Kokeilepa mm. Tokmannilta saatavaa Dragons Breath vanneputsausainetta… saattaa tulla puhdasta jälkeä. Mulla ainakin Jaggen aluvanteet tuli hyvälle mallille…
W123 300D -76 kuvakertomusta
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
W123 otettu ajoon taas tälle keväälle. Talvehtiminen mennyt hyvin. Lähti ihan hyvin käyntiin kun latasi akun täyteen ja pidin puolituntia lokilämmitintä päällä.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Hehkutuksen virtakiskon vaihto olikin työläämpi operaatio, koska hehkutulpan päässä oleva mutteri oli hitsaantunut kiinni virtakiskoon. Jouduin katkaisemaan hehkutulpan jotta sain sen irti. Onneksi hyllystä löytyi tehdasuusi hehkutulppa. Käyntiinlähtö parani. Toisaalta ilmakin on lämmin 15C, joten täytyy seurata tilannetta.
- Liitteet
-
- 4549E2BF-B5B3-4196-9A34-753A875D4277.jpeg (153.48 KiB) Katsottu 13907 kertaa
-
- F342ED5F-9CFF-437F-BA2D-4F0EE576EBC8.jpeg (224.32 KiB) Katsottu 13907 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Hieno auto Sinulla on Sharedoc. Minulla on vastaavan korimallin vähän uudempi versio vuodelta 1983 ja 200 - bensa moottorilla varustettu. Väritykset sekä ulkona että myös sisällä ovat hyvin saman näköiset. Ei tarkasti ottaen kuitenkaan ihan samat. Hyvin vähän kilometrejä tulee tällä autolla ajettua, vaikka toimii täysin moitteetta. Vappuna ajettiin vuoden ensimmäinen lenkki Punkaharjun hienolla "harjutiellä".
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Ensi ajelu meni tänä vuonna kun vein peräkärryllä rautaromua kierrätykseen. Ilma oli lämmin 16C ja huomasin että taustapeilin lasi resonoi äänekkäästi 4-vaihteella 60-nopeusrajoitusalueella. Täytynee laittaa pikaliimaa pelilasin ja muovikehyksen väliin.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
topias2:
Joo sininen ulkoväri ja kerman värinen sisustus ovat hieno yhdistelmä! Myös barokit sopii hyvin tähän.
Joo sininen ulkoväri ja kerman värinen sisustus ovat hieno yhdistelmä! Myös barokit sopii hyvin tähän.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Vaihdoin myös hehkutusreleen. Uudemmassa valmistusleima oli 5/2000. Vanhassa 6/1976. Nyt hehkuttaa ja lähtee käyntiin hyvin.
Kuvassa ylempi on uusi rele.
Kuvassa ylempi on uusi rele.
- Liitteet
-
- 5ED9BF69-916F-496E-A8F5-C3F41E4E5FA9.jpeg (122.66 KiB) Katsottu 13819 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Ajelin tänään pitkästä aikaa ja huomasin että kytkinpoljin irroittaa hieman liian ylhäällä. Kytkimen ohjaus on hydraulinen joten onkohan siinä mitään säätöä? Täytyy perehtyä asiaan.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Säätöä siinä ei ole, mutta kokeile ilmata. Eräässä yksilössä valutti aina työsylinterin tyhjäksi kovalla pakkasella ja silti sama sylinteri pelaa edelleen kun lisäsi nestettä ja ilmasi kytkimen
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Huomasin että plus+akunkenkä kuumenee startissa. Vika on kaapelin päässä jossa on kaapelin kuparisäikeitä katkeillut tärinän vuoksi. Kaapeli on jostain syystä tiukalla ja moottorin liike nitkuttaa kaapelia ja säikeitä on katkeillut. Koska kaapeli on lyhyt en voi enää tehdä uusiksi akunkengän ja kaapelin liitosta. Kaapelia ei voi jatkaakkaan koska kyse on museoautosta. Täytyy alkaa katselemaan purkuosana parempaa kaapelia. Ebay.de myynnissä olisi passeli kaapeli jonka hinnaksi tulisi noin 43 euroa. Huutelin sen.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Tänään kävin hakemassa kesämökille takakontissa muovikanistereissa 175 litraa vettä ja kaksi 11 kilon teräskuorista kaasupulloa niin oli perä melko alhaalla. Ajo-ominaisuudet kuitenkin ihan hyvät eikä juuri ajossa huomannut.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Purkuosa-akkukaapeli saapui Saksasta. En kuitenkaan asenna sitä nyt vaan vasta ensi keväällä johtuen kiirustilanteesta. Keväällä suunnitelmissa on uusia myös lämmityslaitteen hana ja mahdollisesti myös kenno. Huomenna on tarkoitus siirtää 123 talvisäilytykseen.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
-
- Viestit: 2152
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Tiedoksi, että Iisalmen Sanomissa huomenna juttua tollasesta 280 CE:stä, jos joku pääsee lukemaan (poistakaa, mikäli teen journalisti- tms.virheen).
" Siinä se nyt seisoo. Nimittäin Iisalmen ja ehkä koko Savon hienoin Mercedes Benz. Tai näin ainakin on sanottu.
Ja onhan se tyylikäs yksilö. Saksalaisen ammattiosaamisen tuote. Auto on otettu käyttöön 17.10.1973. Kilometrejä siihen on kertynyt tähän mennessä vajaat 96 000.
Auton erikoisuus on amerikkalaistyyliset tuplapuskurit sekä edessä että takana. Vasemmalla on antenni, joka nousee, kun virrat käynnistää.
Iisalmen seudulla liikkuu tiettävästi myös vuoden 1974 mallin Mersu. "
" Siinä se nyt seisoo. Nimittäin Iisalmen ja ehkä koko Savon hienoin Mercedes Benz. Tai näin ainakin on sanottu.
Ja onhan se tyylikäs yksilö. Saksalaisen ammattiosaamisen tuote. Auto on otettu käyttöön 17.10.1973. Kilometrejä siihen on kertynyt tähän mennessä vajaat 96 000.
Auton erikoisuus on amerikkalaistyyliset tuplapuskurit sekä edessä että takana. Vasemmalla on antenni, joka nousee, kun virrat käynnistää.
Iisalmen seudulla liikkuu tiettävästi myös vuoden 1974 mallin Mersu. "
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
-
- Viestit: 2152
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Korjaan SE
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Iisalmen autoartikkeli näyttää olevan maksumuurin takana. Tosin näkyy vähän jutun alkua ja yksi kuva. Siistin näköinen peli.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Toinen takaroiskeläppä antautui ja alkoi roikkua vinossa, joten nykäisin sen irti kokonaan. Toisellakin puolella on osittain jo murtunut irti mutta roikkuu kuitenkin vielä suorassa. Täytyy alkaa metsästämään uudet roiskeläpät.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Akun latauksessa on jotain vikaa, koska akun varaustila vajoaa ajaessa. Merkkivalo ei pala. Täytyy katsoa hiilet ja mittailla.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Hiilet loppu niin merkkivalokaan ei syty
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Jaha, polttoainemittarikin on alkanut näyttämään enemmän kuin tankissa onkaan tavaraa. Tuli todettua kun pääsi loppumaan löpö tien päällä… juhannusaaton ruuhkaisessa menoliikenteessä moottorien pientareelle.
Soitin apua ja odoteltua aikani sain kanisterilla löpöä. Ei kuitenkaan lähtenyt käyntiin kun polttoainejärjestelmään pääsi ilmaa ja akku tyhjeni startatessa. Ei uskallettu alkaa hinaamaan kun oli niin kova liikenne. Lopulta täytyi jättää auto pientareelle ja varoituskolmio perään.
lisäys
Käytiin savustamassa juhannuskalat kesämökillä ja tultiin uudestaan iltapäivällä ruuhkahuipun jälkeen ja hinattiin auto huoltoasemalle noin 1,5 km päähän. Matkalla noin 1 km kohdalla mersu jo lähti käymään kunnolla. Jouduin kuitenkin sammuttamaan huoltoasemalla tankkauksen ajaksi. Lähti kuitenkin käyntiin omin avuin.
Soitin apua ja odoteltua aikani sain kanisterilla löpöä. Ei kuitenkaan lähtenyt käyntiin kun polttoainejärjestelmään pääsi ilmaa ja akku tyhjeni startatessa. Ei uskallettu alkaa hinaamaan kun oli niin kova liikenne. Lopulta täytyi jättää auto pientareelle ja varoituskolmio perään.
lisäys
Käytiin savustamassa juhannuskalat kesämökillä ja tultiin uudestaan iltapäivällä ruuhkahuipun jälkeen ja hinattiin auto huoltoasemalle noin 1,5 km päähän. Matkalla noin 1 km kohdalla mersu jo lähti käymään kunnolla. Jouduin kuitenkin sammuttamaan huoltoasemalla tankkauksen ajaksi. Lähti kuitenkin käyntiin omin avuin.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Laturin hiilet oli loppu. Hyllyssä ei ollut varahiiliä, joten tein väliaikaisen korjauksen lyömällä lyhyemmän hiilen tinauspistettä alemmaksi tuurnalla ja vasaralla. Hiili tuli ulos noin millin, joka riittää vähäksi aikaa siihen että saan uuden sopivan hiilisillan hommattua. Tarkistin jännitemittarilla ja nyt laturi lataa auton käydessä.
Vaihdoin samalla lämmityslaitteen puhaltimen sulakkeen (sulake nro 10), jossa on ajottain esiintynyt kontaktihäiriöitä, jonka vuoksi puhallin ei ole lähtenyt 1-asennossa heti pyörimään startissa.
Vaihdoin samalla lämmityslaitteen puhaltimen sulakkeen (sulake nro 10), jossa on ajottain esiintynyt kontaktihäiriöitä, jonka vuoksi puhallin ei ole lähtenyt 1-asennossa heti pyörimään startissa.
- Liitteet
-
- Lyönti tuurnalla sisemmän hiilen juotospisteeseen
- IMG_3812.jpeg (162.43 KiB) Katsottu 9093 kertaa
-
- Sisempi lyöty ulos millin verran.
- IMG_3811.jpeg (165.5 KiB) Katsottu 9093 kertaa
-
- Sisempi hiili kulunut lyhemmäksi.
- IMG_3810.jpeg (161.13 KiB) Katsottu 9093 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Tämän kesän ajopäivät W123lla tuli täyteen ja siirryn nyt ajeleen SLCllä loppukesän. Fiilistelykuvia tallista.
- Liitteet
-
- S123, Monark ja W123
- IMG_3830.jpeg (396.89 KiB) Katsottu 8976 kertaa
-
- SLC ja S123
- IMG_3829.jpeg (388.48 KiB) Katsottu 8976 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Otin vielä W123n tallista ajoon kun on niin hyvät kuivat ilmat lähipäivinä.
Tilasin laturin hiilisillan Motonetista.
Tilasin laturin hiilisillan Motonetista.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Pitkästä aikaa otin W123n tallista talvilevolta. Latasin akkua pari tuntia ja lähti juuri ja juuri käymään. Starttimoottori pyöritti hyvin laiskasti.
Vaihdoin akun pluskaapelin starttimoottorille. Alkoi starttaamaan tosi hyvin ja lähtee nyt käyntiin kuin palmun alta.
Kävin katsastuskonttorilla ja auto meni läpi katsastuksesta ja nyt on taas neljän vuoden leima. Nyt on hyvä mieli kuin harakalla.
Vaihdoin akun pluskaapelin starttimoottorille. Alkoi starttaamaan tosi hyvin ja lähtee nyt käyntiin kuin palmun alta.
Kävin katsastuskonttorilla ja auto meni läpi katsastuksesta ja nyt on taas neljän vuoden leima. Nyt on hyvä mieli kuin harakalla.
- Liitteet
-
- IMG_4523.jpg (72.55 KiB) Katsottu 2743 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Vaihdoin lämmityslaitteen vesihanan, koska sen toisen pään vaijeriin kiinnittyvä varsi oli katkennut. Alkuperäinen oli metallirunkoinen. Purkuosa on muovirunkoinen. Pidän alkuperäisosan tallessa, koska sen varmaan pystyy korjaamaan epoksiliimalla.
Korjasin lämmityslaitteen kennon vuodon Holtsin nestemäisellä paikkausaineella.Tiedän, että kaikkein puhdasverisimmät automiehet eivät pidä tätä parhaimpana tapana korjata kennoa, koska se saattaa heikentää lämmityslaitteen tehoa, mutta koska autolla ei ajeta talvella, niin se ei haittaa tässä tapauksessa.
Korjasin lämmityslaitteen kennon vuodon Holtsin nestemäisellä paikkausaineella.Tiedän, että kaikkein puhdasverisimmät automiehet eivät pidä tätä parhaimpana tapana korjata kennoa, koska se saattaa heikentää lämmityslaitteen tehoa, mutta koska autolla ei ajeta talvella, niin se ei haittaa tässä tapauksessa.
- Liitteet
-
- IMG_4530.jpg (152.88 KiB) Katsottu 2639 kertaa
-
- IMG_4531.jpg (203.17 KiB) Katsottu 2639 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Konepellin avausvaijeri tai kiinnitys ripaan antautui. Nyt en saa konepeltiä auki. Täytyy tutkia rivan kunto ja saako vaijerin päästä kiinni pihdeillä.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Sain auki konepellin, kun purin kojelaudan alapaneelin pois, ja käänsin ripaa tosi reilusti ylös. Jostain vaijeri ikäänkuin venyy, mutta kumpikin pää ja kuori näyttää ehjältä. Mystistä. Täytyy tutkia netistä miten vaijeri vaihdetaan ja mistä saa hankittua.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Vaijerin salpapää oli ollut muovikuoren tukemana säätötötsiä vasten ja ajan kanssa muovikuori oli hapertunut. Tämän vuoksi vaijerin kuori oli suhteellisesti lyhentynyt. Säädin vaijerin säätötötsin maksimiin ja nyt salpa aukeaa kuten pitääkin. Asensin salpaan varalta rautalankakiepin, jotta saan konepellin auki alakautta siltä varalta, jos vaijeri pettää vielä uudestaan.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
Purin keskikonsolia ja hansikaslokeron. Irroittelin lämmityslaitteen vesihanalle menevät vaijerit, koska ne eivät toimineet oikein. Kuskin puolella oli vaijerin kuori irronnut muovitötsistä. Sen liimasin kiinni. Apparin puolella helminauha oli katkennut säätimen sisällä. Tilasin apparin puolelle koko säätimen purkuosana Saksasta, hintaa tuli 40 eur rahteineen.
Kuskin puolen korjaus onnistui täysin. Apparin puolen sain kasattua rikkinäisellä säätimellä, siten että siinä on osittainen säätöalue kylmästä päästä noin 40% lämpöön asti. Korjaan apparin puolen loppuun kunhan saan säätimen Saksasta.
------
Kävin koeajolla varmistamassa että lämmityslaitteen säädöt toimivat. Toimiihan ne mutta vaijerit meni ristiin, eli kuskin lämpösäädin säätää matkustajan puolta, ja toisinpäin. Täytyy kääntää vaijerit kunhan uusi apparin puolen säädin tulee asennettavaksi.
Kuskin puolen korjaus onnistui täysin. Apparin puolen sain kasattua rikkinäisellä säätimellä, siten että siinä on osittainen säätöalue kylmästä päästä noin 40% lämpöön asti. Korjaan apparin puolen loppuun kunhan saan säätimen Saksasta.
------
Kävin koeajolla varmistamassa että lämmityslaitteen säädöt toimivat. Toimiihan ne mutta vaijerit meni ristiin, eli kuskin lämpösäädin säätää matkustajan puolta, ja toisinpäin. Täytyy kääntää vaijerit kunhan uusi apparin puolen säädin tulee asennettavaksi.
- Liitteet
-
- IMG_4547.jpg (116.17 KiB) Katsottu 2460 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Re: W123 300D -76 kuvakertomusta
W123ssa riittää kivoja pikkuremontteja. Tällä kertaa apparin takaoven lukitusnupin vipu oli irronnut oven sisällä eikä ovea saanut lukkoon. Avasin sisäverhoilun, ja aivan oikein, lukitusvipu oli irronnut nivelestä, koska muovipusla oli pettänyt. Sidoin puslan nippusiteellä, ja nyt lukitus toimii taas.
- Liitteet
-
- IMG_4551.jpg (149.06 KiB) Katsottu 2397 kertaa
-
- IMG_4550.jpg (128.5 KiB) Katsottu 2397 kertaa
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61