Jaguar on merkkinä yksi haaveautostani siitä lähtien kun alle 10 vuotiaana näin Järvenpäässä kadun viereen pysäköidyn Jaguar XJ-6:n. Jokin siinä vaan osui nuoren pojan sieluun ja omistajan osuessa paikalle sain vielä pienen kyydinkin Jaguaarin kyydissä. Olin myyty.
Jossain vaiheessa havahduin kun eteen sattui kovasti vanhan XJ:n näköisiä "retro-Jakuaareja" ja otin selvää mistä on kyse. Elikkäs Fordin ostaessa aikoinaan Jaguarin alettiin Mondeon pohjalevylle ja tekniikalla tekemään näitä ns. "kansan Jaguaareja". Auto Wiki kertoo seuraavaa:
Jaguar X-Type on Jaguarin ensimmäinen auto keskikokoisten perheautojen luokassa. Se esiteltiin helmikuussa 2001. Mallin suunnittelussa käytettiin hyväksi emoyhtiön tuotteita ja X-Type jakaakin pohjalevyn Ford Mondeon kanssa. Muu suunnittelu on toki Jaguarin omaa, ja auto onkin aivan oma tuotteensa sekä ulkonäön, tyylin että ominaisuuksiensa puolesta.
X-Type tuotiin markkinoille vuonna 2001. Kohderyhmät olivat BMW 3-sarjan ja MB C-luokan -asiakkaat, mutta myös Jaguaristit, jotka syystä tai toisesta halusivat siirtyä pienempään malliin. Malli suunniteltiin vastaamaan Jaguariin yleisesti liitettyjä laatu- ja ominaisuusodotuksia. Alkupään mallit olivat kaikki 4-ovisia sedaneja, ja niissä oli kaikissa neliveto. Koneina käytettiin 2,5- ja 3,0-litraisia V6-koneita, 194 ja 231 hv.
Maaliskuussa 2002 mallisto kasvoi etuvetoisella 2,1-litraisella niinikään V6-koneella.
Mallisarjaan tuotiin sittemmin myös kaksi varsinaista Jaguar-uutuutta: 2-litrainen diesel (ensimmäinen Jaguarissa) sekä farmari (Estate). Dieselvaihtoehto oli tosin ollut jo mielessä AJ6-konetta suunniteltaessa ja sen materiaalivahvuudet oli suunniteltu myös dieselvaihtoehdon mahdollistavaksi. 1980-luvulla dieselvaihtoehdosta katsottiin kuitenkin vielä parhaaksi pidättäytyä. Vuonna 2006 mallivuodelle tuli vielä uusi 2,2-litrainen turbodiesel, joka on osoittautunut 2.0D:n kanssa hyvin suosituiksi vaihtoehdoiksi. X-Type on löytänyt asiakkaita ja ostajia vanhoista jaguaristeista, mutta ennen kaikkea se on tuonut merkille uusia asiakkaita. X-Typeä arvostetaan toisaalta tyylin ja sukujuuriensa takia, toisaalta järkevän 'entry level' -hinnoittelun vuoksi, yhdistettynä mainioihin ajo-ominaisuuksiin. Laadullisesti X-Type on selvinnyt erittäin hyvin. X-Typeä valmistava Halewoodin tehdas Liverpoolissa (jossa Ford aikaisemmin valmisti Escort-mallia), on jo kahteen kertaan voittanut JDPowersin tuotantolaitoksen laatupalkinnon.
Syksyllä 2007 esiteltiin mallivuodelle 2008 facelift-malli. Valmistajan mukaan kaikkiaan 500 osaa on uusittu. Uutuutena esiteltiin 6-portainen automaattivaihteisto yhdistettynä 2,2-litraiseen dieselmoottoriin. Ulkoisesti suurimmat muutokset tapahtuivat etusäleikössä ja puskureissa. Uusi malli tuli Euroopassa markkinoille maalis-huhtikuussa 2008 ja sitä valmistettiin aina vuoden 2010 kevääseen saakka
Kävin katsomassa aika monia yksilöitä näitä, mutta hinta oli liian korkea jos oli tyyppiviat unnossa, mutta viimein löytyi hyvä yksilö, jossa oli hinta kohdallaan ja ei mahottomasti tekemistä. Koeajossa tuntui ekaa kertaa että tämä se on, ja kun myyjnä oli viehättävä nuori neito, joka ymmärsi että hinta ei ollut kuntoon nähden kohdallaan niin pääsimme pian yhteisymmärrykseen mikä on myyntihinta.
Eli hieman tekemistä riittää, muttei mitään toistaiseksi käyttöä haittaavaa. Siitä myöhemmin lisää. Tässä pari kuvaa eiliseltä:



