Takalasinlämmitin "kylmänä"
Takalasinlämmitin "kylmänä"
Huomasin tuossa että kesällä ostamassani hopassahan ei pelaa takalasinlämppäri. (valo syttyy katkaisijaan mutta sinkki ei vain häviä lasista) No kipaisin tietysti heti sulakerasialle mutta siellä olikin kaikki ihan ok??
Mahtaako olla kenelläkään muulla ollut vastaavaa ongelmaa? Myös hyviä arvauksia syystä otetaan vastaan...
Mahtaako olla kenelläkään muulla ollut vastaavaa ongelmaa? Myös hyviä arvauksia syystä otetaan vastaan...
suuren luokan apukommentti, itelläni vanhassa peugeotissa oli monet niistä takalasin viivoista rikki eikä sen takia toiminut, oli siis semmosia lämmityspiuha menny rikki -lähes kaikki. Kannattas ehkä katsoa sitä piuhaa mikä menee sinne takalasin lämmitykseen ettei ole kulunut tai hankautunut johonkin kulmaan. tai sitten ihan liitoksia heiluttelis tai mittais että meneekö sähkö piuhan toiseen päähän? tai jos järkevä olet niin mittaisit ensiksi että meneekö se sähkö sinne lasille asti.. sori viestin sekavuus, heräsin just
Nii ja tervetuloa foorumille!
Nii ja tervetuloa foorumille!
Viimeksi muokannut Bliz, 12.9.2006 9:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Tässä onkin asian ydin: milläs sen poikkikohdan osaa lämmitysviivoittimesta paikallistaa, eli jos yrittää mitata kuvitteellisesti rikkinäisen langan molemmista päistä niin eikös sähkönen aina kierrä jotain toista kautta perille kun viivat ovat yhteydessä toisiinsa. Tässä pitäisi nyt Haraa vähän valistaa.Sampo N. kirjoitti:Apuna saa kaupasta sähköä johtavaa maalia, jota voi levitellä ohuen kerroksen lankojen väliin, jahka saa paikallistettua "vuotokohdan".
Tää on ihan kohta valmis.
Periaatteessa joo. Kyseessä on kuitenkin vastus, joten lasin reunojen välissä tapahtuu n. 12 V jännitehäviö. Mitattavan katkoksenkin yli on siis aina se suunnilleen 12 V koska jännitemittarin läpi ei kulje virtaa paljon p*skaakaan. Oletetaan, että mitatataan vaikka keskeltä jotain lankaa jännitemittarin piikit noin parin sentin päässä toisistaan. Jos lanka on ehjä, niin mittari näyttää pientä jännitettä. Jos piikkien välissä on katkos, niin silloin mittari näyttää 12 V:a. Jos katkos on jommalla kummalla puolella mittausaluetta, niin mittari näyttää nollaa volttia. Tieten erikoistapauksessa voi yhdessä langassa olla useampia katkoksia. Silloin pitää mittausväliä leventää.A. Hara kirjoitti:Tässä onkin asian ydin: milläs sen poikkikohdan osaa lämmitysviivoittimesta paikallistaa, eli jos yrittää mitata kuvitteellisesti rikkinäisen langan molemmista päistä niin eikös sähkönen aina kierrä jotain toista kautta perille kun viivat ovat yhteydessä toisiinsa. Tässä pitäisi nyt Haraa vähän valistaa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
A. Hara kirjoitti:Tässä onkin asian ydin: milläs sen poikkikohdan osaa lämmitysviivoittimesta paikallistaa, eli jos yrittää mitata kuvitteellisesti rikkinäisen langan molemmista päistä niin eikös sähkönen aina kierrä jotain toista kautta perille kun viivat ovat yhteydessä toisiinsa. Tässä pitäisi nyt Haraa vähän valistaa.Sampo N. kirjoitti:Apuna saa kaupasta sähköä johtavaa maalia, jota voi levitellä ohuen kerroksen lankojen väliin, jahka saa paikallistettua "vuotokohdan".
Ihan tämmönen niksi pirkka konsti,kun lasi on huurussa/jäässä laitetaan lämppäri päälle ja jäädään pällistelemään paikalle nyt ku lasi alkaa sulamaan
ja lanka tai useampi ei sula ollenkaan katellaan niitä tarkemmin yleensä katkoskohdan kohdalle lasiin sulaa pieni pyöreä läiskä tässäkohtaa tussista on korvaamaton apu niin ei monesti tarvii pihalla palella,sittenpä vaan sitä hopeamaalia sutimaan
Höpisenköhän ihan puita heiniä jos sanon:Daimler kirjoitti:No ainakin omissa mersuissa se takalasin lämmitin on säälittävä verrattuna esim johonkin corollaan tai sunnyyn.Se onkin ehkä tarkoitettu huurteenpoistoon kun baijerilainen Georg Baselitz lähtee käymään kuulaana syysaamuna lidl:issä ja kaverinsa Helmutin panimolla.
Ässän siitoskortissa on raksittuna "590 green heat-insulating glass all round, heated rear window laminated safety glass - Germany." Voiko tuosta vetää johtopäätökset, että Saksan-mallissa on heikkotehoisempi takalasin lämppäri kuin pohjolan versioissa? Vai ajetaanko tässä takaa Saksan vaatimukset täyttävää laminoitua turvalasia?
No hitsiläinen. Olispa ollut tämä mesefoorumi kun saappivainaan pitkää perälasia kirosin, silloinhan juuri ainut mitä lämppärillä ilmeni oli juurikin nuo pienet pyöreät.Jaakko Parantainen kirjoitti:katellaan niitä tarkemmin yleensä katkoskohdan kohdalle lasiin sulaa pieni pyöreä läiskä
Nyt on pikemmin totaalinen blackout-tilanne, eli tutkimma ilimeisesti ensin mihin asti se virtanen ylipäänsä tulee. Mutta ootamma toki että tuloo aito pakkanen, ei sitä muuten kuin näpit jäässä ruveta tekemään.
Tää on ihan kohta valmis.
- Kappas, mulla on se saksalainen huurteenpoistaja. Lankoja paljon (tosi ohuita) ja tehoa aivan mitättömästi.HVM kirjoitti:Höpisenköhän ihan puita heiniä jos sanon:Daimler kirjoitti:No ainakin omissa mersuissa se takalasin lämmitin on säälittävä verrattuna esim johonkin corollaan tai sunnyyn.Se onkin ehkä tarkoitettu huurteenpoistoon kun baijerilainen Georg Baselitz lähtee käymään kuulaana syysaamuna lidl:issä ja kaverinsa Helmutin panimolla.
Ässän siitoskortissa on raksittuna "590 green heat-insulating glass all round, heated rear window laminated safety glass - Germany." Voiko tuosta vetää johtopäätökset, että Saksan-mallissa on heikkotehoisempi takalasin lämppäri kuin pohjolan versioissa? Vai ajetaanko tässä takaa Saksan vaatimukset täyttävää laminoitua turvalasia?
- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
Hmm ei tuo laminoitu lasi voi olla saksassa vaatimuksena koska melkein kaikissa w124sissa on karkaistu takalasi myös tuontiautoissa ainakin ittellä,muutamia on kyllä laminoitunakin osunut kohdalle Tuossa laminoidussa lasissa on se hyväpuoli et ne langat on siellä lasien välissä suojassa naarmuuntumiselta,huonoa taas et vanhemmissa autoissa ne lasit alkaa lasien alareunoista harmaantua kun vesi pääsee laminointikalvon väliin.Osko ässässä sitten laminoitulasi siksi kun ne on "parempien ihmisten" autoja,jos naapurin kossi sattuu ampumaan ritsalla ikkunaan ei johtajan niskaan varise liikaa kimaltavaaromu kirjoitti:- Kappas, mulla on se saksalainen huurteenpoistaja. Lankoja paljon (tosi ohuita) ja tehoa aivan mitättömästi.HVM kirjoitti:Höpisenköhän ihan puita heiniä jos sanon:Daimler kirjoitti:No ainakin omissa mersuissa se takalasin lämmitin on säälittävä verrattuna esim johonkin corollaan tai sunnyyn.Se onkin ehkä tarkoitettu huurteenpoistoon kun baijerilainen Georg Baselitz lähtee käymään kuulaana syysaamuna lidl:issä ja kaverinsa Helmutin panimolla.
Ässän siitoskortissa on raksittuna "590 green heat-insulating glass all round, heated rear window laminated safety glass - Germany." Voiko tuosta vetää johtopäätökset, että Saksan-mallissa on heikkotehoisempi takalasin lämppäri kuin pohjolan versioissa? Vai ajetaanko tässä takaa Saksan vaatimukset täyttävää laminoitua turvalasia?
On kyllä omassa autossakin kovin ihmeellinen tuo lämmittimen sielunelämä kun lämppärin laittaa päälle ei ensinmäiseen 5min tapahdu mitään mut sitten alkaa jollainlailla huuru häviämään ainakin näillä keleillä eikä vika ole jännitteen vähyydessä kun katkaisijan valo ei vilku.T.Nimim,viimetalvena tuontakia akun uusinut
- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
Ja kun ne sieltä laminoinnin välistä on poikki ei auta vaikka hopiamaalilla valttais koko lasin
Ei kyllä koskaan noin työn puolesta ole kohdalle osunut ettei lämmitin toimisi tuontakia mut kun tarkemmin asiaa miettii niin voihan se olla hyvinkin mahdollista,tuskin nuo hengettömät langat tykkää suuremmin vedestä ainakaan vuosikausia
Ei kyllä koskaan noin työn puolesta ole kohdalle osunut ettei lämmitin toimisi tuontakia mut kun tarkemmin asiaa miettii niin voihan se olla hyvinkin mahdollista,tuskin nuo hengettömät langat tykkää suuremmin vedestä ainakaan vuosikausia
Kaverin W140 400SE:ssä oli laminoitu takalasi. Lasin reunat olivat kauttaaltaan "maidonvalkoiset." Lämppäri oli pimeänä muutamaa lankaa lukuunottamatta. Kuulemma melko miehekkään hintaisia ne lasit...Jaakko Parantainen kirjoitti:Ja kun ne sieltä laminoinnin välistä on poikki ei auta vaikka hopiamaalilla valttais koko lasin
Ei kyllä koskaan noin työn puolesta ole kohdalle osunut ettei lämmitin toimisi tuontakia mut kun tarkemmin asiaa miettii niin voihan se olla hyvinkin mahdollista,tuskin nuo hengettömät langat tykkää suuremmin vedestä ainakaan vuosikausia
No niin, aikas kiitettävästi on poikinut kysymykseni keskustelua ja eiköhän siellä olla jo oikeilla jäljilläkin! Takalasini on nimittäin laminoitu ja molemmin puolin valkoista töhnää (vettä) on noin 50% matkalla. Tosin olettaisi että edes loput langat toimisivat mutta ei. En tosin ole vielä jaksanut tutkia miten takapilarien suojamuovit saisi pois jotta pääsisi käsiksi lämppärin liittimiin. (*vink* tähän voisi haluta neuvoja hän... *vink*)
Niin, vielä yksi juttu siihen liittyen. Eikös se takalasinlämppärin automatiikka perustu aika pitkälle siihen että kun lasi lämpenee ja vastus lämppärissä pienenee, kytkee automatiikka lämppärin pois päältä kun vastus on tarpeeksi pieni. Minulla valo kyllä syttyy hienosti kytkimen mutta esim. tänään kun kävin muutaman tunnin ajolenkin heittämässä, autoa sammuttamatta, paloi kyseinen valo koko matkan. Kielii kai siitä että jossain kohtaa on sitten totaalinen katkos. (toivottavasti ei lasissa!! )
Niin, vielä yksi juttu siihen liittyen. Eikös se takalasinlämppärin automatiikka perustu aika pitkälle siihen että kun lasi lämpenee ja vastus lämppärissä pienenee, kytkee automatiikka lämppärin pois päältä kun vastus on tarpeeksi pieni. Minulla valo kyllä syttyy hienosti kytkimen mutta esim. tänään kun kävin muutaman tunnin ajolenkin heittämässä, autoa sammuttamatta, paloi kyseinen valo koko matkan. Kielii kai siitä että jossain kohtaa on sitten totaalinen katkos. (toivottavasti ei lasissa!! )
- Jaakko Parantainen
- Lasimestari
- Viestit: 260
- Liittynyt: 13.10.2005 22:03
- Paikkakunta: Kuopio
HVM kirjoitti:Kaverin W140 400SE:ssä oli laminoitu takalasi. Lasin reunat olivat kauttaaltaan "maidonvalkoiset." Lämppäri oli pimeänä muutamaa lankaa lukuunottamatta. Kuulemma melko miehekkään hintaisia ne lasit...Jaakko Parantainen kirjoitti:Ja kun ne sieltä laminoinnin välistä on poikki ei auta vaikka hopiamaalilla valttais koko lasin
Ei kyllä koskaan noin työn puolesta ole kohdalle osunut ettei lämmitin toimisi tuontakia mut kun tarkemmin asiaa miettii niin voihan se olla hyvinkin mahdollista,tuskin nuo hengettömät langat tykkää suuremmin vedestä ainakaan vuosikausia
Joo näkyy aika miehekkään hintanen olevan w140sen lasi olevan 7-800 dinaaria vois olla lähellä noin tarvikkeena ja asennettuna tiijä sit vehon hintoja,joskus tosin voi irtolasi olla halvempikin kuin "korvike"mut jostain syystä nuo asennuksien hinnat on kokolailla hintavia meinaan eräs asikas kerto maksaneensa yli 600€ kakkosnelosen tuulilasista asennettuna yritin kyllä ukolta tivata et ootko oikeesti tosissas mut näin väitti kivenkovaan hinnan olleen,tiedä sitten oikeesti onko tosi mut tuollahintaa pitäis saada kolme lasia paikalleen
Mut tosiaankin kyllä kannattaa takalaseissa kysyä myös merkkiliikkeen hinta, voipi joskus tulla iloisia yllätyksiä ja jos asennus maksaa hunajaa niin voihan sen lasin ostaa kainaloon asennettuna ja viedä muualle asennettavaksi
http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... s_id=11884NicNac kirjoitti:Niin siis mistä tätä sähköäjohtavaa maalia kannnattaa mennä vinkumaan...?ettei tarvi hävetä silmiään päästä Lakeuden kaupas ei taida olla
Clas Ohlsonilla oli muistaakseni myös, varma en ole.