Pari vuotta mekaanisessa tilassa huonohkosti toimineesta KE-jetronikista kärsineenä päätin nyt alkaa tutkimaan mitä kaikkea vikaa tuosta löytyy. Autohan on 230TE vm.88.
Ostettaessahan tuosta oli lambda anturin johdot otettu irti, joka ilmeisesti aiheuttaa automaattisesti ruiskun siirtymisen mekaaniseen tilaan

Männä viikolla asensin tuohon vakionopeussäätimen, jonka jälkeen siihen ilmaantui erikoinen käyntihäiriö, eli kiihdyttäessä hieman röpötti, eikä meinannut ottaa ajossa kierroksia muuta kuin kaasua pumppaamalla.
Tästä sisuuntuneena ajattelin ruveta perehtymään laitteen sielunelämään hieman tarkemmin. Tuolle vakkarin asennuksen yhteydessä ilmaantuneelle käyntihäiriölle löytyikin ilmeisesti syy heti ilmanputsarikotelon irroituksen jälkeen. imusarjassa olevasta kumitulpalla tulpatusta letkulähdöstä oli se kumitulppa ratkennut melkein irtipoikki ja letkukaran pää möllötti paljaana. (Toivon ainakin, että käyntihäiriö oli tuosta peräisin)
Ajattelin kuitenkin tutkia samalla, jos tuon saisi nyt toimimaan ihan oikein eli sähköisesti ohjatussa tilassa. Olen purkanut järjestelmää ja tähän mennessä olen käynyt läpi ruiskun johtosarjaa ja korjannut siitä huonoja liitoksia ja vaihtanut kivikovaksi kovettuneita johtoja uusiin.
Muita vikoja joita tähän mennessä löytynyt:
-Tyhjäkäynnnin säätömötikälle sekä menevä, että lähtevä letku hapristunut siten, että muutamia kohtia läpi asti halki. (uudet letkut tilattu + samalla kovettuneet ja vuotavat huohottimen letkutkin tilattu)
-Kaasuläppärungolle pensahöyryjen kierrätysventtiililtä tuleva letkuliitos melkein irtipoikki. (kaikki alipaineletkut ja kumiliitokset konetilassa vaihdettu uusiin)
-Määräjakan kumikaukalo hapristunut läpi asti halki (tilattu uusi)
-Ilmamäärämittarin potikassa hiilikalvo kulunut (tilattu uusi ebaystä, saa nähdä minkä laatuinen on parin kympin tarvikeosa)
-Ja vihdoin aletaan lähestyä itse viestin otsikon aihetta eli sitä kaasuläppärunkoa... Tänään mittasin tuota kaasuläpän asentoa tunnustelevaa kytkintä(kolmejohtoinen kytkin) ja huomasin, että kiinni asennossa kytkin kytkee hyvin ja varman oloisesti, mutta auki asennossa se ei aina yhdistänyt ja kaasuläppä piti läväyttää oikein reilusti täräyttämällä auki, että kontakti syntyi. Sitä kytkintähän ei ilmeisestikään saa sieltä irti irroittamatta kaasuläppää runkoineen imusarjan välistä. Löysäsin nuo kaasuläpään kiinnitysmutterit (4kpl), mutta läppärunko istuu paikallaan aika tolokun oloisesti. Onko tuo kenties alunperin jonkun liiman kanssa kasattu vai onko muuten vain noin tautisen tiukassa? Paikkakin on aika ahdas eikä osassa ole oikein mitään hyvää kohtaa, josta sitä saisi kammettua irti. Onko porukalla hyviä vinkkejä miten tuon saisi tuolta kohtuu nätisti irti?
Muutkin vinkit KE-jettiin liittyen ovat tervetulleita, joskin olenkin vanhoja aiheita aika ahkerasti selaillut ja sieltä paljon tietoa saanut ko. laitteiston sielunelämästä.
Edit: alla vielä kuva onkelmatapauksesta seekä ympyröitynä tuo tulpattu letkulähtö imusarjassa, mikähän tuon letkulähdön funktio on?
