BMW:llä menee kehitys lujaa!
BMW:llä menee kehitys lujaa!
Tässä median täyttämässä aikakauslehtien luvatussa maassa, kun noita lehtiä työntää joka postilaatikosta ja luukusta kokoajan lisää, onneksi toki TM:ää, AutoBildiä ja Moottoria, niin mitä tässä nyt olen ihan viime parin viikon aikana noita lehtiä lukenu, niin BMW:llä menee kehitys aika lujaa... Tai sitten kaikki hienot asiat on vaan sattunut samaan aikaan tulemaan lehtiin
Vasta ne kehitti sitä aktiivista tasauspyörästöä xDrive malleihin, puolet vähemmän tarvii kääntää rattia, ei enää puske normaalisti nelivedon tavoin, vaan menee sinne minne ohjataan... Tämä muistaakseni löytyi Autobildistä, olisiko toiseksiviimeisin numero?
No, uusimmasta moottorista sitte lueskelin tuota uuden Stuttgartin C-ihmeen farmarin koeajoa. Kovasti kehuttiin, vähän oli ehkä joissain asioissa parempi kuin BMW, mutta kulutus toimittajia huoletti, BMW:n pätkämoottorit kun vievät polttoainetta huomattavasti vähemmän, puhumattakaan kuutosmoottoreista, joissa BMW vei jo ainakin toista litraa vähemmän sadalle... Se on jo paljon se!
Ignolstadtin ihmettä sitte odotettiin innolla, että se ampuu kummastakin ohi heittämällä... Hah, etuvetonen p*ska...
Uuden M3:n V8 painaa vain 202kg, olikohan 15kg vähemmän kuin edeltäjänsä R6 moottori...
Jossain näin mainoksen, ettei olisi ollut TM (ei varmaankaa), "BMW 535da, kulutus pienempi kuin lexuksen hybridissä, enemmän tehoa kuin porsche Boxterissa" (no se onkin mopoauto melkein ), silti tuossa tiisselissä oli karvan alta 300 hevosvoimaa, olikohan 28x hv?
Kulutus tuollaisessa taitaa huidella jossain kuudessa litrassa, vaiko seittemässä, ei paljoa kuitenkaan kolme litraiselta moottorilta, automaattivaihteilla varustetulta isolta autolta, jossa suorituskyky kohdallaan!
Uusimmassa Autobildissä oli jonkin viheraktivistin kommentti, joka tyhjenteli ökymaastureiden renkaita, sitaattina jotenkin näin, "BMW:n X3 näyttää mörkö-SUV:lta, mutta kuluttaa alle 10 litraa sadalle", ja ei muuten tyhjennelly X3:sista niitä renkaita... Harvinaista, että kerrankin BMW-merkkisen auton annetaan olla rauhassa, kun on niin luontoystävällinen...
No, bemarillahan on muutenkin menossa tämä Efficient Dynamics "kamppanja", "enemmän tehoa, vähemmän kulutusta"... Perhana nuo Münchenin insinöörit osaa...
AB:ssa oli myös ajovaloista vertailu. Halogeeni, ksenon ja LED valot. Parhaat valot sedan luokassa, BMW 5er... Lexuksen siinä "ässä" sarjan vehkeessä oli sitten LED valot Audi R8:n tapaan, lexuksessa vähän paremmat, mutta siinäkin moittimista, jopa siitä että valoa oli liikaakin, piru nuo LEDit on kehittyneet nopiasti viime vuosina...
Yhdessäkään autossa ei muuten ollut ajovalojen säädöt täysin kohdallaan tehtaan jäljiltä! Olisi kiva saada säädätettyä omatkin ajovalot jossakin ihan kunnon säätöpenkissä, tuossakin säädöt katsottiin mm laaserin kanssa kohdilleen...
Ihmettelin myös tuota, kuinka monessa uudessa autossa menee vastaantulijan kaistalle valoa, omassa 18 vuotta vanhassa pelissä vastaantulijan kaista näkyy ihan kirkkaana... Lamppuina Motonetin "Xenon", mutta se lasikupu on kyllä pirun iso verrattuna normaaliin H4:een, eli tavaraa ainakin löytyy polttimon sisältä, ja valokin aika valkoista... Vielä kun on releistyksellä hoidettu nuo valot, että jännitettäkin riittää...
Taisipa uudessa AB:ssa myös olla vertailu 123d ja 130i:n kesken, ja muutenkin tuota BMW:n nelipyttyistä kaksilitraista tuplaturbo diiseliä on ylistetty kovasti joka paikassa, toki yli 100hv/litra sarjatuotantodiiselistä ilman turboviivettä on kova saavutus!
130i:ssäkin oli tupla vanos ja valvetronic, suomeksi imu ja pakonokkien ajoituksen säätö, sekä muuttuva imuventtiilien nosto... Vai miten se meni? Rossifumi varmistaa...
Pakko nostaa hattua Baijerin pojille!
Toki, taitaa nykypäivän autoissa kuin autoissa olla niin paljon hajoavia osia, että ei ihan riitä että olisi vain vara ostaa se auto, sen pitäminenkin maksaa pirusti. Saati sitten tuollaisen tekniikkaihme BMW:n... Toki jos kulutus pysyy muita alempana, niin säästäähän sen huoltoihin menevän hinnan sitten polttoainekuluissa...
Ja ainakin AB:n testissä BMW olisi luotettavimpia, ja varmasti merkkiuskollisimpia autoja. Toki noissa noita kuluvia osia tuntuu olevan pirusti, kun on tottunut 80 luvun japanilaisella ajamaan, ajamaan nimenomaan, tuota kun onneksi tarvii niin pirun vähän huoltaa...
Varmasti on mercedekselläkin kehitys mennyt, mutta bemari on kovemmin päässyt otsikoihin, mersu kun tuppaa yleensä hienoimmat keksintönsä laittamaan aina tuohon S-sarjaan, ja sitä ei hirveästi mainosteta tyhjätaskujen lehdissä...
Mitä muu väki on huomannut kehityksessä? Onko jokin merkki tuonut jotain mielettömän hienoa markkinoille? Avensista ei lasketa, sehän on mainoksenkin mukaan virheetön, eikä Mazda kuutosta, ne on oikeesti parhaita, mutta ne on etuvetosia...
OT: Uuden C sarjan ratti on ihan p***eleen ruma! En ostais sen takia, muuten auto on todella hieno, ainakin ulkoonta muotoilu miellyttää, varsinkin keulasta, vaikka vanha "sammakkosilmät yhdessä" oli myöskin hieno, väyrysen naama taas ei niin hieno, oli aika "shokki" silloin kun tuli ekat väyryset markkinoille...
Vasta ne kehitti sitä aktiivista tasauspyörästöä xDrive malleihin, puolet vähemmän tarvii kääntää rattia, ei enää puske normaalisti nelivedon tavoin, vaan menee sinne minne ohjataan... Tämä muistaakseni löytyi Autobildistä, olisiko toiseksiviimeisin numero?
No, uusimmasta moottorista sitte lueskelin tuota uuden Stuttgartin C-ihmeen farmarin koeajoa. Kovasti kehuttiin, vähän oli ehkä joissain asioissa parempi kuin BMW, mutta kulutus toimittajia huoletti, BMW:n pätkämoottorit kun vievät polttoainetta huomattavasti vähemmän, puhumattakaan kuutosmoottoreista, joissa BMW vei jo ainakin toista litraa vähemmän sadalle... Se on jo paljon se!
Ignolstadtin ihmettä sitte odotettiin innolla, että se ampuu kummastakin ohi heittämällä... Hah, etuvetonen p*ska...
Uuden M3:n V8 painaa vain 202kg, olikohan 15kg vähemmän kuin edeltäjänsä R6 moottori...
Jossain näin mainoksen, ettei olisi ollut TM (ei varmaankaa), "BMW 535da, kulutus pienempi kuin lexuksen hybridissä, enemmän tehoa kuin porsche Boxterissa" (no se onkin mopoauto melkein ), silti tuossa tiisselissä oli karvan alta 300 hevosvoimaa, olikohan 28x hv?
Kulutus tuollaisessa taitaa huidella jossain kuudessa litrassa, vaiko seittemässä, ei paljoa kuitenkaan kolme litraiselta moottorilta, automaattivaihteilla varustetulta isolta autolta, jossa suorituskyky kohdallaan!
Uusimmassa Autobildissä oli jonkin viheraktivistin kommentti, joka tyhjenteli ökymaastureiden renkaita, sitaattina jotenkin näin, "BMW:n X3 näyttää mörkö-SUV:lta, mutta kuluttaa alle 10 litraa sadalle", ja ei muuten tyhjennelly X3:sista niitä renkaita... Harvinaista, että kerrankin BMW-merkkisen auton annetaan olla rauhassa, kun on niin luontoystävällinen...
No, bemarillahan on muutenkin menossa tämä Efficient Dynamics "kamppanja", "enemmän tehoa, vähemmän kulutusta"... Perhana nuo Münchenin insinöörit osaa...
AB:ssa oli myös ajovaloista vertailu. Halogeeni, ksenon ja LED valot. Parhaat valot sedan luokassa, BMW 5er... Lexuksen siinä "ässä" sarjan vehkeessä oli sitten LED valot Audi R8:n tapaan, lexuksessa vähän paremmat, mutta siinäkin moittimista, jopa siitä että valoa oli liikaakin, piru nuo LEDit on kehittyneet nopiasti viime vuosina...
Yhdessäkään autossa ei muuten ollut ajovalojen säädöt täysin kohdallaan tehtaan jäljiltä! Olisi kiva saada säädätettyä omatkin ajovalot jossakin ihan kunnon säätöpenkissä, tuossakin säädöt katsottiin mm laaserin kanssa kohdilleen...
Ihmettelin myös tuota, kuinka monessa uudessa autossa menee vastaantulijan kaistalle valoa, omassa 18 vuotta vanhassa pelissä vastaantulijan kaista näkyy ihan kirkkaana... Lamppuina Motonetin "Xenon", mutta se lasikupu on kyllä pirun iso verrattuna normaaliin H4:een, eli tavaraa ainakin löytyy polttimon sisältä, ja valokin aika valkoista... Vielä kun on releistyksellä hoidettu nuo valot, että jännitettäkin riittää...
Taisipa uudessa AB:ssa myös olla vertailu 123d ja 130i:n kesken, ja muutenkin tuota BMW:n nelipyttyistä kaksilitraista tuplaturbo diiseliä on ylistetty kovasti joka paikassa, toki yli 100hv/litra sarjatuotantodiiselistä ilman turboviivettä on kova saavutus!
130i:ssäkin oli tupla vanos ja valvetronic, suomeksi imu ja pakonokkien ajoituksen säätö, sekä muuttuva imuventtiilien nosto... Vai miten se meni? Rossifumi varmistaa...
Pakko nostaa hattua Baijerin pojille!
Toki, taitaa nykypäivän autoissa kuin autoissa olla niin paljon hajoavia osia, että ei ihan riitä että olisi vain vara ostaa se auto, sen pitäminenkin maksaa pirusti. Saati sitten tuollaisen tekniikkaihme BMW:n... Toki jos kulutus pysyy muita alempana, niin säästäähän sen huoltoihin menevän hinnan sitten polttoainekuluissa...
Ja ainakin AB:n testissä BMW olisi luotettavimpia, ja varmasti merkkiuskollisimpia autoja. Toki noissa noita kuluvia osia tuntuu olevan pirusti, kun on tottunut 80 luvun japanilaisella ajamaan, ajamaan nimenomaan, tuota kun onneksi tarvii niin pirun vähän huoltaa...
Varmasti on mercedekselläkin kehitys mennyt, mutta bemari on kovemmin päässyt otsikoihin, mersu kun tuppaa yleensä hienoimmat keksintönsä laittamaan aina tuohon S-sarjaan, ja sitä ei hirveästi mainosteta tyhjätaskujen lehdissä...
Mitä muu väki on huomannut kehityksessä? Onko jokin merkki tuonut jotain mielettömän hienoa markkinoille? Avensista ei lasketa, sehän on mainoksenkin mukaan virheetön, eikä Mazda kuutosta, ne on oikeesti parhaita, mutta ne on etuvetosia...
OT: Uuden C sarjan ratti on ihan p***eleen ruma! En ostais sen takia, muuten auto on todella hieno, ainakin ulkoonta muotoilu miellyttää, varsinkin keulasta, vaikka vanha "sammakkosilmät yhdessä" oli myöskin hieno, väyrysen naama taas ei niin hieno, oli aika "shokki" silloin kun tuli ekat väyryset markkinoille...
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
BMW:n ilmoittamat päästöt näkyy muuten mukavasti myös tässä uudessa verotuskuviossa. Sitä kautta biimeri hakkaa mersun hinnan alennuksissa kyllä aika reilusti.
Bemarihan on ottanut käyttöön niitä jarrutusenergian talteenottoja sekä ainakin sähköinen vesipumppu joka hyrrää silloin kun tarvitaan. Huoltovapaita osiahan nämä on eli korjaaminen on osan vaihtoa sitten kun haaveri tapahtuu ja toimintasavut katoaa. Lienee kallistakin.
Joka tapauksessa BMW on näillä muutamalla toimenpiteellä kyllä mennyt ihan mukavasti eteenpäin kulutus/päästöpuolella. Mitä jää sitten viivan alle, sitä ei tiedä mutta BMW:stä tuli houkuttelevampi vaihtoehto uuden verotuksen myötä. Mallivalikoima pikkupäässä on mielenkiintoisempi ja diesel koneiden tehot oikein mukavia.
Bemarihan on ottanut käyttöön niitä jarrutusenergian talteenottoja sekä ainakin sähköinen vesipumppu joka hyrrää silloin kun tarvitaan. Huoltovapaita osiahan nämä on eli korjaaminen on osan vaihtoa sitten kun haaveri tapahtuu ja toimintasavut katoaa. Lienee kallistakin.
Joka tapauksessa BMW on näillä muutamalla toimenpiteellä kyllä mennyt ihan mukavasti eteenpäin kulutus/päästöpuolella. Mitä jää sitten viivan alle, sitä ei tiedä mutta BMW:stä tuli houkuttelevampi vaihtoehto uuden verotuksen myötä. Mallivalikoima pikkupäässä on mielenkiintoisempi ja diesel koneiden tehot oikein mukavia.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
Jep, näin on. Tällä hetkellä varusteita verotetaan autoverolla joten myös niiden hinta tullee laskemaan? Ja jos vaikka C-mallisen hinta laskee 3000e niin vaikka ottaisi sillä 10tonnilla varusteita niin "voittoa" tulee siltikin 3000e. Kyllä tuolla veromuutoksella vaikutus on.Von kempf kirjoitti: on sitten niin karuja karvalakkeja jos ei ruksi 10000€ edestä
varusteita vähintään.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
Yksi makuero bemarin ja mersun dieseleistä on jäänyt mieleen. Bemarin kone käy sivistyneesti verrattuna CDI:n raksutukseen, ja kyllä bemarin kutosdieselissä on kertaluokaa enemmän vetoja kuin CDI:ssä etenkin 3000rpm jälkeen.
Toki mittaustapahan on perstuntuma, mutta pikainen kokeilu motarilla osoitti että ~400tkm ajettu E39 530dA jättää ~100->200 vedossa Audin V6 TDI:n melkolailla reilusti.
Ja tuohon jarin kommenttiin niin tuohan on selvä, ei ole bemarin pitäminen halpaa eikä helppoa. Korjaamolla saapi ravata, aika paljonkin näyttäisi olevan "murheenkryynejä" esim, E39:ssä mitä BTCF:ää olen seurannut. Ja nimenomaan sellaisia mista ei meinaa oikein vikakaan löytyä, tosin tuo kaverin E39 on taas ollut 150tkm aika jotakuinkin viaton peli, jotain pieniä on ollu mutta eipä mitään mainituista tyyppivioista. Pääasiassa kuitenkin ylläpidettävänä yhtälailla painajainen kuin mersukin.
Hyvia autojahan mersut ja bemarit ois, jos ne vaan kestäis.
EDIT: Ja oikiaan topikkiin liittyen niin onhan se kiva että kehitys menee eteenpäin noilla merkeillä, menee vuosi tai kaksi niin japsit tekee nuo samat jutut toimivana. Niinkuin tähänkin asti.
Toki mittaustapahan on perstuntuma, mutta pikainen kokeilu motarilla osoitti että ~400tkm ajettu E39 530dA jättää ~100->200 vedossa Audin V6 TDI:n melkolailla reilusti.
Ja tuohon jarin kommenttiin niin tuohan on selvä, ei ole bemarin pitäminen halpaa eikä helppoa. Korjaamolla saapi ravata, aika paljonkin näyttäisi olevan "murheenkryynejä" esim, E39:ssä mitä BTCF:ää olen seurannut. Ja nimenomaan sellaisia mista ei meinaa oikein vikakaan löytyä, tosin tuo kaverin E39 on taas ollut 150tkm aika jotakuinkin viaton peli, jotain pieniä on ollu mutta eipä mitään mainituista tyyppivioista. Pääasiassa kuitenkin ylläpidettävänä yhtälailla painajainen kuin mersukin.
Hyvia autojahan mersut ja bemarit ois, jos ne vaan kestäis.
EDIT: Ja oikiaan topikkiin liittyen niin onhan se kiva että kehitys menee eteenpäin noilla merkeillä, menee vuosi tai kaksi niin japsit tekee nuo samat jutut toimivana. Niinkuin tähänkin asti.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Katsos kun köyhän ei oo vara ostaa halpaa, niin pitää ajella mersulla ja mazdalla!jari_w123 kirjoitti:Teidän pitää ostaa bemarit jos ne kerran on niin edistyksellisiä...
Nojoo, moni otti nokkihinsa tästä topicista, onneksi muutama osasi myös valottaa asiaa!
Mutta ei nuo bmw:n 2,5-3,0 litraset suorat kutoset ihan hirveän isoruokaisia ole, verraten tuohon omaan 1,5L mazdaan, eroa ei ole kuin litrasta pariin, noin suurinpiirtein, autona kuitenkin HIEMAN ehkä mukavampi tuollainen bmw... Ja tuo Mazda ei kuluta paljoa! alle seittemän pääsee... Niin no, onhan se paljon tuon kokoiselle moottorille...
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Kyllä minä ainakin voisin kestää BMW.n jotkut tekniikka viat ja
varmaan uudemmissa on joku takuukin.
Mutta sitä että mersuissa kori ruostuu ei korvaa minusta mikään uudelleen maalaus
sieltä täältä ja väittää että se on yhtä hyvä kun ennen.
Saisivat alkaa mersullakin opettelee sen alumiini korin tekemisen.
varmaan uudemmissa on joku takuukin.
Mutta sitä että mersuissa kori ruostuu ei korvaa minusta mikään uudelleen maalaus
sieltä täältä ja väittää että se on yhtä hyvä kun ennen.
Saisivat alkaa mersullakin opettelee sen alumiini korin tekemisen.
Minä en ainakaan nokkiini ottanut,päinvastoin mitä enemmän bemareita sitä enemmän mulla on töitä ja sitäkautta tulevaisuus turvattu .Se on kyllä totta että bemari ruostuu huonommin kuin mersu vaikka muutamia luukkuja on takuuseen vaihdettu bemareihin mutta kaikenkaikkiaan vastustaa hyvin ruostetta.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Kesällä työtoveri hankki uuden 525 biimerin. Pääsi 1000km ja ensimmäinen huolto. Korkeapainepumppu sökö, korjausaika yksi kuukausijari_w123 kirjoitti:Minä en ainakaan nokkiini ottanut,päinvastoin mitä enemmän bemareita sitä enemmän mulla on töitä ja sitäkautta tulevaisuus turvattu .
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
Enkä minä, samanlaisia paskoja ovat kaikki tyynni, varsinkin jos ovat täyteen ladattu kaikennäköisiä hilippeitä.jari_w123 kirjoitti:Minä en ainakaan nokkiini ottanut,päinvastoin mitä enemmän bemareita sitä enemmän mulla on töitä ja sitäkautta tulevaisuus turvattu .Se on kyllä totta että bemari ruostuu huonommin kuin mersu vaikka muutamia luukkuja on takuuseen vaihdettu bemareihin mutta kaikenkaikkiaan vastustaa hyvin ruostetta.
Mese lähti elokuussa (ei ollut edes myynnissä, naapurikaupungin kolleega osti väkisellä) ja kävin hakemassa 530d farkun tilalle. Taas sattui hyvä yksilö, 170 tkm ajettu (uskoo ken haluaa), sikasiisti, kulkee kuin hyeena yössä. Meseen verrattuna ei minkäänlaisia ruosteen alkujakaan, vie n. 1.5l vähemmän seka-ajossa. Auto on myös huomattavasti hiljaisempi kuin mese (W210 300TDT -98 ).
On manuaali, joten ei ole irtoavia läppiä imusarjassa eikä mene laatikko vikatilaan millään.
Imusarja oli suhteellisen puhdas ainakin EGR:n liitoksesta katseltuna ja
kone käy kuni sähkömoottori. Mutta yksi suuttimen p*erkele oli työntänyt mustaa töhnää ympärilleen, kuin CDI ikään.
Muuten erittäin positiivinen tuttavuus; olen aiemmin kiertänyt biimerit kaukaa. Täytyypi sanua jotta suosittelen muillekin meseisteille tutustumista
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki