Meirän Rouvan Pokkkitörmän valloottaja

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Blocketista kun bongailee niin konevikaisia alkupään -08 -09 diesel-surupapuja saa puolellatoista tonnilla :shock: Ehjästä nelossarjalaisesta pitääkin maksaa jo yli 5t€. Kaasu-surupapuja on vähänlaisesti tarjolla...
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3404
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

No tuo se riittääkin mulle, kun on tarkoitus alkukesään mennessä luopua Fiestasta sekä Väyrystä ja tyytyä vain yhteen käyttöautoon, joka ei siis ole ainakaan näemmä diesel-Subaru :lol:

Jatka pohtimista vatulointiketjussa etten häirihe Jovin rouvan perinnönjakoa :D :wink:
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Täällä taas
Viestit: 19
Liittynyt: 28.8.2017 18:10
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Täällä taas »

Väsynyt Mies kirjoitti:Jakoremelin vaihto tuollaiseen vastaheleniusmoottoriin on kuulemma tyrmäävä kokemus.
Meneehän siinä peräti 2h osaavalta kaverilta. Sytystystulppien vaihto on paljon veemäisempi homma. Ku ovat siellä sylenterikansien ja runkopalkkien välissä....
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Tuota mie vähän pelekäsinki :?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Käsivarret mankeliin jotta suurimmat luut menee palasiksi, kirveellä pari sormea haitontieltä pois, sitten saa vaihdettua tulpat vaikka A-mersuun. :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Täällä taas kirjoitti:
Väsynyt Mies kirjoitti:Jakoremelin vaihto tuollaiseen vastaheleniusmoottoriin on kuulemma tyrmäävä kokemus.
Meneehän siinä peräti 2h osaavalta kaverilta. Sytystystulppien vaihto on paljon veemäisempi homma. Ku ovat siellä sylenterikansien ja runkopalkkien välissä....
Osaava kaveri tekee vaikka ihmisen toisen sisään kahdessa tunnissa, varsinkin jos on oikeat vehkeet. Mutta kun jakoremmin pituutta aletaan mittaamaan timpurinmitalla, niin voi siinä keskiverto autotallimekaanikolla mennä ensikerralla tovi jos toinenkin vaihtotyössä.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Väsynyt Mies kirjoitti:Osaava kaveri tekee vaikka ihmisen toisen sisään kahdessa tunnissa, varsinkin jos on oikeat vehkeet. Mutta kun jakoremmin pituutta aletaan mittaamaan räätälinmitalla...
Niin, onko sellainen löysä jakoremmi jakopäässä parempi kuin vaikka työntötanko imukanavassa? Ei se lähe kuitenkaan kone käyntiin, varsinkin jos ajoitus on jo alkuunsa pielessä ja kone vuotaa öljyjään.

Niitä on sellaisiakin märkäjakopäitä jotka toimivat ns. "kuningasakselilla", joka on täysin pystyasennossa märkäputkisen sylinterilohkon suuntaan nähden. Se on oletettavan varmatoiminen systeemi, verrattuna tiukotettaviin kuminauhavirityksiin, ketjujen ja lukkojen kanssa leikkimisiin, jne.

:lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Lerssinen
Puimanajo-Keijo
Viestit: 2421
Liittynyt: 12.3.2007 17:58
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Minä ajanki aina hammasratasjakopäillä 8)
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

XUX63 kirjoitti:Tämä kasvattaa manuaali-surupapu-kuumetta :shock: Oishan se makee mutta sotii kaikkea mukavuuden haluani vastaan :lol:
Kyllä manuaali on uudempiin Subaruihin hyvä valinta, koska vain manuaalissa on mainostettu symmetrinen kova neliveto. Omissa käsissä tuo tuntuu 4Maticin tavoin niin pelottavan etuvetoiselta kuten Jovi jo kuvasikin. Tuollaista olisi suuri vaara joutua ajamaan ikäiseltään odotetulla hartaudella?

Subarun voimalinjasta löytyy jopa automaatille jonkinlainen perustelu. Nimittäin Subaru on tehnyt riittävän kauan nelivetoja ymmärtääkseen, ettei se takaveto ole mikään koriste, joten myös aktiivisen nelivedon kytkimet ohjelmoidaan siten, että auto tuntuu suunnilleen nelivetoiselta, toisin kuin joku Haldex ja muut etuvetoiset.

Mutta se symmetrinen neliveto tarkoittaa sitä, että vaihteiston ja etuperän öljytila on yhteinen, joten vaihteistossa on sitten peräöljyt. Pakkasella ensimmäiset vaihdot ovat sen vuoksi vähän tahmeita. Pakkasella kannattaa antaa voimansiirron lämmetä rauhassa ennen salamavaihtoja!
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Mikähän se olisi sitten tällaisen etuvetoallergisen neliveto? Ja siis nimenomaan parin tonnin kinnerikäyttöautoluokassa ;)

Joku tuossa joskus mulle väitti että esimerkiksi Audi olisi asioikseen lisännyt rosentteja takapäähän saadakseen tuntuman vähemmän ällöttäväksi :?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Ei se tuo 2,5L bensa ole mikään autuus verrattuna diiseliin, kannentiivistevikoja ja öljynsyöntiä. 100tkm on jo paljon tuolle moottorille.
Täällä taas
Viestit: 19
Liittynyt: 28.8.2017 18:10
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Täällä taas »

Etuveto kammoon, olet ostanut just oikean nelikon. Legacyssa on 50:50 jakosuhde aina, perässä lukko. Automaattissa on sit muuttuva jakonen nelikko.

Tuu jovihava käymään, jos tarttee tulpat vaihtaa. Oikeat työkalut käsissä, niin 45min menee et kaikki neljä on vaihdettu.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29268
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lerssinen kirjoitti:Minä ajanki aina hammasratasjakopäillä 8)
Itsellä viimeinen muistikuva tuollaisesta jakopäästä on se kun serkkupoika heitti jossain kehä 3 rampissa Taunuksen vaihteen vapaalle ja sen jälkeen 2,3 V6 pyörikin erinomaisen hyvin hyvin kevyesti mutta ei liikuttanut koria lainkaan :(
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

jovihava kirjoitti:Mikähän se olisi sitten tällaisen etuvetoallergisen neliveto? Ja siis nimenomaan parin tonnin kinnerikäyttöautoluokassa ;)

Joku tuossa joskus mulle väitti että esimerkiksi Audi olisi asioikseen lisännyt rosentteja takapäähän saadakseen tuntuman vähemmän ällöttäväksi :?
Juurikin näin. Alkuperäinen Torque Sensing quattro, Quattrosta puhumattakaan on ainakin minulle pelottava ajaa liukkaalla, kun en vaan osaa. Muistaakseni vuonna 2008 tuli yleisimpiin malleihin TorSen Oy:n valmistama planeettapyörästöjakolaatikko, vaikka ei siinä yhteydessä markkinointiteknisistä syistä pidettykään melua siitä, ettei se ole enää Torque Sensing. Samalla vedettiin voimanjako 40/60% takapainoiseksi, minkä seurauksena tuollainen quattro menee muuten kuin takavetoinen, paitsi kovempaa ja helpommin.

Toinen mieleen tuleva vaihtoehto on BMW xDrive. Meidän työkaverin F30 kävin härnäämässä ihan tarkoituksella muutama talvi sitten, enkä löytänyt mitään huomauttamista voimanjaossa. Kun muut kytkeytyvät nelivedot lyövät hanskat tiskiin ja hyppäävät jarrulle, on Bemarilla säätövaroja 100% takavedosta lähes 100% etuvetoon ja kaikki siltä väliltä, joten niin yliohjaava kuin aliohjaava luisu yritetään ensin neutraloida voimanjaolla. Bemun Suojelusenkeli hyppää jarrulle vasta kuljettajan yrittäessä voittaa Isaac Newtonin omin käsin.

AMG:n 33/67% ei taida mahtua halvan auton speksiin? Mutta jos tuo ajettava 4Matic tuodaan tarjolle jonkun mörkömoottoreita halvempienkin rakkineiden kanssa, niin harkitsen vakavasti sitten neljän vuoden kuluttua?

Jokerikortti: Ford Sierra 4x4 ja Ferguson neliveto? Legendan mukaan pitäisi olla aika häijy laite, mutta omaa kokemusta ei ole...
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

740 GLE kirjoitti:Jokerikortti: Ford Sierra 4x4 ja Ferguson neliveto? Legendan mukaan pitäisi olla aika häijy laite, mutta omaa kokemusta ei ole...
Jännä väköstys se Verkun vetosysteemi. :D

Täysin en oo kartalla toiminnasta, mutta eikö se jaa voiman normaalisti planeetalla 1/3-2/3 ja lisää tarpeeseen nopeutta automaattikytkimin?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Tuo nelivetoriesa alkaisi olla hyvinkin tyliin sopiva vekotus, saattaavat olla vaan aika harvassa :p
Täällä taas kirjoitti:Tuu jovihava käymään, jos tarttee tulpat vaihtaa. Oikeat työkalut käsissä, niin 45min menee et kaikki neljä on vaihdettu.
Kiitosta tarjouksesta, saatan hyvinnii tarttua tarjoukseen :) Muutenkin olisi mukava jututtaa jotakin suparumestaria tyyppivioista ja niiden ehkäisystä ;)
shrteam kirjoitti:Ei se tuo 2,5L bensa ole mikään autuus verrattuna diiseliin, kannentiivistevikoja ja öljynsyöntiä. 100tkm on jo paljon tuolle moottorille.
Tämä yksilö kärsinee keskimääräistä paremmasta tuurista, 320tkm on jo ylitetty ja käsittääkseni ensimmäinen moottori menossa 8)

Juu, öljyä evästää tuokin jo :jook:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Muistelisin että jonkun asteinen öljyn hörppiminen kuluu asiaan noissa
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Öljyä pitää vanhassa autossa mennä, ei se muuten vaihdu koskaan. :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Täällä taas
Viestit: 19
Liittynyt: 28.8.2017 18:10
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Täällä taas »

Pega kirjoitti:Muistelisin että jonkun asteinen öljyn hörppiminen kuluu asiaan noissa
kannattaa seurata sitä öljyn syöntiä, näissä kun se öljy valo syttyy sitten, kun täystuho on jo tullut. Eli toisin sanottuna idioottivalo...öljyn määrä anturia ei ole ollenkaan, ainoastaan painevalo ja sekin syttyy vasta 0,1bar paineilla....
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”