230 nykii

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
vklen
Viestit: 24
Liittynyt: 03.4.2006 10:57
Paikkakunta: Salo

230 nykii

Viesti Kirjoittaja vklen »

Terve,


Oireet ovat seuraavat: Lämpimänä tyhjäkäynnillä moottori silloin tällöin nykäisee niinkuin jäisi joku kipinä väliin.
Ajossa nykäisee kun kierroksia n. alle 2000 esim. kadunkulmassa.
Kun taas vauhdissa painaa kytkimen pohjaan ja kierrokset putoavat, niin ne putovat melkein nollaan ennenkuin taas sitten asettuvat tyhjäkäynnille.

Liikkeelle lähdettäessä moottori ei tahdo ottaa kierroksia jos vain painaa kaasua ja nostaa kytkimen, vaan pitää kaasupoljinta polkaista kerran kevyesti hiukan etukäteen.

Moottori kylmänä ei nyi. Hyvin lähtee käyntiinkin.

Seokset on nyt viranomaisten määräämissä arvoissa, mutta on ajettu rikkaalla ja laihallakin. Sytkäosat vaihdoin n. vuosi sitten, pyörijästä tulppiin. Imuvuotoja koitin tutkia aerostartilla. Oikea autoinsinöörikin sitä on tutkinut; ilman suihkutuslaitetestereitä tosin.
Ei vuotuista muutosta.

Joku kerran veikkasi polttoainepumppua syypääksi (toinen niistä on jo vaihdettu). Bensasuodattimen kai voisi vaihtaa ja tietty vien oikeaan Bosch huoltoon, mutta jos vielä täältä jotain vihjettä saisin mitä voisi kotikonstein tehdä.

KE-jetronichan siinä on. Liekö vika kuitenkin sähköissä?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29261
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tervetuloa Meselle, vklen.

Ainut asia jutussasi johon osaan suoriltakäsin sanoa jotain on tuo kierrosten putoaminen melkein nollaan kytkintä painettaessa, se voisi johtua joutokäynninvakaimen hitaudesta / likaisuudesta.

Vakain on imusarjan 3- ja 4- sylinterille menevien putkien välissä, siihen menee 2 kumiputkea ja siinä on 1 johtoliitin.

Voit irrottaa sen ja suihkutella sen sisään vaikkapa kaasuttimenpuhdistussprayta, ravistele sitä ja suihkuta lopuksi esim. WD40 sen sisälle ja "heiluttele" enimmät pois.
wiimax.fi
vklen
Viestit: 24
Liittynyt: 03.4.2006 10:57
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja vklen »

Kiitos, Dealer, neuvosta.

Otan siitä vaarin ja kokeilen puhdistusta.
vklen
Viestit: 24
Liittynyt: 03.4.2006 10:57
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja vklen »

Nyt on tyhjäkäyntisäädin putsattu. Vaihdoin myös öljyt, ilmansuod. ja polttoainesuodattimen kun kerran ropaamaan rupesin.

Luulisin, että tyhjäkaynti parani (ei vaella) ja kierrokset eivät nyt mene niin alas kuin aiemmin.

Nykimisestä sen verran vielä, että kun vaikka nelosella aloittaa kiihdyttämisen kierrosten ollessa 2000-2300, niin nykii tuonne 3000:n huitteille ainakin. En viitsinyt äsken kovempaa ajaa kun oli penskoja kyydissä.

Soittaisiko tämä mitään kelloja kellään?
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eim uita kelloja soita kuin että samaa tekee minullakin.Onko sinulla muuten katti malli?
vklen
Viestit: 24
Liittynyt: 03.4.2006 10:57
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja vklen »

Ei ole kattia.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ahas...niin samalta tuntuu oireet kuin minulla että.. :shock: Nykimistä ei tosin esiinny aina,mutta joskus ja silloin tällöin..Olen kuvitellut että voisi jotenkin liittyä tuohon lamdaan kun sehän lähtee mukaan vasta kun kone on lämmin,mutta eipä siitä ainakaan sinulla ole kyse :lol: Mystisiä osaa olla nämä KE:jetit,laitappa tietoa jos vika selviää.
Pietu
Mersutohtori
Viestit: 36
Liittynyt: 02.10.2005 14:21

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Kyllähän toki vuoden vanhat sytkä osat voi olla jo lopussa,eli tulpat, jakajan kansi ja pyrijä vaihtoon ekaks.Eihän niillä ny oikeestaan voi edes vuotta ajaakaan ku ne pitää jo vaihtaa,ei niillä osilla niin kauan ajeta että ojanvarteen stoppaa :lol:
230TE vm.86 Koirankoppi
vklen
Viestit: 24
Liittynyt: 03.4.2006 10:57
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja vklen »

Terve,

Nää sytkäosat osat oli varmaan sitte rikki jo ostettaessa kun nyki vaan vaikka ne silloin vaihdoin. Uuden hinnan ainakin maksoin :)

Itseasiassa nyt tuntuu siltä, että kun ajaa moottoritiellä muutamankyt km niin sen jälkeen kaupungissa oireet pahenevat?

t. nimim. Saako naapurin tontilla nykiä?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

vklen kirjoitti:Terve,

Nää sytkäosat osat oli varmaan sitte rikki jo ostettaessa kun nyki vaan vaikka ne silloin vaihdoin. Uuden hinnan ainakin maksoin :)

Itseasiassa nyt tuntuu siltä, että kun ajaa moottoritiellä muutamankyt km niin sen jälkeen kaupungissa oireet pahenevat?

t. nimim. Saako naapurin tontilla nykiä?
Mitenkäs bensapumppu? :roll:
vklen
Viestit: 24
Liittynyt: 03.4.2006 10:57
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja vklen »

Niin, pensapumppu. Toisen pumpun, sen ensimmäisen tankilta, vaihdoin uuteen motonetin malliin, mutta se jälkimmäinen on vielä vaihtamatta.

Silloin kun se pumppu levisi niin ei kiihtynyt kuin kuljettaja vaikka kuinka polki. Ei vaan saanut ruokaa moottori. Osoittautuikin sitten että oli sähköjohtojen korvat katkenneet pumpusta kun sen irrotin. Uusi paikoilleen ja sitten taas toimi moitteetta. Tämä nyt po. nykiminen alkoi paljon tämän episodin jälkeen.

No, yksi Alfa-mies kertoi, että hänellä nykiminen kadunkulmissa loppui kun vaihtoi pensapumpun. Mutta kun minä en tahtoisi 180 euroa laittaa pumppuun ihan vaan kokeillakseni, että auttaako.
Joten jos jollakulla sattuisi olemaan kokemusperäistä tietoa, niin kiitos avusta jo etukäteen ja tähänkin saakka tietty.

Autossanihan on kaksi pensapumppua, mielestani ihan samanlaisia molemmat.
vklen
Viestit: 24
Liittynyt: 03.4.2006 10:57
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja vklen »

Terve,

Pakkohan tämä on vihdoin tunnustaa. :oops:

Nykiminen johtui haljenneesta tulpasta. Oikeassa olitte.

"Elementary, my dear Watson."

Mutta ei tässä vielä kaikki!

Nyt nykii taas, ja kopa sammuu tyhjäkäynnillä, eli käynpä sytkäosat taas läpi ja katsotaan sitten...
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Vaimon 230 CE:ssä oli sama vika, vaihdoin summassa ilmanpuhdistimessa olevan tyhjäkäyntianurin?, sattui vaan ensimmäisenä silmään :shock: . Sen jälkeen nykiminen loppui. 14 ecua oli muistaakseni hinta Veholla. Kova kilohinta.
vklen
Viestit: 24
Liittynyt: 03.4.2006 10:57
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja vklen »

Jaa, kiitos vihjeestä.
Voisihan tuota kokeilla, sillä vaikka kilohinta on huima, niin 14 e on kuitenkin paljon vähemmän nykyään kuin 72 mk ennenvanhaan. :)
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Tarkista kuitenkin anturi ennen vaihtoa, ei tarvitse turhaan ajella kauppaan, meillä oli nähtävissä pieni halkeama.
Mikko31
Viestit: 26
Liittynyt: 04.3.2008 8:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Mikko31 »

siis sellanen irti kierrettävä kumitutti in jokin tyhjäkäyntianturi vai? :shock:
Ei vaikuttanu muutenkaan kovin tiiviiltä ne o-renkaat siinä liitoksessa! Vaikuttaneeko lie sitten käyntiin...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”