Meno on tasoittunut sen verran mukavasti ettei täällä kovin ole tullut pyörittyä. En olisi uskonut et pelkät etujouset tekee näin paljon.
Toki vielä tärinää on jäljellä, mutta eipä ole enää ihme vetelyitä ollut, menee sinne minne pitääkin. Ens viikolla täytyy porukoiden autoa käydä laittamas katsastukseen kuntoon, samalla reissulla kun montun päälle pääsee olis tarkoitus takajouset vaihdella, jos intoa (ja aikaa) riiittää niin takaiskareiden yläkumit vois samalla laitella. Budjetoituna on toki myös kardaani, mutta päätin et vaihtelen noi takapään palikat ja arvioin sen jälkeen miten akuutisti se pitää vaihtaa. Harkitsin että jos ihan vaihdattaisin takajouset, mutta puhelu toiseen paikalliseen (tiemmä suht uuteen) mersuhuoltoon muutti ajatukset. Kuulemma kahden tunnin homma ja hinta-arvio 150-200€.. Takajousten vaihdosta!
Mersukorjaamolla
En tiedä onko nyt jotenkin turhan ruusuinen kuva vaihdosta, mutta ammattimiehet kunnon tiloissa ja kunnon työkaluilla, luulis ettei ihan noin kauaa kulu..
Autohan on ollut nyt yli vuoden ja tuolta alkupäästä löytyi tällainen:
kardaani kirjoitti:Melkein tekis mieli lyödä vetoa, että puolta vuotta et pääse ilman vikailmoitusta, jos auto on siis ajossa. Ilmoittele, kun eka vikavalo syttyy, mutta palaneen polttimon valoja ei lasketa
Saldona tähän mennessä, palaneiden polttimoiden lisäksi:
useamman kerran pissapojan neste
kerran jäähdytysneste, melkein vuosi sitten, webaston letkun klemmari jäänyt löysälle
kahteen kertaan esp/bas/yms varoitus, eka silloin kun akku kävi irti, toinen hammastangon vaihdon jälkeen kun kulmat miten sattuu
ohjaustehostimen neste, loppuvuodesta kun putki petti
Eli ilmeisesti melko vähällä selvitty
Ainoa huolestuttava murhe sattui viimeviikolla, tankille ajon jälkeen ei startannut. Merkkivalo ehtiny palaa n. 50km, tietokoneen mukaan joku 5L tienoilla tankissa. Iltamyöhään hätääntynyt puhelu pohjoiseen Tapio89:lle, ja syyhän (kuten kaikki varmaan arvaa..
) oli ilma konehuoneessa. Oli sen verran jyrkkä käännös huoltoaseman pihaan et vetäsi ilmat tankista. Puolen minuutin sahauksella lopulta selvis.
Kulutuksessa tullut näillä kovimmilla pakkasille reilun puolen litran nousu, ja lämmöt ehtii normaaliin vasta 40-50km ajon jälkeen, ei kait nyt vielä kovin hälyyttävää mutta niiden termareiden vaihto ollut mielessä. Vielä kun joku kertois millainen/millaiset ne kannattais olla, ei sisälle yli -20 pakkasissa koneen normilämmöillä sitä lämmintä henkeä liikaa riitä. Sama sisälämppärin kanssa, 124 oli apparin jalkatilassa ulkoreunan paneelissa, alunperin tähänkin samaan paikkaan asensin. Ei puhettakaan et lasit olis sulana. Siirsin keskikonsoliin vänkärin puolelle, mutta ei silti riitä. Kait se leviää niin paljon takatilaan ettei lämpö riitä laseille. Lankkujan on sedanmallinen. Positiivisena seikkana on se että webasto on toiminut täysin moitteetta korjauksen jälkeen, tai ehkä jopa siitä huolimatta
Eipähän tarvinnut uutta ostaa.
Seuraavaksi pitäisi niitä lisävaloja alkaa ihmetellä, jos aamusta kävis hakemassa umpiot kotiin ja alkaisi sitten niitä h7 xenoneita metsästämään.
Tulipa tuossa yks ilta rapsittua apparin etuovesta listan alta ruosteet, vielä on alareuna siistimättä. Asemalla sen verran hyvä kompura et kokeilen miten sellasella pienellä hiekkapuhallus vehkeellä lähtee. Kesällä tod.näk. puhaltelen uusiksi kunnon vehkeillä, kunhan nyt ruoste pysähtyisi ensihätiin.