Vanne-topic (vapaa kaikille vanteille)

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mitäs mittoja tuossa on? paksuus jne.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
ProZero
Viestit: 192
Liittynyt: 06.5.2008 23:53
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja ProZero »

Tuli tuossa pääsiäinen tapeltua vanteiden kanssa
pahoittelen lumia 900 kameran laatua

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

tuolaisella setillä noita hijoin

http://tuontitukku.fi/tuote/kiilotussar ... 081002837/ + autoglymin metal polish ja erinlaisia kangas laikkoja pora koneseen

Mutta mikä tuossa nyt meni jotenkin mönkään kun noihin jäi tuota hionta pyörettä? kiilto omasta mielestä täysin riittävä..
S124 230te 4v manual "kesä lintta"
S210 320CDI -00 *Ikuisuus Projekti*
Ex: W202 C36AMG -96
Ex: W124 CE230 -89
Ex: W201 e200 -88
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

TUli mulle takas nää mitä mul oli joskus coupessa.

AEZ Xylo 8x18
Kuva
Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
mersuw123
Viestit: 724
Liittynyt: 06.11.2010 15:41
Paikkakunta: raahe

Viesti Kirjoittaja mersuw123 »

Minkähän hintaset tämmöset Borbetin R:t on, ku pitäs laittaa myyntiin mutta ei oikeen tiiä arvoa näille? Kaikki vanteet on 9x16, renkailla ei oo arvoa ku on niin huonot.

Kuva

Kuva
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Sarjassamme tyhmä kyselöö ko ei tiiä, asiasta on varmaan tässä ja muissakin ketjuissa puhuttu mutta kun laiska ei jaksa ettiä, eli siis TAOTTU (forged) vanne versus VALETTU (cast), miksi taotut on paremmat (tai ainkin luulisin niin) ?

Onko taotut kestävämpiä, keveämpiä vai sekäettä, vai mikä niistä tekee hyvät?

Mistä näkee onko joku vanne taottu vai valettu? Esim. mersun oem-vanteista?
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

En tiedä tarkalleen miten se taonta tapahtuu, mutta totta kai ne on 10 kertaa lujemmat. Sillä saadaan se metallin rakenne paljon paremmaksi. Vertaa vaikka jotain rautalevyä joka on valssattu johonkin valettuun osaan. Se valu on haurasta jne.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

xin811 kirjoitti:En tiedä tarkalleen miten se taonta tapahtuu, mutta totta kai ne on 10 kertaa lujemmat. Sillä saadaan se metallin rakenne paljon paremmaksi. Vertaa vaikka jotain rautalevyä joka on valssattu johonkin valettuun osaan. Se valu on haurasta jne.
Toinen tuosta johtuva positiivinen asia lienee se, että yhtä vahvoina taottu on keveämpi.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Eldorado
remprantti
Viestit: 9577
Liittynyt: 29.5.2006 19:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Juu kysmykseni heräsi kun käsittääkseni MB:n ns. 15-reikäisiä eli "kaivonkansia" sai sekä taottuna että valettuna, ulkonäkö oli hieman erilainen, toisessa reikien kulmat oli pyöreät toisessa kantikkaat.

Nykyään taitaa olla että noita oem-vanteita ei juuri taottuna taideta tehdäkään, no ehkä jotain AMG-vanteita...
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

No, silti ne oem vanteet on parempaa seosta mitä halpikset. Esim dezent kuuluu niihin vanteisiin joita joku vähän vahvempi mies taittelis käsissään solmuun :opel:
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kyllä ne vielä tekee osaa vanteista takona (siis mb-oem vanteet), näkee hinnastakin... Perus 18" setti mersullahan on se bout 1,5-2ke kun tako setti äkkii sen reilu 3ke.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

juutuupissa o muutamia mielenkiintoisia viteoita.

Itse taontahan on vain prässillä klimpin muottiin puristelua. 80 luvulla vielä takovanteet tuli valmiiksi prässistä suoraan ja vain kehät sorvattiin. nykyään kaikki koneistetaan. esim BBS RS tai mersun orginaalit barokkivanteet, niissä keskiöhän on loppujenlopuksi melko karkeaa tekoa.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ylnzn_rojp4[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ylnzn_rojp4[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Qq1YyzWS5bw[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kpi1LSvX1wA[/youtube]
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Easy Rider kirjoitti:Muistaako Sergey, jotta mikä Binnon malli on tämän näköinen? Monte? Mexico?

Kuva

Oottas 7x15 4x100 et35 sarja maalia ja lippojen jynssäystä.

Kuva kaapattu bittivirrasta.
Tuli suht siistit. Pesut hapoilla ja harjoilla. Lipat "koneistin" navalla, kakkonen tupaan ja käyntiin. Puolihutiloiden 1200 asti ja pikku puleeraus Autosolilla. Teipit lippaan ja paukkumaalia. Rätti ruuvipenkin yli, ruuvari pystyyn penkkiin, pahviloota ympärille. Ruuvarin päälle suppilo ja siihen vanne, hyvä siinä pyöritellä kun maalaa. Väriksi tuli tumma metalli grahfviitti ja kaks kertuusta lakkaa.

Alkujaan valssit oli juuttaan kivettyneen pask4set, kuopalle hapettuneet, lakat irti ja varmaan akku oli jäätynyt ja haljennut pinon päällä, kun kaikissa samanlaiset sen näköset syöpymäjäljet. Muutama kantti-ihottuma tottakai ja mädät kumit päällä, mutta sorvisuorat vanteet. Romukasasta kaivelin, asiakkaan hylkyvanteet. Oikeat sovitteet kuulu toimitukseen. Puolipintaset renkaat lahjoitti taas kaupunki jonkun sosiaalitantan Fiestantötteröstä. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Mersu näyttäisi käyttävän F1-autossaan Advantin kiekkoja:
Kuva
Kuva
Avatar
FlorianGeyer
Viestit: 11
Liittynyt: 30.1.2014 22:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja FlorianGeyer »

Vitoon löytyi mieleisen mallista ja kokoista; 18x8,5" ja ET just passeli 35. Malli on Ässäläisen Eltanin mutta osanumeroa ja valmistajaa ei ole merkattu, ainoastaan vanteen specsit ja valmistusmaa (Italia), kenen lie apinoima.

Kuva[/URL]
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Tuli 10x17 brock b12 vanteita 4kpl et20 joka nurkkaa. Saas nähä miten asettuu eteen 8)
Avatar
JocceKoo
Viestit: 146
Liittynyt: 29.9.2006 10:10
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja JocceKoo »

Nonii, perusvahvasti menee. Felgen Fucsilta tuli uudet ulkokehät
futuroihin, ja nyt näyttääkin siltä, että ainakin toinen etukeskiö on kiero :s
Eli ei uppoo pohjaan. Mitäs noille voi tehä, ja ketä tietää paikan missä saisi nopeella aikataululla kuntoon?

Samalla tilasin myös 12-kantaiset pultit, saapahan hylsyjä joka marketista nyt :)
-12 H1N1 Peugeot Boxer HDi
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Kerros tarkemmin millä tavalla se on kiero?
Avatar
JocceKoo
Viestit: 146
Liittynyt: 29.9.2006 10:10
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja JocceKoo »

Eli kun laitan kehät lattialle, ulkokehä alaspäin, ja pudotan keskiön päälle, ottaa se kiinni ulkokehään, eikä putoa pohjaan. Oon ulkokehästä maalit jo poistanu osittain siitä kohdin, mihin ton keskiön olisi tarkoitus istua -- Eipä auta. Eli voiko sovitus olla niin piukka, että täytyisi maali poistaa kokonaan tuosta keskiön ja takakehän sovitekohdasta?
-12 H1N1 Peugeot Boxer HDi
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

siis missä välissä se maali nyt on?

ps kuva olisi kiva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Siis tuskin ne kierot on? vaan piukat halkaisijan kohdilta? Aika perussettiä että uusista kehistä joutuu virsikirjalla ottamaan tavaraa pois, vaikka tulis ihan tehdasmaaleissa olevaan keskilättyyn.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo joutuu niitä joskus viilaamaan. Olen tavannut yhet rosterilipat missä ei ollu pyöreä reikä edes, vaan oli ikäänkuin monikulmio tai piparkakku, sorvissa pyöritettii puolimilliä ja piparkakkukuvio pois niin lopsahti paikoilleen nätisti.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
JocceKoo
Viestit: 146
Liittynyt: 29.9.2006 10:10
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja JocceKoo »

No perhana, ei muutaku ajamaan tavaraa pois sitten. Pääsee vaan seuraavaks perjantaina tappelee noiden kanssa, jahka töistä kotiutuu.

Taitaa melko harvinaista olla, että noita keskiöitä sais kieroks?
-12 H1N1 Peugeot Boxer HDi
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Jep :) kyllä kaikki saa kieroksi, keskilätyt nyt tosiaan on harvemmin solmussa
teggiz
Viestit: 36
Liittynyt: 07.4.2011 21:50

Viesti Kirjoittaja teggiz »

Riittääkö, että pyöränpultit tulee n. 16mm matkalta kiinni autoon? Laitoin taakse 5mm spacerit, ja mietein että uskaltaako ajella vai täytyykö ostaa pidemmät pultit ? Ainakin eilisen pysyi kiinni :D
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Riittävä kiinnitys renkaalle on kun pultti pyörii 5-6 täyttä kierrosta ennenku nappaa kii... :wink:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

w123 ohjekirjassa lukee että vanteen pultti pitää olla 6,4 kierrosta kiinni! se on sama asia kuin 10mm. Ja eihä se kiinnityspinta olekaan sen enempää paksu edes.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
JocceKoo
Viestit: 146
Liittynyt: 29.9.2006 10:10
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja JocceKoo »

Noniin, nyt on virsikirjan kanssa ajeltu kehistä tavaraa pois, eikä vieläkään sovi.

Kohta mistä ottaa kiinni on kehän reunat, eli mahtaako jäädä muuta vaihtoehtoa kun sorvauttaa keskilätyn ulkokehästä muutama satku pois? Tuskin tolla mitään negatiivista vaikutustakaan on?
-12 H1N1 Peugeot Boxer HDi
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Kuulostaa ettei nyt iham muutama satku riitä, perhana täält o paha huudella mikä niis nyt olis paras ratkaisu, ei sulla isoo tönärii tietysti ole niin näkis mitä se o vajaa. ja lähtikö niistä nyt virsikirjalla mitään pois? Missä laitteesaa virsikirja oli kiinni?
Avatar
JocceKoo
Viestit: 146
Liittynyt: 29.9.2006 10:10
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja JocceKoo »

Virsikirjalla lähti kyllä ihan kiitettävästi jo tavaraa pois, ihan jo sormella tuntee. Pari tuntia ajelin toista kehää, makitan 18v akkukoneella täysillä jengoilla. Sen verran tuli voimaa käytettyä, et makitasta näyttää laakerinkin ottaneen itseensä :D

Enempää ei raaskeis virsikirjalla ottaa, menee liian epätasaiseksi pinta vaan suotta, kun ahdistaa ihan kunnolla vielä. Alkuperäset kehäthän menee ihan tosta vaan.
-12 H1N1 Peugeot Boxer HDi
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

pari tuntia :shock: kyl niissä sitten on jotain aikasta pahasti vialla, mittarvirhettä tai jotain.

Ite oon vingulla ottanut sen kympin pari pois ja aikaa menee bout 5min per kehä.

Suosittelen nyt mittaamaan ne niin ei tarvii arvuutella, tietää sitten mistä ottaa tavaraa pois (jos ja kun ottaa) .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”