kansipahvin vaihto

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
jomppis
Viestit: 26
Liittynyt: 10.1.2006 17:30

kansipahvin vaihto

Viesti Kirjoittaja jomppis »

kansipahvi ilmeisen rikki.
keittää vaikkei pitäisi.
vaihdan kansipahvin jo toista kertaa, kysymys kuuluu:
" pitääkö kannen pultit uusia?".
auto 190e 2,3 vm-91, ajettu 310000km
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10747
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tässä on kaksikin koulukuntaa. Toiset uusii ja toiset ei. Remontin loppusummaan ei juurikaan vaikuta, joten suosittelen uusimaan. Viisaammat saa jatkaa.

Linkistä klikaten keskusteluun kansipulttien vaihdosta...
viewtopic.php?t=4615&start=0&postdays=0 ... highlight=

:)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29272
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pelkästään keittää, ei muuta ongelmaa ?
Ei kuulosta kannentiivistevialta.

Jos pultit ovat täysin ruosteettomat, syöpymättömät ja mitoissaan, ei ole pakko vaihtaa.
Minä vaihdan aina asiakkaitten Mersuihin.
(ja omiini jos joutuu kannentiivisteen vaihtamaan)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Sitten on niitäkin seppiä, jotka vaihtavat yhden Mersun pultin tilalle Volkkarin pultin. :shock: :D

Kaksi kymppiä maksoi satsi, joten tuohon hintaan kannattanee hankkia. Jos hommaat uudet pultit, niin ne kannattanee tarkistaa jo kaupassa, että ovat suoria. Omaani hommasin satsin ja yksi pultti oli sen verran kiero, ettei se suostunut menemään pohjaan asti vaan otti pultinreiän reunaan kiinni. Laitoin tilalle vähiten venyneen vanhan pultin. :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
jomppis
Viestit: 26
Liittynyt: 10.1.2006 17:30

Viesti Kirjoittaja jomppis »

dealer kirjoitti:Pelkästään keittää, ei muuta ongelmaa ?
Ei kuulosta kannentiivistevialta.

Jos pultit ovat täysin ruosteettomat, syöpymättömät ja mitoissaan, ei ole pakko vaihtaa.
Minä vaihdan aina asiakkaitten Mersuihin.
(ja omiini jos joutuu kannentiivisteen vaihtamaan)
vesipumppu, flektin anturi, termari vaihdettu ja paisuntasäiliön korkkiakin kokeiltu. lisäksi säiliössä nesteen pinta vaeltaa kierrosten mukana... en minä enään muuta keksi ku kannentiiviste. niin! ja syylariki alko vuotaa kovan paineen alla!
muuten kyllä pelaa mahtavasti.
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Vaeltaa, muttei kupli?
Ettei vaan olisi syyläri niin heikossa hapessa ettei jäähdytä?
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29272
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pelaako flekti ?
Mittarissa lämpö nuosee 120:een ja sitten tulee nesteet ulos ?
Keittääkö ajossa vai paikallaan vai sekä että ?
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Käsittääkseni pultteja ei tarvitse tuossa tapauksessa vaihtaa, eri asia miten asian itse näkee, haittaahan siitä on vain kukkarolle. :lol: Mikäli pulttisi ovat niitä kakstoistakantasia, eli venymäpultteja niin niille muistaakseni suurin sallittu pituus oli 122 mm, uuden ollessa 118 mm. :wink:
Käytännössä tuollainen pultti venyy joka asennuskerran yhteydessä noin millimetrin (vääntökulmakiristys)...

Joku taisikin todeta jo mutta sanon kuitenkin kansipultteja on tarjolla monenlaisia ja ehkä niistä halvimmista kannattaa pysyä erossa... :roll:
jomppis
Viestit: 26
Liittynyt: 10.1.2006 17:30

Viesti Kirjoittaja jomppis »

keittää paikallaan kun mittari on noin sata astetta, flekti alkaa pyörimään mutta nesteet jo pihalla?
neste ei kupli kun kierrättää vain vaeltaa, eli kovilla kierroksilla neste vajuu...syylarin huuhtelin ja vesi huilas kevyesti läpi.
onkohan se vika kannessa?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29272
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

keittää paikallaan kun mittari on noin sata astetta
Ei pitäisi kiehua sadassa asteessa jos korkki on ehyt ja pitää järjestelmässä paineen.
Tuntuvatko letkut kovilta kun kone on ajettu kuumaksi ?
neste ei kupli kun kierrättää vain vaeltaa, eli kovilla kierroksilla neste vajuu.
Ihan normaalia, kumiosat antavat periksi kaasutettaessa.

Kannentiivistevika ilmenee yleensä niin että nesteet tulevat korkista / ylivuotoputkesta ulos koska järjestelmään tulee rajusti liikaa painetta.
Varsinainen kiehuminen ennen kuin flekti lähtee pyörimään ... omituista, ja vain paikallaan eikä ajossa. :?
Vai olisiko kuitenkin niin että kansitiiviste on rikki tai kansi halki ja tarpeeksi lämpimänä painetta tulee yhtäkkiä > nesteet pihalle.
vesipumppu, flektin anturi, termari vaihdettu ja paisuntasäiliön korkkiakin kokeiltu.
Kokeileppas kytkeä flekti niin että se pyörii koko ajan auton käydessä - elikkäs jos flektin anturi on kaksinapainen niin ota siitä johtoliitin irti ja yhdistä liittimen navat toisiinsa johdonpätkällä. (virran ollessa päällä ja auton sammuksissa kuuluu "LOKS" ja siivikko ei enää pyöri kevyesti)

Sitten käymään, vieläkö keittää ?
jomppis
Viestit: 26
Liittynyt: 10.1.2006 17:30

Viesti Kirjoittaja jomppis »

letkut on kovat.
joo, pistin kytkimen hyttiin josta pamautan flektin päälle kaupuntissa. ei keittele jos muistaa kytkeä päälle.
saattaahan se olla että pukkaa paineen silloin kun mittarissa alkaa olla sata...
ja tämä vika on ollu jo toista vuotta...ei meinaa paikantua
IP
Viestit: 19
Liittynyt: 10.1.2006 10:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja IP »

Mikä on paisuntasäiliön korkissa oleva luku (100, 120 vai 140)? Kaverille möivät varaosaliikkeessa vahingossa 100sen korkin 120-sen tilalle, jolloin ylivuotoletkusta tuli aina vettä, kun neste saavutti sadan asteen lämpötilan. Jäykemmälläkin korkilla voisi kokeilla, josko nesteet pysyisivät paremmin sisällä.
W124 200E -89
W124 200D T6 -87
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Se luku kertoo korkin avautumispaineen eli paineen missä ylipainetta päästellään jäähdytysjärjestelmän suojelemiseksi ulos.

100 = 1,00 bar
120 = 1,20 bar
140 = 1,40 bar

Turbokoneilla on yleensä tuo 140 korkki. Ei sen nesteen kyllä pitäisi pihalle paisuntasäiliöstä yrittää - vaikkei olisi korkkia lainkaan - jos kaikki on kunnossa ja kyllä tuo nesteen 100 astetta viittaa mielestäni heikkoon vedenkieroon tai kanteen.
Jos jäähdytin on huuhdeltu, termari ja pumppu vaihdettu niin ei kai siinä jälelle jää kuin kansi.
Onko lohkon kanavat huuhdeltu ?
. . .
jomppis
Viestit: 26
Liittynyt: 10.1.2006 17:30

Viesti Kirjoittaja jomppis »

ei oo huuhdeltu kanavia!
korkki on orkkis
nyt huuhtelen ensin kurkusta pölyt pois ja huomena isken kannen kimppuun. joo, muuten nesteet lentää pihalle vaikkei korkki ois paikoillaan...
ainiin, km lukema olikin 330 tkm, vielä puutuu 270 tkm tavoitteesta :twisted:
jomppis
Viestit: 26
Liittynyt: 10.1.2006 17:30

pahvi vaihdettu

Viesti Kirjoittaja jomppis »

vihdoin sain kansipahvin vaihdettua. kannessa eikä myöskään tiivisteessä näkynyt minkäänlaisia ohi-virtauksia. ja perkele... oireet eivät kadonneet minnekkään!
semmosen vielä huomioin että painetta ei ole putkissa nimeksikkään kun nesteen pakeneminen alkaa???
eikait vika voi paisunta säiliössä olla?
jomppis
Viestit: 26
Liittynyt: 10.1.2006 17:30

voi ryydanan ryydana

Viesti Kirjoittaja jomppis »

äsken huomasin missä vika! joskus aikojen saatossa kansi pahvi korkkasi oikeasti ja sotki paisuntasäiliön.
sitä pestiin sitte urakalla öljymöhnästä.
jossain vaiheessa menny ylivuotoletku ja termarin paluuletku ristiin paisunta säiliössä....
nooh, saipahan hyvän teeman ainakin yhelle ryyppyillalle mutta ihmettelen miten sitä ei kukaan huomannu...
Avatar
stanger
Tolokun mies
Viestit: 2068
Liittynyt: 30.9.2005 16:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

:D no johan teetti, mutta hyvä että vika löytyi..
BMW E31 V12
jomppis
Viestit: 26
Liittynyt: 10.1.2006 17:30

no nyt!

Viesti Kirjoittaja jomppis »

voe helevetin helevetti!
nyt kun auto pelaa niin kuin unelma, (vaihdoin tuossa kallistuksen vakaajan kumit ja ajettavuus parani huomattavasti)
... niin eiköhän syönti pomppasi saatana 10l/100km!
luulisin sen olevan kansipahvin vaihdon sivutuote???
olisko ideaa kellään mistä johtuu?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”