Tasonsäätö, perä maassa

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Tasonsäätö, perä maassa

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Sattui sellainen tapaus, että Mersu imitoi sitikkaa :shock:
Ajon jälkeen auto seisoi muutaman tunnin ja perä oli pudonnut maahan. No, perä nousi ylös, kun koneen laittoi käyntiin ja pyöritteli hetken. Ilmeisesti jouset ovat täysin lopussa ja perä on iskarien varassa. Jumittikohan siellä joku vai mikä tuli?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Ettei olisi yksi jousista poikki...

Jos perä on vain iskarien varassa, niin alkaa pallojakin ahdistaa. Nekin voi sitten antautua jossakin vaiheessa.

Toimiiko muuten jousitus oikein (sekä joustaa että vaimentaa)?
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Se tässä huolestuttaakin, että joku paikka antaa periksi. Jouset ovat suunnilleen ehjän näköiset, mutta toinen takakulma on koko ajan alempana. Voi olla pallossakin vikaa. Muuten toimisi varmaan oikein, mutta jouset vaikuttavat tosiaan olevan finaalissa. Perä nousee ylemmäs, kun takaosaan laittaa painoa.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Jos tuo vika olisi kuorma-autossa, jossa on ilmajouset, niin silloin vaihtoon menisivät tasonsäädön venttiilit ja ilmapalje, venttilit siksi, että toinen puoli on alempana, eikä tasonsäätö enää toimi viallisten venttiilien vuoksi, ja ilmapalje siksi, koska paineet ei pysy jos kompura ei koko ajan pumppaa lisää ilmaa, niin silloin perä laskee..

Mersun systeemejä en tiedä, mutta laitoin esimerkin raskaammankaluston puolelta :wink:
Teo
Opetuslapsi
Viestit: 99
Liittynyt: 28.8.2006 10:34
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja Teo »

Mulla olisi aiheeseen liittyen kysymys:
Ostin tossa varaosa-autoksi w123 230E farkun. Saisiko siitä siirrettyä ton korkeudensäätösysteemin kaikkine kilkkeineen sedaniin? Tarkoitus olisi vaihtaa samalla 200D koneen tilalle 230E kone +laatikko, eli sen tasontäätöjousituksen öljypummpu olisi koneen kyljessä valmiiksi.

Onko jollain kokemuksia tasonsäädöstä sedanissa?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Teo kirjoitti:Mulla olisi aiheeseen liittyen kysymys:
Ostin tossa varaosa-autoksi w123 230E farkun. Saisiko siitä siirrettyä ton korkeudensäätösysteemin kaikkine kilkkeineen sedaniin? Tarkoitus olisi vaihtaa samalla 200D koneen tilalle 230E kone +laatikko, eli sen tasontäätöjousituksen öljypummpu olisi koneen kyljessä valmiiksi.
Öö. Iskarit on erilaiset ja kaasupallon ja iskarin väliset putket ovat erilailla. Lienevätkö kaasupallot samassa paikassa. :nocando: Muuten varmaan homma onnistuisi mutta sedanin tasonsäätöiskareiden löytäminen tuottaa varmasti työtä. Ja jos semmoiset löytää, niin samalla varmaan saa myös putket yms. kilkkeet. :D
AriK123 kirjoitti:
Jos öljyä ei häviä, niin silloin häiriö on todennäköisesti säätöventtiilissä. Sen sisällä on venttiili, joka pitää iskareissa tietyn peruspaineen. En tarkkaan tiedä, miten käy jos tuo jumittaa auki eli pääseekö silloin ööli takaisin säiliöön. Ilmeisesti kuitenkin jokin osio säätöventtiilistä vielä pelaa, jos perä nousee takaisin vaateriin, kun koneen rysäyttää tulille. :D Öljyn vaihto kannattanee kuitenkin tehdä. Sille ei ole mitään kilometrimäärää annettu mutta kyllä sekin melko mustaksi menee ja likaa yms. skeidaa kerää.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Teo
Opetuslapsi
Viestit: 99
Liittynyt: 28.8.2006 10:34
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja Teo »

Kiitos tiedoista. Ei siis taida masksaa vaivaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 alusta”