300e käyntivaivaa
300e käyntivaivaa
Päevää taloon
Kyselin jo tuolla toisella foorumilla ummet ja lammet koskien koslaani ja kaikkia vinkkejä on tullut kokeiltua,
mutta lapinlahden lintuja lainatakseni
" se ei käy, se ei kertakaikkiaan käy".
Mäsä siis.
Tässä pari päivää se kyllä pelasi kuin enkeli, mutta vika tuli takas.
On ns. vaeltava vika, välillä toimii, useimmiten ei.
No lyhyestä virsi kaunis...
Pulkka on '87 W124 300TE 4-matic 12-v jetronikilla ja manuaaliaskilla ilman kattia.
Nykyiset oireet:
*tyhjäkäynti vaeltaa 700-2500, välillä jää pitemmäksikin ajaksi tuonne 1500 rpm
* kun saavutaan risteykseen, jos tyhjäkäynti siellä yli 1000, meinaa se sammua uudelleen liikkeelle lähdettäessä
ja joskus sammuukin.
Eikä meinaa enää käynnistyä. Jos tyhjäkäynti normaali,
lähtee kuin hauki rannasta.
* kun kosla paikallaan ja polkaisee kaasupoljinta, paukkuu pakoputkessa iloisesti ja nokea lentää ( seos rikkaalla ?)
* välillä ei käy kaikilla pyttylöisillä
Sille on tehty vaikka mitä
vaihdettu:
virranjakaja ( Veho )
puola ( tarvike )
tulpat ( NGK )
Tulpanjohdot ( tarvike )
määräjakaja & ilmamäärämittari ( purkuosa, kokeiltu kahta yksikköä )
kammenkulma-anturi ( purkuosa )
Ruiskun ohjausyksikkö ( purkuosa, kokeiltu kahta eri lååtaaa )
polttoainesuodatin ( tarvike )
ilmansuodatin ( tarvike )
sytytyksenohjausyksikkö ( purkuosa, kokeiltu kahta eri lätyskää )
Rassattu:
Ruiskittu pilottia ympäri konehuonetta ilmavuotoa etsien
tarkastettu alipaineletkuja ja sähköjohtoja
tarkastettu/ puhdistettu liittimiä
tarkastettu moottorin maadoitus
puhdistettu pakoputki
tyhennetty polttoainetankki
puhdistettu lisäilmaluisti
lämpötila-anturin tarkistus
polttoainepaineen mittaus
lorotettu stp suuttimen puhdistus litkut tankkiin
tarkistettu venttiilit
seuraavaksi vaihdetaan suuttimet, tilattu jo on.
Onko armoitetuilla foorumilaislla vielä lissää ideoita, missä vika mahtaa
luurata ?
Vinkkejä otetaan vastaan, kettuilujakin kuunnellaan...
ja lopuksi kuva:
jos vaiva ei parane tämän löytää kohta Kuusakosken plaanilta.
Kiitos ja kumarrus
Kyselin jo tuolla toisella foorumilla ummet ja lammet koskien koslaani ja kaikkia vinkkejä on tullut kokeiltua,
mutta lapinlahden lintuja lainatakseni
" se ei käy, se ei kertakaikkiaan käy".
Mäsä siis.
Tässä pari päivää se kyllä pelasi kuin enkeli, mutta vika tuli takas.
On ns. vaeltava vika, välillä toimii, useimmiten ei.
No lyhyestä virsi kaunis...
Pulkka on '87 W124 300TE 4-matic 12-v jetronikilla ja manuaaliaskilla ilman kattia.
Nykyiset oireet:
*tyhjäkäynti vaeltaa 700-2500, välillä jää pitemmäksikin ajaksi tuonne 1500 rpm
* kun saavutaan risteykseen, jos tyhjäkäynti siellä yli 1000, meinaa se sammua uudelleen liikkeelle lähdettäessä
ja joskus sammuukin.
Eikä meinaa enää käynnistyä. Jos tyhjäkäynti normaali,
lähtee kuin hauki rannasta.
* kun kosla paikallaan ja polkaisee kaasupoljinta, paukkuu pakoputkessa iloisesti ja nokea lentää ( seos rikkaalla ?)
* välillä ei käy kaikilla pyttylöisillä
Sille on tehty vaikka mitä
vaihdettu:
virranjakaja ( Veho )
puola ( tarvike )
tulpat ( NGK )
Tulpanjohdot ( tarvike )
määräjakaja & ilmamäärämittari ( purkuosa, kokeiltu kahta yksikköä )
kammenkulma-anturi ( purkuosa )
Ruiskun ohjausyksikkö ( purkuosa, kokeiltu kahta eri lååtaaa )
polttoainesuodatin ( tarvike )
ilmansuodatin ( tarvike )
sytytyksenohjausyksikkö ( purkuosa, kokeiltu kahta eri lätyskää )
Rassattu:
Ruiskittu pilottia ympäri konehuonetta ilmavuotoa etsien
tarkastettu alipaineletkuja ja sähköjohtoja
tarkastettu/ puhdistettu liittimiä
tarkastettu moottorin maadoitus
puhdistettu pakoputki
tyhennetty polttoainetankki
puhdistettu lisäilmaluisti
lämpötila-anturin tarkistus
polttoainepaineen mittaus
lorotettu stp suuttimen puhdistus litkut tankkiin
tarkistettu venttiilit
seuraavaksi vaihdetaan suuttimet, tilattu jo on.
Onko armoitetuilla foorumilaislla vielä lissää ideoita, missä vika mahtaa
luurata ?
Vinkkejä otetaan vastaan, kettuilujakin kuunnellaan...
ja lopuksi kuva:
jos vaiva ei parane tämän löytää kohta Kuusakosken plaanilta.
Kiitos ja kumarrus
ylijännitesuojarele vaihdettu, unohtu listasta
myös polttoainepumpun rele aukaistu ja todettu tinauksien olevan ok,
tosin voisi kokeilla varaosalla jos löytyy....
ilmamäärämittarin anturiin ei ole vielä tohdittu katsoa, mutta se on aina
vaihtunut ilmamäärämittarin/määräjakajan kanssa.....
lisäksi vielä kuvatus konehuoneesta:
myös polttoainepumpun rele aukaistu ja todettu tinauksien olevan ok,
tosin voisi kokeilla varaosalla jos löytyy....
ilmamäärämittarin anturiin ei ole vielä tohdittu katsoa, mutta se on aina
vaihtunut ilmamäärämittarin/määräjakajan kanssa.....
lisäksi vielä kuvatus konehuoneesta:
Meillä kans vikaa.
Mikähän tuossa meidän 300 Essä on (automaatti, vm 91)? Käy ja kukkuu eikä muuten mitään ongelmia ole ollut (koputtaa puuta) mut tyhjäkäynti jää välillä huutamaan. Eli aika usein se ei laske normaaliin, vaan jää huutamaan parin tonnin kieppeille. Mittään ei ole vielä tehty asian eteen, toista vuotta ajettu sen kans Eli vika ei ole iso haitta mut vois kai sen korjatakin...
Mikähän tuossa meidän 300 Essä on (automaatti, vm 91)? Käy ja kukkuu eikä muuten mitään ongelmia ole ollut (koputtaa puuta) mut tyhjäkäynti jää välillä huutamaan. Eli aika usein se ei laske normaaliin, vaan jää huutamaan parin tonnin kieppeille. Mittään ei ole vielä tehty asian eteen, toista vuotta ajettu sen kans Eli vika ei ole iso haitta mut vois kai sen korjatakin...
Re: 300e käyntivaivaa
Ja nyt kun on ollu käynti häiriöitä niin epäilen, että nuo änkeekoot on entisetjiiär kirjoitti: tulpat ( NGK )
Itsellä täysin sama homma Ei se haittaa mutta voipi olla noloa kun esim. koulun pihasta lähtee ja pysähtyy risteykseen jolloin kiekat jää sinne pariin tonniin hetkeksi huutamaancatti kirjoitti:Meillä kans vikaa.
Mikähän tuossa meidän 300 Essä on (automaatti, vm 91)? Käy ja kukkuu eikä muuten mitään ongelmia ole ollut (koputtaa puuta) mut tyhjäkäynti jää välillä huutamaan. Eli aika usein se ei laske normaaliin, vaan jää huutamaan parin tonnin kieppeille. Mittään ei ole vielä tehty asian eteen, toista vuotta ajettu sen kans Eli vika ei ole iso haitta mut vois kai sen korjatakin...
viewtopic.php?t=18613
että tällasta...
Tietääkseni ei ole koskettu.romu kirjoitti:Onko ruiskun perussäätöön kajottu? Jos on niin tiedossa on parit pajat missä osataan homma.
Ilmavuodolta vaikuttaa, seos laihenee kun jengaa lujasti. Samasta syystä sitten jättä myös käynnistymättä.
Kaasuläppä kun on kiinni, niin täytyy saada jostakin myös ilmaa..
Näin pähkäilisin.
Se oli paikallisella korjaamolla ( Kaijalainen&Kuittinen )
en hoksannut kysyä mitä kaikkea ne sille teki.
Ainakin vaihtelivat noita määräjakaja/ilmamäärämittareita, bokseja ja
mittailivat antureita ja bensanpaineita.
Sytytys heidän mielestä kunnossa ja kohdallaan.
Eivät sitte enää ehtineet paneutumaan joten rassaan sitä nyt itse....
Seos menee rikkaalle, tulpat tummassa noessa ( myös ne uudet NGT , puhdistus tai kärkivälin säätö ei auttanut).
Lisäilmaluistikin putsattiin tuhtimmalla tavaralla.
Nyt sitten kokeilin kolmatta ruiskunsäätöyksikköa, siinä oli eri mersun nummerot, mutta sillä se kävi nätisti
tyhjäkäyntiä ainaskin varttitunnin välillä kaasutellen.
Tasaisesti 700-750 rpm, nätisti korjasi kun tyhjäkäynti yritti
laskea alemmas.
Mutta, mutta.... Sitten se rupesi käymään huonosti. Tosi huonosti.
Jopa sanoisin että erittäin huonosti, pari pyttyä tuntui tipahtavan poies,
röpötti ja paukkui putkessa.
Olisiko tuo STP-mönjä irrottanut niin paljon tavaraa että siellä olisi pari suutinta tukossa?
Ilmavuotoa ei löydy, siihenhän nuo oireet viittaisi, mutta mistä prk:stä
se sitä ilmaa ottaa, ei vjoi jymmärtää
Nyt kjetuttaa
terveisin nimimerkki
"ostinko tonnilla osia turhaan kahden tonnin linttaan?"
Oireet kuulostavat kosketushäiriöltä sähköissä. Olisiko johto
poikki tai liitin sökö tai maadoitus huono...
KE-ohjauslaitteesta on päiväyksestä 643 lähtien mahdollista
saada ulos vikasignaali (15 erilaista) testilaitteella. Nämä ovat
sähkövikoja.
Suuttimet voivat vuotaa. Suuttimissa on rengasmainen kumitiiviste,
jonka vuoto nostaa hiukan tyhjäkäyntiä. Oireet sopivat huonosti tähän.
Tarkistin E-Class Owners' Biblen ja siellä kuvatut ainoat hyvin sopivat
oireet johtuivat siitä ylijännitereleestä. Mittaa nastojen 87E ja 87L
välinen vastus, se tulisi olla tasan nolla ohmia. Jos se on jotain muuta,
niin juotos on sökö. Tästä aiheutuu sammumista tai lähes sammumista,
kun auto pysähtyy. Tyhjäkäynti sahaa jatkuvasti.
poikki tai liitin sökö tai maadoitus huono...
KE-ohjauslaitteesta on päiväyksestä 643 lähtien mahdollista
saada ulos vikasignaali (15 erilaista) testilaitteella. Nämä ovat
sähkövikoja.
Suuttimet voivat vuotaa. Suuttimissa on rengasmainen kumitiiviste,
jonka vuoto nostaa hiukan tyhjäkäyntiä. Oireet sopivat huonosti tähän.
Tarkistin E-Class Owners' Biblen ja siellä kuvatut ainoat hyvin sopivat
oireet johtuivat siitä ylijännitereleestä. Mittaa nastojen 87E ja 87L
välinen vastus, se tulisi olla tasan nolla ohmia. Jos se on jotain muuta,
niin juotos on sökö. Tästä aiheutuu sammumista tai lähes sammumista,
kun auto pysähtyy. Tyhjäkäynti sahaa jatkuvasti.
Viimeksi muokannut Jarkko N, 19.12.2007 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tattista, mittailempa heti aamulla tuon.Jarkko N kirjoitti: Tarkistin E-Class Owners' Biblen ja siellä kuvatut ainoat hyvin sopivat
oireet johtuivat siitä ylijännitereleestä. Mittaa nastojen 87E ja 87L
välinen vastus, se tulisi olla tasan nolla ohmia. Jos se on jotain muuta,
niin juotos on sökö. Tästä aiheutuu sammumista tai lähes sammumista,
kun auto pysähtyy. Tyhjäkäynti sahaa jatkuvasti.
Ylijänniterele oli ensimmäinen osa joka vaihdettiin syksyllä, ihan
paikalliselta MB-myyjältä eli Hartikainen haettiin.
Sen jälkeen se kävi vielä siellä huollossakin, vaihtoivat virranjakajan
( oli se stefa vuotanut liukastetta jakajaan ).
Sanoivat että nyt kunnossa, pääsin sillä 400 metriä kun sammui
ensimmäisiin liikennevaloihin.
ABS:n valokin muuten palaa, mutta luulen sen johtuvan
katkenneesta anturinjohdosta joka ehjättiin tinaamalla...
palataan
Hankala korjattava on tuo vika ja täältä sohvalta käsin
vielä hankalampi. Suo anteeksi, että lauomme kaikkia
mahdollisia arvauksia, mutta muuta mahdollisuutta ei
taida olla.
Itse olen oppinut, että bensamoottorisessa autossa
käyntihäiriöt ovat erittäin todennäköisesti sähköpuolella.
Kieltämättä olet aika hyvin käynyt sähköpuolta läpi
ja laitteita on vaihdeltu paljon.
Jos mahdollista, niin kannattaisi harkita testerin käyttöä
sähköisten vikojen löytämiseksi. Jos vika on johdoissa,
liittimissä tai maadoituksissa, niin testeri voi löytää vian,
vaikka osaa vaihtamalla ei löytyisi.
Voisitko kertoa, miten vika ilmeni ensimmäistä kertaa?
Toimiko auto hyvin siihen asti?
Tehtiinkö autoon jotain muutoksia juuri ennen vikaa?
Onko vika pysynyt samana?
Riippuuko vika jostain asiasta, kuten lämpötilasta,
kosteudesta, nopeudesta tms?
Tuo pauke pakoputkessa tarkoittaa, että seos palaa vasta
pakoputkessa. Seos tuskin on niin rikkaalla, että se ei ehtisi
palaa pytyssä, vaan luulen että se ei lainkaan pala silloin
jossain pytyssä, kuten myös totesit. Jos pyttyyn tulee bensaa,
mutta se ei pala, niin kyseessä on kipinän puute. Koska
auto välillä toimii hyvin, kyseessä ei voi olla mekaaninen
vika. Ilmavuodoksi tuo toiminta vaihtelee minusta liian paljon,
tosin en ole itse havainnut asiaa. Mutta luulisin, että kipinä
joko häviää tai sen ajoitus vaihtelee rajusti. Kipinän häviäminen
voisi johtua suurjännitepuolesta, mutta sen olet uusinut,
tosin tarvikeosilla. Toivottavasti tulpat ja tulpanjohdot ovat
oikeaa tyyppiä. Kipinän ajoituksen vaihtelu voisi johtua siitä
kammenkulman anturista, mutta sen olet vaihtanut.
En ole tarkemmin tutustunut tuohon anturiin, mutta
korjauskäsikirja listaa anturivian mahdolliseksi tässä tapauksessa,
"osien välinen etäisyys on liian suuri" .
Onko anturi Hall-anturi eli pyörivässä osassa on magneetti ja
kiinteä osa tuottaa pulssin magneetin mennessä ohi? Oliko
magneetti myös kunnossa eikä rautahiukkasten peitossa?
vielä hankalampi. Suo anteeksi, että lauomme kaikkia
mahdollisia arvauksia, mutta muuta mahdollisuutta ei
taida olla.
Itse olen oppinut, että bensamoottorisessa autossa
käyntihäiriöt ovat erittäin todennäköisesti sähköpuolella.
Kieltämättä olet aika hyvin käynyt sähköpuolta läpi
ja laitteita on vaihdeltu paljon.
Jos mahdollista, niin kannattaisi harkita testerin käyttöä
sähköisten vikojen löytämiseksi. Jos vika on johdoissa,
liittimissä tai maadoituksissa, niin testeri voi löytää vian,
vaikka osaa vaihtamalla ei löytyisi.
Voisitko kertoa, miten vika ilmeni ensimmäistä kertaa?
Toimiko auto hyvin siihen asti?
Tehtiinkö autoon jotain muutoksia juuri ennen vikaa?
Onko vika pysynyt samana?
Riippuuko vika jostain asiasta, kuten lämpötilasta,
kosteudesta, nopeudesta tms?
Tuo pauke pakoputkessa tarkoittaa, että seos palaa vasta
pakoputkessa. Seos tuskin on niin rikkaalla, että se ei ehtisi
palaa pytyssä, vaan luulen että se ei lainkaan pala silloin
jossain pytyssä, kuten myös totesit. Jos pyttyyn tulee bensaa,
mutta se ei pala, niin kyseessä on kipinän puute. Koska
auto välillä toimii hyvin, kyseessä ei voi olla mekaaninen
vika. Ilmavuodoksi tuo toiminta vaihtelee minusta liian paljon,
tosin en ole itse havainnut asiaa. Mutta luulisin, että kipinä
joko häviää tai sen ajoitus vaihtelee rajusti. Kipinän häviäminen
voisi johtua suurjännitepuolesta, mutta sen olet uusinut,
tosin tarvikeosilla. Toivottavasti tulpat ja tulpanjohdot ovat
oikeaa tyyppiä. Kipinän ajoituksen vaihtelu voisi johtua siitä
kammenkulman anturista, mutta sen olet vaihtanut.
En ole tarkemmin tutustunut tuohon anturiin, mutta
korjauskäsikirja listaa anturivian mahdolliseksi tässä tapauksessa,
"osien välinen etäisyys on liian suuri" .
Onko anturi Hall-anturi eli pyörivässä osassa on magneetti ja
kiinteä osa tuottaa pulssin magneetin mennessä ohi? Oliko
magneetti myös kunnossa eikä rautahiukkasten peitossa?
En bensamersuista tiedä mittään, mutta jumittava pakoventtiilikin on joskus merkillisiä kerrannaisia ruiskuvärkkeihin aiheuttanut.
Oma (lainattu) teoria:
-pakovena jumittaa hiukan auki jolloin mäntä lykkää seokset pakokanavaan jossa vain osa palaa aiheuttaen pauketta ja käsittämättömiä lambada-arvoja
-ruisku sitten tottelee tyhmänä sitä mitä lambada käskee jonka seuraamuksena muutkin pytyt sekoilevat
Tämmöistä olen kuullut tapahtuneen.
Oliko puristuspaineita mittailtu? Oliko jonkun pytyn tulppa erilainen muihin verrattuna? Toimiiko lisäilmaluisti herkistelyn johdosta/huolimatta?
Oma (lainattu) teoria:
-pakovena jumittaa hiukan auki jolloin mäntä lykkää seokset pakokanavaan jossa vain osa palaa aiheuttaen pauketta ja käsittämättömiä lambada-arvoja
-ruisku sitten tottelee tyhmänä sitä mitä lambada käskee jonka seuraamuksena muutkin pytyt sekoilevat
Tämmöistä olen kuullut tapahtuneen.
Oliko puristuspaineita mittailtu? Oliko jonkun pytyn tulppa erilainen muihin verrattuna? Toimiiko lisäilmaluisti herkistelyn johdosta/huolimatta?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Sama vika omassa koslassani M102 2.0, vika paikallistettu helvetinmoisen etsinnän jälkeen ilmamäärämittarin anturiin.. Osa kuluu jo 150-200tkm jälkeen ja alkaa sekoittamaan tyhjäkäyntiä. Tuo että se jättää se hetkeksi esim. 2000rpm johtuu juuri siitä että se anturi luulee että kone ottaa helvetisti ilmaa (anturilta väärä arvo) ja säätää seoksen vääräksiSiPe_ kirjoitti:Itsellä täysin sama homma Ei se haittaa mutta voipi olla noloa kun esim. koulun pihasta lähtee ja pysähtyy risteykseen jolloin kiekat jää sinne pariin tonniin hetkeksi huutamaancatti kirjoitti:Meillä kans vikaa.
Mikähän tuossa meidän 300 Essä on (automaatti, vm 91)? Käy ja kukkuu eikä muuten mitään ongelmia ole ollut (koputtaa puuta) mut tyhjäkäynti jää välillä huutamaan. Eli aika usein se ei laske normaaliin, vaan jää huutamaan parin tonnin kieppeille. Mittään ei ole vielä tehty asian eteen, toista vuotta ajettu sen kans Eli vika ei ole iso haitta mut vois kai sen korjatakin...
viewtopic.php?t=18613
että tällasta...
Lisää aiheesta: viewtopic.php?t=16012
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81
-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Kiitoksia tiedostaSwataia kirjoitti:Sama vika omassa koslassani M102 2.0, vika paikallistettu helvetinmoisen etsinnän jälkeen ilmamäärämittarin anturiin.. Osa kuluu jo 150-200tkm jälkeen ja alkaa sekoittamaan tyhjäkäyntiä. Tuo että se jättää se hetkeksi esim. 2000rpm johtuu juuri siitä että se anturi luulee että kone ottaa helvetisti ilmaa (anturilta väärä arvo) ja säätää seoksen vääräksiSiPe_ kirjoitti:Itsellä täysin sama homma Ei se haittaa mutta voipi olla noloa kun esim. koulun pihasta lähtee ja pysähtyy risteykseen jolloin kiekat jää sinne pariin tonniin hetkeksi huutamaancatti kirjoitti:Meillä kans vikaa.
Mikähän tuossa meidän 300 Essä on (automaatti, vm 91)? Käy ja kukkuu eikä muuten mitään ongelmia ole ollut (koputtaa puuta) mut tyhjäkäynti jää välillä huutamaan. Eli aika usein se ei laske normaaliin, vaan jää huutamaan parin tonnin kieppeille. Mittään ei ole vielä tehty asian eteen, toista vuotta ajettu sen kans Eli vika ei ole iso haitta mut vois kai sen korjatakin...
viewtopic.php?t=18613
että tällasta...
Lisää aiheesta: viewtopic.php?t=16012
Täytyy lisätä tämä tarkistus listalle. Lisäilmaluisti, ylijännitesuojarele sekä ilmamäärämittarin anturi siis pitää tarkistaa etsimieni ja saamieni tietojen mukaan. Jos tämän jälkeen ei eroa tyhjäkäyntiin tule, saa minun puolestani jäädä sille sijoilleen, mikäli vielä toimii
kunnei se niin kauhian hirveen iso haitta ole, ainakaan vielä
Nyt vähän pitempi virsi.
Kesällä alkoi, sitä ennen toiminut kaksi vuotta kuin junan vessa.
Mitään muutoksia ei autoon tehty, paitsi keväällä poppikoneelle asennettin vahvistin.
( aikajärjestyksessä )
Kesällä käynnistyi hyvin, joskus röplötti hetken, ei kestänyt kaasua
vaan meinasi sammua, ABS valo syttyi.
Hetken odoteltua kone selkesi ja toimi hyvin. Tämä vaiva katosi ja
jatkossa käynnistyi oikein hyvin, abs valo vaan jäi palamaan.
Ajossa ei ongelmia.
Seuraavaksi alkoi syksyllä
* nykiä tasakaasulla ajattaessa pikkasen, ei mitenkään pahasti
* satunnaisesti risteyksiin saavuttaessa, kytkin pohjaan ja uudelleen
liikkeelle; jos tyhjäkäynti n 1000rpm, nyki aivan sairaasti ja tupsautteli
nokea. Ei kuitenkaan sammunut vaan kun polkaisi kytkintä uudestaan
toimi ok.
* välillä alkoi nykiä, oikein jumpata tasakaasullakin ajettaessa, kytkin
pohjaan hetkeksi auttoi ja meno saattoi taas jatkua.
* Kun alkoi nykiä, tyhjäkäynti yli 1000, ei kestänyt kaasua yhtään ja
meinasi sammua. Ja jos yritti antaa kaasua: sammuminen.
Sammumisen jälkeen ei meinannut lähteä käyntiin millään, mutta n.5
minuutin päästä lähti kuitenkin käymään normaalisti.
Saattoi toimia päivän pari ihan ok, mutta sitten oireet tulivat takaisin.
Lähti käymään kerrasta, kävi nätisti tyhjäkäyntiä.
Tässä vaiheessa vaihdettiin ylijännitesuojarele, tulpat, tulpanjohdot,
puola, tarkastettiin sähköliittimiä ja alipaineletkuja. Ei muutosta.
Vietiin Hartikaiselle, vaihtoivat virranjakajan. Ei muutosta.
Kypsytti.
Sitten myöhemmin syssyllä
* Kone toimi hetken ihan hyvin, otti kierroksia mainiosti ja kulku ok.
hetken päästä alkoi tyhjäkäynti vaeltaa välillä 700-1500 ja ilmaantuivat
edellämainitut oireet. Ilmamäärämittarin lautanen laski n. 5mm oireiden
ilmaantuessa.
Tässä vaiheessa vietiin korjaamolle, kokeilivat kahta määräjakajaa
ja vaihtoivat ruiskunohjausyksikön.
Mittailivat ja tarkistivat bensapumpun releen, antureita, bensanpaineita ja
sytytystä, kaikki kuulemma ok. Ei löytynyt vikaa, toimi yhden päivän
kunnes oireet alkoivat taas.
Sitten tehtiin itse:
vaihdettiin kammenkulma-anturi, putsattiin lisäilmaluisti, putsattiin
alipaineletkuja ja sähköliitoksia, tarkastettiin moottorin maadoitus.
Toimi päivän -> oireet takasi, en yllättynyt kauheasti.
Sitten tarinassa tapahtui:
Tyhjennettiin bensatankki, ei löytynyt vettä tai roskaa.
Vaihdettiin pa-suodatin, irroitettiin pakoputkisto, ei ollut tukossa.
Molemmat bensapumput hurisi kauniisti.
Käytettiin vnettiilikoppaa irti ja pyöritettiin startilla, kaikki venat näytti
toimivan. STP-suutinlitku tankkiin.
Kokeiltiin kolmannella ruiskunohjausyksiköllä.
Toimi pitkään ja hartaasti tyhjäkäynnillä välillä kaasutellen.
Tyhjäkäynti n 700, nätisti kävi.
Peruutus tallista, pihalle kurvailemaan, ei käynyt kaikilla, röpötti.
Takas halliin, käytiin kaikki syttyosat läpi, ei löytynyt mitään.
Vaihdettiin syttylätyskä, ei vaikutusta. Autossa siis, kuskilla
v-käyrä nousi huippulukemiin ja jakarit lensi ...
Tänään tapahtunutta:
Mitattiin ne ylijännitesuojareleen navat, nollaa näytti.
Vaihdettiin suihkusuuttimet ( Bocsh )
Käynnistettiin, aloitti tyhjäkäyntiaaltoilun melkein heti, kaasua
painettaessa pyrki sammumaan. Oli lämpimässä tallissa yön...
Heitettiin ECU lepikkoon ja käynnistettiin:
kävi niiiin nätisti, vastasi kaasuun nikottelematta, ärjyi oikein,
kaikki pytyt mukana, ei pauketta eikä nokea.
Kymysyksiä:
Onko määräjäkaja+ECU missään yhteyksissä sytytyksen
ohjausyksikköön, ts. keskusteleeko ne keskenään?
Onko nyt niin, että joku anturi antaa jotain ihme arvoja ja ECU yrittää
korjata käyntiä mutta koko systeemi sekoaa?
Kammenkulma-anturista
Käsittääkseni just niinkuin Jarkko N arvelikin.
Se on semmoinen vähän ABS-anturin näköinen pötikkä, todennäköisesti
lukee sitä magneettia joka on missä, vauhtipyörässäkö? Miten tuo
magneetti putsataan? Puhaltelin kyllä sinne paineilmaa...
Puristuspaineita ei ole mitattu vielä, kaikki tulpat samalaisia ei
eroa. Kun ei ole kattia, ei ole lambadaakaan.
Lisäilmaluisti; pitääkö sen mennä kokonaan kiinni? Foorumilla
joku sanoi että pitää, toinen että pitää jäädä rakoa. Tässä jää n. 1.5mm
rakoa. Ilmeisesti sitä voisi säätää siitä kuusiokoloruuvvista? Säätelenkö?
Minua ei tuo tyhjäkäynnin vaeltelu kauheasti haittaisi, mutta tuo
risteyksiin sammuilu ottaa pattiin, varsinkin neljän ruuhkassa.
Pitänee aukaista tuo ilmamäärämittarin anturi, onhan mulla niitä kaks....
Jösses ku tuli paljon tekstiä, mie luppaan etten ennää kirjota ku ruuneperi
Kesällä alkoi, sitä ennen toiminut kaksi vuotta kuin junan vessa.
Mitään muutoksia ei autoon tehty, paitsi keväällä poppikoneelle asennettin vahvistin.
( aikajärjestyksessä )
Kesällä käynnistyi hyvin, joskus röplötti hetken, ei kestänyt kaasua
vaan meinasi sammua, ABS valo syttyi.
Hetken odoteltua kone selkesi ja toimi hyvin. Tämä vaiva katosi ja
jatkossa käynnistyi oikein hyvin, abs valo vaan jäi palamaan.
Ajossa ei ongelmia.
Seuraavaksi alkoi syksyllä
* nykiä tasakaasulla ajattaessa pikkasen, ei mitenkään pahasti
* satunnaisesti risteyksiin saavuttaessa, kytkin pohjaan ja uudelleen
liikkeelle; jos tyhjäkäynti n 1000rpm, nyki aivan sairaasti ja tupsautteli
nokea. Ei kuitenkaan sammunut vaan kun polkaisi kytkintä uudestaan
toimi ok.
* välillä alkoi nykiä, oikein jumpata tasakaasullakin ajettaessa, kytkin
pohjaan hetkeksi auttoi ja meno saattoi taas jatkua.
* Kun alkoi nykiä, tyhjäkäynti yli 1000, ei kestänyt kaasua yhtään ja
meinasi sammua. Ja jos yritti antaa kaasua: sammuminen.
Sammumisen jälkeen ei meinannut lähteä käyntiin millään, mutta n.5
minuutin päästä lähti kuitenkin käymään normaalisti.
Saattoi toimia päivän pari ihan ok, mutta sitten oireet tulivat takaisin.
Lähti käymään kerrasta, kävi nätisti tyhjäkäyntiä.
Tässä vaiheessa vaihdettiin ylijännitesuojarele, tulpat, tulpanjohdot,
puola, tarkastettiin sähköliittimiä ja alipaineletkuja. Ei muutosta.
Vietiin Hartikaiselle, vaihtoivat virranjakajan. Ei muutosta.
Kypsytti.
Sitten myöhemmin syssyllä
* Kone toimi hetken ihan hyvin, otti kierroksia mainiosti ja kulku ok.
hetken päästä alkoi tyhjäkäynti vaeltaa välillä 700-1500 ja ilmaantuivat
edellämainitut oireet. Ilmamäärämittarin lautanen laski n. 5mm oireiden
ilmaantuessa.
Tässä vaiheessa vietiin korjaamolle, kokeilivat kahta määräjakajaa
ja vaihtoivat ruiskunohjausyksikön.
Mittailivat ja tarkistivat bensapumpun releen, antureita, bensanpaineita ja
sytytystä, kaikki kuulemma ok. Ei löytynyt vikaa, toimi yhden päivän
kunnes oireet alkoivat taas.
Sitten tehtiin itse:
vaihdettiin kammenkulma-anturi, putsattiin lisäilmaluisti, putsattiin
alipaineletkuja ja sähköliitoksia, tarkastettiin moottorin maadoitus.
Toimi päivän -> oireet takasi, en yllättynyt kauheasti.
Sitten tarinassa tapahtui:
Tyhjennettiin bensatankki, ei löytynyt vettä tai roskaa.
Vaihdettiin pa-suodatin, irroitettiin pakoputkisto, ei ollut tukossa.
Molemmat bensapumput hurisi kauniisti.
Käytettiin vnettiilikoppaa irti ja pyöritettiin startilla, kaikki venat näytti
toimivan. STP-suutinlitku tankkiin.
Kokeiltiin kolmannella ruiskunohjausyksiköllä.
Toimi pitkään ja hartaasti tyhjäkäynnillä välillä kaasutellen.
Tyhjäkäynti n 700, nätisti kävi.
Peruutus tallista, pihalle kurvailemaan, ei käynyt kaikilla, röpötti.
Takas halliin, käytiin kaikki syttyosat läpi, ei löytynyt mitään.
Vaihdettiin syttylätyskä, ei vaikutusta. Autossa siis, kuskilla
v-käyrä nousi huippulukemiin ja jakarit lensi ...
Tänään tapahtunutta:
Mitattiin ne ylijännitesuojareleen navat, nollaa näytti.
Vaihdettiin suihkusuuttimet ( Bocsh )
Käynnistettiin, aloitti tyhjäkäyntiaaltoilun melkein heti, kaasua
painettaessa pyrki sammumaan. Oli lämpimässä tallissa yön...
Heitettiin ECU lepikkoon ja käynnistettiin:
kävi niiiin nätisti, vastasi kaasuun nikottelematta, ärjyi oikein,
kaikki pytyt mukana, ei pauketta eikä nokea.
Kymysyksiä:
Onko määräjäkaja+ECU missään yhteyksissä sytytyksen
ohjausyksikköön, ts. keskusteleeko ne keskenään?
Onko nyt niin, että joku anturi antaa jotain ihme arvoja ja ECU yrittää
korjata käyntiä mutta koko systeemi sekoaa?
Kammenkulma-anturista
Käsittääkseni just niinkuin Jarkko N arvelikin.
Se on semmoinen vähän ABS-anturin näköinen pötikkä, todennäköisesti
lukee sitä magneettia joka on missä, vauhtipyörässäkö? Miten tuo
magneetti putsataan? Puhaltelin kyllä sinne paineilmaa...
Puristuspaineita ei ole mitattu vielä, kaikki tulpat samalaisia ei
eroa. Kun ei ole kattia, ei ole lambadaakaan.
Lisäilmaluisti; pitääkö sen mennä kokonaan kiinni? Foorumilla
joku sanoi että pitää, toinen että pitää jäädä rakoa. Tässä jää n. 1.5mm
rakoa. Ilmeisesti sitä voisi säätää siitä kuusiokoloruuvvista? Säätelenkö?
Minua ei tuo tyhjäkäynnin vaeltelu kauheasti haittaisi, mutta tuo
risteyksiin sammuilu ottaa pattiin, varsinkin neljän ruuhkassa.
Pitänee aukaista tuo ilmamäärämittarin anturi, onhan mulla niitä kaks....
Jösses ku tuli paljon tekstiä, mie luppaan etten ennää kirjota ku ruuneperi
Melko tollo tuo systeemi, ei paljo määräjakajan toimintaan vaikuttavia osia muita kuin tuo numero 7, eli EHA.
Laita ECU nyt peliin takaisin ja nykäise ehalta pistike irti.
Kerro mitä tapahtui.
Jos oireilu taas poistuu, EHA on silloin vaikuttanut seoksen säädöillään käyntihäiriöihin. Seuraavaksi mietitään toimiiko EHA oikein, käskyjen mukaan. Voi toimiakin jos ilmamäärämittarin potikka, vai mikä se on, sekoilee.
EHA:n toiminta on milliamppeeripohjaista. Jos laittaa johdot väliin, voi seurata käskytystä: Näyttö negatiivinen- seosta yritetään saada laihemmaksi, ja positiivisella päinvastoin. Toiminta-alue oli muistaakseni +/- 10mA. Syötönkatkaisu moottorijarrutuksessa voi saada jopa -60mA virran EHA:lle.
Laita ECU nyt peliin takaisin ja nykäise ehalta pistike irti.
Kerro mitä tapahtui.
Jos oireilu taas poistuu, EHA on silloin vaikuttanut seoksen säädöillään käyntihäiriöihin. Seuraavaksi mietitään toimiiko EHA oikein, käskyjen mukaan. Voi toimiakin jos ilmamäärämittarin potikka, vai mikä se on, sekoilee.
EHA:n toiminta on milliamppeeripohjaista. Jos laittaa johdot väliin, voi seurata käskytystä: Näyttö negatiivinen- seosta yritetään saada laihemmaksi, ja positiivisella päinvastoin. Toiminta-alue oli muistaakseni +/- 10mA. Syötönkatkaisu moottorijarrutuksessa voi saada jopa -60mA virran EHA:lle.
ECU keskustelee sytytysmodulin kanssa.. sytytys moduli ei suoranaisesti määräjakan kanssa keskustele, mutta ECU:n välityksellä tokijiiär kirjoitti:
Kymysyksiä:
Onko määräjäkaja+ECU missään yhteyksissä sytytyksen
ohjausyksikköön, ts. keskusteleeko ne keskenään?
KE-Jetin systeemi on helvetin monimutkainen ja vika-altis juuri sen takia että siinä on käytetty kahta ruiskusysteemiä (mekaanista K-jettiä ja sähköruiskua).
Kaaviokuva KE-Jetistä:
http://www2.kyamk.fi/~ael6sisu/kuvia/MB/kejet.jpg
ECU siis ohjaa periaatteessa vain sytytystä, lisäilmaluistia (tyhjäkäynti) ja polttoaineen hienosäätöä.
Jos kierroslukumittarisi toimii luultavimmin on vauhtipyörän anturi ok.
Suosittelen kyllä ottamaan sen ilmamäärämittarin anturin irti! Todennäköisimmin vika löytyy siitä.. valitettavasti niitä ei enää valmisteta (KIITOS BOSCH) ja kl-pojat sanoivat etteivät enää saa niitä hankittua
Kuva omasta anturistani: http://sooda.dy.fi/fpaste/index.php?UTk&avase
Jos omasi näyttää tuolta tai kuluneemmalta (mustien alueiden pitäisi olla mustia, ei harmaita kuten tuossa "tyhjäkäyntialueella"), aiheuttaa se juuri tuon tyhjäkäyntiongelman. Kuluneessa kohdassa ECU ei saa oikeaa ilmamäärätietoa ja sekottaa tyhjäkäynnin täysin. Yritän metsästää josko löydän antureita vielä uutena jostain, vaihtoehto olisi jos joku kuka tietäisi miten tuollaisen hiilikalvon voisi korjata..
Muista merkitä ennen irroitusta vaikkapa tussilla sen anturin oikea asento! Tuo on erittäin tarkka asennostaa, tosin jos se on paskana niin hieman vinoon asentaminenkin saattaa auttaa väliaikaisesti käyntiä. Oikea säätäminen ehjällä anturilla tehdään yleismittarilla tai oskilloskoopilla! Säätöohjeet löydät täältä:
http://www.sg-motorsports.com/AFS%20Pot%20write-up.htm
PS. Ja älä ruuvaa sitä lisäilmaluistin säätöruuvia! Se on lukittu yleensä lakalla ja sen kuuluu olla hieman raollaan, lepoasennossa.
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81
-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Koitimpa metsästää googelilla, jos itse tulee juuri tuota tarvitsemaan, part numberia hakusanana käyttäen. Seuraava löyty:
http://www.autoteile-shopping.com/ats/d ... id=1240021
Sanakirja ei saanut selkoa tuosta STECKHUELSE sanasta, osaako joku suomentaa, onko oikea osa edes? Hinta aika raju
Olisiko sielläkin juuri sähköpuolen kanssa ongelmia ollut, koska jos auto ei startannut > akun johdon nyppäsi irti ja antoi olla pari tuntia, sähkölaitteet jotenkin nollasivat itsensä tms, jonka jälkeen lähti käyntiin kuin mitään vikaa koskaan ollutkaan
Ajelun jälkeen jos vaikka kauppaan pysähtyi, saattoi käydä niin että eipä enää takasin tullessa käymään lähtenyt... Jos vaikka puolen tunnin päästä koitti uudestaan, saattoi lähteä taas käymään aivan normaalisti, ilman mihinkään koskematta. Tätä tapahtui siis täysin satunnaisesti, tiedä sitten mistä riippui ja missä vika.
http://www.autoteile-shopping.com/ats/d ... id=1240021
Sanakirja ei saanut selkoa tuosta STECKHUELSE sanasta, osaako joku suomentaa, onko oikea osa edes? Hinta aika raju
Sedän 300E -86 tuppaili myös sammuilemaan saati usein ei lähtenyt edes käyntiin En tiedä mitä kaikkea osaa siihen vaihdettiin, mutta vehon mersuhuoltoexperteillä se ainakin oli näytettävänä eivätkä siellä löytäneet konehuoneesta mitään vikaaMinua ei tuo tyhjäkäynnin vaeltelu kauheasti haittaisi, mutta tuo
risteyksiin sammuilu ottaa pattiin, varsinkin neljän ruuhkassa.
Olisiko sielläkin juuri sähköpuolen kanssa ongelmia ollut, koska jos auto ei startannut > akun johdon nyppäsi irti ja antoi olla pari tuntia, sähkölaitteet jotenkin nollasivat itsensä tms, jonka jälkeen lähti käyntiin kuin mitään vikaa koskaan ollutkaan
Ajelun jälkeen jos vaikka kauppaan pysähtyi, saattoi käydä niin että eipä enää takasin tullessa käymään lähtenyt... Jos vaikka puolen tunnin päästä koitti uudestaan, saattoi lähteä taas käymään aivan normaalisti, ilman mihinkään koskematta. Tätä tapahtui siis täysin satunnaisesti, tiedä sitten mistä riippui ja missä vika.
Älä muuta virka...Melko tollo tuo systeemi
Ecu takas, eha irti ja starttaamaan... Ei lähteny käyntiin, lupaili, mutta ei.Laita ECU nyt peliin takaisin ja nykäise ehalta pistike irti.
Kerro mitä tapahtui.
Eha takas, lähti heti, kävi suht nätisti, tyhjäkäynti ensi jotain 900 tipahti kohta 700 rpm.... Eli nyt sillä oli vissiin hyvä päivä...
Unohtu tuo mittari kotia, mittaillaanpa kohta.
Jos kierroslukumittarisi toimii luultavimmin on vauhtipyörän anturi ok.
Kiekkamittari toimii
Näyttää tältä, mielestäni suht hyvä. Vähän kulumaa siinä kyllä on.Jos omasi näyttää tuolta tai kuluneemmalta
En ruuvvaa, enJa älä ruuvaa sitä lisäilmaluistin säätöruuvia!
Tätäkin jo yritetty, kytkin kyllä toimii.ota sen kaasuvivuston yhteydessä olevan mikrokytkimen johto irti
Kiinnitimpä huomion tuohon economy-mittariin.
Sehän mittaa alipainetta imusarjassa ja pitääisi olla
lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä siellä vasemmassa reunassa ihan tapissa? Joohan?
No tässä se oli reilu puoli senttiä tapista oikealle kun kone kävi
suht nätisti tyhjäkäyntiä 700rpm.
Kun nosti kierrokset ripeästi 1500, heilahti se punaiselle alueelle,
niin kuin pitääkin.
Mutta kun piti kierrokset hetken siellä 1500:ssa
neula heilahti vasemmalle tappiin. Kun löysäsi tyhjäkäynnille,
tipahti se taas tuon 5mm oikealle. Mitä mitä?
Tässä vaiheessa kone kävi vielä nätisti.
Pidin kierroksia parikymmentä sekunttia 3500:ssa ja sitten se sekosi.
Alkoi tyhjäkäynti vaeltamaan ja paukkui että röpötti.
Economy mittarin neula heilui pahimmillaan siellä punaisen alueen reunalla. Ja koska kuvat on kivoja, tässä tämmöinen...
Mistäs tämä tämmöinen johtuu?
Vaikka sitä lambadaa ei olekkaan, onko tässä nyt syy siihen-pakovena jumittaa hiukan auki jolloin mäntä lykkää seokset pakokanavaan jossa vain osa palaa aiheuttaen pauketta ja käsittämättömiä lambada-arvoja
paukkeeseen.. Kun käytetään kierroksia niin joku pakovena/nostaja
kanittaa ja käynti huononee ja "aivot" yrittää korjata tilannetta
mutta se vaan pahenee...
Jatketaan hutkimuksia
Eli ei vaikuttanut käyntiin?Lainaus:
ota sen kaasuvivuston yhteydessä olevan mikrokytkimen johto irti
Tätäkin jo yritetty, kytkin kyllä toimii.
Joskus tuo kierrosten humppaus johtuu tuon kytkimen väärästä säädöstä (katkoo syöttöä joutokäynnilläkin).
Senhän pitäisi katkaista vain moottorijarrutuksen aikana.
Missäs kunnossa nokka-akseli mahtaa olla, tuohan on sen ikäinen että se saattaa olla loppu jos ei ole vaihdettu vielä
Tuo alipaineen muuttuminen saattaisi johtua siitäkin.
Noissa koneissahan tuppaa venttiilin ohjuritkin väljistymään aika reilusti...
Ja kulahtanut nenäkeppi vaan pahentaa asiaa.
Tuolla alussa oli maininta poltoaineen painemittauksesta, mitattiinko myös ohjauspaine eli eha:n säätämä paine?
nonnii, eilen rassattiin taas...
Ny vaihdettiin
* lisäilmaluisti
* lämpötila-anturi
* tulpat
mitattiin puristuspaineet, kaikissa 12 -12,5kg, onx noi ok
ja kas, sehän käy kuin kello
Käynnistyy kuin palmun alta, tyhjäkäynti tasainen 700 rpm,
ei röpötä eikä pätki, ei tule nokea putkesta,
kestää kierroksia nätisti.
No eipä vielä nielaista ennen kuin tipahtaa, on se tehnyt sitä
ennenkin, että on toiminut kivasti päivän pari.
Ainut mikä vielä mättää on tuo economy-mittari.
Tyhjäkäynnillä se neula on itsepintaisesti siinä E:n kohdalla
eli n. 5mm tapista oikkealle.
Joku alipaineletku irti jossain
Mittari sökö/letku tukossa
Joku kallis ja äärimmäisen hankalasti paikallistettava vika
Kiitoksia kuulijoille
ainii
mersu kuulemma vähän vieraampi. Volvo-miehiä.....
Ny vaihdettiin
* lisäilmaluisti
* lämpötila-anturi
* tulpat
mitattiin puristuspaineet, kaikissa 12 -12,5kg, onx noi ok
ja kas, sehän käy kuin kello
Käynnistyy kuin palmun alta, tyhjäkäynti tasainen 700 rpm,
ei röpötä eikä pätki, ei tule nokea putkesta,
kestää kierroksia nätisti.
No eipä vielä nielaista ennen kuin tipahtaa, on se tehnyt sitä
ennenkin, että on toiminut kivasti päivän pari.
Ainut mikä vielä mättää on tuo economy-mittari.
Tyhjäkäynnillä se neula on itsepintaisesti siinä E:n kohdalla
eli n. 5mm tapista oikkealle.
Joku alipaineletku irti jossain
Mittari sökö/letku tukossa
Joku kallis ja äärimmäisen hankalasti paikallistettava vika
Kiitoksia kuulijoille
ainii
Ei vaikuta tyhjäkäyntiin, eiEli ei vaikuttanut käyntiin?
Ei ole vaihdettu. Päällisinpuolin ok, mutta mistä tuon tietääMissäs kunnossa nokka-akseli mahtaa olla, tuohan on sen ikäinen että se saattaa olla loppu jos ei ole vaihdettu vielä
Kyllä joo, kaveri joka sitä rassasi tuntee kyllä jetronikin metkut, muttapoltoaineen painemittauksesta, mitattiinko myös ohjauspaine
mersu kuulemma vähän vieraampi. Volvo-miehiä.....
No sen kyllä näkee silmällä jos on kulahtanut nokat, lienee siis ok.jiiär kirjoitti:
Ainut mikä vielä mättää on tuo economy-mittari.
Tyhjäkäynnillä se neula on itsepintaisesti siinä E:n kohdalla
eli n. 5mm tapista oikkealle.
Joku alipaineletku irti jossain
Mittari sökö/letku tukossa
Joku kallis ja äärimmäisen hankalasti paikallistettava vika
Ei ole vaihdettu. Päällisinpuolin ok, mutta mistä tuon tietääMissäs kunnossa nokka-akseli mahtaa olla, tuohan on sen ikäinen että se saattaa olla loppu jos ei ole vaihdettu vielä
Ja tuo economy-mittari näyttää ihan oikein. jos joutokäynnillä on muutaman millin tapista...
Moi ! Mulla alkoi oireilee auto (230e -85)eilen vähän samalla lailla.tyhjäkäynti on seilannut pitemmän aikaa mut eilisen jälkeen kone yskii jos potkaisee kaasun pohjaan niin kulkee hyvin normaali ajossa siis nykii yskii.Käy tyhjällä käynnillä aika hyvin autolla ei voi nyt ajaa.Pistänkö myyntiin vai kannattaako yrittää korjata ?
Koekkeile näitä ensin myyntiä, ei maksa paljoKEKE kirjoitti:Pistänkö myyntiin vai kannattaako yrittää korjata ?
* tarkista tulpat ja vaihda tarvittaessa
* tarkista ja putsaa virranjakaja
* putsaa lisäilmaluisti ( ohje foorumilla, käytä hakua )
* tarkista ylijännitesuojareleen sulakkeet
* tarkista alipaineletkut ja se ilmamäärämittari/määräjakajan kumikaukalo
* tarkista että mikrokytkin kaasuvivustossa toimii
* fortea tms bensan sekaan
* kokeile varmasti toimivaa ruiskunohjausykikköä ( ECU ) jos saat jostain lainaan
* mittaa puristukset
Jos näillä ei parane, menee osien vaihteluksi ja se
saattaa maksaa.
Itselleni ei selvinnyt että missä se vika loppujen lopuksi oli,
vaihdoin todennäköisesti osia ihan turhaan.