diesel nyhtää

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

diesel nyhtää

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kiihdytykset puolella- ja täyskaasulla ja kickdownilla menee siististi, mutta kun ajaa tasavauhtia tai hitaasti hidastaa niin tulee nyhtämistä.

Mullahan on polttoainetankin yhteessä reikä ja tankkia ei vielä ole vaihdettu. Tästä on mahdollista saada väliaikaispaikkauksesta huolimatta ilmaa polttoaineletkuihin.

Oisko tuossa kyse sittenkään ilmasta jota tulisi tankilta? Vai onko luukkaan punppu hajoamassa? Ja mitenkä pitkään tuolla mahtaa päästä ettei turhan pitkälle reissulle tule lähdettyä? Voiko ajaminen aiheuttaa jotain lisäpulmia suuttimille, myllylle tai pumpulle? Heti tuota ei saa missään tutkittua ja ehjättyä... Kyse OM604 eli C220D -98

Auto kyllä tiputtaa dieseliä niin edestä kuin takaa tankin reijästäkin.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: diesel nyhtää

Viesti Kirjoittaja AK47 »

AK47 kirjoitti:Kiihdytykset puolella- ja täyskaasulla ja kickdownilla menee siististi, mutta kun ajaa tasavauhtia tai hitaasti hidastaa niin tulee nyhtämistä.

Mullahan on polttoainetankin yhteessä reikä ja tankkia ei vielä ole vaihdettu. Tästä on mahdollista saada väliaikaispaikkauksesta huolimatta ilmaa polttoaineletkuihin.

Oisko tuossa kyse sittenkään ilmasta jota tulisi tankilta? Vai onko luukkaan punppu hajoamassa? Ja mitenkä pitkään tuolla mahtaa päästä ettei turhan pitkälle reissulle tule lähdettyä? Voiko ajaminen aiheuttaa jotain lisäpulmia suuttimille, myllylle tai pumpulle? Heti tuota ei saa missään tutkittua ja ehjättyä... Kyse OM604 eli C220D -98

Auto kyllä tiputtaa dieseliä niin edestä kuin takaa tankin reijästäkin.
Niin, kysytään nyt toisin päin.

Miten on oirehtinut 220D (OM604) jos:

1. Pumppu (luukas) aloittanut hajoamisensa
2. Konehuoneessa o-renkaat vuotaa
3. Koko polttoainelinjassa ilmaa tankilta lähtien.
4. Suuttimet tien päässä
5. Tankissa vettä
6. Muu, mikä?
Avatar
Juse
Viestit: 133
Liittynyt: 18.10.2010 11:55
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Juse »

Eiköhän se kannata alottaa kumminki sillä tankin vaihtamisella. Ja sitte ihmettelee lisää ,jos ei sillä tokene :tuumaus:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Juse kirjoitti:Eiköhän se kannata alottaa kumminki sillä tankin vaihtamisella. Ja sitte ihmettelee lisää ,jos ei sillä tokene :tuumaus:
Ootko miettinyt ettei se ole tuosta vaan kokeilempa homma. Pakoputki ja kardaani pois eestä, sitten takakelkka pois eestä, pikkujuttuja pihalla tehtäväksi :twisted:

Nosturia ei itsellä ole ja nosturille pääsee vasta odottamalla. Joulun aikaa ois kiva ajella hieman ja päästä perillekkin.

Että oisko muita kommentteja sen suhteen mikä ois syynä ja minkä asteisesta pulmasta kyse.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Juse kirjoitti:Eiköhän se kannata alottaa kumminki sillä tankin vaihtamisella. Ja sitte ihmettelee lisää ,jos ei sillä tokene :tuumaus:
Tankki vaihdettu hotarin pajalla, selostus hommasta ilmestynee tänne jonnekkin jossain vaiheessa....

Ei vaikutusta nyhtämiseen. Paitsi että ennen vaihtoa oli ajanjakso ettei nyhtänyt.

Kaiketi tankin vaihdossa pääsi ilmaa putkiin ja se ei poistu ihan helpolla. Tosin uudenkaan tankin opiskelijavalo ei anna montaa kilometriä ajaa ennenkuin tulee ilmaa putkiin ja EPC syttyy. Nyt meni 25km syttymisestä siihen että tankki meni tyhjiin. Olen kuvitellut että 50-100km pääsee opiskelijavalon syttymisen jälkeen. Molemmissa dieseltankeissa on päässyt n 0-36km kun valo syttynyt, keskimäärin n 25km.

Kerran siis ajoin uudellakin tankilla tyhjiin, riittävyystestin vuoksi. Nyt tankkaillaan puolivälin jälkeen aina ja koetetaan ilmaantuisiko putkisto. Jos ei auta niin konehuoneessa on jonkinasteista o-renkaiden vaihtoa tihuttamisen takia tiedossa, jospa sen myötä nyhtäminen lähtisi.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tulipahan mieleen että pakoputki on enempi poikki kun ehjä...

Paljonkos tuommoinen aiheuttaa nyhtämisoiretta dieselissä?

Kaikkea sitä kerkee miettiä kun tunnin kuuntelee pörinää :)
Viimeksi muokannut AK47, 22.2.2012 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Niin olikos tämä nyt manuaali vai tomaatti?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

xin811 kirjoitti:Niin olikos tämä nyt manuaali vai tomaatti?
Herrasmies ei kahta vaihda, toinen on mersu ja toinen on vaihde ;)

Vai oliko se sukat ja vaihde, vai mikä se olikaan :roll:

auTOMAATTI (sähkö 722.6xx) siis kyseessä. Tosin se herrasmies on sitten niin ja näin :D

Mites se vaikuttaa että kumpi laatikko on?
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

No sähkölaatikoistahan menee niitä kyb venttiileitä, joka aiheuttaa tuota "nyhtämistä"
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

xin811 kirjoitti:No sähkölaatikoistahan menee niitä kyb venttiileitä, joka aiheuttaa tuota "nyhtämistä"
No, katsos vaan. Näkyykö vika testerillä vai miten helpoiten?

Vai pittääkös laitetta purkaa minkä verran?
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Kai se jotenkin näkyy staarilla ajossa. Se osa maksaa viitisenkymmpiä, laatikosta öljypohja pois ja venttiilikoneisto irti. Niitä magneettiventtiileitä on sielä muutama, yks on toi kyb joka ohjaa turbiinin lukitusta ja muut ohjaa vaihteita.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

xin811 kirjoitti:Kai se jotenkin näkyy staarilla ajossa. Se osa maksaa viitisenkymmpiä, laatikosta öljypohja pois ja venttiilikoneisto irti. Niitä magneettiventtiileitä on sielä muutama, yks on toi kyb joka ohjaa turbiinin lukitusta ja muut ohjaa vaihteita.
Ei se sitten oo tuossa vika. Nyhtäminen tulee kun löysää kaasua tai pienen ylämäen jälkeen tulee tasaista tai loiva alamäki. Ei silloin pitäis mitään turbiinissa lukittua.... Ja tekee tuota eniten jossain 80-90 vauhdissa.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Lukittuu kai?

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Eikö se kaasua löysätessä ja alamäessä just laita sitä enemmän lukkoon? Se venttiili ohjaa öljyn virtausta sinne turbiinille, ja kun se ohjailee sitä miten sattuu nii siitä tulee tuota "nyhtämistä"
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

xin811 kirjoitti:Eikö se kaasua löysätessä ja alamäessä just laita sitä enemmän lukkoon? Se venttiili ohjaa öljyn virtausta sinne turbiinille, ja kun se ohjailee sitä miten sattuu nii siitä tulee tuota "nyhtämistä"
Kuulostelin tänään entistäkin tarkemmin että miten se nyhtäminen ilmenee.

Ajelin vakkari päällä 40, 50,60,70,80 ja 90 vauhtia ja havaintoja nyhtämisestä oli juurikin siinä kohdassa kun kuorma kevenee tasaisella tai alamäessä. Lisäksi kun vakkari nosti kierroksia tasaisen tai alamäen jälkeen niin siinä nyhti joskus. Ilmiö vaivaa selvästi 70-90 nopeuksissa.

Ilman vakkaria ilmiön saa paremmin esiin.

No, ainahan tuo kyb venttiili on halvempi kun se lukaksen kuuluisa pumppu ;)
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

En usko että se pumpusta johtuu. Samalla vaihtuu öljyt laatikkoon kun sen vaihtaa.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

xin811 kirjoitti:En usko että se pumpusta johtuu. Samalla vaihtuu öljyt laatikkoon kun sen vaihtaa.
Juu samalla tietty öljyt ja suodin.

Ehkä ensin vois katsella josko konehuoneesta tihkuvasta diesel öljystä saisi syyn nyhtämisen suhteen kaivettua esiin.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Nyhtämistä ei nyt viimeiseen 400km aikana havaittu, hotarin pajalla poistettiin vikakootit ja hitsasin reippaasti vuotavan pakoputken...

No, kun putki ei pärise niin alkoi laakerien ääni kuulua selvästi :D Huono remontti kun pari kohtaa parani niin toisaalla huononi :D
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Huomasin juuri että nyhtäminen hävisi aikanaan samaan aikaan kun puolivahingossa jäi joku alipaineletku irti imusarjassa olevasta mokkulasta irtonaiseksi roikkumaan. Ja yllättäen valojen korkeus säädön toimimattomuuden tutkinnassa kyseinen letku tuli tökättyä takas ja kas nyhtäminen alkoi noin sadan kilometrin jälkeen... Mutta ei kuitenkaan heti...

Mikäs mokkula se siinä imusarjassa on ja miksi näin oireilee?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”