Ajovalo ongelma...Kun en muista laittaa niitä päälle..
Ajovalo ongelma...Kun en muista laittaa niitä päälle..
Nyt apua elektroniikka gurut
Väykyssä syttyy ne ajovalot itekseen, muttei W124:ssä.
Eli mitä teen ja miten muistan kääntää sitä katkaisijaa.. En kai mitenkään..
Eli eli. MUlla on teoria (en tiiä onko oikee) mutta kertokaa te se käytäntö. oi voorumin lukijat (ja se oikee teoria, mun on vaan oletus...)
Eli eli..
Ajovalo automatiikka W124:ään...
Otetaan heräte siitä latauksen merkkivalosta.. Onko se nyt DE+ sitten?
No herätä siitä..
Ja perään sitten sellanen EI- piiri. Mikä kääntää siis sen käskyn päinvastaiseksi..
(= jos palaa latausvalo, ei valot pala. Heti kun se samuu valot syttyy..)
Siitä otetaan ohjaus pikku releelle. Nykypäivänä kun tuo teho elektroniikka on muotia niin transistorille. Luulisin siis.
Siitä transistorista saa sen verran virtaa että sillä ohjataan jo relettä.
Hyvä hyvä. Nyt ollaan jo voiton puolella.
Otetaan siitä releestä virta ja kytketään se sinne ajovalon käyttökatkaisijaan.
Diosi väliin että ei häritä tuota latauksen merkkivaloa lun muistetaan kääntää ne valot päälle.
Jotenkin noin kai tuo etenee. En tiiä, kun en sähköstä tiiä muuta kun että se toimii savulla. Eli foorumin elektroniikka gurut. Nyt esiin! Ja kertokaa että oonko oikeessa,.
Isea on (omasta mielestä) hyvä. Käytännöstä en tiiä.
Eli kytkäriä ja sen sellaista kehiin!
Väykyssä syttyy ne ajovalot itekseen, muttei W124:ssä.
Eli mitä teen ja miten muistan kääntää sitä katkaisijaa.. En kai mitenkään..
Eli eli. MUlla on teoria (en tiiä onko oikee) mutta kertokaa te se käytäntö. oi voorumin lukijat (ja se oikee teoria, mun on vaan oletus...)
Eli eli..
Ajovalo automatiikka W124:ään...
Otetaan heräte siitä latauksen merkkivalosta.. Onko se nyt DE+ sitten?
No herätä siitä..
Ja perään sitten sellanen EI- piiri. Mikä kääntää siis sen käskyn päinvastaiseksi..
(= jos palaa latausvalo, ei valot pala. Heti kun se samuu valot syttyy..)
Siitä otetaan ohjaus pikku releelle. Nykypäivänä kun tuo teho elektroniikka on muotia niin transistorille. Luulisin siis.
Siitä transistorista saa sen verran virtaa että sillä ohjataan jo relettä.
Hyvä hyvä. Nyt ollaan jo voiton puolella.
Otetaan siitä releestä virta ja kytketään se sinne ajovalon käyttökatkaisijaan.
Diosi väliin että ei häritä tuota latauksen merkkivaloa lun muistetaan kääntää ne valot päälle.
Jotenkin noin kai tuo etenee. En tiiä, kun en sähköstä tiiä muuta kun että se toimii savulla. Eli foorumin elektroniikka gurut. Nyt esiin! Ja kertokaa että oonko oikeessa,.
Isea on (omasta mielestä) hyvä. Käytännöstä en tiiä.
Eli kytkäriä ja sen sellaista kehiin!
- Elämä on motoristin parasta aikaa. -
Sitten kun sammutat virrat, niin latauksen valo ei pala valot palaa.
Etsi sulakeboksilta tahi virtalukosta semmoinen piuha, johon tulee virta kun kääntää avaimesta älyn päälle (esim. puolan plusnapa). Siitä ohjaus releelle, joka vippaa valot päälle. Valonkatkaisijaan ei tarvitse koskea, helpompi kiskoa piuha suoraan valolle. Pitkät ei mene päälle jos valoja ei ole väännetty katkaisijalta päälle.
Piirränpä kuvan:
Etsi sulakeboksilta tahi virtalukosta semmoinen piuha, johon tulee virta kun kääntää avaimesta älyn päälle (esim. puolan plusnapa). Siitä ohjaus releelle, joka vippaa valot päälle. Valonkatkaisijaan ei tarvitse koskea, helpompi kiskoa piuha suoraan valolle. Pitkät ei mene päälle jos valoja ei ole väännetty katkaisijalta päälle.
Piirränpä kuvan:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Ite jos lähtisin (varmaan lähdenkin, tuossa väykässä kun ei valot syty kuin käskemällä) tekemään, niin samoilla linjoilla sivosen kanssa aika pitkälti toteuttaisin, mutta tuo releen ohjaus kuitenkin joko laturilta (kyl maar siellä sellanenkin piuha on, josta virta alkaa kulkemaan vasta moottorin käydessä) tai sitten öljynpaineanturin kautta soveltaen (jaa mutta ei näissä tähtimerkeissä ollutkaan sellaista hienoutta kuin esim. Toyotassa... Unohdetaan se öljynpaineanturi).
Nimittäin jos nuo tuikut palaa silloinkin kun moottoria startataan, niin siinä joko loppuu talvella akusta puhti tai polttimoja saa vaihdella useamminkin kuin kerran viidessä vuodessa. Toki tuon voi kiertää ottamalla virran esmerkiksi justiinsa ratiolähdöstä, sieltä kun vissiin virta katkeaa startattaessa. Mutta tällöinhän ne valot palaa jo radioasennossa? Elikkästä silloinhan sitä pitää tutkaista virtalukkoa vielä tarkemmin, ja löytää liitos mistä lähtee virtaska esim. lämmityslaitteen puhaltimelle...
Mutta sitten tulee pohdittavaksi toinen seikka: Kun pitäisi saada syttymään myös taka- ja parkkivalot.
Ja kolmas pohdittava asia on että jos moottori käydessä halutaan (tai ainakin katsuri halunnee) nakata pelkät parkit...
Nimittäin jos nuo tuikut palaa silloinkin kun moottoria startataan, niin siinä joko loppuu talvella akusta puhti tai polttimoja saa vaihdella useamminkin kuin kerran viidessä vuodessa. Toki tuon voi kiertää ottamalla virran esmerkiksi justiinsa ratiolähdöstä, sieltä kun vissiin virta katkeaa startattaessa. Mutta tällöinhän ne valot palaa jo radioasennossa? Elikkästä silloinhan sitä pitää tutkaista virtalukkoa vielä tarkemmin, ja löytää liitos mistä lähtee virtaska esim. lämmityslaitteen puhaltimelle...
Mutta sitten tulee pohdittavaksi toinen seikka: Kun pitäisi saada syttymään myös taka- ja parkkivalot.
Ja kolmas pohdittava asia on että jos moottori käydessä halutaan (tai ainakin katsuri halunnee) nakata pelkät parkit...
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Asiaa. Jos kahdella kympillä saa, niin silloin ei kannata itse tekemään. Jos itse kuitenkin tekisin, niin sulakerasiasta löytyy luullakseni kaikki tarvittava, ei tarvitse kojelaudan alla mönkiä.
Muuten tuo sivosen kytkentäkaavio on paras koskaan näkemäni. Kerrankin on asia esitetty havainnollisesti.
Muuten tuo sivosen kytkentäkaavio on paras koskaan näkemäni. Kerrankin on asia esitetty havainnollisesti.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Viimeksi muokannut mjo33400, 18.9.2006 21:25. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Kaikkein yksinkertasin valomuisti lienee, kun tekee dymolla "muista valot" -tarran ja liimaa sen mittaristoon
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
En tiedä mikä siinä on, mutta mersun kanssa ei tule ikinä ongelmia valojen muistamisen kanssa. Se on niin automaatioasteella. Onneksi se katkaisin on samassa paikkaa, muuten voisi tulla ongelmia. Jostain syystä sellaisien autojen katkaisinta ei tapaile jossa se valomuisti on.
Mersu on yhtä kaikki tullut hieman jälkijunassa tässä asiassa. Germaanien maalla ei juuri valoja päivällä käytetä joten sieltähän se taitaa periytyä. W211:ssä on säädettävä valomuisti. Sen saa ihan pois päältäkin.
Mersu on yhtä kaikki tullut hieman jälkijunassa tässä asiassa. Germaanien maalla ei juuri valoja päivällä käytetä joten sieltähän se taitaa periytyä. W211:ssä on säädettävä valomuisti. Sen saa ihan pois päältäkin.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
Köh...A. Hara kirjoitti:Nyt on Kaapo saanut vihdoin vakavasti(?) otettavan kuvittajakollegan. Jos tämmösistä kuvista saisi opiskella niin voisi alkaa autosähkö taipua meikäläisenkin kaaliin.Sivonen kirjoitti:Piirränpä kuvan
viewtopic.php?t=1550&highlight=kuvataidekoulu
Täällä majailee näitä hulluja enemmänkin, jos et ole sattunut huomaamaan topikkia...
Tuumasin itelle laittaa mittaristoon merkkivalon muistuttaan valojen sytyttämisestä ja sammuttamisesta. Mittaristosta tyhjä paikka johon poltin, toinen piuha parkeille ja toinen virtalukolle. Lamppu palaa jos panet virran päälle , mutta unohdat valot ja vastaavasti jos sammutat virrat ja unohdat valot päälle. Lamppu pimeenä jos molemmissa navoissa virta tai molemmat virratonna.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Vai että näitäkin hulluja. Hyvä puolen tuntia siinä meni räkätellessä...HVM kirjoitti:Köh...A. Hara kirjoitti:Nyt on Kaapo saanut vihdoin vakavasti(?) otettavan kuvittajakollegan. Jos tämmösistä kuvista saisi opiskella niin voisi alkaa autosähkö taipua meikäläisenkin kaaliin.Sivonen kirjoitti:Piirränpä kuvan
viewtopic.php?t=1550&highlight=kuvataidekoulu
Täällä majailee näitä hulluja enemmänkin, jos et ole sattunut huomaamaan topikkia...
Jo on taiteilijat sitä luokkaa että mieli vaik' tekiskin niin taito ei riitä. Yhtäpäätä hervotonta. Täytyypä ottaa joku päivä vierailu muillekin mese.fin historian tunkioille ja tolkuttomuuden alkulähteille.
Tietäis vaan milloin kun voorumi täyttyy koko ajan uusistakin topiikeista.
Tää on ihan kohta valmis.
Itselläni on ajovaloautomatiikkana 124:sessa juurikin tuo edellä esitelty lisävalonreleestä itse rakenneltu systeemi. Toimii mielestäni aivan samoin kuin "tehdas asennetut" tsydeemit. Jostain syystä summeri ei aina ilmoittanut valojen päälle jäämisestä, virtalukon puolessa tuntui olevan jonkin asteinen pieni kosketushäiriö.
Noin...
Tänne on sadellut vinkkejä varsin kivasti.
Eli tuumasta toimeen. Ei siis kannata keksiä pyörää uudelleen.
Mitäkö tarkoitan. En oikein edes ite tiiä
Tuo Tiilerin postaus (taas jälleen kerran) oli mitä mainioin.
Ostamaan tuollanen sarja. Ei jaksa ite väsätä mitään kun valmista tavaraa löytyy kaupasta vieläpä kohtuu hintaan. (luulen että jos ite alan väsäämään niin hinta on reilusti tuon yli...)
Tuommosta siis kysymään paikallisesta kaupasta heti huomenna
Tänne on sadellut vinkkejä varsin kivasti.
Eli tuumasta toimeen. Ei siis kannata keksiä pyörää uudelleen.
Mitäkö tarkoitan. En oikein edes ite tiiä
Tuo Tiilerin postaus (taas jälleen kerran) oli mitä mainioin.
Ostamaan tuollanen sarja. Ei jaksa ite väsätä mitään kun valmista tavaraa löytyy kaupasta vieläpä kohtuu hintaan. (luulen että jos ite alan väsäämään niin hinta on reilusti tuon yli...)
Tuommosta siis kysymään paikallisesta kaupasta heti huomenna
- Elämä on motoristin parasta aikaa. -