Vanne-topic (vapaa kaikille vanteille)

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
jani77
Viestit: 104
Liittynyt: 21.4.2006 0:20
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja jani77 »

Tosi hyvät tuli näistäkin ihan kiillottelemalla..

Kuva
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Kuva

Tämmönen tapaus tuli vastaan kun vanteita vaihtoi, kestääkö rasvakuppeja moukaroida vasaralla sen verta läjään että saa keskikupin loksahtaan perille vai mites? pois ei varmaan kärsi ottaa kokonaan, enkä otakkaan kun on juuri uudet laakeritkin laitettu :)

ensin tuli mieleen että laittaisi pultattavan lätyn väliin, mutta meneekö sekään tuohon ilman muokkaamista kun on tuo etunapa niin pitkä?
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Se riippuu ihan mihi asti tulee laakerin kiristysmutteri et antaako tilaa.
E46 330D & E46 328i
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

w203 etuakselille tosiaan ei iha mikätahansa spaceri mennyt. sama juttu w211. Niissä o sama ongelma kuin antiikkikamassa eli 126, 123, 115, 116... jne.

mutta erilaisia rasvakuppeja on kyllä kaupan. Kannattaa vilkasta tarvikemalleja
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Kuinka pienestä/isosta on kiinni rasvakupin kanssa? Itse jouduin talvivanteiden kanssa "madaltamaan" rasvakuppia. Eli olisko siinä rasvakupin huulloksen ja navan välissä ollut ~3-5mm rakoa, joten hioin sen verta pois rasvakupista niin kuppi meni sen ratkaisevan muutaman millin verta syvemmälle että sai vanteet paikalleen :D
PS. tarkkana niiden Dotzien kanssa, ukolla oli yksi Dotzeista kierona ja kun lähetettiin se L-Weldille, niin siellä ei ainakaan mitenkään ylistetty kyseistä merkkiä kestävyyden suhteen :?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

nii siis Dotz onki halpisvanne, eihä siltä voi kauheesti oottaa jos 400 eurolla saa 18" sarjoja 8) se on vain yksi näistä "Insert your company label here" vanteiden kauppanimistä. Barzetta jne samaa roinaa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

1200e oli pari vuotta sitten nuo tupacit, niin olisi voinnut edes jonkun näköistä laatua toivoa. Mitään pahaa töyssyähän nuo ei tarvinu että oli ulkokehällä silminhavaittava lusu :roll: Omat calibret maksoi tasan 1000e ja saannut sellaista hittiä että pahaa tehnyt välillä, mutta suorat ne vaan vielä on kun ei ole mitään "apple-katetta" hinnassa :)
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

sonikki kirjoitti:Kuinka pienestä/isosta on kiinni rasvakupin kanssa? Itse jouduin talvivanteiden kanssa "madaltamaan" rasvakuppia. Eli olisko siinä rasvakupin huulloksen ja navan välissä ollut ~3-5mm rakoa, joten hioin sen verta pois rasvakupista niin kuppi meni sen ratkaisevan muutaman millin verta syvemmälle että sai vanteet paikalleen :D
PS. tarkkana niiden Dotzien kanssa, ukolla oli yksi Dotzeista kierona ja kun lähetettiin se L-Weldille, niin siellä ei ainakaan mitenkään ylistetty kyseistä merkkiä kestävyyden suhteen :?
Ei siinä rakoa juurikaan ole kun vanne on paikallaan kuten kuvasta näkyy, reilu milli? saman huomasin itsekin että rasvakupissa jää muutama milli "tyhjää" navan ja rasvakupin huulen väliin vaikka on pohjassa, tässä tapauksessa tuskin se muutama milli kuitenkaan auttaa niin paljoa että saisi painettua keskikupin paikalleen :roll: pitänee tutkia tarkemmin kun käyttää vanteita pois, voisi onnistua jos hioo ylimääräset pois ensin rasvakupin päästä ja naputtelee reunoja vähän sisään :?
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Sergey kirjoitti:w203 etuakselille tosiaan ei iha mikätahansa spaceri mennyt. sama juttu w211. Niissä o sama ongelma kuin antiikkikamassa eli 126, 123, 115, 116... jne.

mutta erilaisia rasvakuppeja on kyllä kaupan. Kannattaa vilkasta tarvikemalleja
Totta. Eteen myydään erikseen sopivia spacereita. Ite oo sorvannut perinteisesti sopivaksi,silloin niistä tulee vain keskittävästä osiosta sellaset "pierunkuoret".
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Kuva

Clkoon alle laitoin väliaikaisesti 17" carlssonit. Takana 10" et27 ja 15mm lättyä.
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

123:ssa kesävanteina nyt 8 + 9 x 16 LO:t

Kuva
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

VIngulla vain milli pois tuosta kauluksesta nii meni spaceri w203 etunapaan. sama siis pitää tehä 108, 115, 123, 126 malleihin. Niin ja uusis ilmeisesti taas 203/211 alkaen.

Kuva
Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

http://www.ebay.com/itm/Mercedes-W107-1 ... r#viTabs_0

Siittä joku hullu ostelee poies :shock:

Liekkö kuuluu tänne :oops:
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Eipä ollu 19" dotzeista iloa kuukautta kauempaa, humautin vähän isompaan koloon 60km/h niin tuli sisäreunaan komee painauma :twisted: prkl.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mistäs hakis kaks vanhan Subarun 4x140 pulttijakosta 13-14" vannetta?

Näitä jakoja on ollu myös vanhoissa auton perässä raahattavissa ku5enhajusissa lasikuitukutukopeissakin. 3x69 on toki yleisempi pulttijako nuissa vehkeissä. :idea: :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Ilpo L
Viestit: 866
Liittynyt: 30.9.2005 19:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

Wiqqo kirjoitti:http://www.ebay.com/itm/Mercedes-W107-1 ... r#viTabs_0

Siittä joku hullu ostelee poies :shock:

Liekkö kuuluu tänne :oops:
SOLD

Eli joku hullu osti pois.... :lol:
V12
Sprinter 316 Cdi

PLAY LOUD
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5980
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Shatter kirjoitti:Eipä ollu 19" dotzeista iloa kuukautta kauempaa, humautin vähän isompaan koloon 60km/h niin tuli sisäreunaan komee painauma :twisted: prkl.
Tohon ei voi sanoa muuta kun että oon ajanut 0-laiton nopeus vauhdissa koloihin, patteihin, asvaltin teräviin reunoihin ja amg vanteilla ei ole mitään havaintoa mistään ongelmista ollut ikinä. Tosin 17" ja 45 ja 40 profiileilla. AMGssähän olikin hieman normaalia jäykempi jousitus.

Itse en ole ajatellut tarvikevaneita hommata ainakaan rahalla. Ehkä jos jonkun auton mukana väkisillä tulee niin sitten. Tämähän ei tarkoita etteikö tarvikevanteissakin olisi hyviä - toki onkin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

en tiä mainitsinko jo aikasemmi mut viimekesänä ajoin 70kmh graniitista lohkotun katukiven reunan yli ja jäi vain naarmuja vanteeseen. kantin korkeus on n 15cm ja oli sellanen pamaus että olin 100% varma että auto meni totaalisen paskaksi. Mut mitävielä, 160kmh vähä tärisytti.

Vannehan oli Lorinser 8) 8x18 ja rengas 215/40
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Pehmeetä tavaraa tuntuu tosiaan olevan, vein koko sarjan Wheel Doctorille liminkaan niin saa nähdä löytyykö suoraa vannetta sarjasta ollenkaan :lol: parin päivän jonot oli tällä hetkellä, loppuviikoksi jo lupasi :!:

ei oikein nämä isommat vanteet sovellu nykyteille kun ovat niin kuoppaisia, nyt oli 225/35 kumet alla niin eipä siinä järin paljoa itse renkasta ole. varmasti on kalliimmatkin vanteet solmussa enemmän tai vähemmän jos sopivasti täräyttää johonkin :roll:
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tähän väliin voi todeta että kaiken saa tuhottua, just yhdet ysäri 19" lorinserit suoristettu, ihan kauheessa solmussa ja l-weld kehui että erittäin lujat vanteet :D eli turha ainakaa tuudittua siihen että oem vanteetkaan olis särkemättömät. Tosin kestäähän ne nyt ihan eri tahtiin hittiä tosiaan kun eräät kiinatinat .
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Mun kokemukset on kans samansuuntaiset kuin epk:lla.

Orkkisvanteita mulla on kaikissa autoissa, käytettynä kaikki ostettu, nekin kaikki melkeen saanut käyttää suoristuksessa ennen alle laittoa mutta yhtään ainutta vannetta ei ole sen jälkeen tarvinnut suoristaa.

Noiden halpis / kiinalaisten kanssa on melkeen se ja sama että suoristaako vai ei kun vuoden tai kahden kuluttua ne on taas yhtä soikeat.

Esim. orkkis amg vanteet ovat jo niin kovia että kunnon monttuun täräyttäessä niihin tulee suora kohta ja usein myös halkeama, ns. pehmeissä vanteissa ei ole tuota halkeiluongelmaa koska tottelevat jo lekaa niin nöyrästi. :lol:
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2609
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Easy Rider kirjoitti:Mistäs hakis kaks vanhan Subarun 4x140 pulttijakosta 13-14" vannetta?

Näitä jakoja on ollu myös vanhoissa auton perässä raahattavissa ku5enhajusissa lasikuitukutukopeissakin. 3x69 on toki yleisempi pulttijako nuissa vehkeissä. :idea: :lol:

Mullon yks kokolailla ajamaton 13" suparun peltivanne.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jolle kirjoitti:Mun kokemukset on kans samansuuntaiset kuin epk:lla.

Orkkisvanteita mulla on kaikissa autoissa, käytettynä kaikki ostettu, nekin kaikki melkeen saanut käyttää suoristuksessa ennen alle laittoa mutta yhtään ainutta vannetta ei ole sen jälkeen tarvinnut suoristaa.

Noiden halpis / kiinalaisten kanssa on melkeen se ja sama että suoristaako vai ei kun vuoden tai kahden kuluttua ne on taas yhtä soikeat.

Esim. orkkis amg vanteet ovat jo niin kovia että kunnon monttuun täräyttäessä niihin tulee suora kohta ja usein myös halkeama, ns. pehmeissä vanteissa ei ole tuota halkeiluongelmaa koska tottelevat jo lekaa niin nöyrästi. :lol:
JOo mullaki noi lortot halkeilleet säteittäin. siitä näkee kuinka monesti ne o tömäytetty kunnon monttuun :)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Vannetohtorilta kävin eilen noutamassa dotzit takaisin, kolme oli kieroja sarjasta ja yhtä oli saanut leipoa vähän pitempään että oli suoristunut. Eero meinasi että huomattavasti kovempaa tavaraa oli tämä sarja mitä dotzit yleensä, jotka on hänellä käynyt käsittelyssä :shock: :roll: oiskohan noissa sitten niin paljon laatueroja?
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Shatter kirjoitti:Vannetohtorilta kävin eilen noutamassa dotzit takaisin, kolme oli kieroja sarjasta ja yhtä oli saanut leipoa vähän pitempään että oli suoristunut. Eero meinasi että huomattavasti kovempaa tavaraa oli tämä sarja mitä dotzit yleensä, jotka on hänellä käynyt käsittelyssä :shock: :roll: oiskohan noissa sitten niin paljon laatueroja?
Dotz merkistä en tiedä mitään mutta ainakin barzetta merkkisissä vanteissa huomaa selvästi laatueron. Alkupään vannesarjat on made in taiwan ja uudemmat made in china. Taiwanissa tehdyt tuntuu olevan ihan ok vanteita, kiinalaiset samaa tinaa kuin muutkin uudeet vanteet :roll:
Avatar
Magge--
Viestit: 647
Liittynyt: 01.11.2010 0:01
Paikkakunta: Ranua

Viesti Kirjoittaja Magge-- »

Shatter kirjoitti:Vannetohtorilta kävin eilen noutamassa dotzit takaisin, kolme oli kieroja sarjasta ja yhtä oli saanut leipoa vähän pitempään että oli suoristunut. Eero meinasi että huomattavasti kovempaa tavaraa oli tämä sarja mitä dotzit yleensä, jotka on hänellä käynyt käsittelyssä :shock: :roll: oiskohan noissa sitten niin paljon laatueroja?
Itsellä vähän samansuuntaisia kokemuksia tinoista. Kaveri osti SSW merkkisen 19" vannesarjan, ajoi muutaman kuukauden ja vanne halkesi keskeltä kokomatkalta. Napaan jäi puolat ja ulkokehä kiinni, sisäkehä irtosi . Vanteen materiaali näytti siltä niinkuin olisi paperia ja tinaa puristettu prässillä pakettiin ...

Itsellä on nyt pari kesää pyörinyt samanlaiset SSW merkkiset vanteet 20" koossa ja pari vuosikertaa vanhempana. On kestänyt tärryytellä kaikennäköset soratiet ja routavauriot eikä oo tienneet mitään..
Pajero 3.2 DID -07
W906 318 CDI -08
W124 300E -88
Outlander PHEV -14
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Mitäs arvon raatilaiset on mieletä, että mitkä olisi sopulit kumit tuohon ceemeliin 18x8 ja 18x9 vanteille? Semisti pitäis olla venyä ja itse ajattelin ehkis 235/40 taakse, mutta rupeeko vakkarit ym. kettuilemaan jos laittaa eteen 215/40?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
juu-zo
Viestit: 379
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Hyvin todennäköisesti rupeaa, 205/45 olisi parempi eteen tuon takasen kaveriksi.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

juu-zo kirjoitti:Hyvin todennäköisesti rupeaa, 205/45 olisi parempi eteen tuon takasen kaveriksi.
Tuohan olisi just eikä melkein! Ainut vika että näyttää olevan tökeän hintaisia ko. kumekset, 160€/kpl halvimmat mitä äkkiseltään löysin :shock:
Kyllä se taitaa 225+235 linjalle mennä, kun mielellää pitää kumit mahdollisimman kapoisina, jos w202 on yhtä uraherkkä kun w208 oli :P
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Tomi S.
Viestit: 810
Liittynyt: 03.11.2005 17:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Tuli tilattua Carlssonit Saksasta. Ehkä jo tällä viikolla täällä ja alla. 8)
Kuva
- MB R129 500SL
- MB W176 180cdi AMG Sport
- Range Rover Velar D300 First Edition
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”