SBC:n nirsous jarrunesteelle?

Vastaa Viestiin
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

SBC:n nirsous jarrunesteelle?

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Vaihdatin tuossa kesempänä jarrunesteet, kun ei ollut tiedossa, kuinka pitkään vanhat olivat järjestelmässä seisoneet. Remontin jälkeen on jarrupolkimen "tuntuma" huonontuntut eli poljin liikkuu pienissä jarrutuksissa nytkähdellen, mikä haittaa jarrujen annostelua ja tuntuu myös hidastuvuudessa. Tässähän ei normaalitilanteessa ole hydraulista yhteyttä polkimelta minnekään, joten tuo nytkähtely tulee oletettavasti siitä poljin-/jarrupainesimulaattoriyksiköstä.

Nyt siellä on Kingin DOT 4+ -liemet. Olisiko pitänyt käydä aineet marmoritiskiltä?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Muistaakseni tuo DOT4+ on oikea neste SBC-jarruille. Onko ilmattu oikein testerillä?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Meissenkeri kirjoitti:Muistaakseni tuo DOT4+ on oikea neste SBC-jarruille.
Näin minäkin ymmärsin. Mersun BEVO-listassa vaan ei ole mainittu kenenkään muun valmistajan tuotteita – ainoastaan se oma A 000 989 08 07 (331.0). :nocando:
Meissenkeri kirjoitti:Onko ilmattu oikein testerillä?
Testeri pitäisi olla käytössä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Joskus ohimennen miettinyt noita jarrunesteitä, että miten paljon eroja niistä todellisuudessa voi löytyä, niinkuin esim. moottoriöljyistä (vielä en ole onnistunut löytämään tähän vastausta) :shock: Että jännä kun noissa "liemissä" tyydytään tuijottamaan vain sitä luokitusta, kun taas en tiedä montaakaan joka moottoriöljyn ostaa vain sen esim. 5W/40 lätkän perusteella välittämättä merkistä mitään :roll: Jotkut tosiaan hakee vain ja ainoastaan sitä taatusti kuivaa alkuperäiskamaa sinetöidyssä peltipurkissa ja toisille riittää kunhan on jarrunestettä.....

Itse koittanut pitäytyä vain laatumerkeissä, mutta onko sillä nyt sitten mitään merkitystä kunhan tosiaan DOT täsmää ajoneuvon vaatimukseen??
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Koittakaas ilimata uusiksi.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ilmaa systeemissä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Eli ilmaa on jossain polkimen ja SBC-yksikön välissä? Tuosta eteenpäinhän ei kuskin pohkeesta tuleva voima välity.

Ajelin kerran SBC:n testiohjelman eikä se silloin valittanut mistään vuodoista taikka ilmoista. Pitää joskus varata aika Diilerille, kun on siellä päin kulkua. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3047
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

piippu kirjoitti:en tiedä montaakaan joka moottoriöljyn ostaa vain sen esim. 5W/40 lätkän perusteella välittämättä merkistä mitään :roll:
Hep! :lol:

Ehkä joskus sitten taas, kun kaluston arvo ylittää tulitikkupuntin hinnan.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Roisto kirjoitti:Eli ilmaa on jossain polkimen ja SBC-yksikön välissä? Tuosta eteenpäinhän ei kuskin pohkeesta tuleva voima välity.

Ajelin kerran SBC:n testiohjelman eikä se silloin valittanut mistään vuodoista taikka ilmoista. Pitää joskus varata aika Diilerille, kun on siellä päin kulkua. :nocando:

t.
Risto
Pohkeesta
Ei voima välity,
miksei välity joku vika systeemissä,
etupiiri tukossa tms
(kaikkihan voimahan menee yksikiön läpi)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jos systeemi on toiminnassa & kunnossa, kaiken jarrupaineen kehittää pumppu. Etujarruille menevät varaventtiilit on silloin kiinni. Perinteinen yhteys on siellä vain siltä varalta, että systeemi menee rikki. Virrattomana nuo varavanttiilit on auki.

Tieten voihan siellä olla ilmaa muuallakin mutta poljintuntumaan sillä ei pitäisi olla mitään vaikutusta.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Roisto kirjoitti:Jos systeemi on toiminnassa & kunnossa, kaiken jarrupaineen kehittää pumppu. Etujarruille menevät varaventtiilit on silloin kiinni. Perinteinen yhteys on siellä vain siltä varalta, että systeemi menee rikki. Virrattomana nuo varavanttiilit on auki.

Tieten voihan siellä olla ilmaa muuallakin mutta poljintuntumaan sillä ei pitäisi olla mitään vaikutusta.

t.
Risto
Kummasti se varapiirin ilmaaminen tai ilmaamatta jättäminen vaikkuttaa
sen ilamaa jarruissa testin läpimennon tai menemättä jäämiseen
mikä niiden hommien missä neste tulle ulos systeemistä kuluu tehdä

mutta kun en mitään näistä tiedä niin...
onkos se systeemi koko ajanvirralinen
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Lukaisin uudestaan SBC:n toimintakuvauksen ja ilmeisesti ne erotusventtiilit on jossain tilanteessa auki. Anteeksi höpinä. Toki ilma järjestelmässä vaikutaa vaikka mihin.

Eniveis, pitää katsoa, mitä tuolle tekee vai tekeekö mitään. Jos sillä ei ole ajanut ennen nesteiden vaihtoa, tuskin huomaisi mitään. Itekään en aina sitä hoksi ja muista.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Mikäs se on viimeisen päälle oikea nesteen tyyppi SBC-jarruille?
Tuntuu olevan monenlaista "tietoa"
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tenutähti kirjoitti:Mikäs se on viimeisen päälle oikea nesteen tyyppi SBC-jarruille?
Tuntuu olevan monenlaista "tietoa"
Muistin mukaan lukee siinä säiliön korkissa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

tenutähti kirjoitti:Mikäs se on viimeisen päälle oikea nesteen tyyppi SBC-jarruille?
Tuntuu olevan monenlaista "tietoa"
WIS:n mukaan jarruneste pitää olla MB hyväksyntä 331.0 mukainen, joka on DOT4+

http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/331.0_en.html
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

Kiitoksia näistä!
Plussaahan sinne sitten tarjotaan. Mitähän eroa on nelosella ja neljä plussalla?
Avatar
koyama
Viestit: 401
Liittynyt: 27.11.2006 11:30
Paikkakunta: roi

Viesti Kirjoittaja koyama »

Lucky-Dog kirjoitti:Koittakaas ilimata uusiksi.
käykö tuollainen painestus laite sbc jarrujen ilmaukseen+star tai bosch
http://www.amazon.com/Mityvac-MV6840-Pr ... 015&sr=1-3
Vai pittääkö olla vielä erikoisempaa
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

koyama kirjoitti:käykö tuollainen painestus laite sbc jarrujen ilmaukseen+star tai bosch
http://www.amazon.com/Mityvac-MV6840-Pr ... 015&sr=1-3
Vai pittääkö olla vielä erikoisempaa
Käy,
korkkisarja varmaan nostaa hintaa
MB:hen käy yleisin korkkimalli
autodidakti
Avatar
koyama
Viestit: 401
Liittynyt: 27.11.2006 11:30
Paikkakunta: roi

Viesti Kirjoittaja koyama »

felmit kirjoitti:
koyama kirjoitti:käykö tuollainen painestus laite sbc jarrujen ilmaukseen+star tai bosch
http://www.amazon.com/Mityvac-MV6840-Pr ... 015&sr=1-3
Vai pittääkö olla vielä erikoisempaa
Käy,
korkkisarja varmaan nostaa hintaa
MB:hen käy yleisin korkkimalli
Motonetistä löytyy ilmeisesti vastaava
Etujarrusatuloiden vaihto edessä ja olisi ihan simppeli juttu,muttta tuo speesee
tekee hommasta mallia hanuri :evil: .Raskoneelle varmaan 2 viikon jono.Onko tuohon ilmaukseen mtn muuta konstia kuin star ?
Onko felmit käynyt kaamosta moikkaamassa saun kirkolla ?
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

koyama kirjoitti: nko tuohon ilmaukseen mtn muuta konstia kuin star ?
Onko felmit käynyt kaamosta moikkaamassa saun kirkolla ?
Boschilla onnistuu kanssa.
Jarrunestettä kannattaa varata reilusti operaatioon.

Sau odottaa kevättä :lol: :lol: :lol: kelit lämpee ja päivät pitenee
autodidakti
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

koyama kirjoitti:Motonetistä löytyy ilmeisesti vastaava
Mikä vehke? Löysin vain tämän ja se taitaa toimia imuperiaatteella. SBC:lle pitäisi saada painetta säiliön puolelle.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

Roisto kirjoitti:
koyama kirjoitti:Motonetistä löytyy ilmeisesti vastaava
Mikä vehke? Löysin vain tämän ja se taitaa toimia imuperiaatteella. SBC:lle pitäisi saada painetta säiliön puolelle.

t.
Risto
Joku vuosi sitten tuli hommattua itselle tämmöinen http://www.ebay.co.uk/itm/Pressure-Brak ... 2a48fa8023
Suomesta ei mistään sanut kuin noita alipainevaihtajia, tai sitten ammattilaismallisia painevaihtajia -hintaan 1000 €.

Ainoa mikä hankinnassa on harmittanut, on se, etten hommannut sitä jo vuosia aikaisemmin.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Enins kirjoitti:
Roisto kirjoitti:
koyama kirjoitti:Motonetistä löytyy ilmeisesti vastaava
Mikä vehke? Löysin vain tämän ja se taitaa toimia imuperiaatteella. SBC:lle pitäisi saada painetta säiliön puolelle.

t.
Risto
Joku vuosi sitten tuli hommattua itselle tämmöinen http://www.ebay.co.uk/itm/Pressure-Brak ... 2a48fa8023
Suomesta ei mistään sanut kuin noita alipainevaihtajia, tai sitten ammattilaismallisia painevaihtajia -hintaan 1000 €.

Ainoa mikä hankinnassa on harmittanut, on se, etten hommannut sitä jo vuosia aikaisemmin.
samanlaisen saa tehtyä paineruuta purkista, tubels ventilistä ja jarruneste säilön korkista
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
koyama
Viestit: 401
Liittynyt: 27.11.2006 11:30
Paikkakunta: roi

Viesti Kirjoittaja koyama »

CDI203 kirjoitti:
Enins kirjoitti:
Roisto kirjoitti: Mikä vehke? Löysin vain tämän ja se taitaa toimia imuperiaatteella. SBC:lle pitäisi saada painetta säiliön puolelle.

t.
Risto
Joku vuosi sitten tuli hommattua itselle tämmöinen http://www.ebay.co.uk/itm/Pressure-Brak ... 2a48fa8023
Suomesta ei mistään sanut kuin noita alipainevaihtajia, tai sitten ammattilaismallisia painevaihtajia -hintaan 1000 €.

Ainoa mikä hankinnassa on harmittanut, on se, etten hommannut sitä jo vuosia aikaisemmin.
samanlaisen saa tehtyä paineruuta purkista, tubels ventilistä ja jarruneste säilön korkista
No juuri smmonen.Kompurasta painetta kunnollisella rengasmittarilla ,,paljonko painetta????välillä nestettä säiliöön.Toimiiko noin heleposti
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

koyama kirjoitti: No juuri smmonen.Kompurasta painetta kunnollisella rengasmittarilla ,,paljonko painetta????välillä nestettä säiliöön.Toimiiko noin heleposti
Se painesäiliö toimii samalla jarrunestesäiliönä ja siihen menee kerralla vähintäänkin yhteen vaihtoon tarvittava nestemäärä.
Tuossa minun ostamassani pöntössä on oma käsipumppu, eikä yhdettä paineilmalle. Painetta joutuu pari kertaa vaihdon aikana pumppaamaan. Maksimipaine määräytyy auton valmistajan mukaan, mutta 2 bar lienee aika lähellä.

On näitä tehty cdi:n kuvailemalla tavallakin ja paineilman saa vaikka vararenkaasta. En vain viitsinyt alkaa tsydeemiä itse rakentamaan, kun reilulla satkulla sai valmiin.
Avatar
koyama
Viestit: 401
Liittynyt: 27.11.2006 11:30
Paikkakunta: roi

Viesti Kirjoittaja koyama »

Enins kirjoitti:
koyama kirjoitti: No juuri smmonen.Kompurasta painetta kunnollisella rengasmittarilla ,,paljonko painetta????välillä nestettä säiliöön.Toimiiko noin heleposti
Se painesäiliö toimii samalla jarrunestesäiliönä ja siihen menee kerralla vähintäänkin yhteen vaihtoon tarvittava nestemäärä.
Tuossa minun ostamassani pöntössä on oma käsipumppu, eikä yhdettä paineilmalle. Painetta joutuu pari kertaa vaihdon aikana pumppaamaan. Maksimipaine määräytyy auton valmistajan mukaan, mutta 2 bar lienee aika lähellä.

On näitä tehty cdi:n kuvailemalla tavallakin ja paineilman saa vaikka vararenkaasta. En vain viitsinyt alkaa tsydeemiä itse rakentamaan, kun reilulla satkulla sai valmiin.
Eipä ehdi tähän hätiin tilaamaan.Tubeless venttiileitä löytyy joka paikasta
Avatar
koyama
Viestit: 401
Liittynyt: 27.11.2006 11:30
Paikkakunta: roi

Viesti Kirjoittaja koyama »

koyama kirjoitti:
Enins kirjoitti:
koyama kirjoitti: No juuri smmonen.Kompurasta painetta kunnollisella rengasmittarilla ,,paljonko painetta????välillä nestettä säiliöön.Toimiiko noin heleposti
Se painesäiliö toimii samalla jarrunestesäiliönä ja siihen menee kerralla vähintäänkin yhteen vaihtoon tarvittava nestemäärä.
Tuossa minun ostamassani pöntössä on oma käsipumppu, eikä yhdettä paineilmalle. Painetta joutuu pari kertaa vaihdon aikana pumppaamaan. Maksimipaine määräytyy auton valmistajan mukaan, mutta 2 bar lienee aika lähellä.

On näitä tehty cdi:n kuvailemalla tavallakin ja paineilman saa vaikka vararenkaasta. En vain viitsinyt alkaa tsydeemiä itse rakentamaan, kun reilulla satkulla sai valmiin.
Eipä ehdi tähän hätiin tilaamaan.Tubeless venttiileitä löytyy joka paikasta.
Saattaapi olla,ettei tarvi itse värkkäillä.
Mahdollisesti pääsee pajalle tänään noita satuloita vaihdattamaan etujarruille.
Molemmat puolet laahasi.
Tosi vähän,mutta ilmeisesti riittävästi aiheuttamaan melkoisen ongelman.Siihen on jo asennoitunut/tottunut,ettei tule laakista kuntoon.Jotain pashaa sieltä on kuitenkin hajalla
Iso akku tulikin jo vaihdettua ja pikkuakku samoin.On se lompakolle hupasaa hommaa.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ja siten vielä säädetävä paineen alenin siihen väliin
(muistin mukaan ei koko homma tehdä läpi samalla paineella)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 jarrut”