300e käyntivaivaa

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
jiiär
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2007 17:34
Paikkakunta: Kajaani

300e käyntivaivaa

Viesti Kirjoittaja jiiär »

Päevää taloon :!:

Kyselin jo tuolla toisella foorumilla ummet ja lammet koskien koslaani ja kaikkia vinkkejä on tullut kokeiltua,
mutta lapinlahden lintuja lainatakseni
" se ei käy, se ei kertakaikkiaan käy".
Mäsä siis.
Tässä pari päivää se kyllä pelasi kuin enkeli, mutta vika tuli takas.
On ns. vaeltava vika, välillä toimii, useimmiten ei. :evil:

No lyhyestä virsi kaunis...
Pulkka on '87 W124 300TE 4-matic 12-v jetronikilla ja manuaaliaskilla ilman kattia.
Nykyiset oireet:
*tyhjäkäynti vaeltaa 700-2500, välillä jää pitemmäksikin ajaksi tuonne 1500 rpm
* kun saavutaan risteykseen, jos tyhjäkäynti siellä yli 1000, meinaa se sammua uudelleen liikkeelle lähdettäessä
ja joskus sammuukin.
Eikä meinaa enää käynnistyä. Jos tyhjäkäynti normaali,
lähtee kuin hauki rannasta.
* kun kosla paikallaan ja polkaisee kaasupoljinta, paukkuu pakoputkessa iloisesti ja nokea lentää ( seos rikkaalla ?)
* välillä ei käy kaikilla pyttylöisillä

Sille on tehty vaikka mitä
vaihdettu:
virranjakaja ( Veho )
puola ( tarvike )
tulpat ( NGK )
Tulpanjohdot ( tarvike )
määräjakaja & ilmamäärämittari ( purkuosa, kokeiltu kahta yksikköä )
kammenkulma-anturi ( purkuosa )
Ruiskun ohjausyksikkö ( purkuosa, kokeiltu kahta eri lååtaaa )
polttoainesuodatin ( tarvike )
ilmansuodatin ( tarvike )
sytytyksenohjausyksikkö ( purkuosa, kokeiltu kahta eri lätyskää )

Rassattu:
Ruiskittu pilottia ympäri konehuonetta ilmavuotoa etsien
tarkastettu alipaineletkuja ja sähköjohtoja
tarkastettu/ puhdistettu liittimiä
tarkastettu moottorin maadoitus
puhdistettu pakoputki
tyhennetty polttoainetankki
puhdistettu lisäilmaluisti
lämpötila-anturin tarkistus
polttoainepaineen mittaus
lorotettu stp suuttimen puhdistus litkut tankkiin
tarkistettu venttiilit

seuraavaksi vaihdetaan suuttimet, tilattu jo on.

Onko armoitetuilla foorumilaislla vielä lissää ideoita, missä vika mahtaa
luurata ?
Vinkkejä otetaan vastaan, kettuilujakin kuunnellaan...


ja lopuksi kuva:
Kuva
jos vaiva ei parane tämän löytää kohta Kuusakosken plaanilta.


Kiitos ja kumarrus
Avatar
aomh
Viestit: 53
Liittynyt: 21.3.2007 13:53
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja aomh »

Joko olet ylijännitesuojareleen ja ilmamäärämittarin anturin (se musta mikä on neljällä ruuvilla kiinni) katosonut/tarkistanut/putsannut/säätänyt?
Avatar
jiiär
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2007 17:34
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jiiär »

ylijännitesuojarele vaihdettu, unohtu listasta
myös polttoainepumpun rele aukaistu ja todettu tinauksien olevan ok,
tosin voisi kokeilla varaosalla jos löytyy....

ilmamäärämittarin anturiin ei ole vielä tohdittu katsoa, mutta se on aina
vaihtunut ilmamäärämittarin/määräjakajan kanssa.....

lisäksi vielä kuvatus konehuoneesta:
Kuva
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Onko ruiskun perussäätöön kajottu? Jos on niin tiedossa on parit pajat missä osataan homma.
Ilmavuodolta vaikuttaa, seos laihenee kun jengaa lujasti. Samasta syystä sitten jättä myös käynnistymättä.
Kaasuläppä kun on kiinni, niin täytyy saada jostakin myös ilmaa..
Näin pähkäilisin. :roll:
BDA
Viestit: 17
Liittynyt: 11.11.2007 23:49
Paikkakunta: Karjala

Viesti Kirjoittaja BDA »

Herra koittelee muttei hylkää. Omassa koslassa 300 e 1989 4-matic katillisessa moottorissa kaikki viat viittasivat sytystyspuolen vikoihin , mutta kun vaihdoin uuden lambda-anturin käyntihäiriöt poistuvat.
Avatar
catti
Viestit: 1075
Liittynyt: 11.12.2007 12:33
Paikkakunta: Turun läänin Koski

Viesti Kirjoittaja catti »

Meillä kans vikaa.
Mikähän tuossa meidän 300 Essä on (automaatti, vm 91)? Käy ja kukkuu eikä muuten mitään ongelmia ole ollut (koputtaa puuta) mut tyhjäkäynti jää välillä huutamaan. Eli aika usein se ei laske normaaliin, vaan jää huutamaan parin tonnin kieppeille. Mittään ei ole vielä tehty asian eteen, toista vuotta ajettu sen kans :) Eli vika ei ole iso haitta mut vois kai sen korjatakin...
Avatar
Hamis
Viestit: 402
Liittynyt: 02.8.2007 9:01
Paikkakunta: Raahe

Re: 300e käyntivaivaa

Viesti Kirjoittaja Hamis »

jiiär kirjoitti: tulpat ( NGK )
Ja nyt kun on ollu käynti häiriöitä niin epäilen, että nuo änkeekoot on entiset :roll:
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

catti kirjoitti:Meillä kans vikaa.
Mikähän tuossa meidän 300 Essä on (automaatti, vm 91)? Käy ja kukkuu eikä muuten mitään ongelmia ole ollut (koputtaa puuta) mut tyhjäkäynti jää välillä huutamaan. Eli aika usein se ei laske normaaliin, vaan jää huutamaan parin tonnin kieppeille. Mittään ei ole vielä tehty asian eteen, toista vuotta ajettu sen kans :) Eli vika ei ole iso haitta mut vois kai sen korjatakin...
Itsellä täysin sama homma :D Ei se haittaa mutta voipi olla noloa kun esim. koulun pihasta lähtee ja pysähtyy risteykseen jolloin kiekat jää sinne pariin tonniin hetkeksi huutamaan :shock:
viewtopic.php?t=18613
että tällasta...
Avatar
jiiär
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2007 17:34
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jiiär »

romu kirjoitti:Onko ruiskun perussäätöön kajottu? Jos on niin tiedossa on parit pajat missä osataan homma.
Ilmavuodolta vaikuttaa, seos laihenee kun jengaa lujasti. Samasta syystä sitten jättä myös käynnistymättä.
Kaasuläppä kun on kiinni, niin täytyy saada jostakin myös ilmaa..
Näin pähkäilisin. :roll:
Tietääkseni ei ole koskettu.
Se oli paikallisella korjaamolla ( Kaijalainen&Kuittinen )
en hoksannut kysyä mitä kaikkea ne sille teki.
Ainakin vaihtelivat noita määräjakaja/ilmamäärämittareita, bokseja ja
mittailivat antureita ja bensanpaineita.
Sytytys heidän mielestä kunnossa ja kohdallaan.
Eivät sitte enää ehtineet paneutumaan joten rassaan sitä nyt itse....

Seos menee rikkaalle, tulpat tummassa noessa ( myös ne uudet NGT , puhdistus tai kärkivälin säätö ei auttanut).
Lisäilmaluistikin putsattiin tuhtimmalla tavaralla.

Nyt sitten kokeilin kolmatta ruiskunsäätöyksikköa, siinä oli eri mersun nummerot, mutta sillä se kävi nätisti
tyhjäkäyntiä ainaskin varttitunnin välillä kaasutellen.
Tasaisesti 700-750 rpm, nätisti korjasi kun tyhjäkäynti yritti
laskea alemmas. :happy:

Mutta, mutta.... Sitten se rupesi käymään huonosti. Tosi huonosti.
Jopa sanoisin että erittäin huonosti, pari pyttyä tuntui tipahtavan poies,
röpötti ja paukkui putkessa. :ttu:

Olisiko tuo STP-mönjä irrottanut niin paljon tavaraa että siellä olisi pari suutinta tukossa?

Ilmavuotoa ei löydy, siihenhän nuo oireet viittaisi, mutta mistä prk:stä
se sitä ilmaa ottaa, ei vjoi jymmärtää :supersad:

Nyt kjetuttaa

terveisin nimimerkki
"ostinko tonnilla osia turhaan kahden tonnin linttaan?"
:opel:
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Oireet kuulostavat kosketushäiriöltä sähköissä. Olisiko johto
poikki tai liitin sökö tai maadoitus huono...

KE-ohjauslaitteesta on päiväyksestä 643 lähtien mahdollista
saada ulos vikasignaali (15 erilaista) testilaitteella. Nämä ovat
sähkövikoja.

Suuttimet voivat vuotaa. Suuttimissa on rengasmainen kumitiiviste,
jonka vuoto nostaa hiukan tyhjäkäyntiä. Oireet sopivat huonosti tähän.

Tarkistin E-Class Owners' Biblen ja siellä kuvatut ainoat hyvin sopivat
oireet johtuivat siitä ylijännitereleestä. Mittaa nastojen 87E ja 87L
välinen vastus, se tulisi olla tasan nolla ohmia. Jos se on jotain muuta,
niin juotos on sökö. Tästä aiheutuu sammumista tai lähes sammumista,
kun auto pysähtyy. Tyhjäkäynti sahaa jatkuvasti.
Viimeksi muokannut Jarkko N, 19.12.2007 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
erkka
Viestit: 164
Liittynyt: 23.10.2006 23:39
Paikkakunta: Gakaani

Viesti Kirjoittaja erkka »

Vaihappa virranjakajan kansi alkuperäiseen, tarkista pyörijälle tulevan keskihiilen pituus ja korjaa pykineet alipaineletkujen liitokset, voisi auttaa.
Avatar
jiiär
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2007 17:34
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jiiär »

Jarkko N kirjoitti: Tarkistin E-Class Owners' Biblen ja siellä kuvatut ainoat hyvin sopivat
oireet johtuivat siitä ylijännitereleestä. Mittaa nastojen 87E ja 87L
välinen vastus, se tulisi olla tasan nolla ohmia. Jos se on jotain muuta,
niin juotos on sökö. Tästä aiheutuu sammumista tai lähes sammumista,
kun auto pysähtyy. Tyhjäkäynti sahaa jatkuvasti.
tattista, mittailempa heti aamulla tuon.
Ylijänniterele oli ensimmäinen osa joka vaihdettiin syksyllä, ihan
paikalliselta MB-myyjältä eli Hartikainen haettiin.
Sen jälkeen se kävi vielä siellä huollossakin, vaihtoivat virranjakajan
( oli se stefa vuotanut liukastetta jakajaan ).
Sanoivat että nyt kunnossa, pääsin sillä 400 metriä kun sammui
ensimmäisiin liikennevaloihin. :roll:

ABS:n valokin muuten palaa, mutta luulen sen johtuvan
katkenneesta anturinjohdosta joka ehjättiin tinaamalla...

palataan :acavallo:
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Käytäppä ruiskua ilman sähköä. Pitäisi käydä sitenkin.
Vuotaisiko kylmäkäynnistyssuutin omiaan? Öh, ilmamäärämittarin lautanen kun ei nouse, niin ei jakajan pitäisi antaa pensaakaan.
Nykäse vaikka se kk-suuttimen johto ekaksi irti.

Kipinäpuolelle seuraavaksi. Ei oo muuta mahollisuutta.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Hankala korjattava on tuo vika ja täältä sohvalta käsin
vielä hankalampi. Suo anteeksi, että lauomme kaikkia
mahdollisia arvauksia, mutta muuta mahdollisuutta ei
taida olla.

Itse olen oppinut, että bensamoottorisessa autossa
käyntihäiriöt ovat erittäin todennäköisesti sähköpuolella.
Kieltämättä olet aika hyvin käynyt sähköpuolta läpi
ja laitteita on vaihdeltu paljon.

Jos mahdollista, niin kannattaisi harkita testerin käyttöä
sähköisten vikojen löytämiseksi. Jos vika on johdoissa,
liittimissä tai maadoituksissa, niin testeri voi löytää vian,
vaikka osaa vaihtamalla ei löytyisi.

Voisitko kertoa, miten vika ilmeni ensimmäistä kertaa?
Toimiko auto hyvin siihen asti?
Tehtiinkö autoon jotain muutoksia juuri ennen vikaa?
Onko vika pysynyt samana?
Riippuuko vika jostain asiasta, kuten lämpötilasta,
kosteudesta, nopeudesta tms?

Tuo pauke pakoputkessa tarkoittaa, että seos palaa vasta
pakoputkessa. Seos tuskin on niin rikkaalla, että se ei ehtisi
palaa pytyssä, vaan luulen että se ei lainkaan pala silloin
jossain pytyssä, kuten myös totesit. Jos pyttyyn tulee bensaa,
mutta se ei pala, niin kyseessä on kipinän puute. Koska
auto välillä toimii hyvin, kyseessä ei voi olla mekaaninen
vika. Ilmavuodoksi tuo toiminta vaihtelee minusta liian paljon,
tosin en ole itse havainnut asiaa. Mutta luulisin, että kipinä
joko häviää tai sen ajoitus vaihtelee rajusti. Kipinän häviäminen
voisi johtua suurjännitepuolesta, mutta sen olet uusinut,
tosin tarvikeosilla. Toivottavasti tulpat ja tulpanjohdot ovat
oikeaa tyyppiä. Kipinän ajoituksen vaihtelu voisi johtua siitä
kammenkulman anturista, mutta sen olet vaihtanut.

En ole tarkemmin tutustunut tuohon anturiin, mutta
korjauskäsikirja listaa anturivian mahdolliseksi tässä tapauksessa,
"osien välinen etäisyys on liian suuri" .
Onko anturi Hall-anturi eli pyörivässä osassa on magneetti ja
kiinteä osa tuottaa pulssin magneetin mennessä ohi? Oliko
magneetti myös kunnossa eikä rautahiukkasten peitossa?
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

En bensamersuista tiedä mittään, mutta jumittava pakoventtiilikin on joskus merkillisiä kerrannaisia ruiskuvärkkeihin aiheuttanut. :roll:

Oma (lainattu) teoria:

-pakovena jumittaa hiukan auki jolloin mäntä lykkää seokset pakokanavaan jossa vain osa palaa aiheuttaen pauketta ja käsittämättömiä lambada-arvoja
-ruisku sitten tottelee tyhmänä sitä mitä lambada käskee jonka seuraamuksena muutkin pytyt sekoilevat

Tämmöistä olen kuullut tapahtuneen. :shock:

Oliko puristuspaineita mittailtu? Oliko jonkun pytyn tulppa erilainen muihin verrattuna? Toimiiko lisäilmaluisti herkistelyn johdosta/huolimatta?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

SiPe_ kirjoitti:
catti kirjoitti:Meillä kans vikaa.
Mikähän tuossa meidän 300 Essä on (automaatti, vm 91)? Käy ja kukkuu eikä muuten mitään ongelmia ole ollut (koputtaa puuta) mut tyhjäkäynti jää välillä huutamaan. Eli aika usein se ei laske normaaliin, vaan jää huutamaan parin tonnin kieppeille. Mittään ei ole vielä tehty asian eteen, toista vuotta ajettu sen kans :) Eli vika ei ole iso haitta mut vois kai sen korjatakin...
Itsellä täysin sama homma :D Ei se haittaa mutta voipi olla noloa kun esim. koulun pihasta lähtee ja pysähtyy risteykseen jolloin kiekat jää sinne pariin tonniin hetkeksi huutamaan :shock:
viewtopic.php?t=18613
että tällasta...
Sama vika omassa koslassani M102 2.0, vika paikallistettu helvetinmoisen etsinnän jälkeen ilmamäärämittarin anturiin.. Osa kuluu jo 150-200tkm jälkeen ja alkaa sekoittamaan tyhjäkäyntiä. Tuo että se jättää se hetkeksi esim. 2000rpm johtuu juuri siitä että se anturi luulee että kone ottaa helvetisti ilmaa (anturilta väärä arvo) ja säätää seoksen vääräksi :|

Lisää aiheesta: viewtopic.php?t=16012
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

Swataia kirjoitti:
SiPe_ kirjoitti:
catti kirjoitti:Meillä kans vikaa.
Mikähän tuossa meidän 300 Essä on (automaatti, vm 91)? Käy ja kukkuu eikä muuten mitään ongelmia ole ollut (koputtaa puuta) mut tyhjäkäynti jää välillä huutamaan. Eli aika usein se ei laske normaaliin, vaan jää huutamaan parin tonnin kieppeille. Mittään ei ole vielä tehty asian eteen, toista vuotta ajettu sen kans :) Eli vika ei ole iso haitta mut vois kai sen korjatakin...
Itsellä täysin sama homma :D Ei se haittaa mutta voipi olla noloa kun esim. koulun pihasta lähtee ja pysähtyy risteykseen jolloin kiekat jää sinne pariin tonniin hetkeksi huutamaan :shock:
viewtopic.php?t=18613
että tällasta...
Sama vika omassa koslassani M102 2.0, vika paikallistettu helvetinmoisen etsinnän jälkeen ilmamäärämittarin anturiin.. Osa kuluu jo 150-200tkm jälkeen ja alkaa sekoittamaan tyhjäkäyntiä. Tuo että se jättää se hetkeksi esim. 2000rpm johtuu juuri siitä että se anturi luulee että kone ottaa helvetisti ilmaa (anturilta väärä arvo) ja säätää seoksen vääräksi :|

Lisää aiheesta: viewtopic.php?t=16012
Kiitoksia tiedosta :wink:
Täytyy lisätä tämä tarkistus listalle. Lisäilmaluisti, ylijännitesuojarele sekä ilmamäärämittarin anturi siis pitää tarkistaa etsimieni ja saamieni tietojen mukaan. Jos tämän jälkeen ei eroa tyhjäkäyntiin tule, saa minun puolestani jäädä sille sijoilleen, mikäli vielä toimii :lol:
kunnei se niin kauhian hirveen iso haitta ole, ainakaan vielä :roll:
Avatar
jiiär
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2007 17:34
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jiiär »

Nyt vähän pitempi virsi.

Kesällä alkoi, sitä ennen toiminut kaksi vuotta kuin junan vessa.
Mitään muutoksia ei autoon tehty, paitsi keväällä poppikoneelle asennettin vahvistin.


( aikajärjestyksessä )

Kesällä käynnistyi hyvin, joskus röplötti hetken, ei kestänyt kaasua
vaan meinasi sammua, ABS valo syttyi.
Hetken odoteltua kone selkesi ja toimi hyvin. Tämä vaiva katosi ja
jatkossa käynnistyi oikein hyvin, abs valo vaan jäi palamaan.
Ajossa ei ongelmia.



Seuraavaksi alkoi syksyllä
* nykiä tasakaasulla ajattaessa pikkasen, ei mitenkään pahasti
* satunnaisesti risteyksiin saavuttaessa, kytkin pohjaan ja uudelleen
liikkeelle; jos tyhjäkäynti n 1000rpm, nyki aivan sairaasti ja tupsautteli
nokea. Ei kuitenkaan sammunut vaan kun polkaisi kytkintä uudestaan
toimi ok.

* välillä alkoi nykiä, oikein jumpata tasakaasullakin ajettaessa, kytkin
pohjaan hetkeksi auttoi ja meno saattoi taas jatkua.
* Kun alkoi nykiä, tyhjäkäynti yli 1000, ei kestänyt kaasua yhtään ja
meinasi sammua. Ja jos yritti antaa kaasua: sammuminen.
Sammumisen jälkeen ei meinannut lähteä käyntiin millään, mutta n.5
minuutin päästä lähti kuitenkin käymään normaalisti.

Saattoi toimia päivän pari ihan ok, mutta sitten oireet tulivat takaisin.
Lähti käymään kerrasta, kävi nätisti tyhjäkäyntiä.

Tässä vaiheessa vaihdettiin ylijännitesuojarele, tulpat, tulpanjohdot,
puola, tarkastettiin sähköliittimiä ja alipaineletkuja. Ei muutosta.
Vietiin Hartikaiselle, vaihtoivat virranjakajan. Ei muutosta.
Kypsytti. :hang:

Sitten myöhemmin syssyllä

* Kone toimi hetken ihan hyvin, otti kierroksia mainiosti ja kulku ok.
hetken päästä alkoi tyhjäkäynti vaeltaa välillä 700-1500 ja ilmaantuivat
edellämainitut oireet. Ilmamäärämittarin lautanen laski n. 5mm oireiden
ilmaantuessa.

Tässä vaiheessa vietiin korjaamolle, kokeilivat kahta määräjakajaa
ja vaihtoivat ruiskunohjausyksikön.
Mittailivat ja tarkistivat bensapumpun releen, antureita, bensanpaineita ja
sytytystä, kaikki kuulemma ok. Ei löytynyt vikaa, toimi yhden päivän
kunnes oireet alkoivat taas.

Sitten tehtiin itse:
vaihdettiin kammenkulma-anturi, putsattiin lisäilmaluisti, putsattiin
alipaineletkuja ja sähköliitoksia, tarkastettiin moottorin maadoitus.
Toimi päivän -> oireet takasi, en yllättynyt kauheasti. :idiot:

Sitten tarinassa tapahtui:
Tyhjennettiin bensatankki, ei löytynyt vettä tai roskaa.
Vaihdettiin pa-suodatin, irroitettiin pakoputkisto, ei ollut tukossa.
Molemmat bensapumput hurisi kauniisti.
Käytettiin vnettiilikoppaa irti ja pyöritettiin startilla, kaikki venat näytti
toimivan. STP-suutinlitku tankkiin.
Kokeiltiin kolmannella ruiskunohjausyksiköllä.
Toimi pitkään ja hartaasti tyhjäkäynnillä välillä kaasutellen.
Tyhjäkäynti n 700, nätisti kävi. :D
Peruutus tallista, pihalle kurvailemaan, ei käynyt kaikilla, röpötti.
:protest:
Takas halliin, käytiin kaikki syttyosat läpi, ei löytynyt mitään.
Vaihdettiin syttylätyskä, ei vaikutusta. Autossa siis, kuskilla
v-käyrä nousi huippulukemiin ja jakarit lensi ...

Tänään tapahtunutta:

Mitattiin ne ylijännitesuojareleen navat, nollaa näytti.
Vaihdettiin suihkusuuttimet ( Bocsh )
Käynnistettiin, aloitti tyhjäkäyntiaaltoilun melkein heti, kaasua
painettaessa pyrki sammumaan. Oli lämpimässä tallissa yön...
Heitettiin ECU lepikkoon ja käynnistettiin:
kävi niiiin nätisti, vastasi kaasuun nikottelematta, ärjyi oikein,
kaikki pytyt mukana, ei pauketta eikä nokea. :boing_boing:


Kymysyksiä:
Onko määräjäkaja+ECU missään yhteyksissä sytytyksen
ohjausyksikköön, ts. keskusteleeko ne keskenään?

Onko nyt niin, että joku anturi antaa jotain ihme arvoja ja ECU yrittää
korjata käyntiä mutta koko systeemi sekoaa?


Kammenkulma-anturista
Käsittääkseni just niinkuin Jarkko N arvelikin.
Se on semmoinen vähän ABS-anturin näköinen pötikkä, todennäköisesti
lukee sitä magneettia joka on missä, vauhtipyörässäkö? Miten tuo
magneetti putsataan? Puhaltelin kyllä sinne paineilmaa...

Puristuspaineita ei ole mitattu vielä, kaikki tulpat samalaisia ei
eroa. Kun ei ole kattia, ei ole lambadaakaan.

Lisäilmaluisti; pitääkö sen mennä kokonaan kiinni? Foorumilla
joku sanoi että pitää, toinen että pitää jäädä rakoa. Tässä jää n. 1.5mm
rakoa. Ilmeisesti sitä voisi säätää siitä kuusiokoloruuvvista? Säätelenkö?

Minua ei tuo tyhjäkäynnin vaeltelu kauheasti haittaisi, mutta tuo
risteyksiin sammuilu ottaa pattiin, varsinkin neljän ruuhkassa.
Pitänee aukaista tuo ilmamäärämittarin anturi, onhan mulla niitä kaks....

Jösses ku tuli paljon tekstiä, mie luppaan etten ennää kirjota ku ruuneperi :hvm_asentaa:
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Melko tollo tuo systeemi, ei paljo määräjakajan toimintaan vaikuttavia osia muita kuin tuo numero 7, eli EHA.
Laita ECU nyt peliin takaisin ja nykäise ehalta pistike irti.
Kerro mitä tapahtui.

Jos oireilu taas poistuu, EHA on silloin vaikuttanut seoksen säädöillään käyntihäiriöihin. Seuraavaksi mietitään toimiiko EHA oikein, käskyjen mukaan. Voi toimiakin jos ilmamäärämittarin potikka, vai mikä se on, sekoilee.
EHA:n toiminta on milliamppeeripohjaista. Jos laittaa johdot väliin, voi seurata käskytystä: Näyttö negatiivinen- seosta yritetään saada laihemmaksi, ja positiivisella päinvastoin. Toiminta-alue oli muistaakseni +/- 10mA. Syötönkatkaisu moottorijarrutuksessa voi saada jopa -60mA virran EHA:lle.
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

jiiär kirjoitti:
Kymysyksiä:
Onko määräjäkaja+ECU missään yhteyksissä sytytyksen
ohjausyksikköön, ts. keskusteleeko ne keskenään?
:hvm_asentaa:
ECU keskustelee sytytysmodulin kanssa.. sytytys moduli ei suoranaisesti määräjakan kanssa keskustele, mutta ECU:n välityksellä toki :)

KE-Jetin systeemi on helvetin monimutkainen ja vika-altis juuri sen takia että siinä on käytetty kahta ruiskusysteemiä (mekaanista K-jettiä ja sähköruiskua).

Kaaviokuva KE-Jetistä:
http://www2.kyamk.fi/~ael6sisu/kuvia/MB/kejet.jpg

ECU siis ohjaa periaatteessa vain sytytystä, lisäilmaluistia (tyhjäkäynti) ja polttoaineen hienosäätöä.
Jos kierroslukumittarisi toimii luultavimmin on vauhtipyörän anturi ok.

Suosittelen kyllä ottamaan sen ilmamäärämittarin anturin irti! Todennäköisimmin vika löytyy siitä.. valitettavasti niitä ei enää valmisteta (KIITOS BOSCH) ja kl-pojat sanoivat etteivät enää saa niitä hankittua :escape:

Kuva omasta anturistani: http://sooda.dy.fi/fpaste/index.php?UTk&avase

Jos omasi näyttää tuolta tai kuluneemmalta (mustien alueiden pitäisi olla mustia, ei harmaita kuten tuossa "tyhjäkäyntialueella"), aiheuttaa se juuri tuon tyhjäkäyntiongelman. Kuluneessa kohdassa ECU ei saa oikeaa ilmamäärätietoa ja sekottaa tyhjäkäynnin täysin. Yritän metsästää josko löydän antureita vielä uutena jostain, vaihtoehto olisi jos joku kuka tietäisi miten tuollaisen hiilikalvon voisi korjata.. :roll:

Muista merkitä ennen irroitusta vaikkapa tussilla sen anturin oikea asento! Tuo on erittäin tarkka asennostaa, tosin jos se on paskana niin hieman vinoon asentaminenkin saattaa auttaa väliaikaisesti käyntiä. Oikea säätäminen ehjällä anturilla tehdään yleismittarilla tai oskilloskoopilla! Säätöohjeet löydät täältä:
http://www.sg-motorsports.com/AFS%20Pot%20write-up.htm

PS. Ja älä ruuvaa sitä lisäilmaluistin säätöruuvia! Se on lukittu yleensä lakalla ja sen kuuluu olla hieman raollaan, lepoasennossa.
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

Koitimpa metsästää googelilla, jos itse tulee juuri tuota tarvitsemaan, part numberia hakusanana käyttäen. Seuraava löyty:
http://www.autoteile-shopping.com/ats/d ... id=1240021
Sanakirja ei saanut selkoa tuosta STECKHUELSE sanasta, osaako joku suomentaa, onko oikea osa edes? :lol: Hinta aika raju :shock:

Minua ei tuo tyhjäkäynnin vaeltelu kauheasti haittaisi, mutta tuo
risteyksiin sammuilu ottaa pattiin, varsinkin neljän ruuhkassa.
Sedän 300E -86 tuppaili myös sammuilemaan saati usein ei lähtenyt edes käyntiin :shock: En tiedä mitä kaikkea osaa siihen vaihdettiin, mutta vehon mersuhuoltoexperteillä se ainakin oli näytettävänä eivätkä siellä löytäneet konehuoneesta mitään vikaa :roll:
Olisiko sielläkin juuri sähköpuolen kanssa ongelmia ollut, koska jos auto ei startannut > akun johdon nyppäsi irti ja antoi olla pari tuntia, sähkölaitteet jotenkin nollasivat itsensä tms, jonka jälkeen lähti käyntiin kuin mitään vikaa koskaan ollutkaan :shock:
Ajelun jälkeen jos vaikka kauppaan pysähtyi, saattoi käydä niin että eipä enää takasin tullessa käymään lähtenyt... Jos vaikka puolen tunnin päästä koitti uudestaan, saattoi lähteä taas käymään aivan normaalisti, ilman mihinkään koskematta. Tätä tapahtui siis täysin satunnaisesti, tiedä sitten mistä riippui ja missä vika.
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kokeileppa vielä sellaista, että ota sen kaasuvivuston yhteydessä olevan mikrokytkimen johto irti :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
jiiär
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2007 17:34
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jiiär »

Melko tollo tuo systeemi
Älä muuta virka...
Laita ECU nyt peliin takaisin ja nykäise ehalta pistike irti.
Kerro mitä tapahtui.
Ecu takas, eha irti ja starttaamaan... Ei lähteny käyntiin, lupaili, mutta ei.
Eha takas, lähti heti, kävi suht nätisti, tyhjäkäynti ensi jotain 900 tipahti kohta 700 rpm.... Eli nyt sillä oli vissiin hyvä päivä... :shock:
Unohtu tuo mittari kotia, mittaillaanpa kohta.
Jos kierroslukumittarisi toimii luultavimmin on vauhtipyörän anturi ok.

Kiekkamittari toimii
Jos omasi näyttää tuolta tai kuluneemmalta
Näyttää tältä, mielestäni suht hyvä. Vähän kulumaa siinä kyllä on.
Kuva
Ja älä ruuvaa sitä lisäilmaluistin säätöruuvia!
En ruuvvaa, en :D
ota sen kaasuvivuston yhteydessä olevan mikrokytkimen johto irti
Tätäkin jo yritetty, kytkin kyllä toimii.

Kiinnitimpä huomion tuohon economy-mittariin.
Sehän mittaa alipainetta imusarjassa ja pitääisi olla
lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä siellä vasemmassa reunassa ihan tapissa? Joohan?

No tässä se oli reilu puoli senttiä tapista oikealle kun kone kävi
suht nätisti tyhjäkäyntiä 700rpm.
Kun nosti kierrokset ripeästi 1500, heilahti se punaiselle alueelle,
niin kuin pitääkin.
Mutta kun piti kierrokset hetken siellä 1500:ssa
neula heilahti vasemmalle tappiin. Kun löysäsi tyhjäkäynnille,
tipahti se taas tuon 5mm oikealle. Mitä mitä?

Tässä vaiheessa kone kävi vielä nätisti.
Pidin kierroksia parikymmentä sekunttia 3500:ssa ja sitten se sekosi.
Alkoi tyhjäkäynti vaeltamaan ja paukkui että röpötti.
Economy mittarin neula heilui pahimmillaan siellä punaisen alueen reunalla. Ja koska kuvat on kivoja, tässä tämmöinen...
Kuva
Mistäs tämä tämmöinen johtuu?

-pakovena jumittaa hiukan auki jolloin mäntä lykkää seokset pakokanavaan jossa vain osa palaa aiheuttaen pauketta ja käsittämättömiä lambada-arvoja
Vaikka sitä lambadaa ei olekkaan, onko tässä nyt syy siihen
paukkeeseen.. Kun käytetään kierroksia niin joku pakovena/nostaja
kanittaa ja käynti huononee ja "aivot" yrittää korjata tilannetta
mutta se vaan pahenee...

Jatketaan hutkimuksia :fillari:
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Lainaus:
ota sen kaasuvivuston yhteydessä olevan mikrokytkimen johto irti

Tätäkin jo yritetty, kytkin kyllä toimii.
Eli ei vaikuttanut käyntiin?

Joskus tuo kierrosten humppaus johtuu tuon kytkimen väärästä säädöstä (katkoo syöttöä joutokäynnilläkin).
Senhän pitäisi katkaista vain moottorijarrutuksen aikana.

Missäs kunnossa nokka-akseli mahtaa olla, tuohan on sen ikäinen että se saattaa olla loppu jos ei ole vaihdettu vielä :roll:

Tuo alipaineen muuttuminen saattaisi johtua siitäkin.
Noissa koneissahan tuppaa venttiilin ohjuritkin väljistymään aika reilusti...
Ja kulahtanut nenäkeppi vaan pahentaa asiaa.

Tuolla alussa oli maininta poltoaineen painemittauksesta, mitattiinko myös ohjauspaine eli eha:n säätämä paine?
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
jiiär
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2007 17:34
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jiiär »

nonnii, eilen rassattiin taas...
Ny vaihdettiin
* lisäilmaluisti
* lämpötila-anturi
* tulpat

mitattiin puristuspaineet, kaikissa 12 -12,5kg, onx noi ok :?:

ja kas, sehän käy kuin kello :boing_boing:
Käynnistyy kuin palmun alta, tyhjäkäynti tasainen 700 rpm,
ei röpötä eikä pätki, ei tule nokea putkesta,
kestää kierroksia nätisti.

No eipä vielä nielaista ennen kuin tipahtaa, on se tehnyt sitä
ennenkin, että on toiminut kivasti päivän pari. :roll:

Ainut mikä vielä mättää on tuo economy-mittari.
Tyhjäkäynnillä se neula on itsepintaisesti siinä E:n kohdalla
eli n. 5mm tapista oikkealle.
Joku alipaineletku irti jossain :?:
Mittari sökö/letku tukossa :?:
Joku kallis ja äärimmäisen hankalasti paikallistettava vika :?:

Kiitoksia kuulijoille :beerhug:


ainii
Eli ei vaikuttanut käyntiin?
Ei vaikuta tyhjäkäyntiin, ei

Missäs kunnossa nokka-akseli mahtaa olla, tuohan on sen ikäinen että se saattaa olla loppu jos ei ole vaihdettu vielä
Ei ole vaihdettu. Päällisinpuolin ok, mutta mistä tuon tietää

poltoaineen painemittauksesta, mitattiinko myös ohjauspaine
Kyllä joo, kaveri joka sitä rassasi tuntee kyllä jetronikin metkut, mutta
mersu kuulemma vähän vieraampi. Volvo-miehiä..... :eec:
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

jiiär kirjoitti:
Ainut mikä vielä mättää on tuo economy-mittari.
Tyhjäkäynnillä se neula on itsepintaisesti siinä E:n kohdalla
eli n. 5mm tapista oikkealle.
Joku alipaineletku irti jossain :?:
Mittari sökö/letku tukossa :?:
Joku kallis ja äärimmäisen hankalasti paikallistettava vika :?:

Missäs kunnossa nokka-akseli mahtaa olla, tuohan on sen ikäinen että se saattaa olla loppu jos ei ole vaihdettu vielä
Ei ole vaihdettu. Päällisinpuolin ok, mutta mistä tuon tietää
No sen kyllä näkee silmällä jos on kulahtanut nokat, lienee siis ok.

Ja tuo economy-mittari näyttää ihan oikein. jos joutokäynnillä on muutaman millin tapista...
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
KEKE
Viestit: 3
Liittynyt: 28.4.2007 11:53

Viesti Kirjoittaja KEKE »

Moi ! Mulla alkoi oireilee auto (230e -85)eilen vähän samalla lailla.tyhjäkäynti on seilannut pitemmän aikaa mut eilisen jälkeen kone yskii jos potkaisee kaasun pohjaan niin kulkee hyvin normaali ajossa siis nykii yskii.Käy tyhjällä käynnillä aika hyvin autolla ei voi nyt ajaa.Pistänkö myyntiin vai kannattaako yrittää korjata ?
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Puristukset ovat OK. Pitää olla tasaiset kaikissa pytyissä. Yli kympin
arvot ovat tavanomaisia, arvolla ei ole kovin paljon väliä, kun vaan on
tasaiset puristukset. [/list]
Avatar
jiiär
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2007 17:34
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jiiär »

KEKE kirjoitti:Pistänkö myyntiin vai kannattaako yrittää korjata ?
Koekkeile näitä ensin myyntiä, ei maksa paljo

* tarkista tulpat ja vaihda tarvittaessa
* tarkista ja putsaa virranjakaja
* putsaa lisäilmaluisti ( ohje foorumilla, käytä hakua )
* tarkista ylijännitesuojareleen sulakkeet
* tarkista alipaineletkut ja se ilmamäärämittari/määräjakajan kumikaukalo
* tarkista että mikrokytkin kaasuvivustossa toimii
* fortea tms bensan sekaan
* kokeile varmasti toimivaa ruiskunohjausykikköä ( ECU ) jos saat jostain lainaan
* mittaa puristukset

Jos näillä ei parane, menee osien vaihteluksi ja se
saattaa maksaa. :supersad:

Itselleni ei selvinnyt että missä se vika loppujen lopuksi oli,
vaihdoin todennäköisesti osia ihan turhaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”