Roiston Cinquecento – Polttoainepula osa 2

Vastaa Viestiin
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

H-A kumeissa ei oo oikeestaa välii kantavuudella ajomukavuuteen vaan rungon jäykkyys ratkasee
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Roisto kirjoitti:
epk kirjoitti:kyllä monessa 225-50-17 renkaassa pitäs olla kantavuus 98 ?
On toki mutta onko se sitten kuinka paljon 94:ää kovempi? Yritän saada tuosta koslasta vähän mukavamman tuntuista. Onko kantavuudella ylipäätään vaikutusta renkaan pehmeyteen?

t.
Risto

No siihen on paha sanoa, aika mitätön vaikutus uskosin ? sullahan on airmaticci, pienehkö madallus voisi tehdä ihmeitä-> vähempi painetta pusseissa=pehmeemmät kyydit.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Eikös se mene juuri toisinpäin airmaticissa....tai siis ainakin minulla meni ässässä, että mitä alemmas pudotti, sitä tiukempi kyyti (ilmapussi jäykistyy sitämukaa kun ilmatila pienenee, eikä ole enää tilaa joustaa) Kolmatta vuotta jaksoin sitä rynkytystä, kunnes palasin lähelle alkuperäistä korkeutta ja nyt on taas mukavammat kyydit 8)
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mielestäni ei, kunhan pysytään kohtuuden rajoissa ns. iskarien toimintarajoissa. Ihan susipaska siitä tuleekin kun kunnolla pudottaa, eikös toimintaa voi verrata renkaaseen ? omat kokemukset tosin vain 211 korista.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Eihän siellä paine kovin paljon korkeutta säätäessä muutu, jos auton paino on sama. Ilmamäärä vain laskettaessa pienenee. Eli olisin piipun kanssa ainakin teorian tasolla samalla linjalla. :D p = F / A
Ilmapussin tapauksessa tuo pinta-alan laskeminen ei ole niin yksinkertaista kuin jossain sylinterissä mutta kuvista päätellen kutakuinkin sama normijoustossa.

Tieten kuminivelten jousto tekee omaa kuvioaan laskelmiin mutta niiden pultithan pitäisi periaatteessa käyttää löysällä säätöoperaation jälkeen.

t.
Risto

EDIT: Nimimerkkihärö: Mika --> piippu
Viimeksi muokannut Roisto, 21.10.2015 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Niin, miksi se ei päde sitten renkailla? 😄
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

epk kirjoitti:Niin, miksi se ei päde sitten renkailla? 😄
Voitko tarkentaa?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Renkaassa paine laskee, korkeus muuttuu. Samalla muuttuu kovuus. Pussista lasket painetta, pussi tyhjenee ja auto laskee. En ymmärrä mikä tässä yhtälössä ei päde?
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Minä en osaa teidän hienoja kaavoja, enkä teorioita, mutta käytännössä ainakin W220 ässän airmatic käyttäytyy niin, että mitä alemmas alusta laskeutuu, sitä jäykemmäksi muuttuu. Johtuuko pussin rakenteesta, vai tiukkaako siellä iskari itseään korkeuden mukaan yms. jää muiden murehdittavaksi, mutta jokatapauksessa auton omankin "ohjelman" mukaan auto laskee kahdessa vaiheessa ajonopeuden mukaan ja samalla myös alusta "kovenee", johtuu nyt sitten mistä tahansa... 8)

Ja minun tapauksessa korkeutta on säädelty vielä ihan järkevissä muutaman sentin säädöissä, eikä olla käyty lähelläkään pohjaanlyöntikumeja, eikä muuta joustoa rajoittavaa....



Heitetään vielä pikku sekoitus....joustaako jalkapallo enemmän kuin 1.5m halkaisijalta oleva jumppapallo samassa 0,8bar paineessa kun molempia puristaa samalla voimalla? :wink:
Viimeksi muokannut piippu, 21.10.2015 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Sen voisi selittää se, että renkaan tapauksessa yhtälön pinta-ala muuttuu, kun paine kasvaa mutta paino (voima) pysyy samana ja tilavuuden muutos pieni. Eli pienempi pinta-ala on kosketuksessa tien pintaan. Tilavuus muuttuu toki siinäkin vähän mutta paljon vähemmän kuin ilmajousessa, jossa se muuttuu kaikkein eniten ilmaa lisätessä.

Joka tapauksessa rengas toimii ilmaa lisättäessa paljon progressiivisemmin kuin ilmajousi. Toki senkin muotoilulla voi vaikuttaa jäykkyyteen eri asennoissa.

Nämä toki ovat Stetsonista vedeltyjä tulkintoja ja voivat olla väärinkin. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Juu kyllä siinä tulee paljon muuttujia, esim iskarien jäykkyyttä säädetään ohjelmasta. Kaveri tosiaan valitteli 211 korissa, halusi autoa korkeammalle ja sitten olikin jo kyydit kovemmat säädön jälkeen. Mutuilua kaikki mutta kokeilun arvoinen homma! :)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Joo. Eihän se paljoa maksaisi kokeilla. Pitää vaan ottaa vanhat korkeudet ylös, että saa tarvittaessa palautettua.

Nuo kuminivelet voisivat osaltaan liittyä tuohon kovuuteen nostettaessa ja pehmeyteen laskettaessa, jos niitä ei "resetoida". Kun pistää palkeisiin lisää ilmaa, vänkäävät nivelet autoa alaspäin, jolloin pitää pistää vähän ekstrailmaa == lisää painetta. Alaspäin laskiessa ne taas pyrkivät nostamaan autoa, jolloin ilmaa (painetta) tulee pusseihin suhteellisesti vähemmän. Ei tosin mitään käryä, paljonko nuo vaikuttaisivat. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Juu kyllä ne kannattaa löysätä, ei nyt sentin parin takia välttämättä vielä tarvetta.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Minulla alusta "päästettiin" madalluksen yhteydessä nivelistään samalla kun kaikki kulmat säädettiin kohilleen uudelle korkeudelle (tietenkin).

Jäsen Ram pähkäili saman korkeuden myötä muuttuvan kovuuden kanssa topicissaan ja nimenomaan niinpäin, että ajomukavuus kärsii (jäykkenee) korkeuden laskiessa :wink:


Minä en vain ymmärrä miten teidän ajatuksella jousi, jossa puristetaan ilmaa, voisi olla samalla kannettavalla kuormalla pehmeämpi, kun ainutta joustavaa elementtiä (ilmaa) vähennetään....siis käännettynä, mitä enemmän kumiputkilossa on ilmaa, sitä enenemmän siellä on sitä joustavaa materiaa (painemuutos on naurettavan pieni näissä korkeuden tämmäyksissä, mutta ilmamäärä suhteessa muuttuu paljonkin)
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Kyllä kyllä, mutta miksi renkaissa sama homma toimii sitten toisinpäin?
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Oisko sen takia, että se ilma pääsee pakenemaan renkaan niille osin missä kuormitusta ei ole....mutta tuollaisessa jousipalkeessa ei. :nocando:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Tässä taidetaan olla totuuden äärellä myös? :


"You have to remember the bags aren't static like springs, they actually move when you force air in or out. This means that even when they're quite low, you can still drive without bottoming out.

As you put more air in the car raises so you're not stiffening the spring as such, you're increasing the volume of air in there to adjust your ride height.
The psi gauges are misleading on air systems, really they should be volume gauges but most people feel happier with psi as they understand it.

The "feel" of air depends more on your dampers and top mounts, stiffen up those shocks and you can rail as hard as coilovers. Same with top mounts, the harder or softer they are will affect the ride greatly.

If the bag was a static shape (think football) then the higher and lower the psi would affect how hard or soft the ball is.

I hope that made sense. When you raise or lower with air you're not really making the spring harder, just increasing it's volume. If you actually feel a bag when it's under load on the car there's hardly any difference between when you raise it one inch to raising it three inch. It's only when the bag itself can't expand anymore that the ride will get harder the more air you push in.

In other words the ride should feel the same whether you're scraping the floor or sky high.

Hydraulics work the same way. More juice, more lift."
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tilavuuden pienentäminen vaikuttaa toki jäykistymiseen. Samalla liikevaralla pitää puristaa ilmaa kovempaan paineeseen. Tähänhän perustuu Airmaticin jäykennys, kun kytketään lisäsäiliö irti ja jouston hoitaa pelkkä pääsäiliö.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Eli sama asia jos pussit täyttää ääripäähänsä, tulee jäykkä. Väliltä täytettynä ei pitäisi olla merkitystä jäykkyyden kannalta.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

RoopeK kirjoitti:
xr kirjoitti:Sillähän on burka päällä :D
voisin kuvitella siellä olevan lincoln continental

kokeile onko takaoven kahva oven etupäässä
Katoin kuvaa ja heti tuli sama mieleen... :wink:
Eldosta tuli heti mieleen 70-luvun alun Cadillac Eldorado DeVille :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

XUX63 kirjoitti:
RoopeK kirjoitti:
xr kirjoitti:Sillähän on burka päällä :D
voisin kuvitella siellä olevan lincoln continental

kokeile onko takaoven kahva oven etupäässä
Katoin kuvaa ja heti tuli sama mieleen... :wink:
Eldosta tuli heti mieleen 70-luvun alun Cadillac Eldorado DeVille :lol:
jossa oli xuxkshet katolla :lol:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tänään oli pesupaikka auki. Ei kyllä kannata ite tehä. Pesin ja hipaisin pikkuisen vahaa helmoihin, niin meni 48 euroa. :shock: Taisin kyllä tulla kusetetuksi 8 eurolla, koska ei tuossa kahta tuntia mennyt. MC Varikolla oisi vissiin ollut joku tarjous 70 eurimolla sisältäen vahauksen.

Illan päälle pitäisi varmaan talvinakitkin väännellä alle, kun ensi viikoksi on luvassa kosteaa ja pakkasta.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Käytin autoa suuntauksessa, kun kesärenkaista oli sisäreunat kuluneet ja muutenkin oli vikurin oloinen. Jos ratista päästi irti, auto suorastaan syöksyi oikealle. Samoin tiemaalausten toispuoleinen ylittäminen aiheutti heilauksen. Edellisessä suuntauksen jälkeen viime keväällä suuntaaja mainitsi, että voisi kokeilla joskus parin säätöpultin asennusta. Nyt ne asennettiin ja auto kulkee suoraan. Kunnon sivutuulta ei ole vielä tullut, joten sen vaikutus on vielä havainnoimatta. Lauantaina on tarkoitus käydä kotipuolessa, joten sitten saapi pidemmältä matkalta empiiristä tietoa.

Valittelinkin aiemmin, että äiteen Escrotin jälkeen tuo tuntui aikamoiselta leijalta. Jospa se tästä... :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Kurkistin uteliaisuuttani vaihdelaatikon boksiin, että oisiko öljyn vaihdon aika. Ei ollut – oli rutikuiva.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Huomenta,

Tänään syttyi ensimmäistä kertaa moottorin vikavalo. :shock: En raskinut lähteä sillä töihin ja mietin jo hampaat irvessä polkupyöräilyä räntäsatessa, kun naapuri saapui pelastavana enkelinä autohalliin, ja niin pääsin töihin Skodillacilla. Pitää illalla ottaa testeri kauniiseen käteen ja koettaa onkia, miksi Cinquecento nyt murjottaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Roisto kirjoitti:Huomenta,

Tänään syttyi ensimmäistä kertaa moottorin vikavalo. :shock: En raskinut lähteä sillä töihin ja mietin jo hampaat irvessä polkupyöräilyä räntäsatessa, kun naapuri saapui pelastavana enkelinä autohalliin, ja niin pääsin töihin Skodillacilla. Pitää illalla ottaa testeri kauniiseen käteen ja koettaa onkia, miksi Cinquecento nyt murjottaa.

t.
Risto
No edellisistä kuvista päätellen vaihteistossa ei taida olla lainkaan öljyä :lol:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

xr kirjoitti:No edellisistä kuvista päätellen vaihteistossa ei taida olla lainkaan öljyä :lol:
Juu. Vähän niin kuin vanha Lada – jos ei parkkipaikalta löydy kolmea lätäkköä, pitää jonnekin lisätä öljyä. :D

Liekö perjantai ja 13. päivä jotenkin aiheuttajana tähän. :? :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Hojo,

Kävin koneen kanssa autotallissa ja ainoa moottoriin liittyvä koodi oli kampiakselin anturista (kaikkea muutakin siellä oli jumivasta takaluukun kahvasta alijännitteeseen mutteinytniistä):

Koodi: Valitse kaikki

P2034-008    L5 (kampuran asentoanturi) (P0335)
Nollasin tuon ja kun starttasin, ei valo syttynyt eikä tuo tullut uudestaan herjaamaan. Noitahan tieten aina joskus menee. Voisi hommata varulta kaappiin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

.........
Viimeksi muokannut Bomber4, 19.3.2017 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Star
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kannattaa varmaan hommata valmiiksi.

tuo sammuttaa moottorin jos signaali sekoilee ajossa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo”