Keskustelua moottorin lämmittämisestä
Keskustelua moottorin lämmittämisestä
Aihetta on jo käsitelty löhkolämmittimen ja webaston muodossa. Ajattelin että selvitelläämpä asiaa vielä vertaillen eri lämmitysmuotoja keskenään, unohtamatta sisätiloja ja ajastusta.
Ensimmäisenä takavuosien ihmelaitos, moottorin omaa lämpöä varastoiva "akku". Oliko kyseessä ohimenevä "neronleimaus " vai onko näitä härpäkkeitä vieläkin markkinoilla? Käyttökokemuksia?
Entäpä lohkolämmittimen johtoon asennettava 2h-ajastin? Onko näppärä peli? Hinta on mielestäni aika suolainen, 70e moisesta keksinnöstä.
Onko markkinoilla lohkolämppäriin liitettävää termostaattia, toimintaperiaate se että moottoria pidettäisiin lämpimänä paahtamatta sitä koko ajan? Vai eikö lohkolämppärin "pieru" riitä muutenkaan kuin alhaisen peruslämmön ylläpitoon?
Tällaisia ajatuksia tuli näin kelien pakastuttua mieleen, ei viitsisi pitää autoa piuhassa 24h/ vrk, se ei vissiin tee hyvää tiivisteille jos ei ajella välillä?
Opastakaa ja oikokaa näitä meikäläisen "taikauskomuksia".
Ainiin, webastoa en laita koska sekään ei pidä autoa jatkuvasti lämpimänä, oliko se 2 h jonka se pyörii -ja tyhjentää akun.
Ensimmäisenä takavuosien ihmelaitos, moottorin omaa lämpöä varastoiva "akku". Oliko kyseessä ohimenevä "neronleimaus " vai onko näitä härpäkkeitä vieläkin markkinoilla? Käyttökokemuksia?
Entäpä lohkolämmittimen johtoon asennettava 2h-ajastin? Onko näppärä peli? Hinta on mielestäni aika suolainen, 70e moisesta keksinnöstä.
Onko markkinoilla lohkolämppäriin liitettävää termostaattia, toimintaperiaate se että moottoria pidettäisiin lämpimänä paahtamatta sitä koko ajan? Vai eikö lohkolämppärin "pieru" riitä muutenkaan kuin alhaisen peruslämmön ylläpitoon?
Tällaisia ajatuksia tuli näin kelien pakastuttua mieleen, ei viitsisi pitää autoa piuhassa 24h/ vrk, se ei vissiin tee hyvää tiivisteille jos ei ajella välillä?
Opastakaa ja oikokaa näitä meikäläisen "taikauskomuksia".
Ainiin, webastoa en laita koska sekään ei pidä autoa jatkuvasti lämpimänä, oliko se 2 h jonka se pyörii -ja tyhjentää akun.
Löytyy lohkolämmittimeen termostaatti. Vaihtoehtona on konehuoneeseen asennettava tunnistin tai sitten roikka, jossa on tunnistin.
Molemmat muistaakseni maksavat jotain 70€.
Itse ainakin töissä surutta nakkaan auton roikkaan. Moni varoittelee, että menee jäähdytin nestettä yms. Aivan sama... Nestettä myydään huoltoasemilla.
Molemmat muistaakseni maksavat jotain 70€.
Itse ainakin töissä surutta nakkaan auton roikkaan. Moni varoittelee, että menee jäähdytin nestettä yms. Aivan sama... Nestettä myydään huoltoasemilla.
Lohkolämmitin, sopivan tehokas sisätilalämmitin ja ajastinkello - siinäpä ne tarpeet.
Ajastinkello maksaa kympin, pari.
Sillä voi säätää lämmitysajaksi vaikkapa tunnista kolmeen tuntiin pakkasesta riippuen.
Nykyään saa tosiaan noita ajastinjohtoja ja lämpöttilatunnistimia, löytyypä sellainenkin joka laitetaan auton sisälle sisätilalämmittimen pistokkeeseen rajoittamaan sisätilojen lämpöä....
Ajastinkello maksaa kympin, pari.
Sillä voi säätää lämmitysajaksi vaikkapa tunnista kolmeen tuntiin pakkasesta riippuen.
Nykyään saa tosiaan noita ajastinjohtoja ja lämpöttilatunnistimia, löytyypä sellainenkin joka laitetaan auton sisälle sisätilalämmittimen pistokkeeseen rajoittamaan sisätilojen lämpöä....
wiimax.fi
Tuo tunnistin olis kyllä hyvä,aamuvuoroviikolla pärjää kellokytkimellä,mutta muulloin olisi hyvä kun auto voisi olla kokoajan johdossa,termostaatti hoitas ettei grillaa lohkoa koko ajan.
Joskus suunnitellu webastoa,mutta työkavereiden vaikeudet osoittanut,että ei sovi pätkä ajoon.Ammattiautoilijoilla hyvä kapine,mutta työmatkalainen lämmittää 2tuntia,ajaa n.10km.töihin,lämmittää autoa ennen töistä lähtöä,akku tyhjä,etsitään kaapeleita,lohkolämmitintä käyttävät on jo kotona syömässä,vepasto mies vasta aloittaa kotimatkan.
Joskus suunnitellu webastoa,mutta työkavereiden vaikeudet osoittanut,että ei sovi pätkä ajoon.Ammattiautoilijoilla hyvä kapine,mutta työmatkalainen lämmittää 2tuntia,ajaa n.10km.töihin,lämmittää autoa ennen töistä lähtöä,akku tyhjä,etsitään kaapeleita,lohkolämmitintä käyttävät on jo kotona syömässä,vepasto mies vasta aloittaa kotimatkan.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Lohkolämmittimet ovat niin tehottomia, ettei juurikaan lämpene, vaikka pitäisi viikon. 500 wattinen on vähimmäisvaatimus. Omassa 300D:ssä jäähtyy kone pariin tuntiin, vaikka pistää suoraan ajosta lämmittimeen. Moottorin lämpö laskee jonekin 30 asteen tuntumaan ja pysyy sitten siinä. Eli lämmittämisestä ei juuri voi puhua. Tietenkin jos pistäisi kaksi vastusta.
Pidä vain jatkuvasti roikassa. Se on juuri se asia mitä tarkoitat. Eiköhän ne kansipahvin palamiset ja helmavaivat ole niitä pösömiesten juttuja.
Pidä vain jatkuvasti roikassa. Se on juuri se asia mitä tarkoitat. Eiköhän ne kansipahvin palamiset ja helmavaivat ole niitä pösömiesten juttuja.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
No entäs kun se kello on "tukikohtaan" saavuttaessa tyypillisesti sekunnin yli päällekytkentäkohdan? Naputellaanko ajastimeen vartti päällä-vartti pois?dealer kirjoitti:Kappas kun en löytänyt Defalta tai calixilta sitä "viisasta johtoa", kukas sitä sitten valmistaa ?
Tosin saman asian ajaa edelleen em. kytkinkello; kytkee sen vaikka niin että tunti päällä - tunti pois - tunti päällä - jne 24 h / vrk ?
Minä kun oon luullu että lohkolämppärin huonoin puoli on että se korventaa nesteitä niiden syövyttävä vaikutus kasvaa ja hapertaa lopuksi johonki reiän jos ei konsaan vaihdeta
Mulla on semmonen töpselinpätkä, mihinä tuommonen termostaatti on välille rakennettu. Muistaakseni kaava oli siihen tyyliin että +5 alkaa 5min päällä, 55 pois ja -18 astees katkokävely loppuu kokonaan ja virta päällä jatkuvasti. Tuo on lähinnä raktori käytös ja ainaki siinä ajanu asiansa jo muutaman vuoden
Mulla on semmonen töpselinpätkä, mihinä tuommonen termostaatti on välille rakennettu. Muistaakseni kaava oli siihen tyyliin että +5 alkaa 5min päällä, 55 pois ja -18 astees katkokävely loppuu kokonaan ja virta päällä jatkuvasti. Tuo on lähinnä raktori käytös ja ainaki siinä ajanu asiansa jo muutaman vuoden
123 Lang koska tila-autosta ei kehtaa nousta julkisella paikalla...
Normaali ~neljänneskilowatin lohkolämmitin pitää koneen noin 50-asteisena pikkupakkasilla. Voiko joku tosiaan olettaa että siitä on jotain haittaa koneelle, onhan koneen lämpö ajossa 90 astetta, ja kesäkelillä pysyy yli viidessäkympissä pitkään. Auringonpaisteessa lämpö on jotain neljänkympin luokkaa. Sama kai se on lämmitetäänkö moottoria sähköllä, auringolla, vai männän ja sylinterin välissä olevan metallipurun tuottamalla kitkalla.
Jostain aina kuuluu että jäähdytysneste "vanhenee" nopeammin jos käyttää lohkolämmitintä. Kumman vaihdat mielummin, veden vai moottorin? Minun mielestäni vesi saa "pilaantua" jos vaihtoehtona on koneen nopeampi kuluminen.
"Vartti päällä vartti pois" pulssisähkö tosiaan tappaa vastuksen nopeasti. Voi olla että vastus per kaksi talvea tai kaksi vastusta per talvi.
Melkeinpä voisi suositella 300-400-wattista vastusta, niin ei vie niin paljoa sähköä jos pitää autoa koko ajan letkussa. Lämpö pysyy sillä kuitenkin plussan puolella, eihän kone ehdi koskaan edes jäähtymään kunnolla. Siihen lisäksi puolen kilowatin letkulämmitin (käytetään tarvittaessa, kytkin väliin tai toinen töpseli puskuriin), joka ei nimestään huolimatta tule lämmittämään lokilämmittimen roikkaa, vaan asennetaan auton jäähdytysjärjestelmän letkuun. Ja kun sen laittaa alavesiletkuun, niin vesi kiertää koneessa ja lämppärin kennossa, jolloin myös ikkunat pysyy sulana. Lämmin kenno lämmittää ilmaa, joka siis nousee ylöspäin, eli autoon sisälle ja peräkontin kautta pihalle.
Kiintiöhymiö kertoo kuinka sitä pulssisähköä tehdään:
Jostain aina kuuluu että jäähdytysneste "vanhenee" nopeammin jos käyttää lohkolämmitintä. Kumman vaihdat mielummin, veden vai moottorin? Minun mielestäni vesi saa "pilaantua" jos vaihtoehtona on koneen nopeampi kuluminen.
"Vartti päällä vartti pois" pulssisähkö tosiaan tappaa vastuksen nopeasti. Voi olla että vastus per kaksi talvea tai kaksi vastusta per talvi.
Melkeinpä voisi suositella 300-400-wattista vastusta, niin ei vie niin paljoa sähköä jos pitää autoa koko ajan letkussa. Lämpö pysyy sillä kuitenkin plussan puolella, eihän kone ehdi koskaan edes jäähtymään kunnolla. Siihen lisäksi puolen kilowatin letkulämmitin (käytetään tarvittaessa, kytkin väliin tai toinen töpseli puskuriin), joka ei nimestään huolimatta tule lämmittämään lokilämmittimen roikkaa, vaan asennetaan auton jäähdytysjärjestelmän letkuun. Ja kun sen laittaa alavesiletkuun, niin vesi kiertää koneessa ja lämppärin kennossa, jolloin myös ikkunat pysyy sulana. Lämmin kenno lämmittää ilmaa, joka siis nousee ylöspäin, eli autoon sisälle ja peräkontin kautta pihalle.
Kiintiöhymiö kertoo kuinka sitä pulssisähköä tehdään:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Eikö se yleensä perustella niin, että siinä vastuksen ympärillä neste kiehuu? Mutta minä koRoostan että en tiiä, vaan pikemminki haluaisin korkean tason selvityksen tästä yleisestä väittämästä
Noista nesteistä ollu koskaan huolissaan, ennenkö kaivurin moottori kailahti jo kymppitonnis ja moottorihiomon ukko väänti rautalangasta, kuinka puhkikulunut seinämä lirutti veset väärälle puolelle
Itte en koskaan starttaa kylmää moottoria, ellei jonku henki oo uhattuna. Ja sitä tapahtuu sen verran harvoin, että alle promille talvikäynnistyksistä tapahtuu ilman korvennusta. Ja tämä kaikki yksinomaan siitä syystä, että kylmä moottori kuormittaa ympäristöä liikaa tai sitte perstaskuun sattuu se ääni kun mäntä vuolee lastuja...
Noista nesteistä ollu koskaan huolissaan, ennenkö kaivurin moottori kailahti jo kymppitonnis ja moottorihiomon ukko väänti rautalangasta, kuinka puhkikulunut seinämä lirutti veset väärälle puolelle
Itte en koskaan starttaa kylmää moottoria, ellei jonku henki oo uhattuna. Ja sitä tapahtuu sen verran harvoin, että alle promille talvikäynnistyksistä tapahtuu ilman korvennusta. Ja tämä kaikki yksinomaan siitä syystä, että kylmä moottori kuormittaa ympäristöä liikaa tai sitte perstaskuun sattuu se ääni kun mäntä vuolee lastuja...
123 Lang koska tila-autosta ei kehtaa nousta julkisella paikalla...
Kaikki tuntuvat olevan huolissaan nesteistä, minä olen huolissani kuivumisesta. Vaiva saattaa juontua pystäriajoilta, niitä kun piti sitoa "narulla" seinään kesälläkin mieli liikenteeseen lähteä.
Jos lohkolämmpäri paahtaa konetta vaikkapa 2vrk, niin eikös se pikkustahiljaa valuttele- ja kuivattele öölit pois yläkerrasta ja kitkapinnoilta? Kylmä öljy pysyy paikoillaan paremmin?
Korjatkaa näitä uskomuksia että uskaltaisin laittaa autoni piuhaan edes hetkeksi, aloittelen sitten varovaisesti vaikkapa varttitunnilla.
Jos lohkolämmpäri paahtaa konetta vaikkapa 2vrk, niin eikös se pikkustahiljaa valuttele- ja kuivattele öölit pois yläkerrasta ja kitkapinnoilta? Kylmä öljy pysyy paikoillaan paremmin?
Korjatkaa näitä uskomuksia että uskaltaisin laittaa autoni piuhaan edes hetkeksi, aloittelen sitten varovaisesti vaikkapa varttitunnilla.
Eihän sitä ole pakko lämmittää. Jokainen pelaa tyylilään.
Sahasin kerran 300D:n käyntiin 36 asteen pakkasesta. Voin vakuuttaa, ettei epätavallisen karkea käyntiääni johtunut ainakaan liiallisen lämpötilan aiheuttamasta öljyn valumisesta.
No vakavasti ottaen. Öljy kyllä pysyy laakereissa. Olen aukonut pitkääkin seisoneita moottoreita ja kyllä laakereissa on ollut aina runsaasti öljyä. Ei todellakaan pienintäkään merkkiä öljyn valumisesta. Tuollaisessa kapeassa välissä öljy pysyy jo pelkästään kapillaari-ilmiön vaikutuksesta, vaikka se olisi Castrollia. Kanavat valuvat kyllä osittain tyhjäksi joka tapauksessa, mutta ne täyttyvät sekunneissa ja kirjatiedon mukaan (jo 80-luvulla) vanha öljykalvo kestää 1.5 minuuttia vaikkei uutta öljyä tulisikaan.
Kestäähän tuollaisen mafiamersun moottori arabienkin käytössä. Siellä sen lämpötila tuskin laskee paljonkaan alle 50 asteen, paitsi yöllä. Hyvin tuntuu silti arabeilla rahat riittävän mersulla ajamiseen.
Sahasin kerran 300D:n käyntiin 36 asteen pakkasesta. Voin vakuuttaa, ettei epätavallisen karkea käyntiääni johtunut ainakaan liiallisen lämpötilan aiheuttamasta öljyn valumisesta.
No vakavasti ottaen. Öljy kyllä pysyy laakereissa. Olen aukonut pitkääkin seisoneita moottoreita ja kyllä laakereissa on ollut aina runsaasti öljyä. Ei todellakaan pienintäkään merkkiä öljyn valumisesta. Tuollaisessa kapeassa välissä öljy pysyy jo pelkästään kapillaari-ilmiön vaikutuksesta, vaikka se olisi Castrollia. Kanavat valuvat kyllä osittain tyhjäksi joka tapauksessa, mutta ne täyttyvät sekunneissa ja kirjatiedon mukaan (jo 80-luvulla) vanha öljykalvo kestää 1.5 minuuttia vaikkei uutta öljyä tulisikaan.
Kestäähän tuollaisen mafiamersun moottori arabienkin käytössä. Siellä sen lämpötila tuskin laskee paljonkaan alle 50 asteen, paitsi yöllä. Hyvin tuntuu silti arabeilla rahat riittävän mersulla ajamiseen.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Täsmälleen samoilla linjoilla Dealerin kanssa. Itsellä auto aina ennen liikkeelle lähtöä roikassa, kun lämpötila laskee alle viiden plus asteen.dealer kirjoitti:Lohkolämmitin, sopivan tehokas sisätilalämmitin ja ajastinkello - siinäpä ne tarpeet.
Ajastinkello maksaa kympin, pari.
Sillä voi säätää lämmitysajaksi vaikkapa tunnista kolmeen tuntiin pakkasesta riippuen.
Niistä "lämpöakuista": Ajattelinkin silloin, kun joku niitä mainosti, että nytpä ovat keksineet ikiliikkujan, mutta eivätpä sitten olleetkaan...
- PM
- Gourmet-ässä
- Viestit: 563
- Liittynyt: 30.9.2005 13:25
- Paikkakunta: Tammelantorilta Tapolan kuuma-sian-verimakkara-kojusta 1134m linnuntietä koilliseen
- Viesti:
Mää aattelin laittaa semmosen parin kympin kauko-ohjattavan IP44-pistorasian, jonka kauko-ohjaus pitäis toimia jopa 70 metrin päästä. Lähtöaika kun on kaikkea klo 7-12 väliltä, niin ajastinkellosta ei ole paljoa iloa. Vaan joku ledi siihen on ympättävä merkkivaloksi, että näkee sitten ikkunasta menikö se päälle vai ei. Tai kai niitä on semmosiakin malleja, jossa on merkkivalo valmiina?
En tiedä, mutta ihan perseestä on.