Näitähän näemmä riittää tässä remontissa"asennusvirhe"
Nimittäin saatuani jakopään kasaan ja auton käyntiin nollailin vikakoodit, moottorin häiriövalo paloi ja varsin luontevasti löytyi vikakoodit sekä nokka- että kampiakselin asentotunnistimista.
Käytössä hyvin sopivasti taatusti halvin vikakoodien nollauslaite eli ELM327 joka maksaa esim. Wishissä 4 euroa, paitsi että tämä palikka tuli aikoinaan CLK:n mukana ja softahan ei maksa playkaupassa mitään.
Oikein ammattilaisen työkalu, no hintaansa nähden kyllä aivan loistava palikka.
No, vikakoodit lähti vaan syttyipä taas vikavalo, ja nokan asentotunnistimen koodi tuli uudelleen. Tästäpä sitten tutkimaan, onko tunnistin jossain jakopään puolella vaikken huomannut, että olisi vaikka vaurioitunut remmin katketessa. Vaan ei, toisessa päässä on.
Tästäpä edelleen diagnoosi siitä että jakohan se on oltava pielessä ja koppa auki, ja niinhän se hampaan verran oli nokka myöhäisellä.
Puolustuksekseni sanoisin, että minusta edellinen jakopään hihnan vaihtaja oli tehnyt maalimerkin nokkapyörään, ja itse oletin että se on merkitty kohtaa jossa kampiakseli on OT-merkissä, vaan eipähän ollut ei, sen sijaan hampaan pieleen. Kampiakselillakin löytyi kyllä maalimerkin jäänteet tarkkaan katsoen, vaan kun alkuperäinen merkki oli niin selvä niin eipä tullut katsottua.
Jakopää on sen verran helppo availla, vielä kun on edellispäivänä käyetty ruuvit auki ja vastoinkäymisestä hieman sisuuntunut mekaanikko, ettei jaon korjaamisessa mennyt paljon kauempaa aikaa kuin tämän itkuvirren kirjoittamisessa.
Nyt ei enää vikakoodi vaivaa.
Seuraavaksi olisi aiheena lisävalokysymys, kun Ceratosta poismyytyjen Waven ja Typhoonin tilalle ostettu Storm 20 ehti jo löytää paikan Suzukin katolta siinä vaiheessa kun oletus oli että Ceratossa on ainakin 16 venttiiliä mutkalla
Huoh.