Raskas kalusto

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Juu en epäilekkään etteikö tuo toimisi niin hyvin, kuin annetaan olettaa. Pysyy lisäjarruvalo puhtaana. :lol:

Onks toi uus Vallu Nyykkäri? :lol:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Koskako ensimmäisen saan jousille... Meniskö niitä sit jo neljä kerralla..
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Viisiakselinen Arocs Mercedes-Benziltä
Kuva
http://www.raskaskalusto.fi/3957/viisia ... witterfeed
Kuva
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Luulin, että Scanian uusia Streamlinejä saa vain Euro6-koneilla, mutta Lahden esittelykierroksella huomasin "faceliftattua" hyttimallia saatavan myös R500:na, eli tuolla vanhemmalla 15,6-litraisella pumppusuutin-V8:lla
Kuva
Scanian V8-valikoima Streamline-hytillä onkin tällä hetkellä todella kattava:
R500 (15,6)*
R520 (16,4)
R560 (15,6)*
R580 (16,4)**
R620 (15,6)*
R730 (16,4)***

*Euro5-luokitellut moottorit tulevat jäämään tuotannosta pois tämän vuoden jälkeen.
**R580 oli R-sarjan alkuaikoina 15,6-litrainen.
***Saatavana Euro6 luokiteltuna Streamlinena ensi helmikuusta alkaen.
Kuva
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Sellaisen Knoppitiedon voin lisätä, että Scaniaa ei enää saa Euro 5-luokituksella. :wink: Eli R500, R560 ja R620 V8-malleja ei ole saatavilla.
530d Touring -01
250EXC-F -04
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Voi harmi! ;D
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

thabandit^ kirjoitti:Sellaisen Knoppitiedon voin lisätä, että Scaniaa ei enää saa Euro 5-luokituksella. :wink: Eli R500, R560 ja R620 V8-malleja ei ole saatavilla.
Noin minäkin luulin (ja ehkä yleisesti uskotellaankin), mutta yllätyksekseni myyjien kanssa keskusteltuani sain todeta, että noita saa vielä tämän vuoden loppuun, eli noista 15,6-litraisista Streamlineistä tulee jonkin sortin keräilyharvinaisuuksia. :roll:
Kuva
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Laaksonen kirjoitti:
thabandit^ kirjoitti:Sellaisen Knoppitiedon voin lisätä, että Scaniaa ei enää saa Euro 5-luokituksella. :wink: Eli R500, R560 ja R620 V8-malleja ei ole saatavilla.
Noin minäkin luulin (ja ehkä yleisesti uskotellaankin), mutta yllätyksekseni myyjien kanssa keskusteltuani sain todeta, että noita saa vielä tämän vuoden loppuun, eli noista 15,6-litraisista Streamlineistä tulee jonkin sortin keräilyharvinaisuuksia. :roll:
Pyhiä kohteita winkkeliuskovaisille ;)
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

..........................................................................................................3
Scanian alkuperäinen, 14,2-litrainen (14 188 cm ) V8
Kuva
jossa tunnusmerkkinä nuo V:n muotoiset venttiilikannet oli tuotannossa n. 30 v (1969-99), uudempi 15,6-litrainen n. 13 v. (2000-13), nähtäväksi jää, kuinka pitkäaikainen tulee olemaan nykyinen 16,4-litrainen, maailman viimeinen kuorma-auton sekä vinkkeli- että 8-kone. :roll:
Kuva
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Noissa 14,2-litraisissa kaseissa oli vielä erikoisuutena keskipakosuodatus voitelulle, eli "öljylinko" paperisuodattimen sijaan:
Kuva
(Tämä piirros on Belaruksen moottorista, mutta idea on sama.)
Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Toivotaan vaan että tämä moottorilegenda säilyisi pitkään tuotannossa. Ehkä tehoja joudutaan pudottamaan päästöjen tiukentumisen myötä, litroja kun on kokoajan nostettu...
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Vensku_ kirjoitti:Ehkä tehoja joudutaan pudottamaan päästöjen tiukentumisen myötä, litroja kun on kokoajan nostettu...
Itse taas toivon, että Scania ottaisi Volvolta takaisin tehokuninkuuden sanotaan vaikka jollain 760-versiolla. :roll:
Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Nii. :)
Tai ongelmahan taitaa olla voimansiirron kestävyydessä, ei niinkään päästöissä...?

Luulen et kaanialta tulee joku 8 alkava tehomylly seuraavaksi. Tai mistäs sitä tietää... Taitaa nykytehotkin jo "riittää"...
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Vensku_ kirjoitti:Taitaa nykytehotkin jo "riittää"...
Ruotsissahan on kai jo väläytelty HCT (High Capacity Transports)-konseptia, jossa kokonaispaino saattaisi nousta jopa 90 t, tuolloin olisi lisäteholle varmasti jo tarvetta. :wink:
http://www.chalmers.se/tme/lead-en/news ... 79078961.3
Kuva
Avatar
röhnö
Viestit: 228
Liittynyt: 18.10.2010 21:18
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja röhnö »

Laaksonen kirjoitti:
Vensku_ kirjoitti:Taitaa nykytehotkin jo "riittää"...
Ruotsissahan on kai jo väläytelty HCT (High Capacity Transports)-konseptia, jossa kokonaispaino saattaisi nousta jopa 90 t, tuolloin olisi lisäteholle varmasti jo tarvetta. :wink:
http://www.chalmers.se/tme/lead-en/news ... 79078961.3
Näitähän menee suomessakin muuta jo ihan laillisesti testiajossa.

Muutama muu ilman niin virallista hyväksyntää..




































ai mistäkö tiiän... nooh.
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.

Mb W300 tdt 4matic
Mb C 250 dt (perävikanen)
Mb C 250 tdt (kahtotaan mikä tuloo)
Chevrolet Silverado 2500HD
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Laaksonen kirjoitti:Noissa 14,2-litraisissa kaseissa oli vielä erikoisuutena keskipakosuodatus voitelulle, eli "öljylinko" paperisuodattimen sijaan:
Kuva
(Tämä piirros on Belaruksen moottorista, mutta idea on sama.)
Tässä on jälleen pakko todeta toisin.

Jokaisessa Scanian valmistamassa moottorissa on edelleen keskipakoissuodatin moottoriöljylle. Niin viisi-, kuusi- ja kahdeksansylinterisissä moottoreissa. Myös 730 hv XPI-moottorissa. Linko on ollut Scaniassa aina, ja näillä näkymin tulee aina olemaankin (9, 12, 13, 15,6l & 16,4l moottoreissa). Ainoa poikkeus voinee olla uusi vasta esitelty 7-litrainen Cumminsin kanssa yhteistyössä kehitetty ns. "linja-auton" moottori. Tästä moottorista en mene 100% takuuseen lingosta.

Ja jos nyt asiakkaana menet tilaamaan uutta Scaniaa, niin sitä et yksinkertaisesti enää saa Euro 5 -luokituksella. Kaikki Euro 5:t ovat loppuunmyyty, koska tehtaalta ei enää saa uusia autoja sillä toimitusajalla, jotka kerkeäisivät tämän vuoden puolelle. :wink:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

thabandit^ kirjoitti:
Laaksonen kirjoitti:Noissa 14,2-litraisissa kaseissa oli vielä erikoisuutena keskipakosuodatus voitelulle, eli "öljylinko" paperisuodattimen sijaan:
Tässä on jälleen pakko todeta toisin.

Jokaisessa Scanian valmistamassa moottorissa on edelleen keskipakoissuodatin moottoriöljylle. Niin viisi-, kuusi- ja kahdeksansylinterisissä moottoreissa. Myös 730 hv XPI-moottorissa. Linko on ollut Scaniassa aina, ja näillä näkymin tulee aina olemaankin (9, 12, 13, 15,6l & 16,4l moottoreissa). Ainoa poikkeus voinee olla uusi vasta esitelty 7-litrainen Cumminsin kanssa yhteistyössä kehitetty ns. "linja-auton" moottori. Tästä moottorista en mene 100% takuuseen lingosta.:
En mitenkään ainakaan varmuudella väittänytkään, etteikö nykyisissäkin Scanian moottoreissa tuota öljylinkoa olisi. Kuorma-autojen moottoreista kun tahtoo ulkopuolisena olla vaikeaa saada tarkkaa tietoa, kaikenlaisia "Esson baari" -juttuja on liikkeellä sitäkin enemmän. Joka tapauksessa tuo öljylinko on paperisuodatinta harvinaisempi ratkaisu, Siihen en osaa sanoa, kumpi systeemi loppupelissä parempi. Volvo 16-litraisen koneen etuna Scanian pari litraa pienempään myllyyn pidettiin aikoinaan mm. D16:n isompaa öljytilavuutta.
thabandit^ kirjoitti:
Ja jos nyt asiakkaana menet tilaamaan uutta Scaniaa, niin sitä et yksinkertaisesti enää saa Euro 5 -luokituksella. Kaikki Euro 5:t ovat loppuunmyyty, koska tehtaalta ei enää saa uusia autoja sillä toimitusajalla, jotka kerkeäisivät tämän vuoden puolelle. :wink:
Varmaan pitääkin paikkansa, että tämän vuoden tuotanto on jo myyty, mutta pointtini olikin lähinnä se, että nykyisellä Streamline-hytilläkin ehtii noita 15,6-litraisia koneita jotkut "onnekkaat" vielä saamaan (jotka ovat tilanneet hyvissä ajoin).

Tuo Big Bud traktori 2T-V16 Detroit Dieselillä on aivan yksittäiskappale, suurin kai edes jonkinlaiseen sarjavalmistukseen päässyt traktori on tämä E-Afrikassa valmistettu ACO 600:
Kuva
Moottorina 22-litrainen ADE V12 (moottori on kai lisenssillä valmistettu versio MTU 12V 2000 -moottorista):
http://tractors.wikia.com/wiki/ACO_600
Kuva
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

röhnö kirjoitti:
Laaksonen kirjoitti:
Vensku_ kirjoitti:Taitaa nykytehotkin jo "riittää"...
Ruotsissahan on kai jo väläytelty HCT (High Capacity Transports)-konseptia, jossa kokonaispaino saattaisi nousta jopa 90 t, tuolloin olisi lisäteholle varmasti jo tarvetta. :wink:
http://www.chalmers.se/tme/lead-en/news ... 79078961.3
Näitähän menee suomessakin muuta jo ihan laillisesti testiajossa.

Muutama muu ilman niin virallista hyväksyntää..




































ai mistäkö tiiän... nooh.
Pitää paikkaansa ja niitä testiversioita on ollu vuosikymmeniä molemmilla merkeillä. Testiversiot ovat olleet kuljettajien mieleen. Työpäivät ovat olleet helpompia kun Suomen tieprofiili on tasaisempi :)
Ko.testiyksilöt eroottuu hyvin edukseen koska eivät jää jalkoihin. Ja ovat siis uusia, hiljan liikenteeseen otettuja. Ja näkee sen takaakin kun vaihtaes pölähtää ketunhäntää tienpintaan. Normaalisti uusissa näin ei tapahdu.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Nojoo, ei ollut tarkoitus piikitellä. Artikuloin asiani ehkä hieman väärin. Ideana oli kertoa, että Scaniassa linko on aina ollut ja tulee olemaan. Sen paremmuudesta en osaa sanoa minäkään mitään vrt. pelkkiin paperisuodattimiin. Toisaalta ainakaan lingosta ei synny niin paljoa jätettä, kuin vaihdettavista suodattimista. :idea:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Keulii se Scaniakin

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ri_jmFaSbw4[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aLa-nPwervk[/youtube]
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Jotkut ehkä ovat ainakin kuvissä törmänneet tähän Ivecon Hollannissa valmistettuun nokkakummajaiseen; Stratoriin:
Kuva
huhujen mukaan malleja tullaan tekemään Euro6-aikanakin:
http://www.iepieleaks.nl/iveco-strator-euro-6/
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Fahr paljastaa 2 tunnin päästä 2 vuoden odotuksen jälkeen uuden ison mallinsa:
Kuva
http://www.440hp.com/timeline/ :boing_boing:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Jättitraktorin hytti paljastettu:
Kuva
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Täälä videolla tuo monsteri vihdoin peitteistään riisuttuna:
https://www.facebook.com/photo.php?v=66 ... =3&theater 8)
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Valtra pysyttelee moottoreissaan alle 10-litraisissa:
Kuva
mutta tuonkin huipputeho kipuaa 400 hv:n paremmalle puolelle:
http://www.boy.fi/kone/component/conten ... 47-00.html
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Vuosaaren satamassa bongattiin suomalaisittain harvinainen automerkki. Se oli turkkilainen, Turkissa tehty Ford Cargo Otosan 1838, Euro 5 koneella.
Kuva
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Volvolta tulossa nykyiseen FH:hon myös XXL-hytti:
Kuva
http://www.iepieleaks.nl/volvo-grobetrotter-xxxl/
-tuo tosin on hollantilaisen pajan tekele, joten tehdastekoisen tuloa jouumme vielä odottelemaan. :roll:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Viimeaikoina julkaistuja uusia kuormureita Daimlerin merkeiltä:
Kuva
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”