Mistä tunnistaa W123 vaihtotähden??

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Mistä tunnistaa W123 vaihtotähden??

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Vehohan aikanaan fixasi maantietä nähneitä 123-mersuja kuntoon ja kauppasi niitä vaihtotähtinä-jossa yhdistyi vaihtoauton hinta ja uuden auton luotettavuus,heidän oman prosyyrinsä mukaan.Mutta jos auton paprut ovat vuosien saatossa kadonneet niin löytyykö itse autosta mitään merkintää siitä että se on kertaalleen kunnostettu? Rale!!! :shout: :help:
http://www.antikvariaatti.net/tuotekuva ... /25019.JPG
http://www.antikvariaatti.net/tuotekuva ... /25021.JPG
http://www.antikvariaatti.net/tuotekuva ... /25020.JPG
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Oho ai minä... :oops:

Yleensähän ne oli taximalleja, eikä suinkaan noita 280:iä niinkuin kuvassa :wink:

Siitäkään on vielä paha nyhjästä, niin monta taximallia on konvertoitu ihan kotipihoillakin. Mutta noihin vaihtotähtiin ainakaan ei koskaan jätetty taksamittarikoteloa, vaan asennettiin se luukku päälle. Penkeissä taisi olla juuri tuollaiset päällysteet kuin kuvassa.

Näihin huteroihin faktoihin nojaten mulla on ollut pari vaihtotähteä, en vaan ole sen koomin asiaa funtsinut. Eikä missään osunut silmiin mitään merkintääkään. Tosin ne ei muutenkaan ollut mitään helmiä, papereista puhumattakaan :lol:

Ootko nyt hankkimassa jotain W123:sta vai...?
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

raul kirjoitti: Ootko nyt hankkimassa jotain W123:sta vai...?
Ei kun naapurin W123 240D automaatti on myynnissä ja lupasin jeesata myyntihommassa kun aikaa on.Ajattelin vaan tuota juttua niin voisipahan brassailla mahdolliselle ostajalle jotain.Mitähän tuollaisella 1980 mallisella 800.000 km ajetulla W123-mersulla ilkeää pyytää;laatikko tuntui toimivan kuin ajatus.300 e?
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Daimler kirjoitti:300 e?
Kai tuon verran ilkeää aina toimivasta AUTOSTA pyytää. :wink:
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Juu. Vanhoja vaihtotähtiä ei varmuudella tunnista mistään, paitsi ehkä selvittämällä omistushistorian. Vaikka vaihtotähdet on käyneet läpi saman kunto-ohjelman, oli ne varusteltu/meikattu tapauskohtaisesti; mahd. istuinpäälliset, pölykapselit ym..
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

raul kirjoitti:Yleensähän ne oli taximalleja, eikä suinkaan noita 280:iä niinkuin kuvassa :wink:
Mistäs 280-mallin ulkoisesti erottaa? :?
Leka kirjoitti:oli ne varusteltu/meikattu tapauskohtaisesti; mahd. istuinpäälliset, pölykapselit ym..
Tuossakin näkyy olevan W201 (tai W124) ufokapselit.
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

PK kirjoitti:
raul kirjoitti:Yleensähän ne oli taximalleja, eikä suinkaan noita 280:iä niinkuin kuvassa :wink:
Mistäs 280-mallin ulkoisesti erottaa? :?
Leka kirjoitti:oli ne varusteltu/meikattu tapauskohtaisesti; mahd. istuinpäälliset, pölykapselit ym..
Tuossakin näkyy olevan W201 (tai W124) ufokapselit.
Ne kapselit ei tosiaan oikein istu kromimerssuun :lol:

PK: 280-mallissa oli pitkät puskurit, kuten tuossa ja kromilistat takavalojen alla sekä ilmanottoritilässä. Myös muita eroja on, mitä ei tuosta niin huomaa (paitsi suorakulmatumpiot oli alusta alkaen), suurin osa sisustuksessa.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Vaihtotähdet tulivat "pukille" kaiketi siinä 180-250 tkm ajettuina, jolloin niitä sitten melko perusteellisestikin kunnostettiin. Jos lähdetään siitä, että auto on Vaihtotähtiohjelman jälkeen kulkenut kuutisensataa tuhatta kilometriä, ei operaatiosta taida olla paljoa enää jäljellä - tunnusmerkkejä sen enempää kuin argementoitavaakaan :lol:

Tuo taksamittarin pahka tuli mieleen... 124-vaihtotähdissä koko kojelaudan päällinen vaihdettiin uuteen, muttako 123-malleissa laitettiin peitelevy? Onko tämä juuri se feikki "tuuletusritilä" tai kaiuttimenverkko, josta joskus puhutaan :shock: vai oliko siellä peräti ylimääräinen hanskalokero kannen alla?
Omat 123:t ovat molemmat olleet matkamalleja, joten vanhan taksin anatomiaa ei oel tullut katseltua tuolla silmällä.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Isäukko teki alihankintana aikoinaan noita vaihtotähti tekniikkaremontteja 123 ja 124 malleihin kahdeksankymmentä luvulla. Mun mielestä niihin uusittiin suunnilleen kaikki osat, joissa oli jotain kulumista havaittavissa. Jarrut, ohjausnivelet yms...Tais olla myyntihinnat suhteessakin paljon parempia, kuin nykyään, joten remontteihin oli varaa.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

JP74 kirjoitti: Mun mielestä niihin uusittiin suunnilleen kaikki osat, joissa oli jotain kulumista havaittavissa.
TM:ssä oli muinoin sekä 123- että 124-vaihtotähden "koeajo". Aikaisemmasta en juuri muista mitään, mutta 124:n arvio on vielä jotenkin hahmollaan. Kyllähän se tehtyjen töiden ja vaihdettujen osien lista oli mittava ja auto oli nuoltu sulakekotelon pohjia myöten.

Lopputoteamus oli, ettei ajettuja iltamareissuja huomaa kuin matkamittarista, joka taisi näyttää jotain 180 tkm pintaan.
No jos otetaan alta 200 tkm ajettu 200D ja käydään se läpi perusteellisesti, niin eihän se paljoa voi uutta hävetäkään.

Nykyäänhän parivuotias tuon verran ajettu on uudenkarhea ilman mitään kunnostusoperaatioitakaan.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Daimler kirjoitti:
raul kirjoitti: Ootko nyt hankkimassa jotain W123:sta vai...?
Ei kun naapurin W123 240D automaatti on myynnissä ja lupasin jeesata myyntihommassa kun aikaa on.Ajattelin vaan tuota juttua niin voisipahan brassailla mahdolliselle ostajalle jotain.Mitähän tuollaisella 1980 mallisella 800.000 km ajetulla W123-mersulla ilkeää pyytää;laatikko tuntui toimivan kuin ajatus.300 e?
Pahastikin mätä?
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

luokyio kirjoitti:
Daimler kirjoitti:
raul kirjoitti: Ootko nyt hankkimassa jotain W123:sta vai...?
Ei kun naapurin W123 240D automaatti on myynnissä ja lupasin jeesata myyntihommassa kun aikaa on.Ajattelin vaan tuota juttua niin voisipahan brassailla mahdolliselle ostajalle jotain.Mitähän tuollaisella 1980 mallisella 800.000 km ajetulla W123-mersulla ilkeää pyytää;laatikko tuntui toimivan kuin ajatus.300 e?
Pahastikin mätä?
En tiiä. :D Oli se katsastettu toukokuussa,ei kait se sitte... :roll:
Avatar
kerosiini
Viestit: 773
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Daimler kirjoitti:
luokyio kirjoitti:
Daimler kirjoitti: Ei kun naapurin W123 240D automaatti on myynnissä ja lupasin jeesata myyntihommassa kun aikaa on.Ajattelin vaan tuota juttua niin voisipahan brassailla mahdolliselle ostajalle jotain.Mitähän tuollaisella 1980 mallisella 800.000 km ajetulla W123-mersulla ilkeää pyytää;laatikko tuntui toimivan kuin ajatus.300 e?
Pahastikin mätä?
En tiiä. :D Oli se katsastettu toukokuussa,ei kait se sitte... :roll:
Heh kyllä se leima heruu melkosille reikäjuustoille :D Katsastin tuon oman farmarin kesäkuun lopussa ja nyt syksyllä kävin korin läpitte niin kaikki ovet meni vaihtoon (alaosat täysin mädät), toinen takakaari ja helman takapäähän ja takahelmaan paikat. Köh ostakaas siitä vasta maalattu rönttä :P
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Luukku taksamittarikotelon päällä ja nuo 14" ufokapselit ovat tosiaan näkyviä merkkejä. Noh, kapselit nyt voivat vaihtaa autosta toiseen muutamankin kerran vuosien saatossa. :) Mutta jos ajattelee ne osaksi Vaihtotähteä niin niillä on kyllä tietty historiallinen nostalgia-arvo, mielestäni.
Tää on ihan kohta valmis.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”