
Onks toi uus Vallu Nyykkäri?

Noin minäkin luulin (ja ehkä yleisesti uskotellaankin), mutta yllätyksekseni myyjien kanssa keskusteltuani sain todeta, että noita saa vielä tämän vuoden loppuun, eli noista 15,6-litraisista Streamlineistä tulee jonkin sortin keräilyharvinaisuuksia.thabandit^ kirjoitti:Sellaisen Knoppitiedon voin lisätä, että Scaniaa ei enää saa Euro 5-luokituksella.Eli R500, R560 ja R620 V8-malleja ei ole saatavilla.
Pyhiä kohteita winkkeliuskovaisilleLaaksonen kirjoitti:Noin minäkin luulin (ja ehkä yleisesti uskotellaankin), mutta yllätyksekseni myyjien kanssa keskusteltuani sain todeta, että noita saa vielä tämän vuoden loppuun, eli noista 15,6-litraisista Streamlineistä tulee jonkin sortin keräilyharvinaisuuksia.thabandit^ kirjoitti:Sellaisen Knoppitiedon voin lisätä, että Scaniaa ei enää saa Euro 5-luokituksella.Eli R500, R560 ja R620 V8-malleja ei ole saatavilla.
Ruotsissahan on kai jo väläytelty HCT (High Capacity Transports)-konseptia, jossa kokonaispaino saattaisi nousta jopa 90 t, tuolloin olisi lisäteholle varmasti jo tarvetta.Vensku_ kirjoitti:Taitaa nykytehotkin jo "riittää"...
Näitähän menee suomessakin muuta jo ihan laillisesti testiajossa.Laaksonen kirjoitti:Ruotsissahan on kai jo väläytelty HCT (High Capacity Transports)-konseptia, jossa kokonaispaino saattaisi nousta jopa 90 t, tuolloin olisi lisäteholle varmasti jo tarvetta.Vensku_ kirjoitti:Taitaa nykytehotkin jo "riittää"...![]()
http://www.chalmers.se/tme/lead-en/news ... 79078961.3
Tässä on jälleen pakko todeta toisin.Laaksonen kirjoitti:Noissa 14,2-litraisissa kaseissa oli vielä erikoisuutena keskipakosuodatus voitelulle, eli "öljylinko" paperisuodattimen sijaan:
(Tämä piirros on Belaruksen moottorista, mutta idea on sama.)
En mitenkään ainakaan varmuudella väittänytkään, etteikö nykyisissäkin Scanian moottoreissa tuota öljylinkoa olisi. Kuorma-autojen moottoreista kun tahtoo ulkopuolisena olla vaikeaa saada tarkkaa tietoa, kaikenlaisia "Esson baari" -juttuja on liikkeellä sitäkin enemmän. Joka tapauksessa tuo öljylinko on paperisuodatinta harvinaisempi ratkaisu, Siihen en osaa sanoa, kumpi systeemi loppupelissä parempi. Volvo 16-litraisen koneen etuna Scanian pari litraa pienempään myllyyn pidettiin aikoinaan mm. D16:n isompaa öljytilavuutta.thabandit^ kirjoitti:Tässä on jälleen pakko todeta toisin.Laaksonen kirjoitti:Noissa 14,2-litraisissa kaseissa oli vielä erikoisuutena keskipakosuodatus voitelulle, eli "öljylinko" paperisuodattimen sijaan:
Jokaisessa Scanian valmistamassa moottorissa on edelleen keskipakoissuodatin moottoriöljylle. Niin viisi-, kuusi- ja kahdeksansylinterisissä moottoreissa. Myös 730 hv XPI-moottorissa. Linko on ollut Scaniassa aina, ja näillä näkymin tulee aina olemaankin (9, 12, 13, 15,6l & 16,4l moottoreissa). Ainoa poikkeus voinee olla uusi vasta esitelty 7-litrainen Cumminsin kanssa yhteistyössä kehitetty ns. "linja-auton" moottori. Tästä moottorista en mene 100% takuuseen lingosta.:
Varmaan pitääkin paikkansa, että tämän vuoden tuotanto on jo myyty, mutta pointtini olikin lähinnä se, että nykyisellä Streamline-hytilläkin ehtii noita 15,6-litraisia koneita jotkut "onnekkaat" vielä saamaan (jotka ovat tilanneet hyvissä ajoin).thabandit^ kirjoitti:
Ja jos nyt asiakkaana menet tilaamaan uutta Scaniaa, niin sitä et yksinkertaisesti enää saa Euro 5 -luokituksella. Kaikki Euro 5:t ovat loppuunmyyty, koska tehtaalta ei enää saa uusia autoja sillä toimitusajalla, jotka kerkeäisivät tämän vuoden puolelle.
Pitää paikkaansa ja niitä testiversioita on ollu vuosikymmeniä molemmilla merkeillä. Testiversiot ovat olleet kuljettajien mieleen. Työpäivät ovat olleet helpompia kun Suomen tieprofiili on tasaisempiröhnö kirjoitti:Näitähän menee suomessakin muuta jo ihan laillisesti testiajossa.Laaksonen kirjoitti:Ruotsissahan on kai jo väläytelty HCT (High Capacity Transports)-konseptia, jossa kokonaispaino saattaisi nousta jopa 90 t, tuolloin olisi lisäteholle varmasti jo tarvetta.Vensku_ kirjoitti:Taitaa nykytehotkin jo "riittää"...![]()
http://www.chalmers.se/tme/lead-en/news ... 79078961.3
Muutama muu ilman niin virallista hyväksyntää..
ai mistäkö tiiän... nooh.