Auton pesu & vahaus ym.puunaus-topic.
Kyllähän siihen menee aikaa.
Meillä menee normaalisti pesuihin ennen kiillotusta semmonen 3-5h riippuen autosta ja törkyisyydestä, siitä eteenpäin voi laskea sen 8-12h karkeakiillotukselle, 4-6h jokainen karkeusaste siitä hienompaan päin. Loppupesut, vahaukset, viimeistelyt 2-3h. Pinnoitteen kanssa 4-5h. Ja siinä on vasta ulkokuori tehtynä
Tosin, on noita mennyt joskus pelkkään pesemiseenkin ~10tuntia... Mutta silloin käytettiin vanteet irti ja hinkattiin ne takapuoleltakin vimpan päälle, sisälokarit irti ja pestiin sieltä takaa, jarrut, navat, tukivarret jne ihan kaikki. Plus tietty konehuone johon menee mitätahansa 1-3tuntia
Ja jottei nyt aiheesta sen enempää eksytä niin tuli korjailtua tuota myyntibemaria ja kun aikaa jäi (kerrankin helpon korjauksen vuoksi) niin tuli pikaisesti pestyä ja kiillotettua. Mentiin kyllä aivan täysin tieteen ja taiteen sääntöjen vastaisesti ja aivan täysin juostenkusten, mutta neljään tuntiin pikapesu ja koko auto kerran koneella ympäri sekä vaha niskaan. Parempi siitä tuli, muttei hyvä. Sen verran ronskisti tuli louhittua että auringonvalossa saattaapi loimuta pellit kuin lohjen kyljet konsanaan
Meillä menee normaalisti pesuihin ennen kiillotusta semmonen 3-5h riippuen autosta ja törkyisyydestä, siitä eteenpäin voi laskea sen 8-12h karkeakiillotukselle, 4-6h jokainen karkeusaste siitä hienompaan päin. Loppupesut, vahaukset, viimeistelyt 2-3h. Pinnoitteen kanssa 4-5h. Ja siinä on vasta ulkokuori tehtynä
Tosin, on noita mennyt joskus pelkkään pesemiseenkin ~10tuntia... Mutta silloin käytettiin vanteet irti ja hinkattiin ne takapuoleltakin vimpan päälle, sisälokarit irti ja pestiin sieltä takaa, jarrut, navat, tukivarret jne ihan kaikki. Plus tietty konehuone johon menee mitätahansa 1-3tuntia
Ja jottei nyt aiheesta sen enempää eksytä niin tuli korjailtua tuota myyntibemaria ja kun aikaa jäi (kerrankin helpon korjauksen vuoksi) niin tuli pikaisesti pestyä ja kiillotettua. Mentiin kyllä aivan täysin tieteen ja taiteen sääntöjen vastaisesti ja aivan täysin juostenkusten, mutta neljään tuntiin pikapesu ja koko auto kerran koneella ympäri sekä vaha niskaan. Parempi siitä tuli, muttei hyvä. Sen verran ronskisti tuli louhittua että auringonvalossa saattaapi loimuta pellit kuin lohjen kyljet konsanaan
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Karvojen poistoon muuten näppärä apuväline http://projectech.fi/sisapuhdistus_suojaus.html ja siellä ihan alin.
Toimii ja ei kulu eli liki ikuinen
Toimii ja ei kulu eli liki ikuinen
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
85km mittarissa tällepäivää ja jiffyä ei löytyny,joku taitaa tuoda mulle miittiin pullollisen? tai kun näin kovan takana on niin ehkä jopa kaksi prisma,k-rauta,minimani,motonet (no en olettanukkaan) isku ja sotka honkkarin ohi ajelin,en aatellu että sieläki olis voinu olla?? onko varmasti,jos on niin sieltä saatan saada sitä itekkin,taisiis joku lähituttava saa sen hakee
Asiaa senverran että tuolla mun georgella lähti ihan kivasti tuvan mattokin puhtaaksi kun ipana levitti siien matolle yhen paskavaipan ja koneet oli muualla että ehti vähän kuivahtaakkin
Asiaa senverran että tuolla mun georgella lähti ihan kivasti tuvan mattokin puhtaaksi kun ipana levitti siien matolle yhen paskavaipan ja koneet oli muualla että ehti vähän kuivahtaakkin
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Miksi ihmeessä Jiffyä, kallista ja ei sen parempaa kuin muutkaan
Motonetistä Motox Tehopesu Pineline, normaalit pyykinpesuaineet, mäntysuopa, yleispuhdistusaineet yms toimii yhtähyvin penkkien ja muiden verhoilujen pesussa... Itse olen käyttänyt Chemigal Guysin Fabric Cleaniä tai sitten jotakin yllämainittua penkkien likaisuudesta riippuen, öljy- tai rasvatahraisiin bioliukkareita, peruslikaisiin pyykkiainetta tai tuota CG:n ainetta, Pinelinepesun jälkeen kanssa pikainen huuhtelu tuolla CG:llä poistamaan pinelinen hajun. Motoxi tuoksuu itsessään sitruunalle
Motonetistä Motox Tehopesu Pineline, normaalit pyykinpesuaineet, mäntysuopa, yleispuhdistusaineet yms toimii yhtähyvin penkkien ja muiden verhoilujen pesussa... Itse olen käyttänyt Chemigal Guysin Fabric Cleaniä tai sitten jotakin yllämainittua penkkien likaisuudesta riippuen, öljy- tai rasvatahraisiin bioliukkareita, peruslikaisiin pyykkiainetta tai tuota CG:n ainetta, Pinelinepesun jälkeen kanssa pikainen huuhtelu tuolla CG:llä poistamaan pinelinen hajun. Motoxi tuoksuu itsessään sitruunalle
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Tulos : lähemmäs 40h kevyt putsi ja kiilloitus prokkis tuli vedettyä läpi. Ihan jeppis tulos kiilloitukselle, oli meinaan eka näin isolla kaavalla tehty
Sisustaan täydellinen pesu, ulos puleeraus. Kilvet vaihtuu finnittömiin joten edestä piti tulpata yksi reikä ja taakse tein uuden kilven alusen jotta se toinen ylimääräine fin kilven reikä jää piiloon.
Keulilta lähti tähti... Kesävanteet tulossa, CLS AMG 22-puolat koossa 8,5+9,5x18"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2mCEfJbW ... e=youtu.be[/youtube]
Sisustaan täydellinen pesu, ulos puleeraus. Kilvet vaihtuu finnittömiin joten edestä piti tulpata yksi reikä ja taakse tein uuden kilven alusen jotta se toinen ylimääräine fin kilven reikä jää piiloon.
Keulilta lähti tähti... Kesävanteet tulossa, CLS AMG 22-puolat koossa 8,5+9,5x18"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2mCEfJbW ... e=youtu.be[/youtube]
Ehdottoasti "Like"-nappulan klikkauksen arvoinen puunaus.Video kertoo hyvin, että puunaus kannattaa aina!epk kirjoitti:...Keulilta lähti tähti...
Tähtiasiassa en ole aivan yhtä jyrkällä linjalla kuin JaniH. Mutta S211 kyllä mielellään kaipaa keulatähden. Tai sitten maskillekin pitäisi tehdä jotain. Mahtaako syynä olla nuo lamput, jotka ilmeisesti aiheuttavat sen että päällä keikkuva tähti tasapainottaa kokonaisuutta.
Saksan-foorumilla jollainkullain oli hyvän näköinen keulatähdetön W211. Se olisi kiva löytää tähän malliksi. En vain nyt mistään löydä sitä W210-Forum-keskustelua, jossa se auto oli.
-T
Tässä yksi mielestäni ihan toimiva tuunaus, vaikka ehkä hieman "teinimäinen" onkin:eerola kirjoitti:...S211 kyllä mielellään kaipaa keulatähden. Tai sitten maskillekin pitäisi tehdä jotain. Mahtaako syynä olla nuo lamput, jotka ilmeisesti aiheuttavat sen että päällä keikkuva tähti tasapainottaa kokonaisuutta...
Klik
Arvelisin, että tuunaus istuu silmääni koska auto on tumma ja lisäksi tuo AMG-etuhelma muuttaa linjoja aika tavalla.
-T
Eipä miulkaa oo tähteä ja olen pystynyt sillä kuitenkin ajamaan: http://tompan.otokset.fi/kuvat/Autot/M-B+420+cdi/
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
YV:llä kii
Nuissa uuemmissa mersuissa ko on tungettu normitähen sijasta semmonen "secci-maski" niin ne on minun mielestä kamalia, olen kyllä katellu että niissäki on silti normi tähele paikka monessa valhmiina mutta jostaki syystä jätetty laittamatta...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Mitä tuotteita käytit? Kuulostaa mielenkiintoiselta, ihan aina ei ole aikaa kinnaspeuihin.JaniH kirjoitti:Miltä kuulostaisi pesu ja vahaus vartissa ja vielä kotimaisilla tuotteilla?
Kaikenlisäksi boonuksena se että autoon ei koskettu käsin lainkaan...
Volvo V70 Drive Ocean Race
A3 1.6TDi S-Tronic
Ex. Omega, Focus, W203 200cdi, V40, W211 270cdi, W209 500
A3 1.6TDi S-Tronic
Ex. Omega, Focus, W203 200cdi, V40, W211 270cdi, W209 500
JL-Tuotteiden PS-Polygen vaahtona pintaan ja huuhtelu pari kertaa... Suolakarheutta jäi hieman kuten odotettavissa olikin. Tänään testasin myös niin että ensin esipesu RK-24:lla ja siihen perään tuolla PS-Polygenillä muutoin mutta kiersin hanskan kanssa ympäri... Ei jäänyt suolakarheutta vaikka auto oli viimeksi pesty kesällä. Kuvia ei valitettavasti ole kun en ehtinyt räpsimään mutta kohde oli kivan erikoinen Peugeot 1007...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
kuin maalaamosta tullu kerroppa muuten ihan rehellisesti kuinka paljon löytyy kiveniskuja keulasta, puskurista, kyljistä kyselen tätä ihan vertaillakseni omaan autoon jolla vajaa talvi takana maalauksen jälkeen ja ihmetys on suuriepk kirjoitti:Tulos : lähemmäs 40h kevyt putsi ja kiilloitus prokkis tuli vedettyä läpi. Ihan jeppis tulos kiilloitukselle, oli meinaan eka näin isolla kaavalla tehty
Sisustaan täydellinen pesu, ulos puleeraus. Kilvet vaihtuu finnittömiin joten edestä piti tulpata yksi reikä ja taakse tein uuden kilven alusen jotta se toinen ylimääräine fin kilven reikä jää piiloon.
Keulilta lähti tähti... Kesävanteet tulossa, CLS AMG 22-puolat koossa 8,5+9,5x18"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2mCEfJbW ... e=youtu.be[/youtube]
Mersuja
Varmaankin jo aihetta on aiemminkin käsitelty, mutta kysympä kuitenkin.
Autosta pitäisi siis saada pesunaarmut yms. muut ajan myötä syntyneet jäljet vähemmäksi. Nyt sitten tietävämmiltä tarvis neuvoja muutamiin asioihin.
-Bilteman cyclo-kopio löytyy.
-Graugruen-metallic Pemari.
-Minkälaiset laikat koneeseen?
-Millä työstetään? Mequn UC?
Uuttahan tuosta ei saa, mutta jos hiukan paremman edes sais...
Autosta pitäisi siis saada pesunaarmut yms. muut ajan myötä syntyneet jäljet vähemmäksi. Nyt sitten tietävämmiltä tarvis neuvoja muutamiin asioihin.
-Bilteman cyclo-kopio löytyy.
-Graugruen-metallic Pemari.
-Minkälaiset laikat koneeseen?
-Millä työstetään? Mequn UC?
Uuttahan tuosta ei saa, mutta jos hiukan paremman edes sais...
® Mesen Porkkana-klubi
Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
Projectechilta http://www.projectech.fi saa esimerkiksi Chemical Guysin tai Flexipadsin Hex-logic laikkoja jotka on hyviä ja erittäin toimivia. Tilatessa kun mainitsee että ovat tulossa Cyclo-kopioon käyttöön niin trimmaavat vielä justiinsa sopivan kokoisiksi, nuo Cyclot kun käyttävät vähän eriskummallista kokoa.
Pari kolme väriä niin alkaa pärjäämään. E46:n pinnan kovuudesta paha sanoa mutta sanoisin että noista Hexeistä keltainen tai oranssi naarmunpoistoon, sininen tai musta viimeistelyyn. Jos varman päälle tahtoo ottaa niin keltainen+valkoinen+musta, silloin on leikkaava, keskileikkaava ja viimeistelylaikka.
Marketeista en nyt muista mistä saa cycloon sopivia. Varmaan biltemassa tai clas ohlsonilla voipi olla muttei harmainta hajuakaan tekeekö niillä mitään.
Megun UC käy, mutta on hiukan enemmän peittävä kuin kunnolla hiova varsinkin epäkeskolla. Jos sulla sitä on, käytä ihmeessä. Muista vaan pyyhkäistä pinta puhtaaksi rasvastakin ennenkuin siirryt viimeistelyyn tai lopetat homman että varmasti näet raa'an pinnan eikä vaan "meikatun" pinnan...
Jos taas meinaat ostaa niin suosittelen ennemmin Megun 101 Foam Cut Compoundia. Se puree erittäin kivasti mutta jättää melko komeaa pintaa itsessäänkin. Jos vimpan päälle tahtoo ja jaksaa painaa niin perään vielä hienommilla laikoilla ja esim Megun 205 tahnalla, tuo sitä vimosen päälle kiiltoa rankemman hionnan jälkeen. Ja jokatapauksessa tää viimeistelyvaihe kannattaa vaikkei ihan niin rankalla kädellä hiokaan naarmuja pois, saapahan varmistettua ettei jää hologrammeja ja saa lisää syvyyttä siihen peilaukseen.
Nuita saa ihan melkein mistä tahansa kaupasta joka megua myy, viimeistään tilaamalla. Muistaakseni Fixus ketjun myymälät saa ainakin tilaamalla jossei hyllyssä ole. Tai paikallinen maalikauppa. Tai vaikka http://www.shineld.fi
Projectechiltä sais kyllä Schollin S17+ ja S30 jotka ajaa saman asian. Ite tykkään tuosta Schollin S30:stä viimeistelyssä enempi kuin megusta, mutta taas karkeampaan hiontaan tykkään megusta enempi kuin Schollista. Makuasioita sano koira
Jos yhdellä aineella haluat pärjätä niin tuo schollin s17+ olis hyvä vaihtoehto. Sitähän voi siis tietysti ajaa myös viimeistelylaikoillakin. Ensin leikkaavammalla laikalla naarmut pois, sitten viimeistelylaikalla ja samalla aineella uudestaan.
Tosin sama onnistunee myös tuolla megun UC:lla, mutta kuten sanottu, se on vähän enemmän meikkaava kuin muut. Joten pinta voi näyttää hyvältä mutta liukkaripesun jälkeen voikin olla tarina toinen. Monet ovat sitä kyllä käyttäneet erinomaisin tuloksinkin, mutta pitää vaan muistaa putsata se pinta kiillotuksen jälkeen ettei jää meikkiä pintaan vaan näkee että se pinta on oikeasti hyvä.
Joko menit ihan sekaisin? Hyvä, sitten vaan harjoittelemaan
Pari kolme väriä niin alkaa pärjäämään. E46:n pinnan kovuudesta paha sanoa mutta sanoisin että noista Hexeistä keltainen tai oranssi naarmunpoistoon, sininen tai musta viimeistelyyn. Jos varman päälle tahtoo ottaa niin keltainen+valkoinen+musta, silloin on leikkaava, keskileikkaava ja viimeistelylaikka.
Marketeista en nyt muista mistä saa cycloon sopivia. Varmaan biltemassa tai clas ohlsonilla voipi olla muttei harmainta hajuakaan tekeekö niillä mitään.
Megun UC käy, mutta on hiukan enemmän peittävä kuin kunnolla hiova varsinkin epäkeskolla. Jos sulla sitä on, käytä ihmeessä. Muista vaan pyyhkäistä pinta puhtaaksi rasvastakin ennenkuin siirryt viimeistelyyn tai lopetat homman että varmasti näet raa'an pinnan eikä vaan "meikatun" pinnan...
Jos taas meinaat ostaa niin suosittelen ennemmin Megun 101 Foam Cut Compoundia. Se puree erittäin kivasti mutta jättää melko komeaa pintaa itsessäänkin. Jos vimpan päälle tahtoo ja jaksaa painaa niin perään vielä hienommilla laikoilla ja esim Megun 205 tahnalla, tuo sitä vimosen päälle kiiltoa rankemman hionnan jälkeen. Ja jokatapauksessa tää viimeistelyvaihe kannattaa vaikkei ihan niin rankalla kädellä hiokaan naarmuja pois, saapahan varmistettua ettei jää hologrammeja ja saa lisää syvyyttä siihen peilaukseen.
Nuita saa ihan melkein mistä tahansa kaupasta joka megua myy, viimeistään tilaamalla. Muistaakseni Fixus ketjun myymälät saa ainakin tilaamalla jossei hyllyssä ole. Tai paikallinen maalikauppa. Tai vaikka http://www.shineld.fi
Projectechiltä sais kyllä Schollin S17+ ja S30 jotka ajaa saman asian. Ite tykkään tuosta Schollin S30:stä viimeistelyssä enempi kuin megusta, mutta taas karkeampaan hiontaan tykkään megusta enempi kuin Schollista. Makuasioita sano koira
Jos yhdellä aineella haluat pärjätä niin tuo schollin s17+ olis hyvä vaihtoehto. Sitähän voi siis tietysti ajaa myös viimeistelylaikoillakin. Ensin leikkaavammalla laikalla naarmut pois, sitten viimeistelylaikalla ja samalla aineella uudestaan.
Tosin sama onnistunee myös tuolla megun UC:lla, mutta kuten sanottu, se on vähän enemmän meikkaava kuin muut. Joten pinta voi näyttää hyvältä mutta liukkaripesun jälkeen voikin olla tarina toinen. Monet ovat sitä kyllä käyttäneet erinomaisin tuloksinkin, mutta pitää vaan muistaa putsata se pinta kiillotuksen jälkeen ettei jää meikkiä pintaan vaan näkee että se pinta on oikeasti hyvä.
Joko menit ihan sekaisin? Hyvä, sitten vaan harjoittelemaan
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Juu, en mennyt sekaisin. Siis normaalia enempää.
Pesukinnasta tavasin tunnin siinä sitä sevon menikin.
Eli listalle:
-Hex-logic keltainen, valkoinen ja musta
-Scholl s17+ ja s30+
Minkä kokoinen alue kerrallaan? Puhdistus heti ajon jälkeen, puhuvat jostai IPAsta, kukas hän on?
Pesukinnasta tavasin tunnin siinä sitä sevon menikin.
Eli listalle:
-Hex-logic keltainen, valkoinen ja musta
-Scholl s17+ ja s30+
Minkä kokoinen alue kerrallaan? Puhdistus heti ajon jälkeen, puhuvat jostai IPAsta, kukas hän on?
® Mesen Porkkana-klubi
Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
Semmonen noin 30x30cm alue kerrallansa.
Nopeudensäädintä sun cyclossa ei vissiin ole?
Pistät pari herneen kokosta palluraa tahnaa kumpaankin laikkaan.
Laikat vasten maalipintaa
Kone käyntiin
Levität tahnan semmoselle 30x30cm alueelle ripeähkösti painamatta konetta
Alat järjestelmällisesti ajamaan sitä länttiä lävitte. Laidasta laitaan, vasemmalta oikealle ja takasin, koko alue ylhäältä alas. Sitten vaihdat suuntaa eli vetelet ylhäältä alas ja takasin, vasemmalta oikealle. Sillain siis että se alue tulee ajeltua ristiin rastiin järjestelmällisesti moneen otteeseen. Mutta tälläkertaa painat sitä konetta pikkusen maalipintaa vasten. Jos painat liikaa, laikat pysähtyy ja kone vaan lyö tyhjää, sillon hellitä vähäsen.
Sopivan painon löydät parhaiten sillain että vetäset vaikka tussilla viivan laikan tai koneen tukilaikan takapuolelle, siis sille puolelle mikä ei ole maalipintaa vasten. Kone käynnissä painetta sen verti että se viiva näyttää pyörivän noin kierroksen sekunnissa. Oikeastihan se laikka pyörii paljon nopeammin, mutta silmä ei ehdi sitä nähdä, siksi se noin kierros sekunnissa on aika jees. Sopivasti vähän painetta muttei liikaa. Myöhemmin siihen kehittyy kyllä näppituntuma, mutta alussa auttanee jonkinverran viivan näkeminen.
Ajelet tätä ristiin rastiin, ylös alas, vasemmalta oikealle, ylhäältä alas jne kunnes tahna alkaa kirkastumaan. Silloin hellitä painetta, aja kerran pari vielä alue läpi. Jäljelle pitäis jäädä pelkästään kirkasta öljyä/rasvaa. Homma valmis.
Siirry seuraavaan alueeseen ja sama homma uudestaan.
Jokaisen alueen ajamisen jälkeen harjaa pikkusen laikkoja puhtaaksi vaikka vanhalla hammasharjalla. Pointtina saada ne tahnajämät irti laikoista. Sitten kun laikat alkaa olla turhan tukossa vanhasta tahnasta niin laikat irti koneesta ja kraanan alle pesuun. Pelkällä vedellä lähtee hyvin, jos ei niin vähän fairya kaveriksi ja huuhtelu. Rutistele kuivaksi, lyö koneeseen kiinni ja paina liipasin pohjaan, kone pyörittää loput vedet laikoista pitkin farkkuja ja seiniä, mutta onpahan kuivat. Märistä laikoista tahnat ei nimittäin tykkää.
IPA on semmonen hassu kaveri oikealta nimeltään IsoPropyyliAlkoholi taikka 2-propanoli, sama mies. Käytännössä siis puhdasta alkoholia joka soveltuu erittäin näppärästi rasvajämien poistamiseen. Marketeissa tavaraan pullossa jossa lukee takana joko 2-propanoli tai isopropyylialkoholi tai isopropanoli. Kunhan sitä on yli 99% sisällöstä niin kelpaa. Eniten käytetty Nesteen jäänestoa valkoisessa putelissa ja Polaric Go jäänesto muistaakseni keltaoranssi puteli. Löytyy myös apteekista kymmenen kertaa kalliimpaan hintaan. Polaricissa muuten oli välillä semmonen malli että pullo oli sama mutta sisältöön oli lisätty öljyä, ei ollut kovin kiva suihkutella maalipinnalle, sotki vaan.
Tätä isopropyylialkoholia sitten meikäläisten käyttöön lantrataan vähintään puolet ja puolet akkuveteen. Mielummin 30% IPAa ja 70% akkuvettä tai muuten puhdistettua vettä. Mitä enemmän IPAa sitä enemmän se saattaa pehmittää lakkaa, joten pieni varovaisuus on poikaa.
Käytetään siis kiillotuksen jälkeen puhdistamaan pinta ennen vahaa.
Turvallisempi vaihtoehto on lykätä kikotin pihalle, ruikkia liuottimet niskaan, kevyesti hinkata pesukintaalla ja huuhdella. Ajaa saman asian muttei pehmitä lakkaa.
Saman asian tietysti ajaa ihan maaliliikkeistä löytyvät silikooninpoistajat ja prepaint-litkut millä vimosena pyyhitään pinta ennenkuin ruikitaan maalia niskaan. Ovat vaan kalliimpia yleensä.
Itte henkilökohtaisesti kiillottelen koko auton kerralla ennenkuin alan putsaamaan tahnajämiä pinnasta. Yleensä sitä kuitenkin roiskuu ennemmin tai myöhemmin jo tehdylle alueelle tahnaa tai pölyä tai muuta. Ei jaksa kokoajan pyyhkiä poiskaan. Jättää öljyt pintaan siksi aikaa kun tekee ja putsaa sitten koko auton kun alkaa olla valmis. Joko IPAlla tai pesemällä, kumpsin vaan on itelle mieluisampi tai helpompi.
Jos muuten britannian kieli taipuu kuunneltuna niin harvinaisen fiksusti selittävä jenkkiläinen on juutuubisssa semmonen kuin Junkman2000
Sillä on esimerkiksi alottelijoille ohjeistus koneellisesta kiillottamisesta viidessä osassa:
http://www.youtube.com/watch?v=KP-eAddv2sk
http://www.youtube.com/watch?v=h_0nr6XPEHM
http://www.youtube.com/watch?v=PyJYtYhz9RQ
http://www.youtube.com/watch?v=P0rbZOeNN4o
http://www.youtube.com/watch?v=zuGMg0wwo6E
Semmonen kaks tuntia tarinaa noissa yhteensä
Nopeudensäädintä sun cyclossa ei vissiin ole?
Pistät pari herneen kokosta palluraa tahnaa kumpaankin laikkaan.
Laikat vasten maalipintaa
Kone käyntiin
Levität tahnan semmoselle 30x30cm alueelle ripeähkösti painamatta konetta
Alat järjestelmällisesti ajamaan sitä länttiä lävitte. Laidasta laitaan, vasemmalta oikealle ja takasin, koko alue ylhäältä alas. Sitten vaihdat suuntaa eli vetelet ylhäältä alas ja takasin, vasemmalta oikealle. Sillain siis että se alue tulee ajeltua ristiin rastiin järjestelmällisesti moneen otteeseen. Mutta tälläkertaa painat sitä konetta pikkusen maalipintaa vasten. Jos painat liikaa, laikat pysähtyy ja kone vaan lyö tyhjää, sillon hellitä vähäsen.
Sopivan painon löydät parhaiten sillain että vetäset vaikka tussilla viivan laikan tai koneen tukilaikan takapuolelle, siis sille puolelle mikä ei ole maalipintaa vasten. Kone käynnissä painetta sen verti että se viiva näyttää pyörivän noin kierroksen sekunnissa. Oikeastihan se laikka pyörii paljon nopeammin, mutta silmä ei ehdi sitä nähdä, siksi se noin kierros sekunnissa on aika jees. Sopivasti vähän painetta muttei liikaa. Myöhemmin siihen kehittyy kyllä näppituntuma, mutta alussa auttanee jonkinverran viivan näkeminen.
Ajelet tätä ristiin rastiin, ylös alas, vasemmalta oikealle, ylhäältä alas jne kunnes tahna alkaa kirkastumaan. Silloin hellitä painetta, aja kerran pari vielä alue läpi. Jäljelle pitäis jäädä pelkästään kirkasta öljyä/rasvaa. Homma valmis.
Siirry seuraavaan alueeseen ja sama homma uudestaan.
Jokaisen alueen ajamisen jälkeen harjaa pikkusen laikkoja puhtaaksi vaikka vanhalla hammasharjalla. Pointtina saada ne tahnajämät irti laikoista. Sitten kun laikat alkaa olla turhan tukossa vanhasta tahnasta niin laikat irti koneesta ja kraanan alle pesuun. Pelkällä vedellä lähtee hyvin, jos ei niin vähän fairya kaveriksi ja huuhtelu. Rutistele kuivaksi, lyö koneeseen kiinni ja paina liipasin pohjaan, kone pyörittää loput vedet laikoista pitkin farkkuja ja seiniä, mutta onpahan kuivat. Märistä laikoista tahnat ei nimittäin tykkää.
IPA on semmonen hassu kaveri oikealta nimeltään IsoPropyyliAlkoholi taikka 2-propanoli, sama mies. Käytännössä siis puhdasta alkoholia joka soveltuu erittäin näppärästi rasvajämien poistamiseen. Marketeissa tavaraan pullossa jossa lukee takana joko 2-propanoli tai isopropyylialkoholi tai isopropanoli. Kunhan sitä on yli 99% sisällöstä niin kelpaa. Eniten käytetty Nesteen jäänestoa valkoisessa putelissa ja Polaric Go jäänesto muistaakseni keltaoranssi puteli. Löytyy myös apteekista kymmenen kertaa kalliimpaan hintaan. Polaricissa muuten oli välillä semmonen malli että pullo oli sama mutta sisältöön oli lisätty öljyä, ei ollut kovin kiva suihkutella maalipinnalle, sotki vaan.
Tätä isopropyylialkoholia sitten meikäläisten käyttöön lantrataan vähintään puolet ja puolet akkuveteen. Mielummin 30% IPAa ja 70% akkuvettä tai muuten puhdistettua vettä. Mitä enemmän IPAa sitä enemmän se saattaa pehmittää lakkaa, joten pieni varovaisuus on poikaa.
Käytetään siis kiillotuksen jälkeen puhdistamaan pinta ennen vahaa.
Turvallisempi vaihtoehto on lykätä kikotin pihalle, ruikkia liuottimet niskaan, kevyesti hinkata pesukintaalla ja huuhdella. Ajaa saman asian muttei pehmitä lakkaa.
Saman asian tietysti ajaa ihan maaliliikkeistä löytyvät silikooninpoistajat ja prepaint-litkut millä vimosena pyyhitään pinta ennenkuin ruikitaan maalia niskaan. Ovat vaan kalliimpia yleensä.
Itte henkilökohtaisesti kiillottelen koko auton kerralla ennenkuin alan putsaamaan tahnajämiä pinnasta. Yleensä sitä kuitenkin roiskuu ennemmin tai myöhemmin jo tehdylle alueelle tahnaa tai pölyä tai muuta. Ei jaksa kokoajan pyyhkiä poiskaan. Jättää öljyt pintaan siksi aikaa kun tekee ja putsaa sitten koko auton kun alkaa olla valmis. Joko IPAlla tai pesemällä, kumpsin vaan on itelle mieluisampi tai helpompi.
Jos muuten britannian kieli taipuu kuunneltuna niin harvinaisen fiksusti selittävä jenkkiläinen on juutuubisssa semmonen kuin Junkman2000
Sillä on esimerkiksi alottelijoille ohjeistus koneellisesta kiillottamisesta viidessä osassa:
http://www.youtube.com/watch?v=KP-eAddv2sk
http://www.youtube.com/watch?v=h_0nr6XPEHM
http://www.youtube.com/watch?v=PyJYtYhz9RQ
http://www.youtube.com/watch?v=P0rbZOeNN4o
http://www.youtube.com/watch?v=zuGMg0wwo6E
Semmonen kaks tuntia tarinaa noissa yhteensä
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Jos siinä kierrosten säätö on niin levitä tahna hitaimmalla, nostakierrokset maksimiin samalla kun alat painamaan ja työstämään pintaa, laske hitaimmalle tai pykälää vaille hitaimmalle kun tahna kirkastuu ja hellität painetta.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Kaikkihan haluaa selvitä vahauksesta mahdollisimman helpolla ja nopeasti? (Poislukien tietenkin harrastajat). Siihen on useampiakin konsteja joista esittelen teille nyt yhden, Nanolex Washcoatin, suoja-aineen joka suihkutetaan pesun jälkeen märälle pinnalle ja huuhdellaan pois. Omassa käytössä tämä on asiakkaille joilla ei ole aikaa/mahdollisuutta tuoda autoaan tunneiksi vahaukseen (mm. taksit).
Koe-alustaksi Washcoatille päätyi Susuki koska siinä oli paikkoja jotka eivät hylkineet vettä (katto ja kyljet listoista alaspäin)...
Ennen kuvia:
Koska auto ei ollut tuon likaisempi (edellisen pesun jälkeen ollut vain hallissa) niin tälläinen pikapesu sai riittää:
Huuhtelun jälkeen vesi jäi täysin laataksi kattoon:
Tuosta pullosta noin 40ml painekannuun, litran verran vettä perään, suihkuttelu auton päälle, tupakki ja huuhtelu:
Huuhtelun jälkeen ei ollut vesi enään laattana:
Sitten kuivasin kiesin ja se on valmis ajoon (kuivasin liinalla vesiletkun sijaan):
Videokuvasin vielä veden käytöstä käsitellyllä pinnalla:
Video
Nyt vain seuraamaan kestoa viikottaisin pesuin, esipesuun JL-Tuotteiden PS-Polygen ja kinnaspesuun sama tavara.
Koe-alustaksi Washcoatille päätyi Susuki koska siinä oli paikkoja jotka eivät hylkineet vettä (katto ja kyljet listoista alaspäin)...
Ennen kuvia:
Koska auto ei ollut tuon likaisempi (edellisen pesun jälkeen ollut vain hallissa) niin tälläinen pikapesu sai riittää:
Huuhtelun jälkeen vesi jäi täysin laataksi kattoon:
Tuosta pullosta noin 40ml painekannuun, litran verran vettä perään, suihkuttelu auton päälle, tupakki ja huuhtelu:
Huuhtelun jälkeen ei ollut vesi enään laattana:
Sitten kuivasin kiesin ja se on valmis ajoon (kuivasin liinalla vesiletkun sijaan):
Videokuvasin vielä veden käytöstä käsitellyllä pinnalla:
Video
Nyt vain seuraamaan kestoa viikottaisin pesuin, esipesuun JL-Tuotteiden PS-Polygen ja kinnaspesuun sama tavara.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Täälläkin on tullut tuolla Nanolexin WashCoatilla leikittyä vähän väliä.
Testattiinkin tuota ihan ensimmäisinä Suomessa tuossa vuosi sitten. Pestiin eräs volvo pitkän kaavan kautta ettei pinnassa ollut mitään vahajämiäkään eikä varsinkaan likaa. Leviteltiin valmistajan annosohjeen mukaisesti ja kikateltiin kuin pikkulikat kun hämmästeltiin hylkivyyttä
Ei siinä että maalipinta hylkii kuin vahattuna muttakun lasitkin hylkii. Eikä sekään vielä mitään muttakun mustat muovilistat, vanteet, valot ja jopa renkaat hylki kuin just vahattuna
Keston kantiltahan tuo ei ole kovin kummoinen vahaan verrattuna. Talviolosuhteissa kesti vulvan pinnassa noin 1.5kk ja 3 pesua ennenkuin alkoi hiipumaan ja 2-2.5kk ja 5. pesu niin oli poissa.
Mutta järjettömän helppokäyttöinen tuote ja erittäinkin toimiva. Varsinkin jos vielä pohjalla on kunnollinen vaha ja käyttää tuota miedommalla seoksella kuivausapuna tai pikavahana avustamaan alla olevaa vahaa niin avot, suorastaan erinomainen tuote.
Tuossapa vielä ujo puolituntinen video aiheesta. Suoritettuna meirän tallissa, äänessä allekirjoittanut ja kohtalotoveri. Nonstoppina tuotteen lantraamisesta levittämiseen, odotteluun, huuhteluun ja sen jälkeen tutkiskelua ja kikattelua miten tökötti toimaa
http://www.youtube.com/watch?v=WJVyN-G--ag
Testattiinkin tuota ihan ensimmäisinä Suomessa tuossa vuosi sitten. Pestiin eräs volvo pitkän kaavan kautta ettei pinnassa ollut mitään vahajämiäkään eikä varsinkaan likaa. Leviteltiin valmistajan annosohjeen mukaisesti ja kikateltiin kuin pikkulikat kun hämmästeltiin hylkivyyttä
Ei siinä että maalipinta hylkii kuin vahattuna muttakun lasitkin hylkii. Eikä sekään vielä mitään muttakun mustat muovilistat, vanteet, valot ja jopa renkaat hylki kuin just vahattuna
Keston kantiltahan tuo ei ole kovin kummoinen vahaan verrattuna. Talviolosuhteissa kesti vulvan pinnassa noin 1.5kk ja 3 pesua ennenkuin alkoi hiipumaan ja 2-2.5kk ja 5. pesu niin oli poissa.
Mutta järjettömän helppokäyttöinen tuote ja erittäinkin toimiva. Varsinkin jos vielä pohjalla on kunnollinen vaha ja käyttää tuota miedommalla seoksella kuivausapuna tai pikavahana avustamaan alla olevaa vahaa niin avot, suorastaan erinomainen tuote.
Tuossapa vielä ujo puolituntinen video aiheesta. Suoritettuna meirän tallissa, äänessä allekirjoittanut ja kohtalotoveri. Nonstoppina tuotteen lantraamisesta levittämiseen, odotteluun, huuhteluun ja sen jälkeen tutkiskelua ja kikattelua miten tökötti toimaa
http://www.youtube.com/watch?v=WJVyN-G--ag
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->