Ajovalo ongelma...Kun en muista laittaa niitä päälle..

Vastaa Viestiin
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Ajovalo ongelma...Kun en muista laittaa niitä päälle..

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Nyt apua elektroniikka gurut :!:

Väykyssä syttyy ne ajovalot itekseen, muttei W124:ssä.
Eli mitä teen ja miten muistan kääntää sitä katkaisijaa.. En kai mitenkään..

Eli eli. MUlla on teoria (en tiiä onko oikee) mutta kertokaa te se käytäntö. oi voorumin lukijat (ja se oikee teoria, mun on vaan oletus...)

Eli eli..
Ajovalo automatiikka W124:ään...

Otetaan heräte siitä latauksen merkkivalosta.. Onko se nyt DE+ sitten?
No herätä siitä..
Ja perään sitten sellanen EI- piiri. Mikä kääntää siis sen käskyn päinvastaiseksi..
(= jos palaa latausvalo, ei valot pala. Heti kun se samuu valot syttyy..)

Siitä otetaan ohjaus pikku releelle. Nykypäivänä kun tuo teho elektroniikka on muotia niin transistorille. Luulisin siis.

Siitä transistorista saa sen verran virtaa että sillä ohjataan jo relettä.
Hyvä hyvä. Nyt ollaan jo voiton puolella.
Otetaan siitä releestä virta ja kytketään se sinne ajovalon käyttökatkaisijaan.
Diosi väliin että ei häritä tuota latauksen merkkivaloa lun muistetaan kääntää ne valot päälle.

Jotenkin noin kai tuo etenee. En tiiä, kun en sähköstä tiiä muuta kun että se toimii savulla. Eli foorumin elektroniikka gurut. Nyt esiin! Ja kertokaa että oonko oikeessa,.

Isea on (omasta mielestä) hyvä. Käytännöstä en tiiä.
Eli kytkäriä ja sen sellaista kehiin!
- Elämä on motoristin parasta aikaa. -
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Sitten kun sammutat virrat, niin latauksen valo ei pala :arrow: valot palaa. :lol:

Etsi sulakeboksilta tahi virtalukosta semmoinen piuha, johon tulee virta kun kääntää avaimesta älyn päälle (esim. puolan plusnapa). Siitä ohjaus releelle, joka vippaa valot päälle. Valonkatkaisijaan ei tarvitse koskea, helpompi kiskoa piuha suoraan valolle. Pitkät ei mene päälle jos valoja ei ole väännetty katkaisijalta päälle.


Piirränpä kuvan:

Kuva
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Kiitos vinkistä Sivonen!

Mutta kun autoissa ei ole puolaa! Se kakku palaa ilman sitä.
Puola on kai joku entinen sosialisti valtio :wink:

Ymmärretty ja kuitattu.
Nyt on teoria kasassa. Osais vaan kytkeä..
(muuten Sivonen Hieno piirustus sulla :D )
- Elämä on motoristin parasta aikaa. -
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Joo no kyllä sieltä sulakeboksilta joku piuha löytyy minkä virtaa virtalukko katkoo. Unohdin että foorumilla on nokinakumiehiäkin. ( :lol: )
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Otetaan ne virrat vaikka siitä ration piuhasta. Sinne kai se äly joskus tulee :wink:

Tulispa se mun päähän joskus. Siis se äly. ei siis se ratio eikä virta..
Eli oikeesti..
Sieltä se löytyy. Kiitos!

Tais mun alkuperäinen suunnitelme olla liian mutkikas.
- Elämä on motoristin parasta aikaa. -
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Ite jos lähtisin (varmaan lähdenkin, tuossa väykässä kun ei valot syty kuin käskemällä) tekemään, niin samoilla linjoilla sivosen kanssa aika pitkälti toteuttaisin, mutta tuo releen ohjaus kuitenkin joko laturilta (kyl maar siellä sellanenkin piuha on, josta virta alkaa kulkemaan vasta moottorin käydessä) tai sitten öljynpaineanturin kautta soveltaen (jaa mutta ei näissä tähtimerkeissä ollutkaan sellaista hienoutta kuin esim. Toyotassa... :? Unohdetaan se öljynpaineanturi).

Nimittäin jos nuo tuikut palaa silloinkin kun moottoria startataan, niin siinä joko loppuu talvella akusta puhti tai polttimoja saa vaihdella useamminkin kuin kerran viidessä vuodessa. Toki tuon voi kiertää ottamalla virran esmerkiksi justiinsa ratiolähdöstä, sieltä kun vissiin virta katkeaa startattaessa. Mutta tällöinhän ne valot palaa jo radioasennossa? Elikkästä silloinhan sitä pitää tutkaista virtalukkoa vielä tarkemmin, ja löytää liitos mistä lähtee virtaska esim. lämmityslaitteen puhaltimelle...

Mutta sitten tulee pohdittavaksi toinen seikka: Kun pitäisi saada syttymään myös taka- ja parkkivalot.

Ja kolmas pohdittava asia on että jos moottori käydessä halutaan (tai ainakin katsuri halunnee) nakata pelkät parkit...
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Hannu
juniori
Viestit: 539
Liittynyt: 10.11.2005 17:31

Viesti Kirjoittaja Hannu »

laturilta heräte niille valoille ja ei niitä parkkeja varmaan tarvita auto käydessä :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29220
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Heräte laturilta.

Parkkeja ei tarvita ?
Kyllä takavalot / rekkarivalot pitää saada palamaan yhtä aikaa ja silloin palavat myös etuparkit.

Helpointa on ostaa valmis ajovaloautomatiikka, maksaa parikymppiä ja 124 mallikohtainen kytkentäohje on mukana.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Asiaa. Jos kahdella kympillä saa, niin silloin ei kannata itse tekemään. Jos itse kuitenkin tekisin, niin sulakerasiasta löytyy luullakseni kaikki tarvittava, ei tarvitse kojelaudan alla mönkiä.

Muuten tuo sivosen kytkentäkaavio on paras koskaan näkemäni. Kerrankin on asia esitetty havainnollisesti. :D
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Joo tosiaankin. Ei sitä virtaa releeltä kannata suoraan valoille vetää. Kiskoo sinne valonkatkaisijalle sen, niin syttyy ne takavalotkin. Enpä ajatellut ihan loppuun asti. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29220
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tämmöinen maksoi parikymppiä.
Tosin laite ei toimi kaapin hyllyltä käsin. :evil:

Kuva

Kuva
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

dealer kirjoitti:Tämmöinen maksoi parikymppiä.
Tosin laite ei toimi kaapin hyllyltä käsin. :evil:
Missäs noita myyrään?
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Voi sen tehdä näinkin. Tämä on hyvin yleisesti käytetty D+ kytkentä moniin tarkoituksiin.
Kuva
Viimeksi muokannut mjo33400, 18.9.2006 21:25. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29220
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ostin sarjan kesällä 2005 Ylivieskan Kärkkäiseltä. :roll:
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Kaikkein yksinkertasin valomuisti lienee, kun tekee dymolla "muista valot" -tarran ja liimaa sen mittaristoon :ope:
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

En tiedä mikä siinä on, mutta mersun kanssa ei tule ikinä ongelmia valojen muistamisen kanssa. Se on niin automaatioasteella. Onneksi se katkaisin on samassa paikkaa, muuten voisi tulla ongelmia. Jostain syystä sellaisien autojen katkaisinta ei tapaile jossa se valomuisti on.

Mersu on yhtä kaikki tullut hieman jälkijunassa tässä asiassa. Germaanien maalla ei juuri valoja päivällä käytetä joten sieltähän se taitaa periytyä. W211:ssä on säädettävä valomuisti. Sen saa ihan pois päältäkin.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Sivonen kirjoitti:Piirränpä kuvan
:lol: :lol: Nyt on Kaapo saanut vihdoin vakavasti(?) otettavan kuvittajakollegan. Jos tämmösistä kuvista saisi opiskella niin voisi alkaa autosähkö taipua meikäläisenkin kaaliin. :lol:
Tää on ihan kohta valmis.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

A. Hara kirjoitti:
Sivonen kirjoitti:Piirränpä kuvan
:lol: :lol: Nyt on Kaapo saanut vihdoin vakavasti(?) otettavan kuvittajakollegan. Jos tämmösistä kuvista saisi opiskella niin voisi alkaa autosähkö taipua meikäläisenkin kaaliin. :lol:
Köh...

viewtopic.php?t=1550&highlight=kuvataidekoulu

Täällä majailee näitä hulluja enemmänkin, jos et ole sattunut huomaamaan topikkia... :roll:
Avatar
peehoo7
Viestit: 326
Liittynyt: 15.10.2005 1:39
Paikkakunta: KEMPELE

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Tuumasin itelle laittaa mittaristoon merkkivalon muistuttaan valojen sytyttämisestä ja sammuttamisesta. Mittaristosta tyhjä paikka johon poltin, toinen piuha parkeille ja toinen virtalukolle. Lamppu palaa jos panet virran päälle , mutta unohdat valot ja vastaavasti jos sammutat virrat ja unohdat valot päälle. Lamppu pimeenä jos molemmissa navoissa virta tai molemmat virratonna.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

HVM kirjoitti:
A. Hara kirjoitti:
Sivonen kirjoitti:Piirränpä kuvan
:lol: :lol: Nyt on Kaapo saanut vihdoin vakavasti(?) otettavan kuvittajakollegan. Jos tämmösistä kuvista saisi opiskella niin voisi alkaa autosähkö taipua meikäläisenkin kaaliin. :lol:
Köh...

viewtopic.php?t=1550&highlight=kuvataidekoulu

Täällä majailee näitä hulluja enemmänkin, jos et ole sattunut huomaamaan topikkia... :roll:
Vai että näitäkin hulluja. Hyvä puolen tuntia siinä meni räkätellessä... :happy:
Jo on taiteilijat sitä luokkaa että mieli vaik' tekiskin niin taito ei riitä. Yhtäpäätä hervotonta. Täytyypä ottaa joku päivä vierailu muillekin mese.fin historian tunkioille ja tolkuttomuuden alkulähteille. :shock: :lol:
Tietäis vaan milloin kun voorumi täyttyy koko ajan uusistakin topiikeista.
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
mbsilver
Viestit: 254
Liittynyt: 18.7.2006 21:14

Viesti Kirjoittaja mbsilver »

Itselläni on ajovaloautomatiikkana 124:sessa juurikin tuo edellä esitelty lisävalonreleestä itse rakenneltu systeemi. Toimii mielestäni aivan samoin kuin "tehdas asennetut" tsydeemit. Jostain syystä summeri ei aina ilmoittanut valojen päälle jäämisestä, virtalukon puolessa tuntui olevan jonkin asteinen pieni kosketushäiriö.
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Noin...

Tänne on sadellut vinkkejä varsin kivasti.
Eli tuumasta toimeen. Ei siis kannata keksiä pyörää uudelleen.

Mitäkö tarkoitan. En oikein edes ite tiiä :lol:

Tuo Tiilerin postaus (taas jälleen kerran) oli mitä mainioin.
Ostamaan tuollanen sarja. Ei jaksa ite väsätä mitään kun valmista tavaraa löytyy kaupasta vieläpä kohtuu hintaan. (luulen että jos ite alan väsäämään niin hinta on reilusti tuon yli...)
Tuommosta siis kysymään paikallisesta kaupasta heti huomenna :!:
- Elämä on motoristin parasta aikaa. -
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”