Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Vanja-enon Jaguar X-type - Mondeo valepuvussa
Elikkäs Goffin seuraaja tuli hankittua ennenkuin olin päässyt Golffista eroon. Olin pitkään katsellut ja miettinyt että millainen diisseli tulee tilalle ja vaikka löysin jopa Graalin maljan (ruosteeton Väyrynen), niin päädyin kuitenkin Jaguar X-typeen.
Jaguar on merkkinä yksi haaveautostani siitä lähtien kun alle 10 vuotiaana näin Järvenpäässä kadun viereen pysäköidyn Jaguar XJ-6:n. Jokin siinä vaan osui nuoren pojan sieluun ja omistajan osuessa paikalle sain vielä pienen kyydinkin Jaguaarin kyydissä. Olin myyty.
Jossain vaiheessa havahduin kun eteen sattui kovasti vanhan XJ:n näköisiä "retro-Jakuaareja" ja otin selvää mistä on kyse. Elikkäs Fordin ostaessa aikoinaan Jaguarin alettiin Mondeon pohjalevylle ja tekniikalla tekemään näitä ns. "kansan Jaguaareja". Auto Wiki kertoo seuraavaa:
Jaguar X-Type on Jaguarin ensimmäinen auto keskikokoisten perheautojen luokassa. Se esiteltiin helmikuussa 2001. Mallin suunnittelussa käytettiin hyväksi emoyhtiön tuotteita ja X-Type jakaakin pohjalevyn Ford Mondeon kanssa. Muu suunnittelu on toki Jaguarin omaa, ja auto onkin aivan oma tuotteensa sekä ulkonäön, tyylin että ominaisuuksiensa puolesta.
X-Type tuotiin markkinoille vuonna 2001. Kohderyhmät olivat BMW 3-sarjan ja MB C-luokan -asiakkaat, mutta myös Jaguaristit, jotka syystä tai toisesta halusivat siirtyä pienempään malliin. Malli suunniteltiin vastaamaan Jaguariin yleisesti liitettyjä laatu- ja ominaisuusodotuksia. Alkupään mallit olivat kaikki 4-ovisia sedaneja, ja niissä oli kaikissa neliveto. Koneina käytettiin 2,5- ja 3,0-litraisia V6-koneita, 194 ja 231 hv.
Maaliskuussa 2002 mallisto kasvoi etuvetoisella 2,1-litraisella niinikään V6-koneella.
Mallisarjaan tuotiin sittemmin myös kaksi varsinaista Jaguar-uutuutta: 2-litrainen diesel (ensimmäinen Jaguarissa) sekä farmari (Estate). Dieselvaihtoehto oli tosin ollut jo mielessä AJ6-konetta suunniteltaessa ja sen materiaalivahvuudet oli suunniteltu myös dieselvaihtoehdon mahdollistavaksi. 1980-luvulla dieselvaihtoehdosta katsottiin kuitenkin vielä parhaaksi pidättäytyä. Vuonna 2006 mallivuodelle tuli vielä uusi 2,2-litrainen turbodiesel, joka on osoittautunut 2.0D:n kanssa hyvin suosituiksi vaihtoehdoiksi. X-Type on löytänyt asiakkaita ja ostajia vanhoista jaguaristeista, mutta ennen kaikkea se on tuonut merkille uusia asiakkaita. X-Typeä arvostetaan toisaalta tyylin ja sukujuuriensa takia, toisaalta järkevän 'entry level' -hinnoittelun vuoksi, yhdistettynä mainioihin ajo-ominaisuuksiin. Laadullisesti X-Type on selvinnyt erittäin hyvin. X-Typeä valmistava Halewoodin tehdas Liverpoolissa (jossa Ford aikaisemmin valmisti Escort-mallia), on jo kahteen kertaan voittanut JDPowersin tuotantolaitoksen laatupalkinnon.
Syksyllä 2007 esiteltiin mallivuodelle 2008 facelift-malli. Valmistajan mukaan kaikkiaan 500 osaa on uusittu. Uutuutena esiteltiin 6-portainen automaattivaihteisto yhdistettynä 2,2-litraiseen dieselmoottoriin. Ulkoisesti suurimmat muutokset tapahtuivat etusäleikössä ja puskureissa. Uusi malli tuli Euroopassa markkinoille maalis-huhtikuussa 2008 ja sitä valmistettiin aina vuoden 2010 kevääseen saakka
Kävin katsomassa aika monia yksilöitä näitä, mutta hinta oli liian korkea jos oli tyyppiviat unnossa, mutta viimein löytyi hyvä yksilö, jossa oli hinta kohdallaan ja ei mahottomasti tekemistä. Koeajossa tuntui ekaa kertaa että tämä se on, ja kun myyjnä oli viehättävä nuori neito, joka ymmärsi että hinta ei ollut kuntoon nähden kohdallaan niin pääsimme pian yhteisymmärrykseen mikä on myyntihinta.
Eli hieman tekemistä riittää, muttei mitään toistaiseksi käyttöä haittaavaa. Siitä myöhemmin lisää. Tässä pari kuvaa eiliseltä:
Jaguar on merkkinä yksi haaveautostani siitä lähtien kun alle 10 vuotiaana näin Järvenpäässä kadun viereen pysäköidyn Jaguar XJ-6:n. Jokin siinä vaan osui nuoren pojan sieluun ja omistajan osuessa paikalle sain vielä pienen kyydinkin Jaguaarin kyydissä. Olin myyty.
Jossain vaiheessa havahduin kun eteen sattui kovasti vanhan XJ:n näköisiä "retro-Jakuaareja" ja otin selvää mistä on kyse. Elikkäs Fordin ostaessa aikoinaan Jaguarin alettiin Mondeon pohjalevylle ja tekniikalla tekemään näitä ns. "kansan Jaguaareja". Auto Wiki kertoo seuraavaa:
Jaguar X-Type on Jaguarin ensimmäinen auto keskikokoisten perheautojen luokassa. Se esiteltiin helmikuussa 2001. Mallin suunnittelussa käytettiin hyväksi emoyhtiön tuotteita ja X-Type jakaakin pohjalevyn Ford Mondeon kanssa. Muu suunnittelu on toki Jaguarin omaa, ja auto onkin aivan oma tuotteensa sekä ulkonäön, tyylin että ominaisuuksiensa puolesta.
X-Type tuotiin markkinoille vuonna 2001. Kohderyhmät olivat BMW 3-sarjan ja MB C-luokan -asiakkaat, mutta myös Jaguaristit, jotka syystä tai toisesta halusivat siirtyä pienempään malliin. Malli suunniteltiin vastaamaan Jaguariin yleisesti liitettyjä laatu- ja ominaisuusodotuksia. Alkupään mallit olivat kaikki 4-ovisia sedaneja, ja niissä oli kaikissa neliveto. Koneina käytettiin 2,5- ja 3,0-litraisia V6-koneita, 194 ja 231 hv.
Maaliskuussa 2002 mallisto kasvoi etuvetoisella 2,1-litraisella niinikään V6-koneella.
Mallisarjaan tuotiin sittemmin myös kaksi varsinaista Jaguar-uutuutta: 2-litrainen diesel (ensimmäinen Jaguarissa) sekä farmari (Estate). Dieselvaihtoehto oli tosin ollut jo mielessä AJ6-konetta suunniteltaessa ja sen materiaalivahvuudet oli suunniteltu myös dieselvaihtoehdon mahdollistavaksi. 1980-luvulla dieselvaihtoehdosta katsottiin kuitenkin vielä parhaaksi pidättäytyä. Vuonna 2006 mallivuodelle tuli vielä uusi 2,2-litrainen turbodiesel, joka on osoittautunut 2.0D:n kanssa hyvin suosituiksi vaihtoehdoiksi. X-Type on löytänyt asiakkaita ja ostajia vanhoista jaguaristeista, mutta ennen kaikkea se on tuonut merkille uusia asiakkaita. X-Typeä arvostetaan toisaalta tyylin ja sukujuuriensa takia, toisaalta järkevän 'entry level' -hinnoittelun vuoksi, yhdistettynä mainioihin ajo-ominaisuuksiin. Laadullisesti X-Type on selvinnyt erittäin hyvin. X-Typeä valmistava Halewoodin tehdas Liverpoolissa (jossa Ford aikaisemmin valmisti Escort-mallia), on jo kahteen kertaan voittanut JDPowersin tuotantolaitoksen laatupalkinnon.
Syksyllä 2007 esiteltiin mallivuodelle 2008 facelift-malli. Valmistajan mukaan kaikkiaan 500 osaa on uusittu. Uutuutena esiteltiin 6-portainen automaattivaihteisto yhdistettynä 2,2-litraiseen dieselmoottoriin. Ulkoisesti suurimmat muutokset tapahtuivat etusäleikössä ja puskureissa. Uusi malli tuli Euroopassa markkinoille maalis-huhtikuussa 2008 ja sitä valmistettiin aina vuoden 2010 kevääseen saakka
Kävin katsomassa aika monia yksilöitä näitä, mutta hinta oli liian korkea jos oli tyyppiviat unnossa, mutta viimein löytyi hyvä yksilö, jossa oli hinta kohdallaan ja ei mahottomasti tekemistä. Koeajossa tuntui ekaa kertaa että tämä se on, ja kun myyjnä oli viehättävä nuori neito, joka ymmärsi että hinta ei ollut kuntoon nähden kohdallaan niin pääsimme pian yhteisymmärrykseen mikä on myyntihinta.
Eli hieman tekemistä riittää, muttei mitään toistaiseksi käyttöä haittaavaa. Siitä myöhemmin lisää. Tässä pari kuvaa eiliseltä:
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Fordin 2,0 TDCi ja Mondeon alusta. Tämä oli harvinaisen ruosteeton pohjasta ja se perusvika eli helmat, ovat ehjät ja siistitdealer kirjoitti:Kas, mielenkiintoinen valinta.
Tekniikka (ford, eikö vaan ?) näissä tuntuu toimivan kohtuullisen ongelmitta, mutta vanhimmat saattavat olla todella väyrysiä pohjastaan, varsinkin taka-apurunko.
Ei kestä köyhän postimiehen lompakko moista vekotinta.Mou kirjoitti:Hieno mutta olisin niin toivonut isoa bensa vee'kutosta.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Piti eilen tehdä öljynvaihto ja suodattimien vaihto. Valitettavasti tallin nosturi oli täynnä tallikaverin Väyrystä, joten tyydyin vain vaihtamaan ilmansuodattimet. Ilmansuodattimen vaihto kesti noin kaksi minuuttia ja raitisilmasuodatinkin vaihtui 10 minuutissa. Hankalampi operaatio oli vaihtaa oikealle puolelle palanut lähivalopolttimo. ABS-pumppu on pahasti edessä ja tilaa niukalti, mutta onnistui lopulta vaikka hieman tuli Citroenimainen olotila ja pari ärräpäätä.
Mitä taasen tulee farmarien tarjontaan, niin kyllä niitä on aika hyvin ollut tarjolla, kun olen keväästä asti seurannut tilannetta, muttei toki kovin lähellä Fenttolaa.Fenton kirjoitti:Minustakin X-type on nätti malli, välillä katsellut itsellenikin.
Farmarina vain asialliset yksilöt melko vähissä.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Tänä aamuna oli nosturi vapaa, joten porhalsin töiden jälkeen tallille öljynvaihtoon.
Hieman jännitti kun sain ekaa kertaa kunnolla nähdä Jaggen altapäin. Eikä se sitten ollutkaan mitenkään paha. Helmat olivat tosiaankin ok, mutta kaipaavaat vain pienen pientä ylläpitöhuoltoa saumasta ettei ala oikeasti ruostumaan.
Apurunko oli fordimaisesti pienessä pintaruosteessa, mutta ihan hyvässä tikissä, sitäkin tarvii varmaan hieman "öljytä ja suojata" tms.
Muuten alusta oli ok, ei mitään pahaa ja välitöntä huolenpitoa tarvitsevaa. Paria peltipintaa voisi hieman hioa pois pintaruosteista ja purskauttaa suojaa päälle.
Moottorin alla oleva suojamuovi oli parhaat päivänsä nähnyt, enkä enää laittanutkaan sitä takaisin paikoilleen kun suurin osa kiinnitysruuveista oli jäänyt maailman valtateille ja oli muutenkin hieman repsottavaa mallia.
Itse öljynvaihto sujui suojamuovin poiston jälkeen helposti. Öljynsuosatin on mallia patruuna ja suodatinkotelo autkeaa jollain 36 tai 37 mm hylsyllä, jota meillä ei tallilla ollut. Yhtä kokoa isompi kyllä oli. En nyt mista oliko se nyt 37 vain 38 mm mutta paikallaan tuntui justiinsa siltä ylikoon hylsyltä. Onneksi ei tarvinnut ruveta sillä aukomaan kun sentään löytyi iso jakoavain joka isoimpaan kokoonsa avattuna oli just passeli suodatinkotelon "avauspultin" kantaan. Itse työ sujui sutjakkaasti sillä pohjaproppu ja suodatinkotelo molemmat olivat todella helposti sijoitettu että mahtui availemaan niitä vailla ahtautta tahi esteitä. Huomioitavaa on, että tyhjennysastia on riittävän iso ja laaja, sillä propun avattua, öljy tulee aika komealla kaarella sivulle päin. Tällä kertaa kaikki osui astiaan, juuri ja juuri. Suodattimen poisto on likaista homaa. Vaikka kotelo on helpossa paikassa, niin sieltä alkaa tulemaan ihan kiitettävästi öljyä, ennenkuin saat kotelon kokonaan irti. Sottaista puuhaa ja siksikin oli alla olla hyvä iso astia. Öljyä meni tasan 6 litraa ja huoltokirjan mukaan öljynvaihtoväli on 20 tkm tai 1 vuosi. Taidan vaihtaa seuraavan kerra hieman aiemmin kuitenkin, kun tämä ov-väli meni pari tuhatta yli kun ex-omistaja oli hieman laiska huolloissa.
Hieman jännitti kun sain ekaa kertaa kunnolla nähdä Jaggen altapäin. Eikä se sitten ollutkaan mitenkään paha. Helmat olivat tosiaankin ok, mutta kaipaavaat vain pienen pientä ylläpitöhuoltoa saumasta ettei ala oikeasti ruostumaan.
Apurunko oli fordimaisesti pienessä pintaruosteessa, mutta ihan hyvässä tikissä, sitäkin tarvii varmaan hieman "öljytä ja suojata" tms.
Muuten alusta oli ok, ei mitään pahaa ja välitöntä huolenpitoa tarvitsevaa. Paria peltipintaa voisi hieman hioa pois pintaruosteista ja purskauttaa suojaa päälle.
Moottorin alla oleva suojamuovi oli parhaat päivänsä nähnyt, enkä enää laittanutkaan sitä takaisin paikoilleen kun suurin osa kiinnitysruuveista oli jäänyt maailman valtateille ja oli muutenkin hieman repsottavaa mallia.
Itse öljynvaihto sujui suojamuovin poiston jälkeen helposti. Öljynsuosatin on mallia patruuna ja suodatinkotelo autkeaa jollain 36 tai 37 mm hylsyllä, jota meillä ei tallilla ollut. Yhtä kokoa isompi kyllä oli. En nyt mista oliko se nyt 37 vain 38 mm mutta paikallaan tuntui justiinsa siltä ylikoon hylsyltä. Onneksi ei tarvinnut ruveta sillä aukomaan kun sentään löytyi iso jakoavain joka isoimpaan kokoonsa avattuna oli just passeli suodatinkotelon "avauspultin" kantaan. Itse työ sujui sutjakkaasti sillä pohjaproppu ja suodatinkotelo molemmat olivat todella helposti sijoitettu että mahtui availemaan niitä vailla ahtautta tahi esteitä. Huomioitavaa on, että tyhjennysastia on riittävän iso ja laaja, sillä propun avattua, öljy tulee aika komealla kaarella sivulle päin. Tällä kertaa kaikki osui astiaan, juuri ja juuri. Suodattimen poisto on likaista homaa. Vaikka kotelo on helpossa paikassa, niin sieltä alkaa tulemaan ihan kiitettävästi öljyä, ennenkuin saat kotelon kokonaan irti. Sottaista puuhaa ja siksikin oli alla olla hyvä iso astia. Öljyä meni tasan 6 litraa ja huoltokirjan mukaan öljynvaihtoväli on 20 tkm tai 1 vuosi. Taidan vaihtaa seuraavan kerra hieman aiemmin kuitenkin, kun tämä ov-väli meni pari tuhatta yli kun ex-omistaja oli hieman laiska huolloissa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Hieman hankintoja tehty. Fordin koneen alavääntö jättää hieman
toivomisen varaa verrattuna esim. Mersuun, joten eteen sattui
hieman yi 40% halvemmalla hinnalla kuin ovh RaceChipin S
peruslastu ostin pois, kun oli vielä ohjeiden mukaan helppo asentaa.
Tästä lisää myöhemmin kun paketti tulee ja asennus koittaa.
Huuto.netistä osui eteen Jaguaarin 2800 sivua käsittävä korjaamokirja
CD, joka piti ostaa pikkurahalla talteen helpottamaan mahdollisia
korjaustoimia.
Yksi osatekijä siihen miksi Jaguar oli korin kuntoon nähden edullinen,
oli sisustan kunto. Yleissilmäyksellä se on siisti, mutta kun tarkemmin
katsoo, niin alkaa hieman virheitä löytymään. Sisusta on alcantraa ja
väriltään pääosin klassinen mummokalsarin beige, eli perhanan arka väri.
Tehosteena sisustuksessa on musta, joka on lattiamaton ja kojelaudan
päällisen väri. Kuskin penkki on ns. horo eli keikkuu ja on väljähkö.
Lisäksi siihen integroidun turvavyön vastakappaleen kuori puuttuu ja
toimii hieman takkuilleen, mutta kuitenkin toimii.
Takapenkki on koirankarvoissa ja muutenkin penkit ovat likaiset ja
nuhjuiset. Muutenkaan autoa ei olut varmaan ikinä imuroitu edellisen
omistajan aikana, ei ainkaan montaa kertaa No, penkithän voisi
pestä, ja sitä ajattelenkin, mutta eteen sattui sopivasti yksi purkujagge
jossa oli ehjät ja siistit mustat alcantra penkit, joissa kuskin penkin
turvavyön vastakappale oli ehjä. Hinta oli vähintäänkin kohtuullinen ja
mietin että kun nuo penkit pesee ihan ammattilaisen toimesta, niin lika ei
näy niin nopsaan kuin beigessä. Samasta purkuautosta myös löytyi musta
keskikonsolin takaosa jossa on kyynernoja, niin saa senkin mustaksi.
Palaan myöhemiin tähän penkkienvaihto operaatioon kun se on
aktuellimpi.
Näyttäähän tämä hieman enemmän luksukselta kuin Mondeon kojetaulu
Muita sisustan puutteita oli kulunut ratti, joka näyttää myös likaiselta.
Perusteelinen putsaus ja nahkaosien maalaus mustaksi ensiavuksi. Ostan
uuden ratin, jos eBaysta tulee eteen tai löytyy Suomesta purkaamolta.
Tarkoitus olisi ostaa siis uusi musta/jalopuu ratti.
Vaihdekepinnupi on myös todella kulahtanut, joku hiplannut sitä urakalla
näihin kilometreihin nähden (231 tkm), eikä ole trafin papereiden
perusteella syytä epäillä lukemaa.
Olen kovasti mieltynyt tähän mittariston ulkoasuun, il classico
Keskikonsolissa jossa ilmastoinnin ja soittimen paneli, niin reunassa
hieman hapertumaa. Pitäisi kai jollain vinyylikitillä paikata ja samointein
sitten maalata mustaksi, niin ei paikkaus pistäisi silmään niin pahasti. Olisin
uusinut koko reunuksen, jos olisi ollut irrotettava oma osansa.
Mutta jos tuon haluaisi vaihtaa, niin pitäisi koko kojetaulun alaosa vaihtaa.
Liian iso homma.
Tuhkakupin kanttakin on joku kynsinyt siihen malliin, että ollut kova tarve
saada kännykkä pian lataukseen
Tässä on muuten myös alaslaskettavat takaselkänojat, jolloin tavaratilalle
tulee mittaa 180 cm. Täytyy kokeilla kuinka hyvin maastopyörä mahtuu
kyytiin
Vaimo oli eilen ensimmäistä kertaa kyydissä ja huomautti, että jollei
sisustuksen puutteita ja likaisen auton pahaa hajua ota huomioon, niin
hän kyllä tykkää. Tosin hieman sanoi auton väristä, että joko taas
metallihohto viininpunainen Oli tyytyväinen kun ilmoitin mitä
sisustalle tulee tapahtumaan.
toivomisen varaa verrattuna esim. Mersuun, joten eteen sattui
hieman yi 40% halvemmalla hinnalla kuin ovh RaceChipin S
peruslastu ostin pois, kun oli vielä ohjeiden mukaan helppo asentaa.
Tästä lisää myöhemmin kun paketti tulee ja asennus koittaa.
Huuto.netistä osui eteen Jaguaarin 2800 sivua käsittävä korjaamokirja
CD, joka piti ostaa pikkurahalla talteen helpottamaan mahdollisia
korjaustoimia.
Yksi osatekijä siihen miksi Jaguar oli korin kuntoon nähden edullinen,
oli sisustan kunto. Yleissilmäyksellä se on siisti, mutta kun tarkemmin
katsoo, niin alkaa hieman virheitä löytymään. Sisusta on alcantraa ja
väriltään pääosin klassinen mummokalsarin beige, eli perhanan arka väri.
Tehosteena sisustuksessa on musta, joka on lattiamaton ja kojelaudan
päällisen väri. Kuskin penkki on ns. horo eli keikkuu ja on väljähkö.
Lisäksi siihen integroidun turvavyön vastakappaleen kuori puuttuu ja
toimii hieman takkuilleen, mutta kuitenkin toimii.
Takapenkki on koirankarvoissa ja muutenkin penkit ovat likaiset ja
nuhjuiset. Muutenkaan autoa ei olut varmaan ikinä imuroitu edellisen
omistajan aikana, ei ainkaan montaa kertaa No, penkithän voisi
pestä, ja sitä ajattelenkin, mutta eteen sattui sopivasti yksi purkujagge
jossa oli ehjät ja siistit mustat alcantra penkit, joissa kuskin penkin
turvavyön vastakappale oli ehjä. Hinta oli vähintäänkin kohtuullinen ja
mietin että kun nuo penkit pesee ihan ammattilaisen toimesta, niin lika ei
näy niin nopsaan kuin beigessä. Samasta purkuautosta myös löytyi musta
keskikonsolin takaosa jossa on kyynernoja, niin saa senkin mustaksi.
Palaan myöhemiin tähän penkkienvaihto operaatioon kun se on
aktuellimpi.
Näyttäähän tämä hieman enemmän luksukselta kuin Mondeon kojetaulu
Muita sisustan puutteita oli kulunut ratti, joka näyttää myös likaiselta.
Perusteelinen putsaus ja nahkaosien maalaus mustaksi ensiavuksi. Ostan
uuden ratin, jos eBaysta tulee eteen tai löytyy Suomesta purkaamolta.
Tarkoitus olisi ostaa siis uusi musta/jalopuu ratti.
Vaihdekepinnupi on myös todella kulahtanut, joku hiplannut sitä urakalla
näihin kilometreihin nähden (231 tkm), eikä ole trafin papereiden
perusteella syytä epäillä lukemaa.
Olen kovasti mieltynyt tähän mittariston ulkoasuun, il classico
Keskikonsolissa jossa ilmastoinnin ja soittimen paneli, niin reunassa
hieman hapertumaa. Pitäisi kai jollain vinyylikitillä paikata ja samointein
sitten maalata mustaksi, niin ei paikkaus pistäisi silmään niin pahasti. Olisin
uusinut koko reunuksen, jos olisi ollut irrotettava oma osansa.
Mutta jos tuon haluaisi vaihtaa, niin pitäisi koko kojetaulun alaosa vaihtaa.
Liian iso homma.
Tuhkakupin kanttakin on joku kynsinyt siihen malliin, että ollut kova tarve
saada kännykkä pian lataukseen
Tässä on muuten myös alaslaskettavat takaselkänojat, jolloin tavaratilalle
tulee mittaa 180 cm. Täytyy kokeilla kuinka hyvin maastopyörä mahtuu
kyytiin
Vaimo oli eilen ensimmäistä kertaa kyydissä ja huomautti, että jollei
sisustuksen puutteita ja likaisen auton pahaa hajua ota huomioon, niin
hän kyllä tykkää. Tosin hieman sanoi auton väristä, että joko taas
metallihohto viininpunainen Oli tyytyväinen kun ilmoitin mitä
sisustalle tulee tapahtumaan.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 21.9.2019 12:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Minä jätän sen homman ammattilaisille. Kun saan penkit irti purkuautosta, vien ne suoraan pesulaan. Sen jälkeen otan autosta muut penkit, kuskin penkkiä lukuunottamatta irti, ajan pesulaan, irrotan kuskin penkin ja sanon että sisäputsinki, kiitos. Kun penkit ovat kuivat ja auoto siivottu, asennan penkit pesulan pihalla kiinni ja puhtaalla autolla kotiin.dealer kirjoitti:Se on kaikista parasta auton ostamisen jälkeen kun pääsee pesemään - siivoamaan sisustaa ja penkkejä
Tämä siksi, ettei ole kunnon välineitä itsellä, eikä oikein aikaakaan. Taidonkin kanssa on vähän niin ja näin. Normi sisustan imurointi ja mikrokuituliinalla putsailu passaa kyllä sitten kun on taas sen aika
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Olennainen pointti onkin jonkinlainen painehuuhtelulaite, ei penkkejä muuten viitsi alkaa itse pesemään.
Oviverhoilujen, kahvojen ym. muovi - vinyyli - mitälieosien kanssa olen havainnut hyviksi Cillit Bang tuotteet.
Ei maksakaan juuri mitään ja tehoaa loistavasti pinttyneeseen likaan, eikä ole vielä tullut kokeiltua materiaaliin joka ei kestäisi noita.
Toinen arvaamattoman kätevä tuote on ihmesieni mutta ne tahtoo maksaa kotimaassa liikaa.
Anteeksi OT
Edit; tällaiseen riittää pelkkä ihmesieni kuten näkyy, kylläkin jokin suoja-aine hyvä laittaa pintaan kun saa puhtaaksi
Oviverhoilujen, kahvojen ym. muovi - vinyyli - mitälieosien kanssa olen havainnut hyviksi Cillit Bang tuotteet.
Ei maksakaan juuri mitään ja tehoaa loistavasti pinttyneeseen likaan, eikä ole vielä tullut kokeiltua materiaaliin joka ei kestäisi noita.
Toinen arvaamattoman kätevä tuote on ihmesieni mutta ne tahtoo maksaa kotimaassa liikaa.
Anteeksi OT
Edit; tällaiseen riittää pelkkä ihmesieni kuten näkyy, kylläkin jokin suoja-aine hyvä laittaa pintaan kun saa puhtaaksi
Viimeksi muokannut dealer, 21.9.2019 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saat eikä tuo nyt varsinaisesti edes ole OT:tä. Ammattilaisen tekemä alkusiivous ja putsinki helpottaa jatkossa omaa ylläpitosiivousta ja kaikki vinkit siihen ovat aina tervetulleita.dealer kirjoitti:Anteeksi OT
Siispä oli onni, ettei Octavia aikoinaan ollut teillä kovin kauaaFenton kirjoitti:Minun autoissani on seuraavat omistajat taatusti saaneet sitä parasta hommaa yllin kyllin
Auto vaihdetaan, ennekuin sitä tarvii siivota
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Tallinaapuri huomasi että toisessa takajarrulevyssä on halkeama, eli pistetään uusiksi sitten molemmat. Täytyy samalla tsekata ennen levyjen ostoa, että onko paloissa minkä verta pintaa jäljellä josko nekin tarviivat uusimista.
Teholastu tuli postissa ja ikävä kyllä asenusohjeet vain saksaksi
No, onneksi valmistajan sivulta netistä löytyy myös engelskaksikin.
Teholastu tuli postissa ja ikävä kyllä asenusohjeet vain saksaksi
No, onneksi valmistajan sivulta netistä löytyy myös engelskaksikin.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Myös sumuvalot ovat saapuneet. Allvadi lupasi toimittaa 2.10 ja jo eilen olivat perillä. eli etuajassa. Ihan ok näköiset tuikut, halvat, mutta kelpaa hyvin sinne puskurin alle piiloon. Tuumin tosiaan josko kalvottaisi nuo keltaisiksi, sitten leiman jälkeen.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Tänään oli vuorossa uusien kitkarenkaiden osto että allelaitto. Luotto-rengasmieheni kautta päädyin ostamaan kokeeksi Sava 205/55 R 16 kitkarenkaat, niin ei tarvitse enää odotella talventuloa. Savahan on Good Yearin omistuksessa eli periaatteessa laatumerkin halpismerkki.
Alla Jaggessa oli ostohetken renkaKat eli Nokian Hakkapeliitta 8 kitkat vodelta 2011. Eli vanhat, kovat ja kuluneet, kaameat kusiluistimet. Näitä pois vanteilta otettaessa kumirenttu totesi että Jaguarin original-aluvanteen sisäreuna oli hapertunut ja tubelessia ei sille vanteelle kuulemma enää voi laittaa. Tsekattiin muutkin vanteet, sama homma. Kuulemma juurikin Hakkapeliitta tekee tuota aluille. No, siihen ei mulla ollut sitten sanottavaa, muuta kuin että löytyykö nurkista Fordin tai Volvon peltivanteita. No eipä löytynyt, mutta onneksi yhdet Ford Mondeossa alla olleet alut löytyi ja jotakuinkin siedettävän näköisetkin. No, käsi taskuun satasen verran syvemmälle uusien vanteiden ja pulttien vuoksi.
Ensituntumalla Savat ovat hiljaiset ja pitoa riittää märälläkin hyvin. Lopuksi verrokkikuva vanteet ennen ja nyt:
ENNEN:
NYT:
Alla Jaggessa oli ostohetken renkaKat eli Nokian Hakkapeliitta 8 kitkat vodelta 2011. Eli vanhat, kovat ja kuluneet, kaameat kusiluistimet. Näitä pois vanteilta otettaessa kumirenttu totesi että Jaguarin original-aluvanteen sisäreuna oli hapertunut ja tubelessia ei sille vanteelle kuulemma enää voi laittaa. Tsekattiin muutkin vanteet, sama homma. Kuulemma juurikin Hakkapeliitta tekee tuota aluille. No, siihen ei mulla ollut sitten sanottavaa, muuta kuin että löytyykö nurkista Fordin tai Volvon peltivanteita. No eipä löytynyt, mutta onneksi yhdet Ford Mondeossa alla olleet alut löytyi ja jotakuinkin siedettävän näköisetkin. No, käsi taskuun satasen verran syvemmälle uusien vanteiden ja pulttien vuoksi.
Ensituntumalla Savat ovat hiljaiset ja pitoa riittää märälläkin hyvin. Lopuksi verrokkikuva vanteet ennen ja nyt:
ENNEN:
NYT:
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Pientä kulutusmittailua.
Otos 1 & 2: Kaupunki + muuta nurkka-ajoa 30% & työmatkat moottoritietä suurimmalla sallitulla nopeudella (ja hieman kovempaakin joskus) 70%
Keskikulutus: 6,8 ltr
Otos 3: Kaupunki + muuta nurkka-ajoa 20% & työmatkat moottoritietä suurimmalla sallitulla nopeudella 50% & Reissu Fiskarsiin rauhallisti ajellen keskim 8o km/h 30%
Keskikuluts: 6,2 ltr
Otos 1 & 2: Kaupunki + muuta nurkka-ajoa 30% & työmatkat moottoritietä suurimmalla sallitulla nopeudella (ja hieman kovempaakin joskus) 70%
Keskikulutus: 6,8 ltr
Otos 3: Kaupunki + muuta nurkka-ajoa 20% & työmatkat moottoritietä suurimmalla sallitulla nopeudella 50% & Reissu Fiskarsiin rauhallisti ajellen keskim 8o km/h 30%
Keskikuluts: 6,2 ltr
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Juu, lastu ei ole vielä paikallaan. Siitä lastusta en aio maksimaalista tehoa ottaa ulos vaan saada sitä vääntöä. Kulutuksenkin pitäisi pudota.
Kävin hakemassa ne uudet penkit tuohon, odottavat nyt pesuun pääsyä.
Tänään vaihdoin kuskin puolelle ajovalon polttimon. Oli hieman helpompi homma kuin hantin puolelle, sillä kun otti akun koppineen pois tieltä, itse polttimon vaihto kesti pari minuuttia. Akun poisto ja paikalleen laitto vartin. Ens kerralla menee nopeammin kun tietää miten mikäkin mennee ja minne.
Kävin hakemassa ne uudet penkit tuohon, odottavat nyt pesuun pääsyä.
Tänään vaihdoin kuskin puolelle ajovalon polttimon. Oli hieman helpompi homma kuin hantin puolelle, sillä kun otti akun koppineen pois tieltä, itse polttimon vaihto kesti pari minuuttia. Akun poisto ja paikalleen laitto vartin. Ens kerralla menee nopeammin kun tietää miten mikäkin mennee ja minne.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Vaihdoin tänään keskikonsolin takimmaisen osan. Kerrankin oli kestävät ja helposti koloistaan lähtevät muovikynnet osissa ja muutenkin konsoli helppo irrottaa. Samalla vaihtui myös tuhkakupin kansi parempi kuntoiseen.
Vanhan konsolin kanssa:
Uuden konsolin kanssa:
Vanha tuhkakupin kansi:
Uusi käyetty tuhkakupin kansi:
Seuraavaksi vaihtuu penkit mustiin, jahka saan pesetettyä ne.
Vanhan konsolin kanssa:
Uuden konsolin kanssa:
Vanha tuhkakupin kansi:
Uusi käyetty tuhkakupin kansi:
Seuraavaksi vaihtuu penkit mustiin, jahka saan pesetettyä ne.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 19.10.2019 13:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Konepellin koristekissa on lisävaruste, jonka on pitänyt uutena erikseen tilata listalta. Tähän sitä ei ole tilattu. Brittiosa myy "tarjouksena" kissaa 195€, Jari Mäki Koskenkorvalla myy käytettynä 90€ ja briteistä tilattuna e-baysta halvimmillaan noin 60€.740 GLE kirjoitti:Mutta missä kissa? Loikkasiko karkuun konepelliltä?
Ehjkä vielä joskus hommaan sen, mutta leimataan tuo nyt ensin ja ajellaan että katsellaan jääkö tuo perheeseen pitemmäksi aikaa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Uudet penkit nyt pesty ja vaihdettu. Sytytti kuitenkin airbagin vikavalon. Siitä lisää alempana. Myös koko sisusta pesty ilman penkkien paikallaan olemista. Myös moottoritila pesty. Laitan kuvia sisustasta myöhemmin.
Elikkäs siis. Vaihdoin autostani penkkisarjan ja käsittäkseni ilman vaurioittamisia tekniikkaan tahi elektroniikkaan ja nyt palaa airbagin varoitus- ja vikavalo. Suoritin tapahtuman seuraavssti. Anteeksi jos on liian yksityiskohtainen sepustus, mutta ajattelin varmuudeksi selostaa kaikki vaiheet, että tiedätte varmasti miten homma tapahtui, eikä tarvitse arvalilla.
Koska istuinten selkänojissa on yhdet airbagit, katsoin tarpeelliseksi ennen apukuskin istuimen irrotusta noudattaa korjausoppaan neuvoa, että irrota akun miinuskenkä ja odota reilusti yli minuutti, ennen penkin alla olevan johtosarjan liitoksen irrotusta. Halusin kuitenkin puhdistuttaa auton lattian ja sisätilat perusteellisesti ammattilaisella, joten ajoin pelkän kuljettajan istuimen kanssa pesulaan. Heti liikkeelle lähtiessä syttyi airbag-vikavalo, mikä olikin luonnollista, puuttuihan toinen etuistuin jossa on selkänojassa siis yksi airbag. Irrotin pesulassa kuskin istuimen myös ja noudatin myös neuvoa akunkengästä sen kanssa. Puhdistuksen jälkeen ajoin tallille, akunkenkä irti, kuskin penkki pois ja uudet penkit paikalleen. Uusien etuistuinten alla oli täsmälleen samanlaiset liittimen vastakappaleet sekä airbagit selkänojissa. Lapsenomaisesti ajattelin että vikavalo tietty sammuu, kun kaikki penkit ovat kytketty. Vaan eipä siis saamu, vaan palaa vikavalo edelleen.
Eli on asia tulkittava nyt niin, että auto on tulkinnut puuttuvan etuistuimen airbag viaksi ja sytytti vikavalon, joka ei sammu ennen kuin vika kuitataan jossain korjaamolla / osaavalla henkilöllä?
Elikkäs siis. Vaihdoin autostani penkkisarjan ja käsittäkseni ilman vaurioittamisia tekniikkaan tahi elektroniikkaan ja nyt palaa airbagin varoitus- ja vikavalo. Suoritin tapahtuman seuraavssti. Anteeksi jos on liian yksityiskohtainen sepustus, mutta ajattelin varmuudeksi selostaa kaikki vaiheet, että tiedätte varmasti miten homma tapahtui, eikä tarvitse arvalilla.
Koska istuinten selkänojissa on yhdet airbagit, katsoin tarpeelliseksi ennen apukuskin istuimen irrotusta noudattaa korjausoppaan neuvoa, että irrota akun miinuskenkä ja odota reilusti yli minuutti, ennen penkin alla olevan johtosarjan liitoksen irrotusta. Halusin kuitenkin puhdistuttaa auton lattian ja sisätilat perusteellisesti ammattilaisella, joten ajoin pelkän kuljettajan istuimen kanssa pesulaan. Heti liikkeelle lähtiessä syttyi airbag-vikavalo, mikä olikin luonnollista, puuttuihan toinen etuistuin jossa on selkänojassa siis yksi airbag. Irrotin pesulassa kuskin istuimen myös ja noudatin myös neuvoa akunkengästä sen kanssa. Puhdistuksen jälkeen ajoin tallille, akunkenkä irti, kuskin penkki pois ja uudet penkit paikalleen. Uusien etuistuinten alla oli täsmälleen samanlaiset liittimen vastakappaleet sekä airbagit selkänojissa. Lapsenomaisesti ajattelin että vikavalo tietty sammuu, kun kaikki penkit ovat kytketty. Vaan eipä siis saamu, vaan palaa vikavalo edelleen.
Eli on asia tulkittava nyt niin, että auto on tulkinnut puuttuvan etuistuimen airbag viaksi ja sytytti vikavalon, joka ei sammu ennen kuin vika kuitataan jossain korjaamolla / osaavalla henkilöllä?
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi