Juu, tuplikses 114,3 jako. Vasta 900 muuttu n.v-88 alkaen jako 108, eli sillon ku kässäri meni takapyöriin . Eikää saappii mahru muutonkaa pienempi ko 15"RoopeK kirjoitti:Eikö nuo käy 99 saabbiinki vai oliko siinä 114,3 jako..? Muistelisin joskus Saabbien allakin nähneeni noita...
Vanne-topic (vapaa kaikille vanteille)
-
- pingviinitrokari
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 20.10.2010 19:12
- Paikkakunta: Pori
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Jos ne ois peltiset niin grillin niistä ehkä sais Tai ahjon tms.aaltojarvi kirjoitti:Eipä niillä kai rahallista arvoa kovin ole. Toisaalta, jos on tilaa säilöä, miksei jättäisi talteen? Sopishan nuo alkupään etuveto Escorttii esimerkkinä aikakautensa lisävarusteista. Ruma esimerkki tosin, mutta silti...
Liekö noita ruuhkaksi asti tarjollakaan. Ja olis ainaki vaihtoehto niille tympeille mondoille. Vai mitä mundoja ne oli. Ruma vaihtoehto, mutta erillainen...
Tosin eiköhän alumiini kestä pihalla kaivon kantena kun ei suolaa kylvä...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
HaHaa...onko nyt siis löytynyt rumimmat vanteet ever?
Mutta perversseintä noissa on se, että ne alkaa päivä päivältä näyttämään paremmalta Alkujärkytys oli kyllä kova....olis muuten aika kiitettävä muoto vetää pinnan kiiltäväksi
Mutta perversseintä noissa on se, että ne alkaa päivä päivältä näyttämään paremmalta Alkujärkytys oli kyllä kova....olis muuten aika kiitettävä muoto vetää pinnan kiiltäväksi
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Huonosilmäinen oli kokeillut yhteen foordin napaan, joka käsillä oli ollut ja oli kuulemma ollut just eikä melkein sopiva Eli tuokin tukee mittaustulosta...xr kirjoitti:Jos ottaa oikeen silmän käteen niin onko se jako 108 ettei kuitenkin olisi 100
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
https://www.tuningdesign.net/product/53 ... eat-9-et20
Onko raadilla tietoa meneekö nämä W123:seen eteen?
Onko raadilla tietoa meneekö nämä W123:seen eteen?
Mersun alkuperäisvanteita on ylipäätänsä tehnyt useampi eri paja, bbs, oz, ronal, yms. Kyseistä vannetta on siis saattanut hyvinkin valmistaa useampi eri paja ja täten molemmat ovat yhtä alkuperäisiä. Käytännössä jos vanteessa leimattuna mersun alkuperäinen osakoodi niin sen pitäisi olla juuri niin alkuperäinen kuin voi olla.
- Teddy
- Viestit: 751
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Tuli investoitua kokonaista kaksikymppiä näihin (v)ihastuttaviin monoblockeihin, jos kakskutoseen talveksi. 15x7 ET 37 ja valmistaja Alutec, eli ei kai nämä mitkään alkuperäiset Mekkerin vannekset ole, mutta suorat, kolhimattomat ja mukavasti hapettuneet; kuvassa sarjan ylivoimaisesti siistein vanne. Sen verran haukkasin paskaa, että uudet pultit näitä varten täytyy ostaa ja tuo pisinkään peruspultti (kannan alta 39 mm) ei taida oikein riittää, kun uppoaa vaan 4,5 kierrosta. Haku KBA 44022 antaa tämmöstä: http://www.raeder-gutachten.de/gutachte ... rcedes.pdf, siellä mainitaan pultin pituudeksi 43 mm. Tuosta kait, muutakaan en oikein löytänyt: https://www.vannetukku.fi/pallokanta-al ... 50247.html Meinasin laittaa taakse 5 mm speisserit, mutta ei sitten vissiin laiteta.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Minulle voi tarjoilla myös kunnostusta kaipailevia merkki sarjoja. Eli lähinnä 17” koosta ylöspäin olevia bbs, oz, artec, lorinser, carlsson, amg yms satseja. Setelirahaa tarjoan vaihdossa jos kiinnostavia satseja löytyy.
Nämä bbs rs-gt:t on siis tällä hetkellä työn alla ja tulossa ensi kesänä alle.
Nämä bbs rs-gt:t on siis tällä hetkellä työn alla ja tulossa ensi kesänä alle.
Teoriassa ei pysy, käytännössä ero taitaa olla hyvin minimaalinen. Suosittelen kuitenkin valitsemaan eri levyiselle vanteelle sopivan levyisen renkaan ja profiililla pelaamaan vain kehämitat samaksi. Nelikossa voi siis käyttää eri levyisiä vanteita kunhan renkaiden koot passaa vierintäkehältään saman kokoisiksi.
Noin sen itsekin ajattelisin että pieni venymä tulee riippuen vanteen leveydestä.
Toisaalta eikö renkaan rungossa ole teräslankoja jotka pitävät sen renkaan pinnan suunnassa liikkumattomana. Eli siis itse renkaan pintakuvio ei veny? Ja vanneleveyden muutos kompensoituisi renkaan sivujen erilaisella pullistumisella?
Tästähän voisi laittaa jollekin rengasvalmistajalle ihan kysymystä.
Noilla eri rengasleveyksillä ja profiileilla pelatessa ei pääse sellaiseen tarkkuuteen että olisi ihan samat vierintäkehät. Niissä heittoa tulee helposti jopa prosentti kun profiilit menee kuitenkin aina 5 pykälän välein.
Toisaalta eikö renkaan rungossa ole teräslankoja jotka pitävät sen renkaan pinnan suunnassa liikkumattomana. Eli siis itse renkaan pintakuvio ei veny? Ja vanneleveyden muutos kompensoituisi renkaan sivujen erilaisella pullistumisella?
Tästähän voisi laittaa jollekin rengasvalmistajalle ihan kysymystä.
Noilla eri rengasleveyksillä ja profiileilla pelatessa ei pääse sellaiseen tarkkuuteen että olisi ihan samat vierintäkehät. Niissä heittoa tulee helposti jopa prosentti kun profiilit menee kuitenkin aina 5 pykälän välein.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
https://www.ronal-wheels.com/int/r9-1
Kuvan 123:n alla ei mahda aivan 15" olla. Markkinointikikka kaiketi
Ymmärtääkseni siis vain 15" tuumaisina aletaan valmistamaan...
Kuvan 123:n alla ei mahda aivan 15" olla. Markkinointikikka kaiketi
Ymmärtääkseni siis vain 15" tuumaisina aletaan valmistamaan...
® Mesen Porkkana-klubi
Millä huulet käsitelty? Siis lähinnä onko lakkaa päällä? Entäs maalit - pulveria, märkää? Veditkö paljaalle alumiinille ennen maalausta?juu-zo kirjoitti:Tällaiset niistä tosiaan tuli kasattuna.
Kokeilin ihan uteliaisuuttani wurthin kilikaleja taulun kehykseen joka muovinen ja tuli oikein hyvä hopea pinta niihin. Siitähän innostuin sitten kokeilemaan vanteisiin ja eihän siitä mitään tullu. Wurthin pohjamaali ja siihen väri päälle ja kruunuksi lakka ja kiehumaan alkoi Tosin vetäisin vähän märkää märälle tyyliin. Se ei vanteeseen toiminut vaikka taulun kehykseen toimi. Tosin taisi olla kehyksissä pikkuisen enempi kerennyt kuivahtaa.
Pitäis tossa noi tarvikepentat maalailla (nyt puhallettu pois ne kiehuneet wurtin kilikalit) niin niihin ei hirveetä omaisuutta maaleihin kannata laitella. Pohjat on siis alumiinisilikaatilla puhallettu ja isompiin huokosiin plasticpaddingia kun ei muuta käsillä ollu. Onkos karhealle alumiinille välttämätöntä sutata mitään happoväriä saati pohjamaalia... Väri+ lakka tosin tuntuu liian helpolta
Miten herrat maalailette vanteenne?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Näiden reseptinä oli siis seuraava.AK47 kirjoitti: Millä huulet käsitelty? Siis lähinnä onko lakkaa päällä? Entäs maalit - pulveria, märkää? Veditkö paljaalle alumiinille ennen maalausta?
Kokeilin ihan uteliaisuuttani wurthin kilikaleja taulun kehykseen joka muovinen ja tuli oikein hyvä hopea pinta niihin. Siitähän innostuin sitten kokeilemaan vanteisiin ja eihän siitä mitään tullu. Wurthin pohjamaali ja siihen väri päälle ja kruunuksi lakka ja kiehumaan alkoi Tosin vetäisin vähän märkää märälle tyyliin. Se ei vanteeseen toiminut vaikka taulun kehykseen toimi. Tosin taisi olla kehyksissä pikkuisen enempi kerennyt kuivahtaa.
Pitäis tossa noi tarvikepentat maalailla (nyt puhallettu pois ne kiehuneet wurtin kilikalit) niin niihin ei hirveetä omaisuutta maaleihin kannata laitella. Pohjat on siis alumiinisilikaatilla puhallettu ja isompiin huokosiin plasticpaddingia kun ei muuta käsillä ollu. Onkos karhealle alumiinille välttämätöntä sutata mitään happoväriä saati pohjamaalia... Väri+ lakka tosin tuntuu liian helpolta
Miten herrat maalailette vanteenne?
Ensiksi kemiallinen maalinpoisto sekä keskiöille että tynnyreille. Keskiöt oli sen verran hyväkuntoiset että niille ei tämän jälkeen tarvinut muuta tehdä kuin vetää pulveria pintaan eli gunmetal pulveri ja tämän päälle semimatta pulverilakka. Tynnyreistä pyöräytettiin hiomapaperilla isoimmat hapettumat pois ja sen jälkeen lipoille tärykiillotus. Tämän jälkeen tynnyreille perus vannehopea pulveri pintaan. Pintakäsittelynä on vedetty vain qyeon rim pinnoite. Lipat siis ihan kiillotetulla paljaalla alumiinilla. Kyllähän tuo lippa tuosta joka vuosi käytännössä vaatii pienen puffauksen ja pientä naarmua siihen ihan varmasti käytössä kertyy. Eipä kiillotetulle alumiinille ole oikein mitään järkevää muuta tapaa pinnoittaa. Peilikirkkaaseen lippaan lakkakin on vähän huono ja sitten saa vuoden parin päästä taas raapia päätä niiden lakan alla olevien hapettumien kanssa.
Perus hopean pulverin vetäminen vanteisiin maksaa täällä etelä-suomessakin vain 200€ luokkaa kierros ja tuo sisältää jo yleensä pienen fiksin kanttarinaarmuihin, että ei mielestäni kovin kauaa kannata edes itse tuhrata aikaa fiksailuihin.
Talveksi pitäisi nämä 18" AMG:t sipistellä kuntoon.
Näissä kun on tuollainen diamond cut pinta niin pohdin alkaisinko tuota hiomaan ja kiillottamaan vai veisinkö suoraan vain hopeiseksi pulveroitavaksi koko vanteet.
Viimeksi muokannut juu-zo, 04.5.2020 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muusta maalailusta en osaa kommentoida, mutta sivusta seurannut kaverin puuhasteluja tuollaisten old-school V8 Audien parissa ja talvella oli parit sen merkin evo vanteet työnalla...muuten meni ihan kivasti, mutta lakka ei pysynyt paljaalla (hiottu/kiillotettu) alumiinilla. Kokeili paria eri laadukkaaksikin tiedettyä automaalilakkaa, mutta ei.
Sittemmin asiaa peratessa oli tullut vastaan, että paljaalle alumiinille on ihan oma lakkansa...jota alkuperäisvalmistajatkin käyttää lippeihin, mutta nyt just en muista mitä ”spiecheckeniä” se oli Mutta se siis pysyy ja kestää...
Sittemmin asiaa peratessa oli tullut vastaan, että paljaalle alumiinille on ihan oma lakkansa...jota alkuperäisvalmistajatkin käyttää lippeihin, mutta nyt just en muista mitä ”spiecheckeniä” se oli Mutta se siis pysyy ja kestää...
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Juu, siksipä kyselen kun ei ole oikein voimia kokeile ja erehdy menetelmiin. Kiva tietää että edes joku lakka pysyy kiilloitetussa huulessa. Kai se lakka alkaa pettää vannekoneen jäljiltä siellä reunassa ja sit kosteus ja paska sinne hapettamaan reunat pilalle.piippu kirjoitti:Muusta maalailusta en osaa kommentoida, mutta sivusta seurannut kaverin puuhasteluja tuollaisten old-school V8 Audien parissa ja talvella oli parit sen merkin evo vanteet työnalla...muuten meni ihan kivasti, mutta lakka ei pysynyt paljaalla (hiottu/kiillotettu) alumiinilla. Kokeili paria eri laadukkaaksikin tiedettyä automaalilakkaa, mutta ei.
Sittemmin asiaa peratessa oli tullut vastaan, että paljaalle alumiinille on ihan oma lakkansa...jota alkuperäisvalmistajatkin käyttää lippeihin, mutta nyt just en muista mitä ”spiecheckeniä” se oli Mutta se siis pysyy ja kestää...
Kai se kiilloitetun ongelma on liika sileys tai se että kiilloituksen myötä siinä on vahaa joka ei lähde tarpeeksi pois.
Pulveri lienee siellä 150-200 asteen lämmöissä ja lienee mahdotonta märkämaalattua vannetta pulverilakata?
Yksi olisi lipan maalaus alumiini/kromi maalilla. Tuossa on yksi maalari jolta kyselin viime vuonna maalaisko seginin vanteet naamasta peiliksi mutta silloin ei kerennyt. Pitää kysellä uudestaan.
Pulverille ei kai kitata pohjia eikä etsata millään happotartuntamaalilla mutta tavalliselle maalille kai pitää em toimenpiteet tehdä.
Mitähän tavaraa on joidenkin mersun vanteiden maalaus kun ei lähde muuta kuin reippaammalla puhalluksella (teräsrae tai kuula), alumiinioksidi ja lasikuula ei pysty kuin nimeksi. Varsinkin se sisäpinnan vaaleanharmaa joskus tosi lujaa kamaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Lakan ja maalin pysyminen on toisaalta ongelma ettei meinaa pysyä, mutta toisaalta se ettei meinaa saada pois kun haluaa
Tossa eilen sorvailin taas yksien vanteiden reunaa ja sehän toki pyörityskoneella tai sorvilla ihan ok. Puolissa sitten ei pysty monessa kohtaa sorvaamalla poistamaan. Tarvitsee muita keinoja.
Nitromorssit yms yksi vaihtoehto mutta toi mun nitromors purkki vaikka lienee vanhaa ja ehkä tehokkaampaa ei pure pääosaan maaleja. Mistä tehokkaampaa? Voisiko valmistaa jytympää itse jos ei sellaisenaan myynnissä? Mitä niissä tehoaineena? Mikä tehoaine lentokoneiden maalien poistossa, vai onko maalit siellä heppoisempia?
Lasikuulalla puhaltaminen on aika tehotonta tolla 7 bar paineella ja kaapilla mikä käytössä. Menee vanteeseen äkkiä tunti pari jos maalit lujassa. Teräsrae jättää itseään kiinni alumiiniin ja ruostuu siihen, sellaista nyt ei ainakaan tarvitse pohjiksi. Been there done that.
Muistelen että ennenvanhaan kärytettiin maaleja kuumailmalla ja jopa töhöllä ja kaavittiin sit samointein pois. Tämä vaihtoehto ei juurikaan houkuttele luonnollisista syistä.
Hiominen muotojen takia vaatisi älyttömän määrän erikoismuotoisia virsikirjoja ja laikkoja ja ties mitä hässäköitä. Käsin hiominen tietenkin liian hidasta.
Muita konsteja?
Voisiko maaleja vanhentaa/heikentää jotenkin että em menetelmät toimisi paremmin?
Työstökoneissa maali lähtee ilman mekanista rasitusta pelleistä ihan sillä että altistuu vuosia vesi öljyseokselle huoneenlämmössä... Mutta onko se aika/emulsio se syy vai bakteerit tms?
Vanteen lämmitys uunissa ei oikein houkuta kun osa alumiineista menettää lujuuttaan 200 kieppeillä. Ja vanteista ei tiedä mitä valua ne milloinkin on.
Tossa eilen sorvailin taas yksien vanteiden reunaa ja sehän toki pyörityskoneella tai sorvilla ihan ok. Puolissa sitten ei pysty monessa kohtaa sorvaamalla poistamaan. Tarvitsee muita keinoja.
Nitromorssit yms yksi vaihtoehto mutta toi mun nitromors purkki vaikka lienee vanhaa ja ehkä tehokkaampaa ei pure pääosaan maaleja. Mistä tehokkaampaa? Voisiko valmistaa jytympää itse jos ei sellaisenaan myynnissä? Mitä niissä tehoaineena? Mikä tehoaine lentokoneiden maalien poistossa, vai onko maalit siellä heppoisempia?
Lasikuulalla puhaltaminen on aika tehotonta tolla 7 bar paineella ja kaapilla mikä käytössä. Menee vanteeseen äkkiä tunti pari jos maalit lujassa. Teräsrae jättää itseään kiinni alumiiniin ja ruostuu siihen, sellaista nyt ei ainakaan tarvitse pohjiksi. Been there done that.
Muistelen että ennenvanhaan kärytettiin maaleja kuumailmalla ja jopa töhöllä ja kaavittiin sit samointein pois. Tämä vaihtoehto ei juurikaan houkuttele luonnollisista syistä.
Hiominen muotojen takia vaatisi älyttömän määrän erikoismuotoisia virsikirjoja ja laikkoja ja ties mitä hässäköitä. Käsin hiominen tietenkin liian hidasta.
Muita konsteja?
Voisiko maaleja vanhentaa/heikentää jotenkin että em menetelmät toimisi paremmin?
Työstökoneissa maali lähtee ilman mekanista rasitusta pelleistä ihan sillä että altistuu vuosia vesi öljyseokselle huoneenlämmössä... Mutta onko se aika/emulsio se syy vai bakteerit tms?
Vanteen lämmitys uunissa ei oikein houkuta kun osa alumiineista menettää lujuuttaan 200 kieppeillä. Ja vanteista ei tiedä mitä valua ne milloinkin on.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Hyvä kysymys AK47 itsekkin pohtinu millä kunnolla maalattu pulverimaali lähtisi helpoiten. Töissä on isojen poikien hiekkapuhalluslaite mutta hidasta silläkin oli poisto. Vois kokeilla omassa puhalluskaapissa lasimurskaa lähtiskö sillä. Kiinnostas myös maalinpoistoaineet mitkä tepsii pulveriin
® Mesen linttaklubi