Roiston Cinquecento – Polttoainepula osa 2

Vastaa Viestiin
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mou kirjoitti: 19.8.2021 22:58 Sanoitko joskus että tähän ln se jo joskus vaihdettu? Kovin olisi lyhytikäinen.
Jeps. 2013. Siitä ei ole kuittia, koska meni autoliikkeen piikkiin. Toisaalta eipä siitä enää näin 8 vuoden jälkeen mitään hyötyä olisi. :nocando: Mietityttää, onko kompurassa ollut joku valmistusvika vai onko esmes öljyä ollut tarpeeksi.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mou
Viestit: 1663
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa

Viesti Kirjoittaja Mou »

Roisto kirjoitti: 20.8.2021 7:59
Mou kirjoitti: 19.8.2021 22:58 Sanoitko joskus että tähän ln se jo joskus vaihdettu? Kovin olisi lyhytikäinen.
Jeps. 2013. Siitä ei ole kuittia, koska meni autoliikkeen piikkiin. Toisaalta eipä siitä enää näin 8 vuoden jälkeen mitään hyötyä olisi. :nocando: Mietityttää, onko kompurassa ollut joku valmistusvika vai onko esmes öljyä ollut tarpeeksi.

t.
Risto
Jotenkin niin vaan näen että jos kyseessä ei ole ollut MB liike, niin siellä on laitettu liian vähän öljyä tai muuten onnistuttu saamaan joku jyvä kiertoon. Liikaa ei korosteta työn kliinisen puhatuden merkitystä.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi mouruaa

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro!

Hihnan vaihto 2380 :arrow: 2315 kylmästöinnin kompressorin ohittaen ja meteli hiljeni. Ajelen varmaan näin paja-aikaan asti.

And now for something completely different...

Hoksin, että moottori oli alkanut sotkea etupäätään. Hommasin siis lämmönvaihtimen ja suodatinjalan tiivisteet. Öljynvaihdon yhteydessä tempaisin jalan irti ja vaihtoin tiivisteet samalla. Hommassa oli suurin homma saada kaikki paikat puhtaiksi, ettei mitään törkyä pääse väärään paikkaan. Itse 46 mm pultti lähti kohtuudella eikä hylsyä (AmPro) tarvinnut modata. Toiseksi hankalin oli saada pultti takaisin kierteille. Onneksi itsellä on tietotyöläisen räpylät, joten sain pikkunäpräyksellä pultin sormenpäillä oikeille kierteille. Sitten pultti takaisin 70 Nm:iin.
suodatinjalka_1.jpg
suodatinjalka_1.jpg (71.79 KiB) Katsottu 24051 kertaa
suodatinjalka_2.jpg
suodatinjalka_2.jpg (68.28 KiB) Katsottu 24051 kertaa
suodatinjalka_3.jpg
suodatinjalka_3.jpg (62.41 KiB) Katsottu 24051 kertaa
suodatinjalka_4.jpg
suodatinjalka_4.jpg (69.72 KiB) Katsottu 24051 kertaa
suodatinjalka_5.jpg
suodatinjalka_5.jpg (47.82 KiB) Katsottu 24051 kertaa
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi ei mourua enää

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve!

Mouruaminen loppui kompressorin vaihdolla. Öljyä oli kuulemma ollut järjestelmässä sen verran, että asentaja kaatoi jopa ylimääräistä pois. Sekin käy järkeen, koska öljyhän ei puristu ja voi siksi aiheuttaa hankaluuksia.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5981
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi ei mourua enää

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Roisto kirjoitti: 24.8.2021 16:58 Terve!

Mouruaminen loppui kompressorin vaihdolla. Öljyä oli kuulemma ollut järjestelmässä sen verran, että asentaja kaatoi jopa ylimääräistä pois. Sekin käy järkeen, koska öljyhän ei puristu ja voi siksi aiheuttaa hankaluuksia.

t.
Risto
Ihan pakko kysyä minkä merkkinen ja mitä maksoi. Olen tuossa puntaroinut denson ja halvempien välillä. Mersun tarralla (a0002309111/a0002301011) denso liian kallis mulle. Denso on jotain 400 saksasta ja esim joku mahle n. 260 kuluineen siis. Ainoa on että tolla varaosanumerolla tarjotaan 100 ja 105 hihnapyörällä olevaa ja mitä rullamitalla katselin hihnapyörän ulommainen halkaisija olisi lähempänä 105 kuin 100mm... Ei iso ero, mutta ei haluaisi laittaa pienempää kuin kuuluu olla.

Juu, varmaan öljy lisääntyy kun se ei pääse pois ja aina lisätään enempi kun mitä tulee pois. Kylmäaine voi toki vähän vähentyäkkin mutta en ole kuullut että öljyä vuotaisi pois.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi ei mourua enää

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Se oli joku kunnostettu, ilmeisesti Denson rungolla mutta en ole vielä itse tuota varmistanut. Lähtöhinta oli hitusen päälle 300, siitä sitten muutama kymppi pois. Taisi jäädä maksettavaa n. 270 €.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5981
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi ei mourua enää

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Roisto kirjoitti: 24.8.2021 19:18 Se oli joku kunnostettu, ilmeisesti Denson rungolla mutta en ole vielä itse tuota varmistanut. Lähtöhinta oli hitusen päälle 300, siitä sitten muutama kymppi pois. Taisi jäädä maksettavaa n. 270 €.

t.
Risto
Ok, katselin densoja ja jotain 320-500 niiden hinnat. Ei vaan meinaa löytyä 105mm hihnapyörällä.

Tuomioksi omassa tuli että kompura olisi kaput. Tosin eriäviäkin mielipiteitä on ja yksi niistä on se ihmeventtiili/solenoidi kompuran takapäässä.

Mahtaako vanha kompura olla tallessa? Olisi mielenkiintoista saada selvyyttä mitä se solenoidi siellä oikein tekee ja miten. Osalla ilmastointivikaisilla kuulema kyseisen osan vaihtamalla on lähtenyt kompura pelaamaan....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi ei mourua enää

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Se oli ymmärtääkseni runkopantillinen, joten se meni takaisin kunnostukseen.

Jos sinulla on vielä WIS, niin GF83.55-P-2102-02 -dokumentilla koettavat selvittää jotain ko. venttiilin toiminnasta.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5981
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi ei mourua enää

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Roisto kirjoitti: 02.9.2021 19:32 Se oli ymmärtääkseni runkopantillinen, joten se meni takaisin kunnostukseen.

Jos sinulla on vielä WIS, niin GF83.55-P-2102-02 -dokumentilla koettavat selvittää jotain ko. venttiilin toiminnasta.

t.
Risto
Juu. Olipa vaikea löytää dokumentti. Haulla tuo ei anna mitään mutta kun manuaalisesti etsi 83 ja 55 kohdista niin löytyi toi dokkari.

Jos tajusin yhtään sinnepäin niin kun tarvitaan kylmää ja suuri työisku venttiili avaa kanavan mäntien alapuolelta imupuolelle ja kompura imee painetta alemmas jolloin männät liikkuvat mielellään enempi taaksepäin. Ja kun pitää saada vähemmän kylmää niin mäntien taakse ohjataankin korkeapainepuolen painetta ja männät ei halua tehdä taaksepäin liikettä ja veivikoneisto pysyy paikallaan. Mäntä siis on se säätömäntä myös??? Luulin että siellä olisi erillinen sylinteri vaikka joka kääntää sitä säätölevyä... :shock:
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi ei mourua enää

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Joo. Jotenkin se sillä paine-erolla säätää sitä koko systeemiä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – Ilmastointi ei mourua enää

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Termos!

Syksyllä piti buutata kone ja sen jälkeen ei ole jaksanut kirjautua foorumille. Laiskaksi kai sitä on tullut. :D

Joulukuun alussa muuttui käyntiääni möreämmäksi, minkä huomasi varsinkin pysäköintihallissa. Itsenäisyyspäivänä ajelin kotipuoleen ja kömmin alle. Joku edellinen omistaja on korvannut keskiäänenvaimentajan kahdella suoralla putkella, jotka lienee tehty jostakin jämäraudasta. Hitsaussaauma oli "kulunut puhki" noin puolelta kierrokselta.
pakoputken_vuoto_1.jpg
pakoputken_vuoto_1.jpg (75.26 KiB) Katsottu 22788 kertaa
"Korjasin" sen sitten ohuella metallisuikaleella, jonka tilkitsin pakoputkimassalla.
pakoputken_vuoto_3.jpg
pakoputken_vuoto_3.jpg (90.28 KiB) Katsottu 22788 kertaa
Tuolla päästiin katsastuksesta läpi mutta tarkoituksena olisi keksiä tuohon parempi ratkaisu kesälomilla. Saksasta saisi korvaavia suoria putkia n. 400 eurolla. Siinä olisi hyvä puoli, että ei tarvisi alkaa kasaamaan putkia irtopätkistä ja mutkista. Ongelmallisimmat ovat katin pään liitokset, joihin toiseen varmaan löytyisi laippaosa, jostain pakoputkiliikkeestä mutta toisen puolen katin putki menee keskiputken sisään ja sitä osaa ei varmaan löydy mistään (voisi löytyä jostain purkuauton putkistosta mutta voi olla työläämpi ja kalliimpi kuin valmis putki).

Muuten ei katsastuksessa ollut mitään ongelmaa. Edes kuskun puolelle laajenneeseen halkeamaan eivät ottaneet kantaa.

Takajarruputkien "normipaikassa" on alkavaa pintaruostetta. Foorumin haku ei yllättäen löydä taas mitään siihen liittyen. Pitänee varmaan tutkia käsin jarrupuolen topikit, josko niihin olisi suostuttu vaihtamaan "pätkä uutta" ihan korjaamolla.
takajarruputket.jpg
takajarruputket.jpg (93.63 KiB) Katsottu 22788 kertaa
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
JL
Viestit: 67
Liittynyt: 30.9.2005 13:42
Paikkakunta: Turku

Re: Roiston Cinquecento – Soitto putkimiehelle

Viesti Kirjoittaja JL »

Tuolla olevien dokumenttien perusteella jarruputken jatkaminen olisi sallittua: https://www.traficom.fi/fi/katsastuksen ... cedes-benz

212:n ja uudempien tapauksessa on erikseen mainittu, että alkuperäisten jatkokohtien lisäksi saa tehdä kaksi liitosta per jarruputki.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – Soitto putkimiehelle

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Nyt on laitettu lompsallinen rahaa palamaan ja vaihdettu taakse 1,5 m putkea / puoli + letkut. Biennaalinen nesteenvaihtokin hoitui samalla. Lisäksi vaihdatin taka-apurungon etulimput, koska joskus vakionopeuden säätimen sammutuksessa perässä on tuntunut nuljahdus. Selviääpähän, onko se koko ajan esiintynyt, esim. joskus kanttikiven päältä laskeutuessa kuulunut kopsahtus johtunut noista.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – Soitto putkimiehelle

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro!

Kävin punomassa kesärenkaat alle, kun alkaa olla jo sen verran kesäistä keliä luvassa. Ajattelin käydä äitimuoria moikkaamassa, kun on äitienpäivä ja kaikki, niin on mukavampi ajella kesätassuilla. Melko iso ero on vierintävastuksessa kesä- ja talvirenkailla (Goodyear / Conti) – huomaa myös kulutuksessa.

Samalla huomasin, että pitkään tihkunut moottorin takastefa on tehnyt ensimmäisen läikän autohallin lattialle. Kesällä öljynvaihdon yhteydessä kaavin öljyistä hiekkaa pohjamuovin päältä, joten se ei hirveästi yllätä. Mitähän sillekin tekisi? Pitäisikö pölliä jostain uunipelti öljynkeräysastiaksi? :mrgreen:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mou
Viestit: 1663
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: Roiston Cinquecento – Soitto putkimiehelle

Viesti Kirjoittaja Mou »

Mää vaihtelin takastefan vimmeisimpään CLK:hon jouluna 2016. Laatikon paino yllätti, mutta muuten lattialla tunkkien varassa ei suurempaa murhetta ollut.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – Soitto putkimiehelle

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Joo. Muistelin sitä ja kävin lukemassa. Kuvat olivat vaan valitettavasti liuenneet bittiavaruuteen. :( Jos pari miestä tuohon tarvii, niin voi olla että itsellä jää vaihtamatta. Jos ei sitten kesälomilla saisi serkkupoikaa apumieheksi. Mainitsit oudon painopisteen? Oliko etu- vai takapainoinen?

Vaihtuiko sulla irtostefa vai koko takakevy? Molempia taisi olla saatavana.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Roiston Cinquecento – Soitto putkimiehelle

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Takastefan vaihto pitäisi tehdä omaankin M113, sieltä näkyy hikoilevan.. Näissä taitaa olla myös öljytulppia siellä ”kytkinkopan” sisällä, muistikuva olisi että jossakin oli vuotanut niiden välistä. Voin muistaa koneen väärin mutta kannattaa ne ainakin tarkastaa että ovat kiinni ja tiiviitä jos laatikon nyppää irti. Turbiinin ja vetolevyn pultit olisi hyvä uusia, aiheuttaa harmia jos sattuisi kiristäessä katkeamaan.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Mou
Viestit: 1663
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: Roiston Cinquecento – Soitto putkimiehelle

Viesti Kirjoittaja Mou »

Roisto kirjoitti: 06.5.2022 20:01 Joo. Muistelin sitä ja kävin lukemassa. Kuvat olivat vaan valitettavasti liuenneet bittiavaruuteen. :( Jos pari miestä tuohon tarvii, niin voi olla että itsellä jää vaihtamatta. Jos ei sitten kesälomilla saisi serkkupoikaa apumieheksi. Mainitsit oudon painopisteen? Oliko etu- vai takapainoinen?

Vaihtuiko sulla irtostefa vai koko takakevy? Molempia taisi olla saatavana.

t.
Risto
Näitä kuviako etsit?

Kuva

Mä vaihdoin vain pelkän stefan. Ja muistaakseni laatikko oli etupainonen mutta siis kokonaispaino yllätti.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 978
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Roiston Cinquecento – Soitto putkimiehelle

Viesti Kirjoittaja antti86 »

Mistä hommasit lämmönvaihtimen ja suodatinjalan tiivisteet? näytti olevan aika hyvän hintasia paikallisesti hankittuna.
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – Soitto putkimiehelle

Viesti Kirjoittaja Roisto »

antti86 kirjoitti: 01.6.2022 16:48 Mistä hommasit lämmönvaihtimen ja suodatinjalan tiivisteet? näytti olevan aika hyvän hintasia paikallisesti hankittuna.
Joo. Ei ne ilmaisia olleet. Paikalliselta mersuehjäämöltä (M-B Osa) ne kävin, kun ei ollut muuta tilattavaa maailmalta.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – "Vuosihuoltoa"

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Päivää!

Pääsiäisen pyhinä puuhastelin pitkästä aikaa auton kimpussa. Tavallisesti olen tehnyt huollon vuosittain mutta nyt on kuitenkin tullut niin vähän ajoa ja koska auto seisoo pitkiä pätkiä lämpimässä tallissa, en viime syksynä jaksanut tehdä mitään isompaa. Edellisestä huollosta kului puolitoista vuotta ja 10tkm.

Tästä tulikin ns. iso huolto, koska myös tulppien ja ilmansuodattimen vaihdosta oli kulunut suositellut neljä vuotta. Suodattimeen oli tullut vähän väriä muttei mitään V6-dieseleiden kauhukuviin viittaavaakaan. :D Yksi hankala homma tulppien asennuksesssa on niiden irrotus & asennus. 125 mm hylsyn jatkokappale on liian pitkä ja 75 mm liian lyhyt. Pitää joko käyttää tosi lyhyttä lisäjatkoa tai sitten pitää räikkää vain kevyesti jatkopätkän reiässä. Monikaan työkalukauppa ei tunne 100 mm (== 4 tuumaa) jatkoja. :nocando: Myös tulpanjohtojen takaisin painaminen vaatii kunnon näppivoimia tai kampeamista "virallisella" irrotustyökalulla ja laudan pätkällä.

Moottori on alkanyt syödä jonkin verran öljyä – n. litra / 3000 km. Sitä kertyy jonkin verran pohjamuoville mutta viimeisen vuoden aikana lattialle asti sitä ei ole päässyt. Liekö venttiilinkumit alkaneet lyöpyä, koska tulpissa oli jonkin verran mustaa karstaa ja kierteissä öljyä? Puhaltelin kokeeksi huohotinkoppien lähtöihin, etteivät parin millin reiät ole tukossa. Ilmeisesti eivät ole, koska tuntui tuhina kuuluvan jostain moottorin sisältä.

-Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Moska
Viestit: 411
Liittynyt: 03.2.2008 23:42
Paikkakunta: Oulainen

Re: Roiston Cinquecento – "Vuosihuoltoa"

Viesti Kirjoittaja Moska »

Ainakin M112 tulpan vaihdossa 3/8" sarja on loistava apu. Pari takimmaista vähän ahtaat, mutta helpohko vaihdettava.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – "Vuosihuoltoa"

Viesti Kirjoittaja Roisto »

3/8-räikkää ei vielä olekaan. Voisi olla kokeilemisen arvoinen. Joitakin vehkeitä sillä kannalla jo on mm. suodattimen avain ja tähän asti ollaan menty adapterilla. Seuraavan kerran tämä homma on ajankohtainen neljän vuoden päästä. Aika näyttää, onko vielä auto itsellä, vai onko V8:t kielletty siihen mennessä. :D

OT: NGK:n tulppia tehdään näköjään nykyään Thaimaassakin. :shock: Vanhat oli tehty Japaninmaassa.

-Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5981
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Roiston Cinquecento – "Vuosihuoltoa"

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Roisto kirjoitti: 11.4.2023 10:18 3/8-räikkää ei vielä olekaan. Voisi olla kokeilemisen arvoinen. Joitakin vehkeitä sillä kannalla jo on mm. suodattimen avain ja tähän asti ollaan menty adapterilla. Seuraavan kerran tämä homma on ajankohtainen neljän vuoden päästä. Aika näyttää, onko vielä auto itsellä, vai onko V8:t kielletty siihen mennessä. :D

OT: NGK:n tulppia tehdään näköjään nykyään Thaimaassakin. :shock: Vanhat oli tehty Japaninmaassa.

-Risto
Ettäkö M113 tulpat pitää vaihtaa 4 v välein :shock:

Tossa omassa mennyt parasta ennen sitten tulpissa kun ollu mullakin yli 4 v ja varmaan alkuperäset eli 20v ikäiset. Mootori on ainoa paikka mistä ei vikakoodeja juurikaan ole tullut. Yksi nokan anturi ja kampuran anturi tarvinnu vaihtaa. Venakopan huohottimet vuotaa kun ei ole jaksanut niitä tiivistellä. Nyt olikin isompi öljyvuoto, ihan pisaroita näkyi alareunassa - muttei vielä varma tuleeko lootasta vai myllystä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Mou
Viestit: 1663
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: Roiston Cinquecento – "Vuosihuoltoa"

Viesti Kirjoittaja Mou »

AK47 kirjoitti: 12.4.2023 22:37 ...muttei vielä varma tuleeko lootasta vai myllystä.
Nehän maistuukin ihan erilaisiltaaah.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5981
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Roiston Cinquecento – "Vuosihuoltoa"

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mou kirjoitti: 13.4.2023 13:59
AK47 kirjoitti: 12.4.2023 22:37 ...muttei vielä varma tuleeko lootasta vai myllystä.
Nehän maistuukin ihan erilaisiltaaah.
Varmasti jos haluaa maistaa niitä. Ja tottahan ammattilainen hajusta ja mausta voi sanoa paljonko öljyllä ajettukin. Siellähän voi olla kumpaakin, helpointa pestä se konehuone yltä ja alta ja suihkia jarrucleanerilla ja käydä ajemassa ja kurkistella mistä alkaa kostua.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – "Vuosihuoltoa"

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tulppien vaihdossa on ymmärtääkseni monesti vuosisuositus siksi, ettei ne juutu kiinni. Varsinkin jonkin mallisissa kansissa &tulpissa se voi olla suurikin ongelma. Eipä ne kyllä hirveästi kuluneet olleet verrattuna joihinkin 80-luvun peleihin. Olisi voinut punoa takaisinkin mutta tulipa hommattua uudet.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5981
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Roiston Cinquecento – "Vuosihuoltoa"

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Roisto kirjoitti: 13.4.2023 20:40 Tulppien vaihdossa on ymmärtääkseni monesti vuosisuositus siksi, ettei ne juutu kiinni. Varsinkin jonkin mallisissa kansissa &tulpissa se voi olla suurikin ongelma. Eipä ne kyllä hirveästi kuluneet olleet verrattuna joihinkin 80-luvun peleihin. Olisi voinut punoa takaisinkin mutta tulipa hommattua uudet.

t.
Risto
No, tuo kyllä kävisi järkeväksi syyksi. M113 on sellainen lussukka puksuttaja ettei se tarvitse mitään formulatulppia joita uusitaan joka ajon jälkeen. Kunhan öljyjä vaihtelee :roll: Ei sillä etteikö ne voisi jo 245 kohdalla tarkistaa ja vaihtaakin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – Polttoainepula

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Heipparallaa!

Kävipä ensimmäisen kerran kunnon ylläripylläri, kun koetin startata autoa työpaikan parkkihallissa. Moottori kyllä käynnistyi mutta sammui suurin piirtein heti. Tuli mieleen, ettei kone saa bensaa. Onneksi oli vielä jonkinmoiset vakuutukset, joten hinautin koslan M-B Osaan, josta löytyi vielä samalle päivälle diagnostiikka-aika. Saman totesivat siellä – ei tule painetta. Uudella pumpulla (ja suodatinyksiköllä) saatiin kottero taas liikkeelle.

Olisin ollut seuraavana päivänä menossa kotipuoleen. Siellä olisi voinut joko käydä hyvin tai huonosti. Jos se olisi jumittunut pihaan, niin itse tehtynä remppa olisi ollut halvempi mutta jos se olisi tuupertunut jonnekin muualle, olisi operaatio voinut olla pitkäkestoisempi paikallisella yleispajalla. Onneksi 211:een saa noita osia tarvikkeina, niin ei tarvinnut pistää puolta auton hintaa osiin. :D

Menin maakuntaan pitkästä aikaa linja-autolla. Aina kehnot olivat toisen auton penkit ja sen verran huojutti, ettei uskaltanut kirjaakaan lukea, jottei alkanut heikottaa. Viikon Transporter-annoksen jälkeen tuntui oma auto oudolta, kun moottori ei huuda, jousitus ei ole ole kivikova, ja tarvittaessa auto jopa kiihtyy. :D

-Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Roiston Cinquecento – Polttoainepula

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jahans. Vissiin ei ihan kaikki mennyt putkeen edellisessä remontissa. Polttoainemittari näytti 1/4-tankkia ja kävin tankkaamassa. 56 litraa sinne meni ja sen jälkeen mittari näyttää 3/4-tankkia. Liekö uudet tasoanturit jotenkin rikki, koska nehän vaihtuivat nyt molemmat. Pitääpä soittaa pajalle, että katsovat.

-Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo”