Auton pesu & vahaus ym.puunaus-topic.

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Kyllähän siihen menee aikaa.
Meillä menee normaalisti pesuihin ennen kiillotusta semmonen 3-5h riippuen autosta ja törkyisyydestä, siitä eteenpäin voi laskea sen 8-12h karkeakiillotukselle, 4-6h jokainen karkeusaste siitä hienompaan päin. Loppupesut, vahaukset, viimeistelyt 2-3h. Pinnoitteen kanssa 4-5h. Ja siinä on vasta ulkokuori tehtynä :lol:
Tosin, on noita mennyt joskus pelkkään pesemiseenkin ~10tuntia... Mutta silloin käytettiin vanteet irti ja hinkattiin ne takapuoleltakin vimpan päälle, sisälokarit irti ja pestiin sieltä takaa, jarrut, navat, tukivarret jne ihan kaikki. Plus tietty konehuone johon menee mitätahansa 1-3tuntia :lol:

Ja jottei nyt aiheesta sen enempää eksytä niin tuli korjailtua tuota myyntibemaria ja kun aikaa jäi (kerrankin helpon korjauksen vuoksi) niin tuli pikaisesti pestyä ja kiillotettua. Mentiin kyllä aivan täysin tieteen ja taiteen sääntöjen vastaisesti ja aivan täysin juostenkusten, mutta neljään tuntiin pikapesu ja koko auto kerran koneella ympäri sekä vaha niskaan. Parempi siitä tuli, muttei hyvä. Sen verran ronskisti tuli louhittua että auringonvalossa saattaapi loimuta pellit kuin lohjen kyljet konsanaan :oops:
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

:D

tää mun projektihan alkoi yhen viikonlopun kestäneellä sisustan pesulla, penkit irti jne. Tuskaa tuotti lyhytkarvaisen koiran (alle 10mm pituiset) karvat takaosaston katossa, siinä vierähti yks 3h kepeästi pelkäästään niitä poistaessa :x
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Karvojen poistoon muuten näppärä apuväline http://projectech.fi/sisapuhdistus_suojaus.html ja siellä ihan alin.
Toimii ja ei kulu eli liki ikuinen :)
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kappas, pannaan ostoslistalle :)
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Pistetäämpäs vielä kuva kun menin hakemaan foortia hallilta, kuivumisaikaa sai sellaisen 26 tuntia.
Kuva

Tuollainen karvanpoistokivi on kyllä kiva väline:
Kuva

Kuva

Nopea ja tehokas :)
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

85km mittarissa tällepäivää ja jiffyä ei löytyny,joku taitaa tuoda mulle miittiin pullollisen? tai kun näin kovan takana on niin ehkä jopa kaksi :shock: prisma,k-rauta,minimani,motonet (no en olettanukkaan) isku ja sotka :D honkkarin ohi ajelin,en aatellu että sieläki olis voinu olla?? onko varmasti,jos on niin sieltä saatan saada sitä itekkin,taisiis joku lähituttava saa sen hakee :wink:

Asiaa senverran että tuolla mun georgella lähti ihan kivasti tuvan mattokin puhtaaksi kun ipana levitti siien matolle yhen paskavaipan ja koneet oli muualla että ehti vähän kuivahtaakkin :lol:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Miksi ihmeessä Jiffyä, kallista ja ei sen parempaa kuin muutkaan :)

Motonetistä Motox Tehopesu Pineline, normaalit pyykinpesuaineet, mäntysuopa, yleispuhdistusaineet yms toimii yhtähyvin penkkien ja muiden verhoilujen pesussa... Itse olen käyttänyt Chemigal Guysin Fabric Cleaniä tai sitten jotakin yllämainittua penkkien likaisuudesta riippuen, öljy- tai rasvatahraisiin bioliukkareita, peruslikaisiin pyykkiainetta tai tuota CG:n ainetta, Pinelinepesun jälkeen kanssa pikainen huuhtelu tuolla CG:llä poistamaan pinelinen hajun. Motoxi tuoksuu itsessään sitruunalle :)
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Tulos : lähemmäs 40h kevyt putsi ja kiilloitus prokkis tuli vedettyä läpi. Ihan jeppis tulos kiilloitukselle, oli meinaan eka näin isolla kaavalla tehty :)

Sisustaan täydellinen pesu, ulos puleeraus. Kilvet vaihtuu finnittömiin joten edestä piti tulpata yksi reikä ja taakse tein uuden kilven alusen jotta se toinen ylimääräine fin kilven reikä jää piiloon.

Keulilta lähti tähti... Kesävanteet tulossa, CLS AMG 22-puolat koossa 8,5+9,5x18"

KuvaKuvaKuva

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2mCEfJbW ... e=youtu.be[/youtube]
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Mersu ilman keulatähteä on kuin cowboy ilman hevosta :naughty:
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

epk kirjoitti:...Keulilta lähti tähti...
Ehdottoasti "Like"-nappulan klikkauksen arvoinen puunaus.Video kertoo hyvin, että puunaus kannattaa aina! :beerhug:

Tähtiasiassa en ole aivan yhtä jyrkällä linjalla kuin JaniH. Mutta S211 kyllä mielellään kaipaa keulatähden. Tai sitten maskillekin pitäisi tehdä jotain. Mahtaako syynä olla nuo lamput, jotka ilmeisesti aiheuttavat sen että päällä keikkuva tähti tasapainottaa kokonaisuutta.

Saksan-foorumilla jollainkullain oli hyvän näköinen keulatähdetön W211. Se olisi kiva löytää tähän malliksi. En vain nyt mistään löydä sitä W210-Forum-keskustelua, jossa se auto oli.
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...S211 kyllä mielellään kaipaa keulatähden. Tai sitten maskillekin pitäisi tehdä jotain. Mahtaako syynä olla nuo lamput, jotka ilmeisesti aiheuttavat sen että päällä keikkuva tähti tasapainottaa kokonaisuutta...
Tässä yksi mielestäni ihan toimiva tuunaus, vaikka ehkä hieman "teinimäinen" onkin:

Klik

Arvelisin, että tuunaus istuu silmääni koska auto on tumma ja lisäksi tuo AMG-etuhelma muuttaa linjoja aika tavalla.
-T

Kuva
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Eipä miulkaa oo tähteä ja olen pystynyt sillä kuitenkin ajamaan: http://tompan.otokset.fi/kuvat/Autot/M-B+420+cdi/
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jop jop , vee keulaan sopii tietysti ja tuohon eerolaankin linkkiinkin . Omasta en kanssa vielä ihan osaa sanoa sopiiko vai ei, sen näkee sitten kun on kesävalssit alla , ajokorkeus kohdillaan ja autoa makusteltu muutama viikko :)
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Nuissa uuemmissa mersuissa ko on tungettu normitähen sijasta semmonen "secci-maski" niin ne on minun mielestä kamalia, olen kyllä katellu että niissäki on silti normi tähele paikka monessa valhmiina mutta jostaki syystä jätetty laittamatta...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Miltä kuulostaisi pesu ja vahaus vartissa ja vielä kotimaisilla tuotteilla?

Alkutilanne:

Kuva

Kuva

Kuva

Ja lopputulos:

Kuva

Kuva

Kuva

Kaikenlisäksi boonuksena se että autoon ei koskettu käsin lainkaan...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

JaniH kirjoitti:Miltä kuulostaisi pesu ja vahaus vartissa ja vielä kotimaisilla tuotteilla?

Kaikenlisäksi boonuksena se että autoon ei koskettu käsin lainkaan...
Siltä kyllä vähän näyttääkin :lol:
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
OskuV
Viestit: 314
Liittynyt: 16.6.2008 22:02
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja OskuV »

JaniH kirjoitti:Miltä kuulostaisi pesu ja vahaus vartissa ja vielä kotimaisilla tuotteilla?

Kaikenlisäksi boonuksena se että autoon ei koskettu käsin lainkaan...
Mitä tuotteita käytit? Kuulostaa mielenkiintoiselta, ihan aina ei ole aikaa kinnaspeuihin.
Volvo V70 Drive Ocean Race
A3 1.6TDi S-Tronic

Ex. Omega, Focus, W203 200cdi, V40, W211 270cdi, W209 500
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

JL-Tuotteiden PS-Polygen vaahtona pintaan ja huuhtelu pari kertaa... Suolakarheutta jäi hieman kuten odotettavissa olikin. Tänään testasin myös niin että ensin esipesu RK-24:lla ja siihen perään tuolla PS-Polygenillä muutoin mutta kiersin hanskan kanssa ympäri... Ei jäänyt suolakarheutta vaikka auto oli viimeksi pesty kesällä. Kuvia ei valitettavasti ole kun en ehtinyt räpsimään mutta kohde oli kivan erikoinen Peugeot 1007...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

JaniH kirjoitti:Mersu ilman keulatähteä on kuin cowboy ilman hevosta :naughty:
tai kissa ilman häntää :D
® Mesen Porkkana-klubi
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

epk kirjoitti:Tulos : lähemmäs 40h kevyt putsi ja kiilloitus prokkis tuli vedettyä läpi. Ihan jeppis tulos kiilloitukselle, oli meinaan eka näin isolla kaavalla tehty :)

Sisustaan täydellinen pesu, ulos puleeraus. Kilvet vaihtuu finnittömiin joten edestä piti tulpata yksi reikä ja taakse tein uuden kilven alusen jotta se toinen ylimääräine fin kilven reikä jää piiloon.

Keulilta lähti tähti... Kesävanteet tulossa, CLS AMG 22-puolat koossa 8,5+9,5x18"

KuvaKuvaKuva

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2mCEfJbW ... e=youtu.be[/youtube]
kuin maalaamosta tullu :shock: kerroppa muuten ihan rehellisesti kuinka paljon löytyy kiveniskuja keulasta, puskurista, kyljistä :?: kyselen tätä ihan vertaillakseni omaan autoon jolla vajaa talvi takana maalauksen jälkeen ja ihmetys on suuri
Mersuja
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

vähän huono verrokki, tuotu 2008 ja ennen sitä maalattu jossain välissä, suomessa ollut lapissa ennen minua joten :)
Avatar
_Hämis_
Viestit: 609
Liittynyt: 19.10.2010 23:43
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja _Hämis_ »

Varmaankin jo aihetta on aiemminkin käsitelty, mutta kysympä kuitenkin. :idea:

Autosta pitäisi siis saada pesunaarmut yms. muut ajan myötä syntyneet jäljet vähemmäksi. Nyt sitten tietävämmiltä tarvis neuvoja muutamiin asioihin.
-Bilteman cyclo-kopio löytyy.
-Graugruen-metallic Pemari.
-Minkälaiset laikat koneeseen?
-Millä työstetään? Mequn UC?

Uuttahan tuosta ei saa, mutta jos hiukan paremman edes sais...
:roll:
® Mesen Porkkana-klubi


Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Projectechilta http://www.projectech.fi saa esimerkiksi Chemical Guysin tai Flexipadsin Hex-logic laikkoja jotka on hyviä ja erittäin toimivia. Tilatessa kun mainitsee että ovat tulossa Cyclo-kopioon käyttöön niin trimmaavat vielä justiinsa sopivan kokoisiksi, nuo Cyclot kun käyttävät vähän eriskummallista kokoa.
Pari kolme väriä niin alkaa pärjäämään. E46:n pinnan kovuudesta paha sanoa mutta sanoisin että noista Hexeistä keltainen tai oranssi naarmunpoistoon, sininen tai musta viimeistelyyn. Jos varman päälle tahtoo ottaa niin keltainen+valkoinen+musta, silloin on leikkaava, keskileikkaava ja viimeistelylaikka.
Marketeista en nyt muista mistä saa cycloon sopivia. Varmaan biltemassa tai clas ohlsonilla voipi olla muttei harmainta hajuakaan tekeekö niillä mitään.

Megun UC käy, mutta on hiukan enemmän peittävä kuin kunnolla hiova varsinkin epäkeskolla. Jos sulla sitä on, käytä ihmeessä. Muista vaan pyyhkäistä pinta puhtaaksi rasvastakin ennenkuin siirryt viimeistelyyn tai lopetat homman että varmasti näet raa'an pinnan eikä vaan "meikatun" pinnan...

Jos taas meinaat ostaa niin suosittelen ennemmin Megun 101 Foam Cut Compoundia. Se puree erittäin kivasti mutta jättää melko komeaa pintaa itsessäänkin. Jos vimpan päälle tahtoo ja jaksaa painaa niin perään vielä hienommilla laikoilla ja esim Megun 205 tahnalla, tuo sitä vimosen päälle kiiltoa rankemman hionnan jälkeen. Ja jokatapauksessa tää viimeistelyvaihe kannattaa vaikkei ihan niin rankalla kädellä hiokaan naarmuja pois, saapahan varmistettua ettei jää hologrammeja ja saa lisää syvyyttä siihen peilaukseen.
Nuita saa ihan melkein mistä tahansa kaupasta joka megua myy, viimeistään tilaamalla. Muistaakseni Fixus ketjun myymälät saa ainakin tilaamalla jossei hyllyssä ole. Tai paikallinen maalikauppa. Tai vaikka http://www.shineld.fi

Projectechiltä sais kyllä Schollin S17+ ja S30 jotka ajaa saman asian. Ite tykkään tuosta Schollin S30:stä viimeistelyssä enempi kuin megusta, mutta taas karkeampaan hiontaan tykkään megusta enempi kuin Schollista. Makuasioita sano koira :lol:

Jos yhdellä aineella haluat pärjätä niin tuo schollin s17+ olis hyvä vaihtoehto. Sitähän voi siis tietysti ajaa myös viimeistelylaikoillakin. Ensin leikkaavammalla laikalla naarmut pois, sitten viimeistelylaikalla ja samalla aineella uudestaan.
Tosin sama onnistunee myös tuolla megun UC:lla, mutta kuten sanottu, se on vähän enemmän meikkaava kuin muut. Joten pinta voi näyttää hyvältä mutta liukkaripesun jälkeen voikin olla tarina toinen. Monet ovat sitä kyllä käyttäneet erinomaisin tuloksinkin, mutta pitää vaan muistaa putsata se pinta kiillotuksen jälkeen ettei jää meikkiä pintaan vaan näkee että se pinta on oikeasti hyvä.

Joko menit ihan sekaisin? Hyvä, sitten vaan harjoittelemaan :lol:
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
_Hämis_
Viestit: 609
Liittynyt: 19.10.2010 23:43
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja _Hämis_ »

Juu, en mennyt sekaisin. Siis normaalia enempää. :lol:
Pesukinnasta tavasin tunnin :arrow: siinä sitä sevon menikin. :ei_tajuu:

Eli listalle:
-Hex-logic keltainen, valkoinen ja musta
-Scholl s17+ ja s30+

Minkä kokoinen alue kerrallaan? Puhdistus heti ajon jälkeen, puhuvat jostai IPAsta, kukas hän on? :ei_tajuu:
® Mesen Porkkana-klubi


Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Semmonen noin 30x30cm alue kerrallansa.
Nopeudensäädintä sun cyclossa ei vissiin ole?

Pistät pari herneen kokosta palluraa tahnaa kumpaankin laikkaan.
Laikat vasten maalipintaa
Kone käyntiin
Levität tahnan semmoselle 30x30cm alueelle ripeähkösti painamatta konetta
Alat järjestelmällisesti ajamaan sitä länttiä lävitte. Laidasta laitaan, vasemmalta oikealle ja takasin, koko alue ylhäältä alas. Sitten vaihdat suuntaa eli vetelet ylhäältä alas ja takasin, vasemmalta oikealle. Sillain siis että se alue tulee ajeltua ristiin rastiin järjestelmällisesti moneen otteeseen. Mutta tälläkertaa painat sitä konetta pikkusen maalipintaa vasten. Jos painat liikaa, laikat pysähtyy ja kone vaan lyö tyhjää, sillon hellitä vähäsen.
Sopivan painon löydät parhaiten sillain että vetäset vaikka tussilla viivan laikan tai koneen tukilaikan takapuolelle, siis sille puolelle mikä ei ole maalipintaa vasten. Kone käynnissä painetta sen verti että se viiva näyttää pyörivän noin kierroksen sekunnissa. Oikeastihan se laikka pyörii paljon nopeammin, mutta silmä ei ehdi sitä nähdä, siksi se noin kierros sekunnissa on aika jees. Sopivasti vähän painetta muttei liikaa. Myöhemmin siihen kehittyy kyllä näppituntuma, mutta alussa auttanee jonkinverran viivan näkeminen.
Ajelet tätä ristiin rastiin, ylös alas, vasemmalta oikealle, ylhäältä alas jne kunnes tahna alkaa kirkastumaan. Silloin hellitä painetta, aja kerran pari vielä alue läpi. Jäljelle pitäis jäädä pelkästään kirkasta öljyä/rasvaa. Homma valmis.
Siirry seuraavaan alueeseen ja sama homma uudestaan.

Jokaisen alueen ajamisen jälkeen harjaa pikkusen laikkoja puhtaaksi vaikka vanhalla hammasharjalla. Pointtina saada ne tahnajämät irti laikoista. Sitten kun laikat alkaa olla turhan tukossa vanhasta tahnasta niin laikat irti koneesta ja kraanan alle pesuun. Pelkällä vedellä lähtee hyvin, jos ei niin vähän fairya kaveriksi ja huuhtelu. Rutistele kuivaksi, lyö koneeseen kiinni ja paina liipasin pohjaan, kone pyörittää loput vedet laikoista pitkin farkkuja ja seiniä, mutta onpahan kuivat. Märistä laikoista tahnat ei nimittäin tykkää.

IPA on semmonen hassu kaveri oikealta nimeltään IsoPropyyliAlkoholi taikka 2-propanoli, sama mies. Käytännössä siis puhdasta alkoholia joka soveltuu erittäin näppärästi rasvajämien poistamiseen. Marketeissa tavaraan pullossa jossa lukee takana joko 2-propanoli tai isopropyylialkoholi tai isopropanoli. Kunhan sitä on yli 99% sisällöstä niin kelpaa. Eniten käytetty Nesteen jäänestoa valkoisessa putelissa ja Polaric Go jäänesto muistaakseni keltaoranssi puteli. Löytyy myös apteekista kymmenen kertaa kalliimpaan hintaan. Polaricissa muuten oli välillä semmonen malli että pullo oli sama mutta sisältöön oli lisätty öljyä, ei ollut kovin kiva suihkutella maalipinnalle, sotki vaan.
Tätä isopropyylialkoholia sitten meikäläisten käyttöön lantrataan vähintään puolet ja puolet akkuveteen. Mielummin 30% IPAa ja 70% akkuvettä tai muuten puhdistettua vettä. Mitä enemmän IPAa sitä enemmän se saattaa pehmittää lakkaa, joten pieni varovaisuus on poikaa.
Käytetään siis kiillotuksen jälkeen puhdistamaan pinta ennen vahaa.

Turvallisempi vaihtoehto on lykätä kikotin pihalle, ruikkia liuottimet niskaan, kevyesti hinkata pesukintaalla ja huuhdella. Ajaa saman asian muttei pehmitä lakkaa.

Saman asian tietysti ajaa ihan maaliliikkeistä löytyvät silikooninpoistajat ja prepaint-litkut millä vimosena pyyhitään pinta ennenkuin ruikitaan maalia niskaan. Ovat vaan kalliimpia yleensä.

Itte henkilökohtaisesti kiillottelen koko auton kerralla ennenkuin alan putsaamaan tahnajämiä pinnasta. Yleensä sitä kuitenkin roiskuu ennemmin tai myöhemmin jo tehdylle alueelle tahnaa tai pölyä tai muuta. Ei jaksa kokoajan pyyhkiä poiskaan. Jättää öljyt pintaan siksi aikaa kun tekee ja putsaa sitten koko auton kun alkaa olla valmis. Joko IPAlla tai pesemällä, kumpsin vaan on itelle mieluisampi tai helpompi.

Jos muuten britannian kieli taipuu kuunneltuna niin harvinaisen fiksusti selittävä jenkkiläinen on juutuubisssa semmonen kuin Junkman2000
Sillä on esimerkiksi alottelijoille ohjeistus koneellisesta kiillottamisesta viidessä osassa:
http://www.youtube.com/watch?v=KP-eAddv2sk
http://www.youtube.com/watch?v=h_0nr6XPEHM
http://www.youtube.com/watch?v=PyJYtYhz9RQ
http://www.youtube.com/watch?v=P0rbZOeNN4o
http://www.youtube.com/watch?v=zuGMg0wwo6E
Semmonen kaks tuntia tarinaa noissa yhteensä :lol:
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
_Hämis_
Viestit: 609
Liittynyt: 19.10.2010 23:43
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja _Hämis_ »

Kiitos, näillä ohjeilla jo tohtii lähteä koittamaan. :D
Kyllä tuossa cyclo-kopiossa nopeuden säätö on, mutta kierroksista ei ole mitään hajua. Pitää siis trhdä tuo viiva.
® Mesen Porkkana-klubi


Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Jos siinä kierrosten säätö on niin levitä tahna hitaimmalla, nostakierrokset maksimiin samalla kun alat painamaan ja työstämään pintaa, laske hitaimmalle tai pykälää vaille hitaimmalle kun tahna kirkastuu ja hellität painetta.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Biltsun cyclokopiolla ei kannata kiekkoja välttämättä nostaa tappiin. Levitys hitaimmalla nopeudella, sitten kiekat n. 3-nopeudelle ja siitä 4-5:lle, siitä laskee taas noin 3:lle viimeistelyä varten.

Megun laikkoja löytyy myös 4" eli sopii cyclokopioon.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Kaikkihan haluaa selvitä vahauksesta mahdollisimman helpolla ja nopeasti? (Poislukien tietenkin harrastajat). Siihen on useampiakin konsteja joista esittelen teille nyt yhden, Nanolex Washcoatin, suoja-aineen joka suihkutetaan pesun jälkeen märälle pinnalle ja huuhdellaan pois. Omassa käytössä tämä on asiakkaille joilla ei ole aikaa/mahdollisuutta tuoda autoaan tunneiksi vahaukseen (mm. taksit).

Koe-alustaksi Washcoatille päätyi Susuki koska siinä oli paikkoja jotka eivät hylkineet vettä (katto ja kyljet listoista alaspäin)...

Ennen kuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Koska auto ei ollut tuon likaisempi (edellisen pesun jälkeen ollut vain hallissa) niin tälläinen pikapesu sai riittää:

Kuva

Huuhtelun jälkeen vesi jäi täysin laataksi kattoon:

Kuva

Kuva

Tuosta pullosta noin 40ml painekannuun, litran verran vettä perään, suihkuttelu auton päälle, tupakki ja huuhtelu:

Kuva

Huuhtelun jälkeen ei ollut vesi enään laattana:

Kuva

Sitten kuivasin kiesin ja se on valmis ajoon (kuivasin liinalla vesiletkun sijaan):

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Videokuvasin vielä veden käytöstä käsitellyllä pinnalla:

Video

Nyt vain seuraamaan kestoa viikottaisin pesuin, esipesuun JL-Tuotteiden PS-Polygen ja kinnaspesuun sama tavara.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Täälläkin on tullut tuolla Nanolexin WashCoatilla leikittyä vähän väliä.
Testattiinkin tuota ihan ensimmäisinä Suomessa tuossa vuosi sitten. Pestiin eräs volvo pitkän kaavan kautta ettei pinnassa ollut mitään vahajämiäkään eikä varsinkaan likaa. Leviteltiin valmistajan annosohjeen mukaisesti ja kikateltiin kuin pikkulikat kun hämmästeltiin hylkivyyttä :lol:
Ei siinä että maalipinta hylkii kuin vahattuna muttakun lasitkin hylkii. Eikä sekään vielä mitään muttakun mustat muovilistat, vanteet, valot ja jopa renkaat hylki kuin just vahattuna :lol:
Keston kantiltahan tuo ei ole kovin kummoinen vahaan verrattuna. Talviolosuhteissa kesti vulvan pinnassa noin 1.5kk ja 3 pesua ennenkuin alkoi hiipumaan ja 2-2.5kk ja 5. pesu niin oli poissa.
Mutta järjettömän helppokäyttöinen tuote ja erittäinkin toimiva. Varsinkin jos vielä pohjalla on kunnollinen vaha ja käyttää tuota miedommalla seoksella kuivausapuna tai pikavahana avustamaan alla olevaa vahaa niin avot, suorastaan erinomainen tuote.

Tuossapa vielä ujo puolituntinen video aiheesta. Suoritettuna meirän tallissa, äänessä allekirjoittanut ja kohtalotoveri. Nonstoppina tuotteen lantraamisesta levittämiseen, odotteluun, huuhteluun ja sen jälkeen tutkiskelua ja kikattelua miten tökötti toimaa :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=WJVyN-G--ag
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”