Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Onkos se nyt lisäilmaluisti vai mikä paskana kun taas kuten kaikissa edellisissäkin 124 korisissa tyhjäkäynti temppuilee. Ensin kävi joskus liian kovaa ja epätasaisesti, sitten lisäilmaluistin pesun jälkeen kävi harvemmin kovaa mutta kun jätti vapaalle käymään niin souti ja huopasi kunnes sammui. Kun liotti bräkliinissä 2h ja ravisteli ja kuivasi niin nyt ei laske kierrokset alle 1200 rpm
nollajakari
Viestit: 97
Liittynyt: 05.11.2007 13:07

surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja nollajakari »

Toivottavasti et ole missään vaiheessa rassannut luistia millään teräsesineellä. Naarmuuntuu helposti ja sitten takertelee. :roll:
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Tarkista ylijänniterele sekä sen sulakkeet. Ohjeita löytynee haku toiminnolla riittävästi.
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Käykö kone epätasaisesti tyhjäkäyntiä lämpimänäkin? Lisäilmaluistihan nostaa tyhjäkäyntiä vain koneen ollessa kylmä. Lämpimän koneen toimintaan se ei vaikuta. Tyhjäkäyntimoottori hoitelee tyhjäkäynnin säätelyn, kun kaasuläppä on kiinni. Motti saa tiedon kaasuläpän asentotunnistimelta ja jossain taisi olla mikrokytkinkin...

Tyhjäkäyntimoottori:
Kuva

Lisäilmaluisti:
Kuva
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Marco kirjoitti:Käykö kone epätasaisesti tyhjäkäyntiä lämpimänäkin? Lisäilmaluistihan nostaa tyhjäkäyntiä vain koneen ollessa kylmä. Lämpimän koneen toimintaan se ei vaikuta. Tyhjäkäyntimoottori hoitelee tyhjäkäynnin säätelyn, kun kaasuläppä on kiinni. Motti saa tiedon kaasuläpän asentotunnistimelta ja jossain taisi olla mikrokytkinkin...

Tyhjäkäyntimoottori:
Kuva

Lisäilmaluisti:
Kuva
Siis tuota tyhjäkäyntimoottoria tarkoitin, kone huutaa koko ajan myös kuumana.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

touhottaja kirjoitti:tuolta saattas löytyä :arrow:
http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 18924/6/15
Aika rasvanen hinta :shock:
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Marco kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:tuolta saattas löytyä :arrow:
http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 18924/6/15
Aika rasvanen hinta :shock:
eihän tuo ny mikään hirmu hinta ole, mulle makso yli 800€ kolomisen vuotta sitten :wink:
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Ihan mielenkiinnosta, missä tuollainen lisäilmaluisti noin fyyisesti sijaitsee?
nollajakari
Viestit: 97
Liittynyt: 05.11.2007 13:07

Viesti Kirjoittaja nollajakari »

Ellen ole ihan hakoteillä niin tyhjäkäyntiluistia ei käytetä KE-jet ruiskutuksen yhteydessä. Tyhjäkäyntimoottori sijaitsee M102-koneessa kumisessa kiinnikkeessään joka on kiilattu 3-ja 4-sylintereiden imusarjojen väliin.
Näissä eri säätmissä on sama säätötapa: muodostetaan säätyvä ohituskanava kaasuläpän ohitse.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

nollajakari kirjoitti:Ellen ole ihan hakoteillä niin tyhjäkäyntiluistia ei käytetä KE-jet ruiskutuksen yhteydessä. Tyhjäkäyntimoottori sijaitsee M102-koneessa kumisessa kiinnikkeessään joka on kiilattu 3-ja 4-sylintereiden imusarjojen väliin.
Näissä eri säätmissä on sama säätötapa: muodostetaan säätyvä ohituskanava kaasuläpän ohitse.
Et varmasti ole ihan hakoteillä kun sellaista en omasta ainakaan löytänyt. Noita tyhjäkäyntimoottoreita näyttäisi olevan kahta erilaista saman vuosimallien autoissa. 3-napaisella ja 2-napaisella liittimellä. 3-napaisessa erillinen säätönupikka jota 2-napaisessa ei ole. Kahta 3-napaista on tarjottu ja yhtä 2-napaista.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Onko itselläsi 2- vai 3-napainen. 3-napainen on tiettävästi se ongelmallisempi, koska siinä virran siirto moottorille on perinteisempi hiili-kollektori-systeemi. Boksi säätää eri suuntiin eri navoista.

2-napainen on jousikuormitteinen ja boksi vaan avaa sitä pulssitetulla virralla – jousi vetää kiinni. Tietääkseni myös sisäinen johdotus on erilainen.

Tuon voisi tieten testatakin jollain virtalähteellä. Jos se tuntuu liikkuvan loogisesti eikä jumita auki / kiinni, niin ...

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Roisto kirjoitti:Onko itselläsi 2- vai 3-napainen. 3-napainen on tiettävästi se ongelmallisempi, koska siinä virran siirto moottorille on perinteisempi hiili-kollektori-systeemi. Boksi säätää eri suuntiin eri navoista.

2-napainen on jousikuormitteinen ja boksi vaan avaa sitä pulssitetulla virralla – jousi vetää kiinni. Tietääkseni myös sisäinen johdotus on erilainen.

Tuon voisi tieten testatakin jollain virtalähteellä. Jos se tuntuu liikkuvan loogisesti eikä jumita auki / kiinni, niin ...

t.
Risto
2-napainen.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Nyt on tyhjäkäyntimoottori vaihdettu ja ei mitään apua. Nyt kommentteja kenellä samanlainen oire ja mikä auttoi. Siis käy joskus liian kovaa 1000-1200rpm, siis joskus kun sitä huvittaa. Tyhjäkäynnillä sammuilee mutta ei vaihde päällä. Siis liikennevaloissa pysyy käynnissä mutta vapaalla yhtäkkiä kierrokset nousee ja sammuu. Lähtee heti käyntiin mutta yleensä sammumisen jälkeen käy liian kovaa. En kaipaa kommentteja kokeile vaihtaa se ja se, en jaksa arpoa osa kerrallaan. Tiedän että näissä käyntiongelmia riittää ja se voi johtua useasta paikasta, kokemusta löytyy. Tässä tapauksessa tällainen uusi vika mitä muissa ei ole ollut, huvittavinta tässä on se että kaveri keneltä auton ostin on tuonut sen edesmenneelle isälleen n.16v sitten ja ihmetteli suuresti että kun auto tuli minulle alkoivat viat.
Avatar
puuhapena
Viestit: 680
Liittynyt: 25.7.2006 20:47
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

Onhan kumikaukalo ja siihen menevä letkuliitos varmasti ehjä ja tiivis? Vanhassa m103:ssani heijas tyhjäkäyntiä kun tuon letkun liitos oli kulunut väljäksi. Letkuhan tulee toiseen noista kuvissa olleeseen osaan..
Oi mikä ihana mies. Naisten ja eläinten ystävä ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Lukekaa kunnolla. Ei siis heijaa millään tavalla !!
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

jupasierra kirjoitti:Lukekaa kunnolla.
Parhaamme yritetään.
Kuva
jupasierra kirjoitti:Ei siis heijaa millään tavalla !!
Eikö edes..

Kuva
:huh:
Avatar
puuhapena
Viestit: 680
Liittynyt: 25.7.2006 20:47
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

jupasierra kirjoitti:Lukekaa kunnolla. Ei siis heijaa millään tavalla !!
Anteeksi kauheasti että yritin auttaa.. :(
Oi mikä ihana mies. Naisten ja eläinten ystävä ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Huonosti onnistuit vaikka kuinka yritit. Ymmärrän kyllä että mieli tekee auttaa, mutta en tosiaan kaipaa nyt kuin neuvoa joltain jolla on ollut sama oire ja neuvo siihen. Tiedän että vika saattaa olla yj-releessä, monitoimireleessä, kaasuläpän asentoanturissa, ehassa, säätöpotikassa, kaasuläpän asentoanturissa, määräjakajassa, kaasuläppäkotelossa jne. Mutta en ala vielä arpomaan, sen teen jos en saa vinkkiä joltain kenellä sama oire joka korjattu.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

jupasierra kirjoitti: sama oire ja neuvo siihen.
Sepä kun tuppaa tuo KE-jetti olemaan sellainen, että mikä tahansa vika voi aiheuttaa minkä hyvänsä oireen :lol:
Mielestäni ei kannattaisi väheksyä yhtäkään vinkkiä vaan tutkia kaikki esiin tulevat mahdollisuudet. Hyvin harvoin tällaisilta palstoilta saa suoraa ratkaisua tyyliin "vaihda kutosen tulpanjohto, on varmasti vika siinä"
Ei mulla muuta, jatkakaa :ope:
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Leemu kirjoitti:
jupasierra kirjoitti: sama oire ja neuvo siihen.
Sepä kun tuppaa tuo KE-jetti olemaan sellainen, että mikä tahansa vika voi aiheuttaa minkä hyvänsä oireen :lol:
Mielestäni ei kannattaisi väheksyä yhtäkään vinkkiä vaan tutkia kaikki esiin tulevat mahdollisuudet. Hyvin harvoin tällaisilta palstoilta saa suoraa ratkaisua tyyliin "vaihda kutosen tulpanjohto, on varmasti vika siinä"
Ei mulla muuta, jatkakaa :ope:
Uskotaan, ja onhan tuo koettu jokaisen kanssa. Mistäs kokeneimmat kuvaamieni oireiden perusteella lähtisivät etsimään vikaa??
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Tuossa jo aikaisemmin sanoin että tarkista se yj-rele, ja itsekin sanoit tietäväsi että siinä saattaa vika olla, sen pystyy ihan kolvailemaan kuntoon jos siinä vikaa on. Ja kolvaaminen on sitäpaitsi ilmaista jos vaan kolvi löytyy niin ei tarvitse sitten "arpomalla" ainakaan niitä osia ostaa. Lähde liikkeelle ilmaisista/halvimmista korjauksista.
Ellet sitten ole taitava sähkäri ja etsi käsiisi mitä virtoja pitäisi tulla minnekin ja kuinka paljon ja mittaamalla selvitä vian aiheuttajaa. Näistä vanhoista voi vaan olla kiven alla se tieto että mistä liittimestä pitäisi tulla virtaa ja kuinka paljon missäkin tilanteessa..
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Sakari kirjoitti: Näistä vanhoista voi vaan olla kiven alla se tieto että mistä liittimestä pitäisi tulla virtaa ja kuinka paljon missäkin tilanteessa..
KE-jetti alkaa olemaan niin kivikautista tekniikkaa, ettei korjaajia/tietäjiä tahdo löytyä edes rahalla korjaamoista :?
Itselle tuli mieleen moottorin lämpötila-anturi. Anturi sökö :arrow: ecu kuvittelee moottorin olevan kylmä :arrow: tyhjäkäyntimoottori seljälleen ja joutokäynti ylös :roll:
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Taidan nostaa kädet pystyyn, en jaksa alkaa taas penkomaan. Edellisessä meni kuukausia ja melkein tonni rahaa, paskoja nämä on valitettavasti, kiertoon lähtee...
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Taisit vastata itsellesi tuossa ensimmäisessä laittamassasi viestissä :tuumaus: :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

dry kirjoitti:Taisit vastata itsellesi tuossa ensimmäisessä laittamassasi viestissä :tuumaus: :shock:
Niin ja mitä sitten, se tyhjäkäyntimoottori on vaihdettu??
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

laita tällänen sinne tyhjäkäynti moottorin putkeen, jos tyhjäkäynti moottori puolella vikkaa niin pitäs tasaantua tällä käynti :wink:



jos käynti korjaantuu niin eipä liene enää vaikee arvioida vika paikkaa :wink:
Viimeksi muokannut touhottaja, 20.4.2016 16:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

touhottaja kirjoitti:laita tällänen sinne tyhjäkäynti moottorin putkeen, jos tyhjäkäynti moottori puolella vikkaa niin pitäs tasaantua tällä käynti :wink:

[img][img]http://i5.aijaa.com/t/00171/13737144.t.jpg[/img][/img]

jos käynti korjaantuu niin eipä liene enää vaikee arvioida vika paikkaa :wink:
Nyt ei ymmärrä, mikä ihmeen osa tuo on ja miksi se pitää jonnekin putkeen laittaa kun se tyhjäkäyntimoottori ON VAIHDETTU! En jaksa enää vastailla kun ei keskitytä lukemaan viestejä.
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Nyt on kyllä sellainen asenne mihin en ole ennen näillä palstoilla törmännyt :shock:
Motivoi varmasti auttamaan ongelman ratkaisussa :ope:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

jupasierra kirjoitti:Nyt ei ymmärrä, mikä ihmeen osa tuo on ja miksi se pitää jonnekin putkeen laittaa kun se tyhjäkäyntimoottori ON VAIHDETTU! En jaksa enää vastailla kun ei keskitytä lukemaan viestejä.

Näkisin, että se on sokea tulppa joka laitetaan tk-moottorin putkeen siksi että sillä eliminoidaan ilmansaanti ohi kaasuläpän. Jos käynti asettuu on vian oltava tk-moottorissa tai sen ohjauksessa. Vaihdettu tk-moottori tuskin oli uusi tehtaan paketista? On aina mahdollista, että käytetty osa on viallinen. Varsinkin jos se on ollut x-aikaa jonkun hyllyssä pölyttymässä.
Jäitä hattuun nyt :wink: Aika moni sentään on yrittänyt auttaa ja neuvoa, ei ole itsestäänselvyys että kysymyksen saisi yhtään vastausta :)

Tuohottajan neuvomalla testillä ja ylijännitereleen uudelleentinauksella on hyvä lähteä alkuun :idea:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”