Vanne-topic (vapaa kaikille vanteille)

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

No kyllä sitä saa soodan jälkeen jonkun aikaa hinkata. Vai että 320 paperin jälkeen jo noin kiiltävää pintaa, mä ajattelin vedellä 2000 asti :lol: Saako noita kiillotuskamoja motonetistä?
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

No lukihan sielä että motonetistä hait vahat ja tarvikkeet. Hioin äsken yhden lipin 2000 asti, ja sen jälkeen autosol merkkistä kiillotusaínetta hammastahanatuubin näköisestä purkista ja noh, kyllähän sillä pinnan saa "kiiltäväksi" mutta ei siitä peiliä tule. Siispä tästä hetikohta motonettiin hakemaan noi tarvikkeet, ja ilme on todellakin :shock: jos 320 paperin jälki häviää. Ja jos häviää, niin mitä se tekee tuolle esikiillotetulle vanteelle, ei varmaan passaa viedä auringonpaisteeseen ettei sokaistu :lol:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Rälläkällä 320 laikka eikä mitä kiillotuksia sen jälkeen saa jo ns tehdaskiillon:

Kuva
Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Onko muuten tehdaskiillotetuissa huulissa yleensä lakka päällä vai paljas alumiini?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Kyllä niissä lakka taitaa olla poikkeuksetta. Nyt olis pötkö sitä schmidt vahaa ja sisallaikka, saa nähdä minkälainen tuosta tulee. Voin myös kokeilla siihen soodapuhallettuun pintaan suoraan, jos ei teggiz oo saanu vielä omaa vannettaan.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Tohon kiillotettuun vanteeseen kokeilin tuota sisalia, mutta se vaan himmentää sen pinnan, jättää pieniä naarmujakin. Pitääkö tuohon olla kunnon verkkovirta porakone jotta sen vahan saa oikein sulamaan? Vai mitä mä tein väärin?
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Sisal-laikka jättää aina jälkeä. Mutta poistaa todella karkean hiontajäljen itsessään. Muutamakin puolituttu on kertonut että sisalilla ja kunnon tangolla saa 320grit kuivahiontajäljet pois.

Sisalin jälkeen lumppulaikkaa ja tankoa.
Perään lumppulaikkaa ja hienompaa tankoa.
Perään tarvittaessa lumppua tai jopa vaahtomuovia ja autosolia tai mielummin mothersin joko mag & aluminiumia tai billet polishia.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Joo kyllä näköjään tuo sisal tekee jo soodapuhalletusta pinnasta semikiiltävän. Tais vaan olla noissa mun vanteissa sen verran hapettuma edennyt lakan alla että tuo hionta pitää tehdä ensin. Kiiltäis kyllä, mutta en halua että siinä on niitä pikkuruisia koloja. Paras resepti näyttäis olevan karaliuskalaikalla kolot ja pieni kanttariihottuma ym pois, sen jälkeen 240 paperilla runsaan veden kanssa toi karaliuskan jälki pois ja sitten 320 paperilla ja ehkä vielä 400:lla. Sitten tota sisalia kunnon verkkovirtaporalla.
Mutta kuuluuko tuota kovaa jöötiä hinkata sillä sillä sisalilla, vai hinkataanko tuota pötköä vanteeseen?

Näyttää pelkka kiillotettu kehä auton vierellä aivan helvetin hienolta 8)
teggiz
Viestit: 36
Liittynyt: 07.4.2011 21:50

Viesti Kirjoittaja teggiz »

Sori, nukuin päivän, kun oon yövuoroissa :D Siis toi Motonetin alkukiillotusvaha (Schmidts FFF/T) + sisalin jälki vastaa jotain 1600-1800 hiottua pintaa. Eli jos oot hionut 2000 asti käsin niin älä enää tolla yllämainitsemalla kombolla mene, tulee karkeempaa jälkeä siis. Jälki siis itsellä oli tällaista jälkeen toi Schmidts FFF/T + sisal -->

Kuva

Eli ei missään nimessä kuulu tossa vaiheessa vielä kiiltää, saati peilata. Seuraava vaihe itsellä oli Schmidts FFF/T + rättilaikka. Kuvaa ei mulla ton vaiheen jäljiltä ole, mutta peilasi jo jotenkin ton jälkeen. Kolmantena vaiheena kokeilin aluksi Motonetin Ultrapol 76 -loppukiillotusvahaa, mutta pinta jäi sumeaksi/usvaiseksi. Vasta Menzerna 480F -loppukiillotusvaha + rättilaikka pinta oli tuollaista -->

Kuva Kuva

Eli kolmella stepillä menin: 1. Alkukiillotusvaha + sisal 2. Alkukiillotusvaha + rättilaikka ja 3. Loppukiillotusvaha + rättilaikka. Rättilaikat oli myös Motonet -laatua. Itellä ihan sähkökäyttöinen Deuzer (?) -merkkinen perusporakone Honkkarista, makso 20€ :D Vahaa niihin laikkoihin sillee, että pyöräyttää sitä laikkaa siihen vahakönttiin 1-2 sek ajan. Ite en edes silmällä aina edes havainnut laikassa olevan vahaa annostelun jälkeen. Eli tod. vähän sitä vahaa laikkaan.

Itekin hioin yhden vanteen tonne 2000 asti ja meinas jo noissa mun pikkulipoissa järki lähteä. Eli ei kyllä kannata tota sisal-vaihetta skipata, ellei sitten ole masokisti :D Esimerkkinä hioin ton lipan 60-150-240-320-400-600-800-1000-1200-1500-2000 ja aikaa meni 1h 15min/per paperi eli vajaa 14h. Noi kaksi seuraavaa vannetta hioin 320 asti + noi aikaisemmin mainitsemani kiillotukset niin aikaa meni +/- 2h. 8)

EDIT: jaa, täällä oliki jo vastailtu :D
teggiz
Viestit: 36
Liittynyt: 07.4.2011 21:50

Viesti Kirjoittaja teggiz »

Ite vetelin viilalla kanttarijäljet pois -->

Kuva Kuva

Ei sitten lakkaa kiillotetun alumiinin päälle. Edellinen tai sitä edellinen omistaja oli vähän säätänyt. Lakka kellastuu ajan saatossa.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Jees. Olis näitäkin pitäny lukea ennemmin ennenku sorvilla epätoivoisesti hinkkaa 10 tuntia :D Jännä juttu, sorviin kun laittaa vanteen pyrimään ja siinä koittaa hiomapaperia pitää niin se on todella hidasta. Ja veden kanssa en viitti läträrä sorvin kanssa, sorvin omistaja ei vältttämättä tykkää. Olis kyllä pitäny ostaa vielä jotain parempaa loppukiillotusvahaa, tolla autosolilla pinta jää sellaiseksi himmeäksi. No, voihan noita sitten vielä kiillotella lisää kun saa ne sisäpuolet maalattua, en viittiny jättää tota koko hionta/kiillotusoperaatiota maalamisen jälkeen.
teggiz
Viestit: 36
Liittynyt: 07.4.2011 21:50

Viesti Kirjoittaja teggiz »

No mulla oli kanssa sama fiilis jossain vaiheessa, että olis tarvinnut lukee aiemmin :D Mun vanteissa toi Ultrapol 76 -loppukiillotusvahatanko ei kyllä toiminut, jätti tosiaan sumuisen pinnan. Toi Menzerna 480F taas on aivan kultaa, joka foorumilla kehuttu. Lopuksi itse ajattelin pinnan viimeistellä Motherssin Mag & Aluminumilla käsin, josko toi tosta vielä vähän paranis 8)
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

Dixon kirjoitti:
LiQQe kirjoitti:
Sergey kirjoitti:Olisiko 18 tuumaa nyt in?
Ehdottomasti!
Kuva
Ostakaa pois, en tykkää...
Millasilla spekseillä on vanteet ja renkaat? Kovasti katellu 17" koossa kt5 mallia vaa ei oo sopivan levystä etteen.
Nuo on 18x9,5 koko sarja. Takana taisi olla ET 25 ja edessä 2.
235/40/18 ja 265/35/18.
miikka heikkinen kirjoitti:Paljollako lähtis?
Kumeineen vai ilman? Vai koko auto? :lol: Laitappa yyveetä.
® Mesen V8 Klubi
teggiz
Viestit: 36
Liittynyt: 07.4.2011 21:50

Viesti Kirjoittaja teggiz »

Pakko avautua. Tuli tosiaan haettua toi vanne tänään "soodapuhalluksesta". Tyyppi soitti, ettei lähtenyt soodalla, joten oli sitten lasikuulalla puhaltanut. Heti siinä kohtaa sitten kävi mielessä, että millasta pintaa sieltä nyt sitten on tulossa. Kysyin, että onko pinta kuitenkin pauttiarallaa hetimmiten maalauskuntoinen, niin puhaltaja vastaili myöntävästi. Tossa kohtaa helpotti. Menin sitten hakee vanteen, ja ilme oli tää :shock: . Metrin päähän näky kraateria vanteen pinnalla, samanlaista kuin mulla noissa kahdessa oli, jotka hiekkapuhalsin. Ja mun kun piti omaa hommaani viimoisen vanteen kohdalla helpottaa viemällä se soodapuhallukseen :( Aika kahvilla oli kyllä toi äijä. Sano lopuks, kun olin lähdössä, että tosta on hyvä lähteä vannetta kiillottelemaan. 60 paperilla aloin himassa vannetta hiomaan, onneks on toi yks enää jäljellä :lol:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei soodal lähe hyvä lakka. lasilla tulee karkeeta.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
teggiz
Viestit: 36
Liittynyt: 07.4.2011 21:50

Viesti Kirjoittaja teggiz »

Sergey kirjoitti:ei soodal lähe hyvä lakka. lasilla tulee karkeeta.
Jep, toi tuli todistettua. Eipä tossa muutakaan olis silti voinut, kun vaan sit puhaltaa tolla lasilla. Vanhat maalit oli saatava pois. Karahiomaliuskoilla, epäkeskolla ja käsin täytyy käydä vanteet nyt sitten läpi.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Joo ei sillä soodalla oikein tahdo lähteä maali vanteesta. Näistä bbs:istä kyllä näytti lakka lähtevän, mutta nää kehät olikin ihmeen heppoisesti maalattu siihen nähden mitä noi on uutena maksanu. Jos sen viimesen vanteen sais huomenna kiiltämään niin sitten vois ruveta suunnittelemaan maalausta.
teggiz
Viestit: 36
Liittynyt: 07.4.2011 21:50

Viesti Kirjoittaja teggiz »

Mun taas oli kiillotettava lipat eka, koska yksosaset. Olis aika homoo suojailla noita puolia yms. maalattuja osia, kun sisalilla vetelis lippoja :lol:
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Mäkin totesin olevan järkevämpää suojata kiillotettu lippa, kuin ruveta hinkkaamaan kaikenmaailman tököteillä vastamaalattua vannetta.
miikka heikkinen
Viestit: 605
Liittynyt: 19.10.2010 14:10

Viesti Kirjoittaja miikka heikkinen »

LiQQe kirjoitti:
Dixon kirjoitti:
LiQQe kirjoitti: Ehdottomasti!
Kuva
Ostakaa pois, en tykkää...
Millasilla spekseillä on vanteet ja renkaat? Kovasti katellu 17" koossa kt5 mallia vaa ei oo sopivan levystä etteen.
Nuo on 18x9,5 koko sarja. Takana taisi olla ET 25 ja edessä 2.
235/40/18 ja 265/35/18.
miikka heikkinen kirjoitti:Paljollako lähtis?
Kumeineen vai ilman? Vai koko auto? :lol: Laitappa yyveetä.
renkailla tai ilman. yv laitettu
On olemassa kahdenlaisia autoja. On uusia mersuja ja sitten on käytettyjä mersuja
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Kehät olis nyt maalissa ja olleet toista päivää pannuhuoneessa kuivumassa. Haittaakohan tuo tuore paksuhko maalipinta kehän ja keskiosan kiinnityspintojen välissä? Vai pitäiskö tuota kehän kiinnityspintaa hioda ohuemmaksi :roll:
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Onko sielä alunperinkää maalia? Mää ehkä poistaisin.
E46 330D & E46 328i
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

xin811 kirjoitti:Kehät olis nyt maalissa ja olleet toista päivää pannuhuoneessa kuivumassa. Haittaakohan tuo tuore paksuhko maalipinta kehän ja keskiosan kiinnityspintojen välissä? Vai pitäiskö tuota kehän kiinnityspintaa hioda ohuemmaksi :roll:
ei paksuus vaikuta mihinkään muuhun kuin vanteen leveyteen, sekin niin vähän ettei merkitystä. Hio vaikka epäkeskolla se maalinpinta tasaiseksi niin tulee "suorat" vanteet , ei sitä poistaa kannata, turhaa työtä.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Oli niissä maali alunperinkin. Mietin vain että onko mahdollista että se jotenkin löystyis kun se maali on sielä välissä. Parempi sielä kuitenkin on maali olla, sinne pääsee kosteutta väliin ja sitten hapettuu. Taidan kuitenkin vähän hioda sitä pintaa että se on varmasti tasainen.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

siinä on 30-40 m7 ruuvia 5cm välein helvetin tiukalla, meinaaks että se jotenki pääsee liikkumaan? :D
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Ei niitä oo ku 20 :D Kasasin yhden vanteen, en mä sitä kiinnityspintaa ruvennu hiomaan, muutaku putsasin sen keskiosan pinnan. Lakkapinta vaan oli sen verran pehmeä vielä, että se pursui mutterien alta pois :roll: Vähän harmittaa vaikka ei se mitään haittaa.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Meniköhän tuossa maalauksessa joku vikaan kun tuntuu että lakkapinta lähtee liian helposti pois pienestä kolhusta. Pintaan saa kyllä aika lujaa kopauttaa jollain terävällä ennenku tulee vikaa, mutta sitten siitä viasta lähtee lakkakerros kynnellä raaputtamalla. Ei nyt kovin helposti mutta.. Pohjalle tuli spraypullosta kerros colormatic alumiini primeria, vartin päästä niinikään colormaticin 1k epoksipohjamaalia spraypurkista. Päivän-3:n päivän päästä pyyhkäisin pintaa vähän karhunkielellä, ja sitten väriksi audin metallihopea, joka oli ihan liuotintavaraa. Kaks kerrosta sillä tyylillä että kun sain viimesen vanteen maalattua niin melkein heti toinen kierros perään. Sen jälkeen vähän vajaa 3 tuntia ja lakkaus samalla periaatteella, odottelin ehkä 10-15min ja sitten suihkin toisen kerroksen. Hallissa lämmintä n. 15 astetta. Oliko tuo 3 tuntia maalin ja lakan välillä liikaa, onko tuossa joku muu pielessä vai onko tuo normaalia automaalille? Maalimyyjän mukaan lakka saman päivän sisällä pintaan niin hyvä. Vai voiko tuo lakka olla vielä sen verran pehmeää, että se ei ole lopullisesti tarttunut pintaan? Lakka on jotain kovalakkaa.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Ja niin, se hilse joka irtoaa, ei ole läpinäkyvää vaan siinä on sitä hopeaakin mukana. Eli se pelkkä lakka ei irtoa, vaan myös sitä värimassaakin. Mutta irronneen kohdan alta paistaa myös hopea, eli pohjamaali näyttäis kyllä olevan alumiinissa kiinni kunnolla.
Avatar
PeeTee^^
Viestit: 82
Liittynyt: 29.12.2010 20:52
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja PeeTee^^ »

Jaahas taas tuli tällänen heräteostos, jota ei halvan hinnan takia vaan voinut ohittaa:

Kuva
speedline sl958 by petskutee, on Flickr

Kyseessä siis Speedline sl958, kolmeosaiset, 17x9 & 8,5. Katsoo nyt mitä nuiden kans tekee, kunnostaa pitää kuitenkin. :)

E: Adapterit hommattu, ja kapeemmat kehät myynnissä. Taakse 4" kehät ja w123 alle, kenties.. 8)
Viimeksi muokannut PeeTee^^, 20.4.2014 19:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Mistäs sais tämöttisiä vannepultteja pitempänä:

Kuva
Kuva

Ei yksinkertaisesti mahdu normaali kantaiset :roll:
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”