Roiston Cinquecento – Polttoainepula osa 2
Roisto kirjoitti:On toki mutta onko se sitten kuinka paljon 94:ää kovempi? Yritän saada tuosta koslasta vähän mukavamman tuntuista. Onko kantavuudella ylipäätään vaikutusta renkaan pehmeyteen?epk kirjoitti:kyllä monessa 225-50-17 renkaassa pitäs olla kantavuus 98 ?
t.
Risto
No siihen on paha sanoa, aika mitätön vaikutus uskosin ? sullahan on airmaticci, pienehkö madallus voisi tehdä ihmeitä-> vähempi painetta pusseissa=pehmeemmät kyydit.
Eikös se mene juuri toisinpäin airmaticissa....tai siis ainakin minulla meni ässässä, että mitä alemmas pudotti, sitä tiukempi kyyti (ilmapussi jäykistyy sitämukaa kun ilmatila pienenee, eikä ole enää tilaa joustaa) Kolmatta vuotta jaksoin sitä rynkytystä, kunnes palasin lähelle alkuperäistä korkeutta ja nyt on taas mukavammat kyydit
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Eihän siellä paine kovin paljon korkeutta säätäessä muutu, jos auton paino on sama. Ilmamäärä vain laskettaessa pienenee. Eli olisin piipun kanssa ainakin teorian tasolla samalla linjalla. p = F / A
Ilmapussin tapauksessa tuo pinta-alan laskeminen ei ole niin yksinkertaista kuin jossain sylinterissä mutta kuvista päätellen kutakuinkin sama normijoustossa.
Tieten kuminivelten jousto tekee omaa kuvioaan laskelmiin mutta niiden pultithan pitäisi periaatteessa käyttää löysällä säätöoperaation jälkeen.
t.
Risto
EDIT: Nimimerkkihärö: Mika --> piippu
Ilmapussin tapauksessa tuo pinta-alan laskeminen ei ole niin yksinkertaista kuin jossain sylinterissä mutta kuvista päätellen kutakuinkin sama normijoustossa.
Tieten kuminivelten jousto tekee omaa kuvioaan laskelmiin mutta niiden pultithan pitäisi periaatteessa käyttää löysällä säätöoperaation jälkeen.
t.
Risto
EDIT: Nimimerkkihärö: Mika --> piippu
Viimeksi muokannut Roisto, 21.10.2015 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Minä en osaa teidän hienoja kaavoja, enkä teorioita, mutta käytännössä ainakin W220 ässän airmatic käyttäytyy niin, että mitä alemmas alusta laskeutuu, sitä jäykemmäksi muuttuu. Johtuuko pussin rakenteesta, vai tiukkaako siellä iskari itseään korkeuden mukaan yms. jää muiden murehdittavaksi, mutta jokatapauksessa auton omankin "ohjelman" mukaan auto laskee kahdessa vaiheessa ajonopeuden mukaan ja samalla myös alusta "kovenee", johtuu nyt sitten mistä tahansa...
Ja minun tapauksessa korkeutta on säädelty vielä ihan järkevissä muutaman sentin säädöissä, eikä olla käyty lähelläkään pohjaanlyöntikumeja, eikä muuta joustoa rajoittavaa....
Heitetään vielä pikku sekoitus....joustaako jalkapallo enemmän kuin 1.5m halkaisijalta oleva jumppapallo samassa 0,8bar paineessa kun molempia puristaa samalla voimalla?
Ja minun tapauksessa korkeutta on säädelty vielä ihan järkevissä muutaman sentin säädöissä, eikä olla käyty lähelläkään pohjaanlyöntikumeja, eikä muuta joustoa rajoittavaa....
Heitetään vielä pikku sekoitus....joustaako jalkapallo enemmän kuin 1.5m halkaisijalta oleva jumppapallo samassa 0,8bar paineessa kun molempia puristaa samalla voimalla?
Viimeksi muokannut piippu, 21.10.2015 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Sen voisi selittää se, että renkaan tapauksessa yhtälön pinta-ala muuttuu, kun paine kasvaa mutta paino (voima) pysyy samana ja tilavuuden muutos pieni. Eli pienempi pinta-ala on kosketuksessa tien pintaan. Tilavuus muuttuu toki siinäkin vähän mutta paljon vähemmän kuin ilmajousessa, jossa se muuttuu kaikkein eniten ilmaa lisätessä.
Joka tapauksessa rengas toimii ilmaa lisättäessa paljon progressiivisemmin kuin ilmajousi. Toki senkin muotoilulla voi vaikuttaa jäykkyyteen eri asennoissa.
Nämä toki ovat Stetsonista vedeltyjä tulkintoja ja voivat olla väärinkin.
t.
Risto
Joka tapauksessa rengas toimii ilmaa lisättäessa paljon progressiivisemmin kuin ilmajousi. Toki senkin muotoilulla voi vaikuttaa jäykkyyteen eri asennoissa.
Nämä toki ovat Stetsonista vedeltyjä tulkintoja ja voivat olla väärinkin.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Joo. Eihän se paljoa maksaisi kokeilla. Pitää vaan ottaa vanhat korkeudet ylös, että saa tarvittaessa palautettua.
Nuo kuminivelet voisivat osaltaan liittyä tuohon kovuuteen nostettaessa ja pehmeyteen laskettaessa, jos niitä ei "resetoida". Kun pistää palkeisiin lisää ilmaa, vänkäävät nivelet autoa alaspäin, jolloin pitää pistää vähän ekstrailmaa == lisää painetta. Alaspäin laskiessa ne taas pyrkivät nostamaan autoa, jolloin ilmaa (painetta) tulee pusseihin suhteellisesti vähemmän. Ei tosin mitään käryä, paljonko nuo vaikuttaisivat.
t.
Risto
Nuo kuminivelet voisivat osaltaan liittyä tuohon kovuuteen nostettaessa ja pehmeyteen laskettaessa, jos niitä ei "resetoida". Kun pistää palkeisiin lisää ilmaa, vänkäävät nivelet autoa alaspäin, jolloin pitää pistää vähän ekstrailmaa == lisää painetta. Alaspäin laskiessa ne taas pyrkivät nostamaan autoa, jolloin ilmaa (painetta) tulee pusseihin suhteellisesti vähemmän. Ei tosin mitään käryä, paljonko nuo vaikuttaisivat.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Minulla alusta "päästettiin" madalluksen yhteydessä nivelistään samalla kun kaikki kulmat säädettiin kohilleen uudelle korkeudelle (tietenkin).
Jäsen Ram pähkäili saman korkeuden myötä muuttuvan kovuuden kanssa topicissaan ja nimenomaan niinpäin, että ajomukavuus kärsii (jäykkenee) korkeuden laskiessa
Minä en vain ymmärrä miten teidän ajatuksella jousi, jossa puristetaan ilmaa, voisi olla samalla kannettavalla kuormalla pehmeämpi, kun ainutta joustavaa elementtiä (ilmaa) vähennetään....siis käännettynä, mitä enemmän kumiputkilossa on ilmaa, sitä enenemmän siellä on sitä joustavaa materiaa (painemuutos on naurettavan pieni näissä korkeuden tämmäyksissä, mutta ilmamäärä suhteessa muuttuu paljonkin)
Jäsen Ram pähkäili saman korkeuden myötä muuttuvan kovuuden kanssa topicissaan ja nimenomaan niinpäin, että ajomukavuus kärsii (jäykkenee) korkeuden laskiessa
Minä en vain ymmärrä miten teidän ajatuksella jousi, jossa puristetaan ilmaa, voisi olla samalla kannettavalla kuormalla pehmeämpi, kun ainutta joustavaa elementtiä (ilmaa) vähennetään....siis käännettynä, mitä enemmän kumiputkilossa on ilmaa, sitä enenemmän siellä on sitä joustavaa materiaa (painemuutos on naurettavan pieni näissä korkeuden tämmäyksissä, mutta ilmamäärä suhteessa muuttuu paljonkin)
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Oisko sen takia, että se ilma pääsee pakenemaan renkaan niille osin missä kuormitusta ei ole....mutta tuollaisessa jousipalkeessa ei.
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Tässä taidetaan olla totuuden äärellä myös? :
"You have to remember the bags aren't static like springs, they actually move when you force air in or out. This means that even when they're quite low, you can still drive without bottoming out.
As you put more air in the car raises so you're not stiffening the spring as such, you're increasing the volume of air in there to adjust your ride height.
The psi gauges are misleading on air systems, really they should be volume gauges but most people feel happier with psi as they understand it.
The "feel" of air depends more on your dampers and top mounts, stiffen up those shocks and you can rail as hard as coilovers. Same with top mounts, the harder or softer they are will affect the ride greatly.
If the bag was a static shape (think football) then the higher and lower the psi would affect how hard or soft the ball is.
I hope that made sense. When you raise or lower with air you're not really making the spring harder, just increasing it's volume. If you actually feel a bag when it's under load on the car there's hardly any difference between when you raise it one inch to raising it three inch. It's only when the bag itself can't expand anymore that the ride will get harder the more air you push in.
In other words the ride should feel the same whether you're scraping the floor or sky high.
Hydraulics work the same way. More juice, more lift."
"You have to remember the bags aren't static like springs, they actually move when you force air in or out. This means that even when they're quite low, you can still drive without bottoming out.
As you put more air in the car raises so you're not stiffening the spring as such, you're increasing the volume of air in there to adjust your ride height.
The psi gauges are misleading on air systems, really they should be volume gauges but most people feel happier with psi as they understand it.
The "feel" of air depends more on your dampers and top mounts, stiffen up those shocks and you can rail as hard as coilovers. Same with top mounts, the harder or softer they are will affect the ride greatly.
If the bag was a static shape (think football) then the higher and lower the psi would affect how hard or soft the ball is.
I hope that made sense. When you raise or lower with air you're not really making the spring harder, just increasing it's volume. If you actually feel a bag when it's under load on the car there's hardly any difference between when you raise it one inch to raising it three inch. It's only when the bag itself can't expand anymore that the ride will get harder the more air you push in.
In other words the ride should feel the same whether you're scraping the floor or sky high.
Hydraulics work the same way. More juice, more lift."
Eldosta tuli heti mieleen 70-luvun alun Cadillac Eldorado DeVilleRoopeK kirjoitti:Katoin kuvaa ja heti tuli sama mieleen...xr kirjoitti:Sillähän on burka päällä
voisin kuvitella siellä olevan lincoln continental
kokeile onko takaoven kahva oven etupäässä
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Tänään oli pesupaikka auki. Ei kyllä kannata ite tehä. Pesin ja hipaisin pikkuisen vahaa helmoihin, niin meni 48 euroa. Taisin kyllä tulla kusetetuksi 8 eurolla, koska ei tuossa kahta tuntia mennyt. MC Varikolla oisi vissiin ollut joku tarjous 70 eurimolla sisältäen vahauksen.
Illan päälle pitäisi varmaan talvinakitkin väännellä alle, kun ensi viikoksi on luvassa kosteaa ja pakkasta.
t.
Risto
Illan päälle pitäisi varmaan talvinakitkin väännellä alle, kun ensi viikoksi on luvassa kosteaa ja pakkasta.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Moro,
Käytin autoa suuntauksessa, kun kesärenkaista oli sisäreunat kuluneet ja muutenkin oli vikurin oloinen. Jos ratista päästi irti, auto suorastaan syöksyi oikealle. Samoin tiemaalausten toispuoleinen ylittäminen aiheutti heilauksen. Edellisessä suuntauksen jälkeen viime keväällä suuntaaja mainitsi, että voisi kokeilla joskus parin säätöpultin asennusta. Nyt ne asennettiin ja auto kulkee suoraan. Kunnon sivutuulta ei ole vielä tullut, joten sen vaikutus on vielä havainnoimatta. Lauantaina on tarkoitus käydä kotipuolessa, joten sitten saapi pidemmältä matkalta empiiristä tietoa.
Valittelinkin aiemmin, että äiteen Escrotin jälkeen tuo tuntui aikamoiselta leijalta. Jospa se tästä...
t.
Risto
Käytin autoa suuntauksessa, kun kesärenkaista oli sisäreunat kuluneet ja muutenkin oli vikurin oloinen. Jos ratista päästi irti, auto suorastaan syöksyi oikealle. Samoin tiemaalausten toispuoleinen ylittäminen aiheutti heilauksen. Edellisessä suuntauksen jälkeen viime keväällä suuntaaja mainitsi, että voisi kokeilla joskus parin säätöpultin asennusta. Nyt ne asennettiin ja auto kulkee suoraan. Kunnon sivutuulta ei ole vielä tullut, joten sen vaikutus on vielä havainnoimatta. Lauantaina on tarkoitus käydä kotipuolessa, joten sitten saapi pidemmältä matkalta empiiristä tietoa.
Valittelinkin aiemmin, että äiteen Escrotin jälkeen tuo tuntui aikamoiselta leijalta. Jospa se tästä...
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Huomenta,
Tänään syttyi ensimmäistä kertaa moottorin vikavalo. En raskinut lähteä sillä töihin ja mietin jo hampaat irvessä polkupyöräilyä räntäsatessa, kun naapuri saapui pelastavana enkelinä autohalliin, ja niin pääsin töihin Skodillacilla. Pitää illalla ottaa testeri kauniiseen käteen ja koettaa onkia, miksi Cinquecento nyt murjottaa.
t.
Risto
Tänään syttyi ensimmäistä kertaa moottorin vikavalo. En raskinut lähteä sillä töihin ja mietin jo hampaat irvessä polkupyöräilyä räntäsatessa, kun naapuri saapui pelastavana enkelinä autohalliin, ja niin pääsin töihin Skodillacilla. Pitää illalla ottaa testeri kauniiseen käteen ja koettaa onkia, miksi Cinquecento nyt murjottaa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
No edellisistä kuvista päätellen vaihteistossa ei taida olla lainkaan öljyäRoisto kirjoitti:Huomenta,
Tänään syttyi ensimmäistä kertaa moottorin vikavalo. En raskinut lähteä sillä töihin ja mietin jo hampaat irvessä polkupyöräilyä räntäsatessa, kun naapuri saapui pelastavana enkelinä autohalliin, ja niin pääsin töihin Skodillacilla. Pitää illalla ottaa testeri kauniiseen käteen ja koettaa onkia, miksi Cinquecento nyt murjottaa.
t.
Risto
Hojo,
Kävin koneen kanssa autotallissa ja ainoa moottoriin liittyvä koodi oli kampiakselin anturista (kaikkea muutakin siellä oli jumivasta takaluukun kahvasta alijännitteeseen mutteinytniistä):
Nollasin tuon ja kun starttasin, ei valo syttynyt eikä tuo tullut uudestaan herjaamaan. Noitahan tieten aina joskus menee. Voisi hommata varulta kaappiin.
t.
Risto
Kävin koneen kanssa autotallissa ja ainoa moottoriin liittyvä koodi oli kampiakselin anturista (kaikkea muutakin siellä oli jumivasta takaluukun kahvasta alijännitteeseen mutteinytniistä):
Koodi: Valitse kaikki
P2034-008 L5 (kampuran asentoanturi) (P0335)
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)