt jousi ja iskarin yläpään kumit vaihdettu. Rauhalliseen tahtiin kun teki, niin arviolta 3h meni koko projektiin, väliin mahtuu ruokatauko, takapäästä sisustan purkua ja melkoinen määrä ihmettelyä. Jo tällä pohjalla voinen todeta että liikkeen arvio 2h pelkkien jousien vaihdosta on melkoista liiottelua :shock: Tekemättä vielä on iskarin yläpään ja alatukivarren sisäpään pulttien loppuun kiristäminen. Jos en väärin ole ymmärtänyt, kiristys pitäis tehdä ajoasennossa.. :?:

Yläpään alempi kumi oli selkeästi ottanut siipeensä, pari mm matalampi kuin uusi, ei ihan turhaan vaihdettu. Jousi ja jousen kumihan tuolta puolelta oli uuden veroisessa kunnossa, ne vuosi sitten vaihdettiin, mutta ajattelin vaihtaa joka tapauksessa molemmin puolin uutta, ei jää vahingossakaan puolten välille eroa. Huomisissa sitten kuskin puolen kimppuun, oletus on että sujuu huomattavasti nopeammin kun jää se arpominen välistä.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Ajoasennossa kiristykset niin ei jää puslat jännitykselle 8)
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Urakka tuli tehtyä, yllättävän helposti lopulta vaihtui. Ei tosin ihan päivittäin huvittaisi vastaavaa tehdä mutta onnistui ensikertalaiseltakin. Ei tainnu ihan turhaa olla, olihan siellä selkeästi osat saaneet siipeensä.

Apparin puolen iskarin yläkumi oli tuon verran lintassa

Kuva

Tältä taas näytti kuskin puolella, nähtävästi enemmän painunut
Kuva


Jouset: Uusi, kuskin puoleinen, apparin puoleinen. Kumit oli molemmin puolin ihan ok näköiset, mutta vaihtoo meni nekin.
Kuva

Alkuunsa ajattelin et mikähän mahtoi mennä pieleen, haki ajolinjaa selkeästi aikaisempaa enemmän, ihan sai rattia väännellä. Periaatteessa mikään vaihdetuista osista ei taida suoraan aiheuttaa, jousiakaan tiemmä ei väärin saa paikoilleen.. (?) eikä iskareiden kumit vaihtelevaa vaellusta saa aikaseksi. Hieman enemmän veti vasemmalle kuin oikealle, muutaman kymmenen kilsan jälkeen tuntui menevän vähän toisin päin. Juuri saman tyyppistä kuin joskus aiemmin kuvasin, hieman vetää toiseen suuntaan, sen verran että vähän ratilla joutuu vedettämään toiselle puolelle ja sitten yllättäen vetäminen helpottaa ja tulee pikku nykäisy ratin kääntösuuntaan.

Kyyjärven ja karstulan välillä vaiva alkoi laantumaan, oletan että kun varmaan kaikki tukivarret ja puslat pikkusen väljiä, hakivat vähän paikkaansa remontin jäljiltä. Ei taida jousien vaihto takapään ohjauskulmiin vaikuttaa?

Ai niin, lisävalotkin eteni samalla. Ballastit mahtui umpioihin nätisti, valorauta on nyt ainoa puute. Mulla pitäis olla semmoinen jossain, mutta ei tähän hätään ole löytynyt. Enkä aio 20€ maksaa uudesta ku semmonen jouten jossain on. Alkaa päivä jo kirkastua, et jos sitten ens syksyyn mennessä sais valmista.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Jos takapää nousi ylöspäin jousien vaihdolla ( näinkin voi käydä) :lol: niin auraus lisääntyy, ei taida 10mm korotuksella olla vielä huomattavaa vaikutusta auraukseen mutta 50 mm korkeuden muutoksella jo on.

Jos olet sitä mieltä että ajovakaus on huonompi remontin jälkeen niin voisit koittaa laittaa takaluukkuun paljon tavaraa että takapää laskee alas, väykyssä on kyllä tasonsäätö että, en tiedä että miten paljon sitä saa linttaan :lol: Takapaan laskiessa auraus meinaan vähenee, jos meno on vakaampaa vauhdin kasvaessa tai takapään ollessa kuormattu niin siellä olisi liikaa aurausta :roll:


Olikos tässä takapään tukivarsia laitettu uusiksi? :roll:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Itsesiassa ajellessa painoa oli päällä, tuli reissulla hankittua kunnon hallitunkki, 3tn ja 560mm nosto :) oli perä täynnä et oli taka-akselin takapuolella. Taakse ei tukivarsia vielä vaihdettu, tarkoitus vaihtaa kaikki sitten kerralla jonka jälkeen suuntaus. Ja tosiaan se lähinnä itekseen lakkas, tai ainakin väheni merkittävästi. Oli myös sen verran sohjoa tiellä että kyyjärven jälkeen alkoi ravistella huolella. Pysähdyin pyöränpulttien tarkastusta varten, vaikka olettaen vanteissa vaan liikaa ylimääräistä. Ollaan nyt muutama päivä seurantalinjalla, ei viitsis suuntauksessa käydä ennen uusia tukivarsia.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Eilen illalla päätin kuskin puolelta pitkän umpion kiillotaa.

Kuva


Kuva

Ravistuksen lähteenä epäilin vanteita ja niihin kerääntynyttä pskaa, joten reippaana nekin huuhtaisin. No, hallista poistuessa lattialta löytyi ihan äkkiseltään 3kpl 5g(?) painoa. Tästä huolimatta ravistaminen oli pienempää. Tänään renkaat menee uudelleen tasapainotukseen, sanoi liikkeestä et menee osittain takuuseen, eihän uusien talvirenkaiden hankinnasta vielä kauaa ole.

Mutta edelleen, Mersun orkkis 16" saa tarjota, ensisijalla avarit ja 8-reikäiset. Olis toki nyt mukava kokeilla kesärenkailla, tai siis vanteilla et olisko kyyti miten miellyttävää.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tuntuis taas siltä että tasapainotus vei huonompaan suuntaan. Yks vanne oli ihan ok, kahdessa max. heitto 20, mutta apparin takapyörässä tais olla 15 ja 60! Minen kovan näihin vanteiden heittoihin ole perehtynyt mutta 60 taitaa olla jo ihan julmetun paljon. Lähistöltä löytyi suht etuisasti 16" mb-orkkis vanteet, alustavasti sovittiin et ens viikolla voisin hakea kotiin jos nyt ei yllätyksenä tule vielä mukavampia vanteita vastaan.

Reilun puol vuotta ollut jo suunnitelmissa mut jos kokeilis sen rattinivelen vihdoin vaihtaa 400tkm vähemmän ajettuun. Mielestäni vieläkin jotenkin etupää on ajoittain löysän oloinen, tuskin huonompaan menee eikä tuohon vaihtoon luulis kovin kauaa aikaa saavan tuhlattua.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

sv22 kirjoitti:Tuntuis taas siltä että tasapainotus vei huonompaan suuntaan. Yks vanne oli ihan ok, kahdessa max. heitto 20, mutta apparin takapyörässä tais olla 15 ja 60! Minen kovan näihin vanteiden heittoihin ole perehtynyt mutta 60 taitaa olla jo ihan julmetun paljon. Lähistöltä löytyi suht etuisasti 16" mb-orkkis vanteet, alustavasti sovittiin et ens viikolla voisin hakea kotiin jos nyt ei yllätyksenä tule vielä mukavampia vanteita vastaan.

Reilun puol vuotta ollut jo suunnitelmissa mut jos kokeilis sen rattinivelen vihdoin vaihtaa 400tkm vähemmän ajettuun. Mielestäni vieläkin jotenkin etupää on ajoittain löysän oloinen, tuskin huonompaan menee eikä tuohon vaihtoon luulis kovin kauaa aikaa saavan tuhlattua.
Siis nuo heitot on pelkästä vanteesta vai vanne-rengas paketista?

Kun kerran olemassa olevaa tärinää yritetään poistaa niin kannattaa varmaan seuraavalla kerralla laittaa pelkät vanteet koneeseen niin tulee niiden heitto esiin jos sitä on.

Yleensä mersun pelkissä orkkis vanteissa on heittoa luokkaa 5-10 grarmmaa ja senkin kone pyytää puuttuvan venttiilin paikalle.

Jos vanteet on kaikki suorat niin niihin sitten renkaan päälle ja yysi pyöräytys koneessa samalla silmällä on hyvä tarkistaa että miten paljon rengas heittää kulutuspinnaltaan.

Ei auta että paketti on tasapainossa, sen pitäisi olla lisäksi pyöreä :lol:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Nimenomaan vanne-rengas paketti. Niinhän se oli entisissä kesävanteissa, koneessa tasapainossa mut kierot ku käsin pyöritteli renkaat ilmassa. Soittelin jo vanteiden perään, ens viikon lopulla sais hakea kun myyjä tulee reissulta kotiin. Mitkä nuo nyt virallisesti mahtais olla, w210 alkuperäiset 11-puolaset. Ei ehkä ihan eniten omaa silmää miellyttävät mutta ei nyt tolkuttoman rumat, eikä tuo nyt muutenkaan ihan näyttelyauto taida olla :)

Oli sentään tämän 2kk renkaat pysynyt mallissaan, ei aikakaan pyöränsuuntauksessa mitään valtavia ongelmia tästä päätellen ole.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Lakkas sitten takakontin imaisu toimimasta, syykin löytyi melko nopeasti.

Kuva

Kuva

Kuva

Oli ihan poikki asti hapettunut yks liitin, eikä tinailulla alkanut toimimaan. Pitäis jostain vaihto-osa metsästää
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Nyt pisti vaikean päätöksen eteen: kummatko vanteet olis seuraavat?

Vähän onnettomat netistä otetut kuvat, mut 5 vs 11 puolaset. Tuttu sano ku osia kyselin et olis 5-puolaset jouten, elättelin jo toivoa avareista mutta ei tietenkään..

No joka tapauksessa, molemmat oem, hinta ja etäisyys samat, ajatuksia kummat sopis farkkuun paremmin?


Kuva

Kuva
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Ylemmat ehdottomasti :wink:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Siinä ne nyt on pestynä ja allelaittoa odotellessa :) On se mukavaa kun kiekosta löytyy 210 alkuinen numero. Huomenna tarkoitus pyöräyttää alta noiden päälle kumit ja toivottavasti meno paranee. Eikä tarvi enää kaksia eri pultteja aluvanteille. Vähän oli sisäpinnassa hapettumaa mutta tuskin se maailmaa kaataa.

Kuva

Tänään tuli uus lukko haettua, äkkiseltään kokeillessa ei pelannu imu. Seuraavaksi sulakkeita penkomaan, jos ei auta niin sitten takaluukun johtonippu. Tänään sitä jo alustavasti kurkin, miten siihen pääsee käsiksi? Takaa katosta verhoilu pois ja sitä rataa? Olikin se kumisuoja sitten totuttua pidempi. Ja onkos se lukkomekanismin mikrokytkin ainoa takaluukun tunnistin? Ei tunnista takaluukun avausta vaan vetää ovet tovin päästä uusiksi lukkoon.

Ja taas tärinöistä, onhan viimeajat olleet ihan ok, mutta tänään Äänekosken reissulta palatessa jotain meni pieleen. Peruuttelin sieltä pihasta pois ja suuntasin nelostielle, ja johan se taas höykkyytti :shock: Huuhdoin samaa vauhtia työmaalla auton vanteiden lisäksi, katotaan töistä palatessa onko muutosta. Ihan reilusti paskaa allaolevista lähti.. Ei ainakaan rengas ole irti tahi puhki mutta tuntuu kuin ravistelis takapäätä melko reippaasti.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Eipä vanteiden vaihto vaikuttanut käytännössä juuri mitään :( Sen eilisen äänekosken reissun jälkeen nyt ollut selkeästi huonompi, enkä mitään järkevää selitystä keksi.

Siinä rengastöiden lomassa kurkin alustaan, mutta ei siellä mitään erikoista ilmennyt. Tuo tällä hetkellä tuntuu suunnilleen siltä et olis jumittuneet jarrut yhdistettynä rikkinäisiin moottorinkumeihin. Tuntuu kuin kumit olis jo nyt täysin hajalla, vaikken tätä kovin todennäköisenä pidä. Kokeilin kylillä ajellessa sammuttaa auton noin 50 vauhdista eikä sillä ollut mitään merkitystä ravistukseen, mutta se ei tyhjäkäynti ravistusta selitä millään.

Se kardaani taitaa olla seuraava, ja harkitsen jo tilaavani ulkomailta 320cdi moottorikumit, kaikesta huolimatta ne tuntuis silti vaivaavan.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Apparin takanurkan jarrut tänään tuli katottua, pihassa ku joutu askarrella niin ei enempiä viittiny. Sen verran nyt ainakin et ulompi mäntä liikkui vähän heikosti, sen nyt herkistelin ja katotaan miten lähtee pelaamaan. Siellä levy oli onneksi suora, pitää loputkin levyt vielä katella läpi.

Ja kun ei parempaakaan tekemistä päivälle keksinyt, nyppäsin mittariston irti ja päätin perehtyä pikseleihin. Lämpömittarista yli puolet hukassa ja kello pelaa kylmänä moitteetta mutta lämmetessä hukkaa pikselit. Tarpeeksi kun katteli noita korjausohjeita niin kokeilin miten onnistuu.

Kuva

Kuva

Kellontausta näytti tuollaiselta, sisempi puoli melko lailla painunut kasaan. Vähän täytettä väliin niin johan pikselit löytyi. Pitää vielä ulkolämpöanturi uusia, -38 astetta tuskin on luotettava arvo.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Oliskohan se syy nyt sitten tosiaan vihdoin löytynyt, molemmin puolin raidetangon päistä kumit silppuna, täynnä p*skaa ja sitä rataa.. Näyttivät siltä ettei nyt ole ihan just hajonnut.. :evil: Ainoat kiinniolevat osat jotka eivät ole purkuautosta tahi KL:ltä, olishan sen välittömästi hajonneet tukivarren jälkeen pitänyt osata epäillä motonet osien kelvollisuutta. Ainoa vaikea päätös enää on et vaihtaako sisäpäät samaa vauhtia varuiksi uusiin, melkein samalla vaivalla nekin nyt sitten menee.

Mietinpä vaan et oliskohan ne voineet olla hajalla jo niinkin kauan sitten kuin joulukuussa, luulis et alatukivarsien vaihdossa ja het perään tehdyssä pyöränsuuntauksessa olis saatettu pistää moinen merkille. Tosin äkkikatsomalta ne ei hirveiltä näyttäneet, kumin yläosa suht siisti mutta alaosa revennyt molemmin puolin ihan huolella.

Rouvan volvonkin ohi mennen koetin saada uusintakatsastus kuntoon. Sinänsä veikeää, kaikki vanteet ihan täynnä kovettunutta kuraa, toiselta puolelta käsijarru jumissa, kahdesta tukivarresta puslat kadonneet täysin ja silti kulku oli mersua tasaisempaa :shock:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kuskin puoli

Kuva

Kuva

Kuva

Appari

Kuva

Kuva

Kuva

Olipa vaan mielenkiintoinen projekti vaihdella tuossa ulkosalla kun lumisade yllätti.. Lemföderit KL:ltä alle, febin kumit. Jännä kyllä, febin kumien mukana tulleet O-renkaat oli ihan liian suuret, mutta minkäs tekee. Nyt kun irrotti noi kokonaisuutena niin parin millin sisään pitäis nyt säädöt olla kohdillaan, aamulla pyöränsuuntaukseen.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ettei tarvi taas uutta topikkia jonnekin luoda niin mietitääs vähän raidetangonpäiden vaihtoa. Teoriassa jos uudet laittaa samoihin etäisyyksiin vanhojen kanssa, pitäisi säätöjen pysyä muuttumattomina, eikös? Jos osien valmistaja vaihtuu, niin lie turha mitata A: kierrokset avaamiseen B: ulomman raidetangon sisäpään suhde sisemmänraidetangon pään jenkaosaan/muuhun mitattuun kohtaan? Ajatus oli et kun kerran molemmat vaihtuu, irrotan raidetangon olka-akselista ja hammastangosta, vanhan säädöissä olevan pituus ei muutu (?) ja mittaan vaan sitten sisäpään reunasta, ei kierteestä vaan sisäpään pallon sisäreunasta etäisyyden ulkopään keskelle. Ei siis olka-akselin läpi tulevaan pulttiin vaan alapuolelle pallon keskikohtaan. Kuskinpuolella mitta oli 377mm, apparin puolella 385mm. Uuden yhdistelmän mittailin samaan, moneen kertaan, heittoa mielestäni max mm. Alle asentaessa pidin huolta ettei raidetangot pääse liikkumaan suhtessa toisiinsa. Kaiken järjen mukaan hammastangon ja olka-akselin välinen etäisyys täysin muuttumattomat toisiinsa nähden. Eipä ollut, varotusvalot taas syttyi, ratti 20astetta oikealle vinossa et kulki suoraan.

Kuva

Sen verran parannusta jo tässä kohtaa tullut huomattua, ei niin pahoin tunnu ratissa, jarruttaessa ei ravistele ylimääräistä. Kuten sanottua, lumisade yllätti kesken remontin ja sitä sitten tuli, tiet oli eilen siinä kunnossa etteipä täristelyitä tarvinnut miettiä. Jos nyt sitten tänään todellinen laita alkais selvitä.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kävin tänään pyöräyttämässä mittariin 580tkm täyteen, Kaivannon suunnalta siinä sitten kardaanikin mukaan tarttui. Olipahan melkoinen läjä mistä valkata, mutta suoraan sopivaa ei tietenkään ollut, lähimmäs pääsi 270cdi automaatin kardaani. Takapätkä molemmissa samanlainen joten sen siitä matkaan otin. Pähkittiin tovi että kummastakohan boori pahemmin kuluu, etu- vai takapätkästä, mutta tosiaan oikeanlaista etupätkää ku ei löytynynnä niin kuulemma nyt vaan sitte rööriin iskunkestävää vaseliinia ja uus takapätkä paikoilleen, sillä pitäis lakata täristykset. Tämän viikon aikana nyt selvinnee siis loppuisko tämä kohta vuoden kestänyt tappelu vihdoin..
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kuva

Kardaani tuli vaihdettua, vanhassa joo oli nivel melko väljä, ei korjaantunut silläkään.. Kait se pitää vaan luovuttaa jos ei nyt tuu jotain ihan uutta ajatusta. Ehkä sen kans voi elää, kävin ajelemassa saman ikäisellä mutta 300tkm vähemmän ajetulla ceellä niin ravisteli se enemmän.

Mutta asia joka olisi syytä saada kuntoon, rasittava puoltaminen. Tuossa het alkuun on ihan täydellisenä suuntausraportti, onko tuossa jotain mikä selittäisi halun ojan suuntaan menolle? Ratista kun päästää irti niin melko jyrkästi vetää oikealle, mutta ei vänkää rattia vastaan, eli ei tarvi ratin kanssa varsinaisesti suorassa pitää. Ja onkohan jotain syy-yhteyttä jarrujen puoltamiseen? Päivän eka voimakas jarrutus ihan nykäisee ratin oikealle. Tietysti viittais et vasemmalta mäntä jumittais, mutta jarruthan ihan äskettäin herkistelty.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo”