Takalasinlämmitin "kylmänä"

Vastaa Viestiin
Avatar
Chrispe
Viestit: 71
Liittynyt: 09.9.2006 5:45
Paikkakunta: Pirkanmaa

Takalasinlämmitin "kylmänä"

Viesti Kirjoittaja Chrispe »

Huomasin tuossa että kesällä ostamassani hopassahan ei pelaa takalasinlämppäri. (valo syttyy katkaisijaan mutta sinkki ei vain häviä lasista) No kipaisin tietysti heti sulakerasialle mutta siellä olikin kaikki ihan ok??

Mahtaako olla kenelläkään muulla ollut vastaavaa ongelmaa? Myös hyviä arvauksia syystä otetaan vastaan... :wink:
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

suuren luokan apukommentti, itelläni vanhassa peugeotissa oli monet niistä takalasin viivoista rikki eikä sen takia toiminut, oli siis semmosia lämmityspiuha menny rikki -lähes kaikki. Kannattas ehkä katsoa sitä piuhaa mikä menee sinne takalasin lämmitykseen ettei ole kulunut tai hankautunut johonkin kulmaan. tai sitten ihan liitoksia heiluttelis tai mittais että meneekö sähkö piuhan toiseen päähän? tai jos järkevä olet niin mittaisit ensiksi että meneekö se sähkö sinne lasille asti.. sori viestin sekavuus, heräsin just ;)

Nii ja tervetuloa foorumille!
Viimeksi muokannut Bliz, 12.9.2006 9:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Vielä suuremman luokan apukommentti: Aika useinhan noista tuntuu noita piuhoja poikenneen. Apuna saa kaupasta sähköä johtavaa maalia, jota voi levitellä ohuen kerroksen lankojen väliin, jahka saa paikallistettua "vuotokohdan".
Kein siknatuur
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Onko kyseessä sedani(tai kupee) vai farkku? Jos jälkimmäinen, niin voipi myös olla johto takaluukun saranan kohdalta poikki. Niinkuin BLIZ neuvoikin, mittaa jollakin opilla (vaikka sähkökynällä) tuleeko lasille asti virtaskaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Sampo N. kirjoitti:Apuna saa kaupasta sähköä johtavaa maalia, jota voi levitellä ohuen kerroksen lankojen väliin, jahka saa paikallistettua "vuotokohdan".
Tässä onkin asian ydin: milläs sen poikkikohdan osaa lämmitysviivoittimesta paikallistaa, eli jos yrittää mitata kuvitteellisesti rikkinäisen langan molemmista päistä niin eikös sähkönen aina kierrä jotain toista kautta perille kun viivat ovat yhteydessä toisiinsa. Tässä pitäisi nyt Haraa vähän valistaa.
Tää on ihan kohta valmis.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

A. Hara kirjoitti:Tässä onkin asian ydin: milläs sen poikkikohdan osaa lämmitysviivoittimesta paikallistaa, eli jos yrittää mitata kuvitteellisesti rikkinäisen langan molemmista päistä niin eikös sähkönen aina kierrä jotain toista kautta perille kun viivat ovat yhteydessä toisiinsa. Tässä pitäisi nyt Haraa vähän valistaa.
Periaatteessa joo. :D Kyseessä on kuitenkin vastus, joten lasin reunojen välissä tapahtuu n. 12 V jännitehäviö. Mitattavan katkoksenkin yli on siis aina se suunnilleen 12 V koska jännitemittarin läpi ei kulje virtaa paljon p*skaakaan. Oletetaan, että mitatataan vaikka keskeltä jotain lankaa jännitemittarin piikit noin parin sentin päässä toisistaan. Jos lanka on ehjä, niin mittari näyttää pientä jännitettä. Jos piikkien välissä on katkos, niin silloin mittari näyttää 12 V:a. Jos katkos on jommalla kummalla puolella mittausaluetta, niin mittari näyttää nollaa volttia. Tieten erikoistapauksessa voi yhdessä langassa olla useampia katkoksia. Silloin pitää mittausväliä leventää.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Jaaha. Täytyypä tuota Riston vastausta vähän nieleskellä. Otanpa ja printtaan sen ja sitten piirrän kaavion. Sitten otan halavan keltasen yleismittarin ja tökiskelen ne langat kunnolla poikki siitä vastustamasta niin eiköhän jo ala virta kiertää takalasissa. :D
Tää on ihan kohta valmis.
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

No ainakin omissa mersuissa se takalasin lämmitin on säälittävä verrattuna esim johonkin corollaan tai sunnyyn.Se onkin ehkä tarkoitettu huurteenpoistoon kun baijerilainen Georg Baselitz lähtee käymään kuulaana syysaamuna lidl:issä ja kaverinsa Helmutin panimolla.
Avatar
Jaakko Parantainen
Lasimestari
Viestit: 260
Liittynyt: 13.10.2005 22:03
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jaakko Parantainen »

A. Hara kirjoitti:
Sampo N. kirjoitti:Apuna saa kaupasta sähköä johtavaa maalia, jota voi levitellä ohuen kerroksen lankojen väliin, jahka saa paikallistettua "vuotokohdan".
Tässä onkin asian ydin: milläs sen poikkikohdan osaa lämmitysviivoittimesta paikallistaa, eli jos yrittää mitata kuvitteellisesti rikkinäisen langan molemmista päistä niin eikös sähkönen aina kierrä jotain toista kautta perille kun viivat ovat yhteydessä toisiinsa. Tässä pitäisi nyt Haraa vähän valistaa.

Ihan tämmönen niksi pirkka konsti,kun lasi on huurussa/jäässä laitetaan lämppäri päälle ja jäädään pällistelemään paikalle nyt ku lasi alkaa sulamaan
ja lanka tai useampi ei sula ollenkaan katellaan niitä tarkemmin yleensä katkoskohdan kohdalle lasiin sulaa pieni pyöreä läiskä :shock: tässäkohtaa tussista on korvaamaton apu niin ei monesti tarvii pihalla palella,sittenpä vaan sitä hopeamaalia sutimaan :idea:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Daimler kirjoitti:No ainakin omissa mersuissa se takalasin lämmitin on säälittävä verrattuna esim johonkin corollaan tai sunnyyn.Se onkin ehkä tarkoitettu huurteenpoistoon kun baijerilainen Georg Baselitz lähtee käymään kuulaana syysaamuna lidl:issä ja kaverinsa Helmutin panimolla.
Höpisenköhän ihan puita heiniä jos sanon:

Ässän siitoskortissa on raksittuna "590 green heat-insulating glass all round, heated rear window laminated safety glass - Germany." Voiko tuosta vetää johtopäätökset, että Saksan-mallissa on heikkotehoisempi takalasin lämppäri kuin pohjolan versioissa? :roll: Vai ajetaanko tässä takaa Saksan vaatimukset täyttävää laminoitua turvalasia?
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Jaakko Parantainen kirjoitti:katellaan niitä tarkemmin yleensä katkoskohdan kohdalle lasiin sulaa pieni pyöreä läiskä :shock:
No hitsiläinen. Olispa ollut tämä mesefoorumi kun saappivainaan pitkää perälasia kirosin, silloinhan juuri ainut mitä lämppärillä ilmeni oli juurikin nuo pienet pyöreät. :shock:

Nyt on pikemmin totaalinen blackout-tilanne, eli tutkimma ilimeisesti ensin mihin asti se virtanen ylipäänsä tulee. Mutta ootamma toki että tuloo aito pakkanen, ei sitä muuten kuin näpit jäässä ruveta tekemään. :!:
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

HVM kirjoitti:
Daimler kirjoitti:No ainakin omissa mersuissa se takalasin lämmitin on säälittävä verrattuna esim johonkin corollaan tai sunnyyn.Se onkin ehkä tarkoitettu huurteenpoistoon kun baijerilainen Georg Baselitz lähtee käymään kuulaana syysaamuna lidl:issä ja kaverinsa Helmutin panimolla.
Höpisenköhän ihan puita heiniä jos sanon:

Ässän siitoskortissa on raksittuna "590 green heat-insulating glass all round, heated rear window laminated safety glass - Germany." Voiko tuosta vetää johtopäätökset, että Saksan-mallissa on heikkotehoisempi takalasin lämppäri kuin pohjolan versioissa? :roll: Vai ajetaanko tässä takaa Saksan vaatimukset täyttävää laminoitua turvalasia?
- Kappas, mulla on se saksalainen huurteenpoistaja. Lankoja paljon (tosi ohuita) ja tehoa aivan mitättömästi. :cry:
Avatar
Jaakko Parantainen
Lasimestari
Viestit: 260
Liittynyt: 13.10.2005 22:03
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jaakko Parantainen »

romu kirjoitti:
HVM kirjoitti:
Daimler kirjoitti:No ainakin omissa mersuissa se takalasin lämmitin on säälittävä verrattuna esim johonkin corollaan tai sunnyyn.Se onkin ehkä tarkoitettu huurteenpoistoon kun baijerilainen Georg Baselitz lähtee käymään kuulaana syysaamuna lidl:issä ja kaverinsa Helmutin panimolla.
Höpisenköhän ihan puita heiniä jos sanon:

Ässän siitoskortissa on raksittuna "590 green heat-insulating glass all round, heated rear window laminated safety glass - Germany." Voiko tuosta vetää johtopäätökset, että Saksan-mallissa on heikkotehoisempi takalasin lämppäri kuin pohjolan versioissa? :roll: Vai ajetaanko tässä takaa Saksan vaatimukset täyttävää laminoitua turvalasia?
- Kappas, mulla on se saksalainen huurteenpoistaja. Lankoja paljon (tosi ohuita) ja tehoa aivan mitättömästi. :cry:
Hmm ei tuo laminoitu lasi voi olla saksassa vaatimuksena koska melkein kaikissa w124sissa on karkaistu takalasi myös tuontiautoissa ainakin ittellä,muutamia on kyllä laminoitunakin osunut kohdalle :? Tuossa laminoidussa lasissa on se hyväpuoli et ne langat on siellä lasien välissä suojassa naarmuuntumiselta,huonoa taas et vanhemmissa autoissa ne lasit alkaa lasien alareunoista harmaantua kun vesi pääsee laminointikalvon väliin.Osko ässässä sitten laminoitulasi siksi kun ne on "parempien ihmisten" autoja,jos naapurin kossi sattuu ampumaan ritsalla ikkunaan ei johtajan niskaan varise liikaa kimaltavaa :naughty:
On kyllä omassa autossakin kovin ihmeellinen tuo lämmittimen sielunelämä kun lämppärin laittaa päälle ei ensinmäiseen 5min tapahdu mitään mut sitten alkaa jollainlailla huuru häviämään ainakin näillä keleillä :twisted: eikä vika ole jännitteen vähyydessä kun katkaisijan valo ei vilku.T.Nimim,viimetalvena tuontakia akun uusinut :ope:
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Jep, siinähän se selvisi. Laminoinnin välissä on harmaantuneita kohtia, siis kosteutta, joista kohdin on myös nämä heikkotehoiset langat hapantuneet poikki.
- Siis laminointi+ heikkotehoinen lämmitys kulkevat käsi kädessä, otaksun. :roll: (koodi 590)
Avatar
Jaakko Parantainen
Lasimestari
Viestit: 260
Liittynyt: 13.10.2005 22:03
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jaakko Parantainen »

Ja kun ne sieltä laminoinnin välistä on poikki ei auta vaikka hopiamaalilla valttais koko lasin :nocando:
Ei kyllä koskaan noin työn puolesta ole kohdalle osunut ettei lämmitin toimisi tuontakia mut kun tarkemmin asiaa miettii niin voihan se olla hyvinkin mahdollista,tuskin nuo hengettömät langat tykkää suuremmin vedestä ainakaan vuosikausia :?
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Noh, onneksi pimeitä lankoja ei ole "pimeästi"! :lol:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jaakko Parantainen kirjoitti:Ja kun ne sieltä laminoinnin välistä on poikki ei auta vaikka hopiamaalilla valttais koko lasin :nocando:
Ei kyllä koskaan noin työn puolesta ole kohdalle osunut ettei lämmitin toimisi tuontakia mut kun tarkemmin asiaa miettii niin voihan se olla hyvinkin mahdollista,tuskin nuo hengettömät langat tykkää suuremmin vedestä ainakaan vuosikausia :?
Kaverin W140 400SE:ssä oli laminoitu takalasi. Lasin reunat olivat kauttaaltaan "maidonvalkoiset." Lämppäri oli pimeänä muutamaa lankaa lukuunottamatta. Kuulemma melko miehekkään hintaisia ne lasit... :roll:
Avatar
Chrispe
Viestit: 71
Liittynyt: 09.9.2006 5:45
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Chrispe »

No niin, aikas kiitettävästi on poikinut kysymykseni keskustelua ja eiköhän siellä olla jo oikeilla jäljilläkin! Takalasini on nimittäin laminoitu ja molemmin puolin valkoista töhnää (vettä) on noin 50% matkalla. Tosin olettaisi että edes loput langat toimisivat mutta ei. En tosin ole vielä jaksanut tutkia miten takapilarien suojamuovit saisi pois jotta pääsisi käsiksi lämppärin liittimiin. (*vink* tähän voisi haluta neuvoja hän... *vink*)

Niin, vielä yksi juttu siihen liittyen. Eikös se takalasinlämppärin automatiikka perustu aika pitkälle siihen että kun lasi lämpenee ja vastus lämppärissä pienenee, kytkee automatiikka lämppärin pois päältä kun vastus on tarpeeksi pieni. Minulla valo kyllä syttyy hienosti kytkimen mutta esim. tänään kun kävin muutaman tunnin ajolenkin heittämässä, autoa sammuttamatta, paloi kyseinen valo koko matkan. Kielii kai siitä että jossain kohtaa on sitten totaalinen katkos. (toivottavasti ei lasissa!! :cry: )
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Minullakin löytyy Germany-maininta sävylasikoodin yhteydessä. :( Olen mie vain ihmetellytkin kun on niin heikkotehoinen lämppäri. Tavallisen vesihuurun poistamiseenkin menee ainakin 20min, vaikka muuten lämppäri toimii ihan normaalisti. :cry:
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Jaakko Parantainen
Lasimestari
Viestit: 260
Liittynyt: 13.10.2005 22:03
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jaakko Parantainen »

HVM kirjoitti:
Jaakko Parantainen kirjoitti:Ja kun ne sieltä laminoinnin välistä on poikki ei auta vaikka hopiamaalilla valttais koko lasin :nocando:
Ei kyllä koskaan noin työn puolesta ole kohdalle osunut ettei lämmitin toimisi tuontakia mut kun tarkemmin asiaa miettii niin voihan se olla hyvinkin mahdollista,tuskin nuo hengettömät langat tykkää suuremmin vedestä ainakaan vuosikausia :?
Kaverin W140 400SE:ssä oli laminoitu takalasi. Lasin reunat olivat kauttaaltaan "maidonvalkoiset." Lämppäri oli pimeänä muutamaa lankaa lukuunottamatta. Kuulemma melko miehekkään hintaisia ne lasit... :roll:


Joo näkyy aika miehekkään hintanen olevan w140sen lasi olevan :shock: :shock: 7-800 dinaaria vois olla lähellä noin tarvikkeena ja asennettuna tiijä sit vehon hintoja,joskus tosin voi irtolasi olla halvempikin kuin "korvike"mut jostain syystä nuo asennuksien hinnat on kokolailla hintavia :D meinaan eräs asikas kerto maksaneensa yli 600€ kakkosnelosen tuulilasista asennettuna :eec: :eec: yritin kyllä ukolta tivata et ootko oikeesti tosissas mut näin väitti kivenkovaan hinnan olleen,tiedä sitten oikeesti onko tosi mut tuollahintaa pitäis saada kolme lasia paikalleen :D
Mut tosiaankin kyllä kannattaa takalaseissa kysyä myös merkkiliikkeen hinta, voipi joskus tulla iloisia yllätyksiä :shock: ja jos asennus maksaa hunajaa niin voihan sen lasin ostaa kainaloon asennettuna ja viedä muualle asennettavaksi
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

Niin siis mistä tätä sähköäjohtavaa maalia kannnattaa mennä vinkumaan...?ettei tarvi hävetä silmiään päästä :roll: :roll: Lakeuden kaupas ei taida olla :?
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Juhana H.
Viestit: 424
Liittynyt: 30.9.2005 2:41
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhana H. »

NicNac kirjoitti:Niin siis mistä tätä sähköäjohtavaa maalia kannnattaa mennä vinkumaan...?ettei tarvi hävetä silmiään päästä :roll: :roll: Lakeuden kaupas ei taida olla :?
http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... s_id=11884

Clas Ohlsonilla oli muistaakseni myös, varma en ole.
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Myös paikallisessa Motonjetissä muistan nähneeni, oli yllättävän hintaisaa. :roll: Mutta sen olen oppinut että hauska se on tyhmänä kysellä, usein iloisesti yllättyy kun autetaan. :lol: Tai jos ei niin myyjähän on silloin m*lukku.
Tää on ihan kohta valmis.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”